
1

China Clings to Control
Press Freedom in 2009



 

CONTENTS
Preface 	 2

Introduction: 
China Clamps Down	 3

Mainland Journalists	4
	 Media-Related Orders, 
	 2009 	 9
	 Jailed for Their Work 	 13
	 Risks at Work	 15

Restrictions on 
Foreign Journalists	 17

Hong Kong	 21
	 Macau	 25

China Online 	 26
	 Press Freedom 
	 Hits the Wall	 30

Recommendations	 32

P.5

P.15

P.21

P.28

P.19

International Federation of Journalists (IFJ)
國際記者聯會
Residence Palace, Bloc C
155 Rue de la Loi
B-1040 Brussels, Belgium
Tel: +32 2 235 22 00
Fax: +32 2 235 22 19
Email: ifj@ifj.org
http://www.ifj.org

IFJ Asia-Pacific
國際記者聯會亞太區分會
245 Chalmers Street
Redfern NSW 2016, Australia
Tel: +61 2 9333 0999
Fax: +61 2 9333 0933
Email: ifj@ifj-asia.org
http://asiapacific.ifj.org

 

This report has been produced with partial financial assistance 
from the Alliance Safety and Solidarity Fund, which comprises 
contributions from journalist members of the Media, 
Entertainment & Arts Alliance of Australia.
本報告之部份經費，由澳洲媒體、娛樂與藝術聯會屬下安全及團
結基金會贊助。

Author	 •撰稿：Serenade Woo
Editors	•編輯：Deborah Muir, Anna Noonan

Special Thanks to: Foreign Correspondents’ Club of China
特別鳴謝：駐華外國記者協會
Hong Kong Journalists' Association
香港記者協會

Part of Pictures Sources: AP, HKJA and 64 Tianwang website
部份圖片提供：美聯社、香港記者協會及六四天網

Cover caption: Journalists record the arrest of a woman who crossed a police 
security line at Beijing’s National Day military parade on October 1, despite 
attempts by a plain-clothes officer (far left) to stop them filming.  

封面圖片說明：「十˙一」國慶軍隊巡遊時，一名女士圖超越警界線便立即遭
公安阻截，一名記者立即將情景攝錄不管另一名便衣（圖左）人員趨前欲阻擋。



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

2 3

Preface

The International Federation of Journalists 
(IFJ) initiated a program in early 2008 to monitor 
and report on press freedom and violations of media 
rights in China in the lead-up to the Olympic Games in 
Beijing in August 2008. The IFJ’s first annual report on 
press freedom in China, China’s Olympic Challenge, 
assessed the media environment through 2008 and, 
even as it noted many instances of infringements of 
journalists’ rights and media freedom, there was some 
optimism at year’s end that China was moving, even 
if slowly, toward a more free, safe and secure working 
environment for local and foreign journalists.

With the dimming of the international spotlight 
after the Olympics, the IFJ remained determined to 
continue its monitoring in China through 2009. The 
following report presents an analysis and details of 
the information gathered during monitoring conducted 
over 12 months from December 2008. It highlights 
some of the most significant challenges faced by 
journalists and media workers operating in China, 
including Hong Kong and Macau. Unfortunately, the 
news is not good, with authorities issuing a steady flow 
of new restrictions on reporters, media organisations 
and news content. Aside from outlining the situation 
for local and foreign journalists, this year’s report also 
contains much additional detail about extreme efforts 
to control online media and information sharing, as 
well as a compilation of just some of the hundreds of 
regulations issued by authorities during the year. 

The information in the report has been provided 
by a growing network of contributors to the IFJ 
monitoring project, from Mainland China and beyond. 
Many of these contributors must remain anonymous. 
But without them, this report could not have been 
done.

IFJ Asia-Pacific
January 2010

It has been a tough year for press freedom in 
China, as the fading international spotlight on 
the 2008 Olympic Games in Beijing emboldened 
central and provincial authorities to revert to 
clamping down on journalists and media that seek 

to present a diversity of news reports and points of view 
about events in China and beyond. The loosening of 
controls on both local and foreign media in the period 
leading up to the Olympics, and then the much welcome 
announcement that the less restrictive regulations for 
foreign media would remain in force past October 2008, 
generated some hope for positive change on the press 
freedom front. But this optimism was quickly challenged 
very early in 2009, as authorities sought to re-exert 
control on the media and information – focusing in 
particular on the rising power of the internet as a means 
for social expression and organising.

As 2009 opened, China’s Central Government 
prepared itself for several significant anniversaries to 
be marked during the year. At the same time, events 
late in 2008, when a political reform movement known 
as Charter 08 emerged into the public realm, required 
sharp attention in the interests of maintaining the “social 
harmony” promoted by a political order that would mark 
60 years in power in 2009. 

Mainstream traditional media were very aware 
that the biggest taboo issue during 2009 would be the 
20th anniversary of the June 4 Tiananmen Square 
Massacre in 1989, followed closely by the 50th 
anniversary of Tibet’s failed uprising against China in 
1959. Most journalists and media outlets would self-
censor and there be no need for regulations or orders 
on these issues. Self-censorship remains a matter of 
self-preservation - if Mainland journalists do not toe 
the line, they risk losing their accreditation to work in 
the media. But the accreditation rules tightened further 
in 2009, by defining journalists as those who are 
employed in traditional news rooms, thereby making it 
difficult for online journalists to gain accreditation.  

For the most part, authorities devoted their 
energies to controlling information on other anticipated 
big events, especially targeting online reporting and 

chatter. Central authorities showed concerns about 
the risk of an upsurge in nationalism ahead of the 90th 
anniversary of the May Fourth Movement - an anti-
imperialist, cultural and political movement dating to 
protests by scholars in 1919 about China’s response to 
the Treaty of Versailles. Heightened sensitivity was also 
apparent ahead of the one-year anniversary in May of 
the devastating earthquake in Sichuan in 2008. 

Multiple new regulations were issued throughout 
the year, many seeking to control online content and 
traditional media’s reporting of online information. 
The authorities themselves acknowledged that online 
communications presented a growing challenge to 
national security and social stability. Online surveillance 
was stepped up, websites were entirely or partly 
closed, online social networks were shut down, online 
news portals were censored, online journalists and 
bloggers were detained and arrested. The Golden 
Shield Project’s censoring system, known as the Great 
Firewall, continued to block sensitive information. But 
there was a marked further tightening of controls using 
a variety of methods, from a morals campaign to protect 
minors from vaguely defined “vulgar or pornographic” 
content to efforts to install new filtering software in all 
personal computers. The latter move was defeated, 
but saw new bans issued on media reporting of heated 
online discussions among netizens objecting to the 
filtering software and new administrative rules for online 
communications.

As the authorities battled cyber information 
flows, a change of tack could be seen in the manner 
of controlling information on big breaking news events, 
such as riots in Xinjiang Uyghur Autonomous Region in 
western China in July, and then again in September. A 
series of orders sought to prevent journalists heading 
to Xinjiang, and then to prevent mention of the clashes 
between Uyghur and Han factory workers in June which 
led to the riots in July. But authorities then seemed 
to recall the negative international publicity for China 
the previous year, when they sought to shut down all 
reporting on unrest in Tibet. This time, they decided 
to allow an official media tour for local and foreign 
media to visit Xinjiang’s capital, Urumqi. The tour was 

Introduction: 
China Clamps Down



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

4 5

tightly supervised, journalists and media crews were 
quarantined in an officially designated hotel, internet 
and phone access out of the region was limited or 
blocked, but the media were nevertheless allowed in. 

Meanwhi le ,  China’s  Government  c losely 
observed the power of online organising of mass public 
events to protest against the actions of authorities - 
not only in China, but also in Iran after controversial 
elections there in June resulted in massive street 
protests. Online social networking could be seen to 
unnerve authorities, and an all-out effort was made to 
close social networking sites completely through 2009.

The reporting of violations against foreign media 
declined, due to their reduced presence after the 
Olympics. Even so, foreign journalists still encountered 
many obstacles and difficulties through 2009, including 
acts of violence, destruction of work materials and 
equipment, prevention of access to public spaces, 
surveillance and reprimands. Sources, potential 
interview subjects and Chinese assistants and drivers 
were especially targeted in actions to obstruct foreign 
media reporting on events in China.

Media teams from Hong Kong appeared to bear 
the brunt of efforts to control reporting by non-Mainland 
journalists and media crews, as they dealt with an 
increased incidence of assault and arrest while working 
on the Mainland. As well, a post-Olympic tightening 
of controls on entry permits to work in China sharply 
affected the ability of journalists from Hong Kong and 
Macau to conduct reporting work on the Mainland. 

At the same time, interference in the publication of 
“sensitive” content in Hong Kong and Macau was 
increasingly prevalent while massive cut-backs and 
lay-offs in the Hong Kong media sector pose serious 
concerns for the defence of ethical and independent 
journalism in the territory, as many experienced senior 
journalists leave the industry. 

Amid a trying year for journalists and media 
in China, President Hu Jintao pledged at the World 
Media Summit in Beijing on October 9 to uphold the 
legal rights of foreign journalists working in China. 
His statement came a day after 15 bloggers issued 
a declaration calling on the Central Government to 
respect the rights of all people in China to access 
information from the internet in accordance with China’s 
Constitution. It remains to be seen how the authorities 
will respond in the year ahead. But they may have 
noted comments made by US President Barack Obama 
during a state visit to China in November. Although a 
new round of regulations was issued for Obama’s visit, 
he still commented in his opening speech: “Because 
in the United States, information is free, and I have a 
lot of critics in the United States who can say all kinds 
of things about me, I actually think that that makes our 
democracy stronger and it makes me a better leader 
because it forces me to hear opinions that I don’t want 
to hear.”  

“The year 2009 is far worse than 2008 
because we have received hundreds of 
various orders to restrain our jobs. Our 
hands were tied,” a Mainland journalist 
said. 

Since 2000, the number of daily newspapers 
published across China is the largest in the world. In 
2008, 44 billion papers were sold. But the size of the 
market does not indicate that people have access 
to a variety of views. For China’s Communist Party, 

media remains a sensitive industry that needs to be 
controlled. Several official bodies supervise the media, 
the most powerful of which is the Central Propaganda 
Department and associated provincial propaganda 
departments. 

The period leading up to the Beijing Olympic 
Games in August 2008 saw a relaxing of media 
controls, in deference to the Government’s pledge to 
the International Olympic Committee that all journalists 
would have free rein. As well, there was a brief period 

from about 2003 to 2006, according to one experienced 
journalist, when journalists enjoyed more freedom 
to report the news. However, with the Games over, 
authorities reverted to clamping down on free media 
and free expression on the Mainland.

From the beginning of 2009, many various orders 
were issued to restrict content and prevent free media 
reporting on a range of topics related to foreign affairs 
and matters of public interest such as health and safety. 
In regard to riots in Xinjiang in July, in which almost 200 
people were killed, at least seven orders were issued. 
Similarly, restrictions were imposed for reporting 
on a corruption scandal involving Shenzhen Mayor 
Xu Zongheng. Even the election of Macau’s Chief 
Executive in March and political reform in Hong Kong 
were topics on which journalists were not permitted to 
report freely. Foreign affairs also caught the attention of 
authorities. When controversial elections in Iran in June 
resulted in massive street protests, Mainland media 
were ordered not to report the issue prominently and to 
refrain from comment. 

Double standards are common. Authorities did 
not allow Chinese media to report on the forced closure 
of the Gongmeng Legal Research Centre, also known 
as the Open Constitution Initiative, run mainly by human 
rights lawyers to provide assistance to minority groups. 
The Centre’s co-founder, Dr Xu Zhiyong, was detained 
by the Civil Affairs Bureau allegedly for tax evasion. Yet 
authorities permitted the state-owned English-language 
China Daily to report in August on Dr Xu’s case and 
how he helped parents of children who died or were 
made ill by contaminated milk powder. 

Double standards also apply when it comes 
to reporting on the same topic in print or online. A 
news report may be printed without restriction, but 

its uploading to the internet on the same day may be 
restricted. This occurred when a media outlet was 
ordered not to upload to the internet a report about 
land compensation in Suqian, Jiangsu Province, even 
though the report appeared in the newspaper. 

China’s authorities sharpened their focus on 
the internet during 2009. In some cases, only internet 
sites were permitted to report certain news, as when 
the Southern Metropolis Group website at http://www.
southcn.com was the only outlet permitted to run an 
investigative report on a fight among Uygur and Han 
factory workers, in which two Uygur people were killed, 
in Shaoguan, Guangdong Province, on June 25. The 
incident sparked riots in Xinjiang Uyghur Autonomous 
Region in western China in July. (See China Online 
Section.) 

Despite the difficulties, many journalists try to go 
out of their way to get the news. When pedicure worker 
Deng Yujiao was charged with murder in Yesnaguan, 
Hubei Province, in May, after she had refused “special 
services” demanded by officials, some journalists went 
to the area to investigate, even though authorities 
had ordered they not report the case. On August 30, 
authorities ordered all journalists reporting on Burmese 
refugees at the border with China to leave the area. 
However, some journalists stayed until authorities re-
issued the order the next day. 

But even where orders were not explicit ly 
issued, there is self-censorship. This was especially 
so in relation to the failure to report on the political 
reform agenda of Charter 08 and its co-instigator, 
Liu Xiaobao, and other signatories, who were either 
interrogated or detained by the security bureau, as well 
as the cases of 22 human rights lawyers harassed by 
the state-run Beijing Justice Bureau and the Beijing 
Lawyers’ Association; the August 2008 escape of HIV/
AIDS activist and gynaecologist Dr Gao Yaojie to the 
United States after long house arrest; the detention or 
placement in mental health institutions of aggrieved 
citizens in Hubei; and Zhao Lianhai, a key representative 
of parents in the Sanlu tainted milk powder cases in 
2008, who was detained by Beijing police on November 
13 and charged with “provoking an incident”. It was rare 
to see anything on these issues reported in Mainland 
media. 

Journalists’ hands were tied not just in reporting 
on sensitive political issues but also on matters of 
wider public interest. In August, media were ordered 
not to report on events related to the lead-poisoning 
of thousands of children in Huana, Shanxi and Yunan 
Provinces. Public outrage erupted in protests outside 

Mainland Journalists

Many press freedom and human rights groups have 
demanded the release of Liu Xiaobo. 



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

6 7

local government offices, but the media was ordered 
not to report the protests, even as some protesting 
parents were detained. On September 1, a ban was 
issued for reporting on a riot of more than 10,000 
villagers in Fengwei town, Quanzhou, Fujian Province. 
Dozens of people were injured when villagers protesting 
the contamination of drinking water by a tannery and oil 
refinery clashed with police. 

Anniversary Aversion 

The year marked many important anniversaries 
of sensitive events considered taboo by the Central 
Government, notably the 20th anniversary of the June 
4 Tiananmen Square Massacre in 1989 and the 50th 
anniversary of Tibet’s failed uprising against China in 
1959. Media did not need to be ordered how to report 
these matters – they were very aware there was to be 
no independent reporting on these topics. But for other 
big events, many orders were issued.

Media outlets understood that no negative 
news could be published before or during the General 
Meeting of the Standing Committee of the National 
People’s Congress (NPC) and the Chinese People’s 
Political Consultative Conference in March. Media could 
use reports from the state-controlled Xinhua News 
Agency regarding a mine blast that killed 74 people in 
Shanxi Province on February 23, but they knew not to 
report on protests regarding the accident. But despite 
the media’s awareness of the requirement to self-
censor, authorities still felt they had to issue several 
restrictive orders during the March conference.

On March 6, all media were ordered not to 
report on the case of a former Communist Party chief 
and deputy director of the Shenzhen Maritime Safety 
Administration, Lin Jiaxiang, who was sacked for 
alleged drunken behaviour and child molestation.

On March 7, journalists were ordered not to 
report on comments by some NPC members about a 
possible ban by China on poultry imports from the US. 

On March 9, a ban was imposed on reporting on 
a decision by the Supreme People’s Court to review a 
four-year-old plagiarism case against Zhou Yezhong, a 
prominent law professor of Wuhan University. The ban 
is similar to restrictions imposed when the case was 
first brought to court in 2006. 

Heightened sensitivity was apparent in the 
lead-up to the one-year anniversary of the Sichuan 
earthquake in May 2008. Many citizens, including 
a high number of children, died in the disaster. The 

public was very concerned about the quality of school 
buildings that had collapsed during the quake. Yet 
no comprehensive victims’ list was issued and local 
government authorities announced that school buildings 
were found not to be sub-standard. Lawyers and human 
rights activists who assisted parents of killed children to 
file a case against the Government were harassed by 
various means.    

On February 11, an order requested media 
outlets not to send journalists to the quake zone ahead 
of the anniversary. On April 19, a series of orders noted 
the following: Media wanting to report on the list of 
quake victims could use only state information; there 
were to be no interviews with parents whose children 
had been killed; there were to be no “subjective” 
comments about why school buildings collapsed; only 
government information could be used in reporting on 
the area’s reconstruction; any reports on difficulties 
to do with reconstruction should be submitted first to 
government agencies as an internal report before being 
reported publicly.  

        
Xinjiang Riots

Meanwhile, orders flowed in regard to the riots 
in Xinjiang’s capital, Urumqi, on July 5, in which the 
reported death toll was 197. Thousands of Uyghurs 
protested that authorities had covered up the murders 
of two Uyghur workers in a factory fight in Shaoguan 
in June. They demanded the Government conduct a 
full investigation. The protests escalated into an attack 
on Han people after a confrontation with police, who 
sought then to quell the rioters with tear gas, water 
hoses, armoured vehicles and road blocks. A curfew 
was imposed in some areas.

On June 26, an order was issued that there be 
no independent reporting on the factory incident. Media 
were to use only information provided by government 
departments.

On June 27, media was told that no journalists 
were to go to the factory. Any articles on the issue 
should not be placed in a prominent position.

On June 28, only Xinhua and the Southern 
Metropolis website were permitted to publish reports 
on the factory incident. No other media could republish 
these reports.

On June 29, only the Southern Metropolis 
website and Shaoguan‘s local media reported on the 
alleged cause of the factory fight, based on reports of a 
police investigation. No re-publication was permitted. 

On July 6, the day after major riots broke out 
in Urumqi, only Xinhua reports were to be published. 
Media were ordered to ensure headlines and the 
placement of reports were “positive”. At that time, no 
journalists were to be sent to Urumqi.

On July 11, media were ordered not to report 
the link between the riots and disagreements between 
ethnic minorities. Media could report the numbers killed, 
but not their ethnicity. All websites were also bound by 
this restriction. 

National Day 

The lead-up to China’s National Day on October 
1 spurred a new round of orders and regulations in 
September. The Central Propaganda Department 
issued 15 orders banning journalists from interviewing, 
photographing and reporting from Tiananmen Square 

and other public venues. Any information to be run 
should come from Xinhua. Any reporting on the military 
must be censored. All media reports must be “positive”. 
No media were permitted to enter Tiananmen Square. 
Nothing was to be said about how difficult or tiresome it 
might be to prepare for the October 1 events. 

Obama’s Visit 

US President Barack Obama’s five-day state 
visit from November 16 generated much caution from 
China’s authorities, and another round of restrictions 
on local media. On November 16, a new order 
required again that only Xinhua reports of the visit be 
used in local media. Media were ordered to delete 
any reference to questions raised at a forum at the 
Shanghai Science and Technology Museum, during 
which Obama answered questions. People were 
forbidden from organising questions to be relayed over 

The Central Propaganda Department demanded all media outlets use only Xinhua News Agency reports on riots in Xinjiang, and sought 
to prevent journalists from going to Xinjiang.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

8 9

the internet and put to Obama during the session. A 
Guangzhou-controlled cable television intercepted 
the broadcasting signal of Asia Television of Hong 
Kong’s English Channel while Obama was answering 
a question about restrictions on the internet in China. 
Media were not to report about protests or spontaneous 
news events occurring during Obama’s visit. 

Reporting Foreign News 

Other news related to foreign affairs was subject 
to much advice from government departments.

On March 25, media were ordered only to use 
information provided by Xinhua when reporting on a 
fuel agreement between China and Burma. 

From May 7 to 25, orders were issued demanding 
media only use reports from Xinhua, including in regard 

to the US Navy intercepting a Chinese fishing vessel 
in the Yellow Sea on May 1, a visit by US senators to 
China, and a nuclear test in North Korea. 

On June 19, protests in Iran against the election 
outcome prompted an order that all media report the 
issue in a low-key way without commentary. Media 
were encouraged to limit the number of articles on the 
issue.

In July, only Xinhua reports could be run in 
relation to the detention of four employees of Australian 
mining company Rio Tinto.  

On August 20, any reports about Russia limiting 
China’s access to Russian markets had to be submitted 
to government departments to be censored before 
publication.

On August 30, the arrival of up to 30,000 
Burmese refugees at Konkan in south-western Yunan 
Province prompted another order for all reporters to 
leave Konkan and to use only information provided by 
Xinhua.

Job Security

Journal ists on the Mainland are not only 
restricted in their reporting, but commonly self-censor. 
The main reason is lack of job security. The issuance 
of Administrative Press Cards to journalists by the 
General Administration of Press and Publication (GAPP) 
of China requires that they obey all regulations. If they 
do not conform, they risk losing their accreditation. 
During 2009, the accreditation system was amended to 
further tighten the definition of professional journalism, 
ensuring that “citizen journalists” could not be classified 
as journalists.  

On August 25, the deputy editor of the Nanning-
based Nanguo Morning Post, Liu Yuan, was dismissed 

and a senior editor at Modern Life Daily received a 
suspension order from the newspaper’s management. 
Both had reported on the August 4 murder of a boy 
who attended a training course to regulate his internet 
“addiction”. The actions against the two journalists was 
reportedly due to pressure on the publications by the 
Guanxi Propaganda Department, which subsequently 
sought a total ban on reporting the case despite 
widespread public interest, including at Xinhua.  

On June 22, five Guangzhou TV journalists 
were reportedly suspended from work for delaying 
implementation of a filtering process (required by 
authorities to censor sensitive subject matter) on two 
programs – one on the anniversary of the Tiananmen 
Square Massacre and another on religious freedom 
referring to Falun Gong. The programs were produced 
by Asia Television in Hong Kong. Guangzhou’s 
Propaganda Department said the two editors and three 
assistants had made a serious political mistake by not 
censoring their material as required by authorities. 

The following list does not include all orders 
issued in 2009, due to the difficulties in accessing 
information about instructions issued to the media. 
It was compiled with the assistance of Chinese 
Human Rights Defenders (CHRD). 

January

105: �Media must not report on the reformation 
of fuel tax.

110: �Media must cease reporting on the 
discovery of a body at a psychiatric 
hospital in Dongguan. 

122: �Media must use Xinhua News Agency 
reports about the court verdict in the 
Sanlu tainted milk powder case. No 
commentary or investigative reporting 
permitted.  

130: �Media must  not  repor t  on photos 
of actress Zhang Ziyi topless on a 
Caribbean beach.  

February

211: �Media must not be sent to report on the 
earthquake zone in Sichuan province.

220: �Media including internet-based outlets 

must not republish a February 17 report 
on a company found guilty of defaming 
a reporter who reported a miscarriage of 
justice case in 2005.   

223: �Media must be reminded that reporting 
spontaneous news from other provinces 
is prohibited.

224: �Media must not be sent to Shanxi 
province to cover a gas explosion.

228: �Media must not be sent to Shandong or 
Henan provinces to cover a foot-and-
mouth disease outbreak.

March 

Date unknown: 
	� Media must not report on the election of 

Macau Chief Executive. 
306: �Media must not report on the sacking 

of former Communist Party chief and 
deputy director of the Shenzhen Maritime 
Safety Administration, Lin Jiaxiang, 
who was sacked for alleged drunken 
behaviour and child molestation.

307: �Media must not report on comments 
by members of the National People’s 
Congress about a possible ban by China 

Media-Related Orders, 2009

US President Barack Obama and Chinese President Hu Jintao hold a joint press conference in Beijing on November 17. Independent 
media was not granted entry to the press conference.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

10 11

on poultry imports from the US.
309: �Media must not report on a decision by 

the Supreme People’s Court to review 
a four-year-old plagiarism case against 
Wuhan University law professor Zhou 
Yezhong. 

313: �The 21st Century Business Herald 
must remove an article about financial 
dealings between tycoon Wang Guoju 
and Hong Kong-listed company China 
Energy Development Holdings Ltd.

318: �Media must not report on the failure 
of a team led by Liaoning Governor 
to attract investments by overseas 
entrepreneurs in China.

324: �Media must use official information to 
report on the fatal shooting of a guard 
in front of an army station branch in 
Chongqing.

325: �Media must use official information to 
report on the signing of an oil channel 
agreement between China and Burma. 
No reporting on the background of the 
agreement or feature writing permitted.  

327: �Media must not report on a lawsuit 

against China Eastern Airline by victims 
of a plane crash in 2004 in which 53 
passengers were killed.  

April

410: �Media must not report on the welfare, 
injury or death of prison inmates unless 
the information is sourced from the 
Prison Bureau. 

413: �The State Administrative of Radio Film 
and Television prohibits entertainment 
programs from publishing or discussing 
celebrity love affairs or scandalous 
material.

414: �All media including internet-based 
outlets must report positively on a book 
called China Unhappy. No commentary 
or billboard rankings about the book 
allowed. 

417: �Media must cease reporting on the 
connection between a high incidence 
of miscarriages in pregnant women 
in Dujiangyan City and formaldehyde 
exposure. 

419: �Media must not report on issues related 
to the parents of children killed during the 
2008 Sichuan earthquake. Media must 
only report the list of victims announced 
by officials. Media must not conduct 
independent investigative reporting about 
the number of victims. Media must not 
publish subjective conclusions about the 
reasons why buildings collapsed during 
the earthquake. Media must use official 
information about the reconstruction of 
the quake zone. Problems during the 
reconstruction must be reported to the 
authorities and must not be published.

420: �Media must not report on a dispute 
relating to a cross-province railway 
extension between Shanghai  and 
Yunnan.

422: �Media must cease reporting on the 
suicide of propaganda department vice 
director in Beichuan, Sichuan. 

428: �Media must report positively on the 
reform of the Health Medical Policy of the 
Health Department. Media should only 
interview experts recommended by the 
authorities and should be careful of other 
experts’ comments. 

      
May

Date unknown: �
	� Media must not report on former Premier 

Zhao Ziyang’s memoirs. 
502: �Media must not publish commentary 

about the May Fourth Movement. 
507: �Media  must  use Fore ign Min is t ry 

information about the interception by the 
US navy of a Chinese fishing vessel. 
Media must not publish commentary or 
use information sourced from overseas.  

522: �Media must use Xinhua News Agency 
information and reports about a visit by 
US senators to China. 

525: �Media must use Xinhua News Agency 
information to report on nuclear testing 
in North Korea. Articles about the issue 
should not be placed in a prominent 
place. 

526: �Media must not report on a murder case 
in Badong. All journalists should leave 
Badong immediately. 

529: �Media must not be sent to Badong. 
Media must use Xinhua News Agency 
information about the Badong case. 

Media must not  report  on conf l ic t 
between journalists and local government 
officials. 

530: �Media must not report on pollution in 
Jiaozuo, Henan.

June

608: �Media must only use information from 
the Xinhua News Agency website, the 
China Daily and CCTV to report on 
investigations of Shenzhen Mayor Xu 
Zongheng.  

610: �Media must report positively on the 
Green Dam project. Media can organise 
interviews with some experts and parents 
about filters for pornographic material 
under this project. No commentary 
allowed. Website management must 
delete all critical articles about the 
project.

619: �Media must report the Iran election in a 
low-key fashion without commentary. Do 
not place prominently.

626: �Media must use official information to 
report on an ethnic-based violent incident 
in Shaoguan. Media must not be sent to 
Shaoguan to report on the incident. 

627: �Media must not be sent to Shaoguan. 
Any articles written must be low-key and 
not placed prominently.

628: �Xinhua News Agency and Southern.cn 
will report the cause of the Shaoguan 
incident. Other media must not republish 
this information. 

629: �Only Southern.cn website in Shaoguan 
is permitted to report the investigation 
repor t  o f  the  Shaoguan  con f l i c t . 
Other media must not republish this 
information.

 
July

706: �Media must use only Xinhua News 
Agency information to report on riots in 
Xinjiang and Shaoguan. No journalist 
should be sent to Xinjiang. 

708: �Media must not report on a lawsuit 
brought by an academic against a 
Xinnet.com website.  

711: �Media must only report the number of 
people killed in Xinjiang. Media must not 
report on the cause of the ethnic-based 
conflict. Media must use Xinhua News 
Agency information only or will face 

Authorities restricted media to using only official information regarding the death toll in the Sichuan earthquake in May 2008 and 
progress on reconstruction in the quake zone, ahead of the one-year anniversary of the disaster.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

12 13

punishment from the Central Propaganda 
Department.

715: �Media must use only Xinhua News 
Agency information about the cause 
of train collision in Zhenzhou, Hunan 
Province, on June 29. 

721: �Media must not report on corruption 
allegations relating to the eldest son of 
President Hu Jintao.   

728: �Media must use Xinhua News Agency 
information to report on the death 
of a factory general manager in Jilin 
after a protest by factory employees. 
Media must not be sent to Jilin and all 
journalists must be instructed to leave 
the vicinity.

August

805: �Xinhua News Agency website will report 
on the investigation into the secretary of 
the Communist Party of China National 
Nuclear Corporat ion. Other media 
must not republish or broadcast this 
information.  

814: �Media must not report on issues related 
to Gongmeng Legal Research Centre 
legal representative Dr Xu Zhiyong.  

815: �Media must not report any unconfirmed 
information about terrorist organisations’ 
attack on China in relation to the Xinjiang 
riots. Media must not republish China 
Daily’s report about 200 Xinjiang riot 
suspects pending to trial. 

820: �Articles about conflict between Russia 
and China in relation to business must be 
censored before publication. Media must 
reduce the number of articles about this 
case.

825: �Media must delay reporting about alleged 
bribery between the US-based CII 
company and a state-owned company.     

828: �Med ia  mus t  no t  repo r t  on  o rgan 
transplants at Sun Yatsen University. 

830: �Media must use Xinhua News Agency 
information to report on the arrival of up 
to 30,000 Burmese refugees in Konkan 
in south-western Yunan province. All 
reporters must leave Konkan.  

831: �Media must use official information to 
report about the arrival of Burmese 
refugees to Yunan. All journalists must 
leave Yunan.  

September

Date unknown: �
	� Media must not report on a riot of more 

than 10,000 villagers in Fengwei town, 
Quanzhou, Fujian, which was sparked by 
industrial contamination of drinking water.

Date unknown: 
	� Media must use Xinhua News Agency 

information about the visit by Tibet 
spiritual leader the Dalai Lama to Taiwan.

October

Date unknown: �
	� More than 10 orders were made: some 

orders prohibited the media from reporting 
at Tiananmen Square and other public 
venues in the lead-up to National Day on 
October 1. 

Date unknown: �
	� Media must delete all images of President 

Hu in front of a billboard advertising the 
Japan-based company Toshiba during 
China’s National Day Parade on October 
1.   

 
November

Date unknown: �
	� Media must not report about elections 

of the Legislative Council and Chief 
Executive of Hong Kong. 

1116: �Media must use Xinhua News Agency 
information to report on US President 
Obama’s visit to China. Media must 
delete any news or other art ic les 
referring to questions at a forum at the 
Shanghai Science and Technology 
Museum. Journalists are forbidden from 
organising questions to be relayed over 
the internet and put to Obama. Media 
must not report on or publish reports of 
protests or spontaneous news during 
Obama’s visit.  

Date unknown: �
	� On ly  t he  magaz ine  o f  Sou the rn 

Metropolis enterprise is allowed to report 
interviews with Obama. Other media 
must not republish these interviews. 

In the worst scenario, journalists are jailed 
because of their work. About 50 journalists and 
writers remain in jail or detention in China, according 
to the Writers in Prison Committee of Independent 
Chinese Pen Center, International PEN. 

Huang Qi, who helped victims of the Sichuan 
earthquake, was sentenced to three years’ jail 
by the Court of Wuhou in Sichuan Province on 
November 23. Huang, 46, founder of the 64 
Tianwang website at www.64tianwang.com, was 
detained in June 2008 after posting an article online 
which criticised the Government’s handling of the 
disaster. The judgement found Huang guilty of “illegal 
possession of state secrets” on the basis that he 
had obtained three documents deemed to be “state 
secrets”. The judgement did not define “state secret” 
or clarify how the documents could be defined as 
such. Huang’s wife, Zeng Li, said the documents 
were already publicly available. Meanwhile, Huang’s 
health is deteriorating in jail.

Mehbube Ablesh, a writer, poet and media 
worker at the government-run Xinjiang People’s 
Radio Station, based in Urumqi, was sacked and 
detained by authorities in August 2008. She is 
reportedly being held for posting articles critical of 
China’s Government and the provincial leadership 
in the Xinjiang Uighur Autonomous Region. She is 
reportedly being held in Urumqi, although no details 
of any charges have been made public. 

Tashi Rabten, a Tibetan writer from Ruoergai 
county in Ngaba, Sichuan Province, and editor of 
the banned literary magazine Shar Dungri (Eastern 
Snow Mountain), was arrested on July 27, 2009. 
Tashi was reportedly under surveillance while 
studying at the Northwestern Minorities University 
in Lanzhou. It is believed he was detained because 
of his recent book, Written in Blood, a collection of 
political articles on democracy, freedom and equality, 
as well as his participation in the publication of Shar 
Dungri, which dealt with the suppression of protests 

Jailed for Their Work

Protesters confront police outside the trial of Charter 08 founder and dissident Liu Xiaobo in Beijing on December 25, 2009.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

14 15

in Tibet in 2008. He is reportedly held at a detention 
centre in Ngaba. 

Shi Tao is a journalist and poet who wrote 
for the daily Contemporary Business News based 
in Changsha and contributed to other newspapers, 
was active on the internet and submitted articles 
and occasional political commentary to Chinese 
websites abroad. His essays often call for political 
reform. He was employed at Contemporary 
Business News between February and Apri l 
2004 when a staff meeting assessed a Central 
Propaganda Department memo giving instructions 
on information gathering and media coverage of 
the approaching 15th anniversary of the Tiananmen 
Square Massacre. Shi forwarded his meeting 
notes via email to independent Chinese-language 
websites abroad, which are banned in China. Shi 
was arrested in November 2004 and charged in 
December 2004. His writings, computer, and other 
personal belongings were confiscated. His wife was 
warned by the police that if she told anyone about 
this action, her husband would be mistreated. In 
March 2005, Shi was found guilty in a closed two-
hour hearing of “illegally divulging state secrets 
abroad”. In April 2005, he was sentenced to 10 
years’ jail and two years’ deprivation of political 
rights.

Du Daobin, a writer and member of the 
Independent Chinese PEN Centre, was re-arrested 
on July 21, 2008 to serve the remaining two years 
and four months of a three-year sentence. Du was 
convicted in June 2004 of “inciting subversion of 
state power” for 175 words in 26 of his articles. The 
original sentence was suspended for four years, 
followed by two years’ deprivation of political rights. 
However, in 2008 he was accused of violating the 
terms of his sentence by publishing more than 100 
articles on the internet, leaving his home city, and 
receiving guests without permission. Du is being 
held in Hanxi Prison, Wuhan City, Hubei Province. 

Writer Liu Xiaobo, 53, was sentenced on 
December 25 to 11 years’ jail and deprived of his 
political rights for two years. Liu, a renowned literary 
critic, academic and political activist, was charged 
by the Beijing Public Security Bureau on June 23 
with “inciting subversion of state power” for co-
authoring Charter 08. The Charter is a declaration 
calling for political reform, greater human rights and 
an end to one-party rule in China. He was detained 
on December 8, 2008, along with Zhang Zuhua 

and Jiang Qisheng, before the formal release of the 
Charter. Zhang and Jiang were released the next 
morning. Their detainment came during a period of 
several sensitive anniversaries, including the 100-
year anniversary of the promulgation of China’s 
first constitution, the 60-year anniversary of the 
Universal Declaration of Human Rights, and the 
30-year anniversary of Beijing’s “Democracy Wall” 
movement. Liu’s wife, Liu Xia, is rarely allowed to 
visit and is also under surveillance. 

The Charter was initially endorsed by 300 
signatories, and has since been signed by hundreds 
of people throughout China and supported by tens 
of thousands of people around the world. Members 
of the initial group of 300 experience varying 
degrees of harassment. Phones are tapped, emails 
and online messenger chats are hacked, they are 
followed in the street, there is interference when 
they meet their friends, and they are not permitted 
to leave their home towns. At times of heightened 
sensitivity, such as during the visit of President 
Obama, some members of the group have been 
forced to leave their homes in Beijing. 

Journalists on the Mainland not only contend 
with wide-ranging restrictions but face varying risks 
such as assault, threats, harassment, dismissal 
and imprisonment. Information is difficult to access, 
but many Mainland journalists report that physical 
violence against media personnel is a common 
violation of their right to conduct their work safely. 
Attackers are commonly civil servants or their 
agents. While some journalists were able to draw 
attention from their local police bureau or journalists’ 
association, full police investigations and legal 
proceedings are rare in these cases. 

Assaults

On October 20, Zhang Jinxing, a journalist for 
Cheng Du Shang Bao newspaper, was reportedly 
assaulted and detained for eight hours by police 

from Laocheng District, Luoyang, Henan Province, 
while reporting on a traffic accident. Zhang was 
surrounded by police who kicked and punched him 
until he lost consciousness. When he regained 
consciousness, he was handcuffed to a chair in a 
police station and was refused access to a phone 
and the toilet. Police twisted his wrists back when 
Zhang demanded an explanation. His camera and 
mobile phone were taken from him. The police claim 
that they removed Zhang from the accident site for 
allegedly arguing with the accident victim and for 
resisting police intervention. 

On August 31, Guangzhou Daily journalist Liu 
Manyuan was seriously hurt after security personnel 
from Human Town in Donnguan, Guangdong 
Province, attacked him for taking photographs of 
a body found in a house. It was reported that two 

Risks at Work

In the wake of riots in Xinjiang in July, the local government blocked all communication channels. Journalists who went to the area 
had great difficulty in transmitting their reports back to offices elsewhere.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

16 17

After the 2008 Olympic Games, China’s 
Government extended the regulations in 
force for the Games, which allowed foreign 
journalists to travel in China without need 
to seek permission except to make sure 

subjects consented to be interviewed. The move was 
regarded as a forward step and gained international 
applause. A year later, on October 9, China’s President 
Hu Jintao pledged at the World Media Summit in Beijing 
to uphold the legal rights of foreign journalists working 
in China.

However, positive moves such as these are 
challenged when it comes to reporting on sensitive 
issues, including controversial anniversaries. A year 
after the regulations were extended in October 2008, 
the Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) 
reported it had received 16 complaints about violence 
against foreign media personnel, including destruction 
of images and reporting materials. It reported 100 
incidents of foreign journalists being turned away from 

public spaces, 75 cases where foreign journalists and 
media workers were followed by authorities, and 18 
cases of foreign media receiving a reprimand from 
authorities. 

Compared wi th  more than 300 cases of 
interference reported from January 2007 to September 
17, 2008, the number of incidents of foreign media 
experiencing interference has dropped sharply. 
However, one foreign journalist said, “After the Games, 
many journalists left [China] so the chance of running 
into trouble is less likely. The working conditions of 
2009 actually are the same as in 2008.” A British 
journalist said, “The situation actually is regressing 
when compared with 2008.”

Through 2009, foreign journalists reporting 
on sensitive topics experienced varying forms of 
interference. Mostly, officials and authorities at different 
levels ignored the extension of the regulations which 
were meant to allow more freedom for foreign media 

Restrictions on 
Foreign Journalists

security personnel blocked Liu and chased and 
attacked him. Liu was hospitalised with serious 
injuries. 

On July 8, seven journalists and two drivers for 
the Communist Party-owned China Daily were 
ambushed by more than 100 protesters armed 
with knives, iron bars and hammers at a highway 
junction as they returned to their newspaper office. 
One driver suffered injuries to his hands. 

On July 27, Dong Zhe from Guangzhou Daily 
Newspaper, Mo Xiaodong from Southern Metropolis 
Daily and Jiang Yun from the Yangcheng Evening 
News were assaulted by factory workers as they 
reported on a fire at a factory in Xiegang town in 
Dongguan city. They suffered injuries to their faces 
and necks. The workers threatened them as they 
sought to prevent them reporting the fire. Jiang’s 
photographs were deleted from his camera and his 
notebook was destroyed. Police arrested only two 
people, who were detained for seven days and fined 
300 Yuan (about USD 45).  

Abuse and Harassment 

On May 26, three journalists were harassed by 
officials of Badong Village, Hubei Province. One 
said they were under surveillance and forced to 
leave Badong as they sought to report on the case 
of a local official killed by a woman who refused 
a request for “special services”. The journalists 
said that they were interviewing the woman’s 
grandmother when four or five people claiming to be 
relatives entered the house, abused the journalists 
and confiscated their bags and equipment.

On September 15, Yao Haiying, of the Chiangjiang 
Times, was threatened by a judiciary department 
officer after publishing a report on September 4 
alleging malpractice at the department. He received 
several intimidating phones calls and messages 
from a department officer who said “you cannot 
evade us - we are able to find you”. In response to 
concerns expressed by Chiangjiang Times editor-
in-chief in a formal letter, the officer said, “If you 
continuously do not cooperate with us . . . we will 
take further action.” The case was publicised on 
the internet, drawing attention from the Central 
Propaganda Department and the Judiciary Ministry. 
The officer apologised to Yao. However, Yao 
resigned after the newspaper management criticised 
him.

Job Insecurity 

On August 25, Nanning-based Nanguo Morning Post 
deputy editor Liu Yuan was dismissed and a senior 
editor at Modern Life Daily received a suspension 
order for reporting on the murder of a boy during a 
training course on August 4. The treatment of both 
journalists was reportedly the result of pressure 
by the Guanxi Propaganda Department, which 
subsequently sought a total ban on reporting the 
case.  

On November 9, Hu Shuli, the editor-in-chief of 
Caijing Business Magazine, resigned in protest 
against editorial interference. Hu had previously 
resisted orders not to publish reports on a range of 
sensitive topics, including the wave of violence in 
Xinjiang in September. Hu also sent three journalists 
to report on the riots in Xinjiang in July, despite 
Central Propaganda Department instructions 
prohibiting any media travelling to the area. A total 
of about 200 other personnel also resigned at 
the same time or shortly after, including general 
manager Wu Chuanhui and nine executives, as well 
as journalists and editors. 

A paramilitary officer uses an 
umbrella to block photo-journalists 
taking pictures of Tiananmen 
Square for the 20th anniversary of 
the Tiananmen Square Massacre 
on June 4. 



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

18 19

at a checkpoint guarded by six police. Their passports 
were checked, and they were not permitted to leave. 
About 4am, two police cars escorted them to a police 
compound. Only the driver was interrogated. The 
journalist said, “The driver later told us he was asked to 
describe our activities in Maqu.” 

After being held for more than a day, the journalist 
and photographer were escorted by an official to a 
hotel and plane tickets were bought for them to Beijing. 
They were worried about their driver and suggested to 
the officer that they would like to accompany the driver 
in his car to make sure he got home safely. Suddenly, 
the officer pulled the driver into his own car and drove 
around the parking lot, interrogating the driver. The two 
media personnel then had to leave.

Back at the International Press Centre in Beijing 
on March 3, the journalist and photographer sought an 
explanation for their detention from Foreign Ministry 
officials. Two ministry employees noted an article the 
journalist had written the previous week from a Tibetan 
town in Qinghai. They criticised the article, saying it was 
not “objective”. They urged the journalist to be more 
“objective” when reporting on sensitive political matters. 
The officers asked the journalist to describe details of 
the detention, but offered no further assistance.   

Cases of Assault

In 2009, the FCCC received reports of 16 
incidents of assault on foreign media personnel. 
The most prominent case was that of two Japanese 
journalists and their Chinese assistant, who worked for 
Kyodo News Agency. The three were assaulted at a 
Beijing hotel on September 18, during preparations for 

the National Day parade on October 1. When the media 
personnel opened a balcony door to their room, a group 
of people, some in uniform, stormed in. The attackers 
kicked and beat the three workers. One was held on 
the floor, while the other two were forced to kneel as 
the attackers destroyed computers. Kyodo reported 
that it had not received any order that day, although the 
Foreign Ministry had ordered news organisations not to 
take photos of a parade rehearsal on September 6.

Local Obstruction

Despite the extension of the Olympic regulations, 
foreign journalists suddenly were being told of various 
new “orders” that restricted their ability to report on 
matters to do with the National Day and Tibet. Foreign 
journalists who sought to report on the situation in Tibet 
were not granted official permission on the grounds of 
“safety”.

On March 20, a German media team went to 
Tibet to report on the situation there after a year of 
unrest. On arrival at the Ershanlang check-point, 
police checked their passports and wanted to search 
the hired car for “forbidden or dangerous stuff”. The 
police did not pursue the search after the journalists 
complained to the Foreign Ministry by phone. However, 
the police would not permit the team to cross the 
border. One officer put his arm around the neck of 
the team’s Chinese assistant and pulled his ear to the 
officer’s mouth. The team returned to Chengdu. When 
they left the town, state security personnel questioned 
hotel staff. Meanwhile, the manager of the rental car 
company had been visited by officials at 2am on the 
night the media crew arrived at Ershanlang.    

to report in China. For example, when a Japanese 
journalist was stopped from entering the border area 
between China and North Korea, an army official 
told him that the Olympic regulations did not apply to 
sensitive issues, the journalist said.   

 
Interference and outright obstruction of foreign 

media seeking to report on the Tiananmen Square 
Massacre’s anniversary was common. On May 29, a 
few days before the anniversary on June 4, a foreign 
television crew went to the square to report. Security 
officials blocked the crew and told them to apply for 
a permit to enter the square to film. Although the 
American journalist and Chinese producer referred to 
the Olympic regulations, they were still asked to go to 
the local security office. After several hours, they were 
permitted to enter the square, but only with a security 
escort. They were followed by about 30 plainclothes 
personnel, according to the FCCC, some of whom 
filmed the journalists as they prepared to do their work. 

The journalist later said, “I was in position for the 
stand-up when two men from the crowd stood between 
me and the camera and started snapping pictures, 
as tourists, and making a big scene, taking multiple 
pictures. Then someone else stood right in front of the 
camera. We asked them to leave . . . our cameraman 
gestured for the crowd to leave. Another man got in our 
way. I said in Chinese we just needed a minute or two if 
everyone would just step back.

“A third man in red - let’s call him Mr Red - then 
stood squarely in front of our camera. Our cameraman, 
who doesn’t speak Chinese, gently held his arm and 
moved him to the side. At which point Mr Red wailed, ‘I’m 
injured! The foreigner - he just hit me!’ The chorus of 
followers started talking about the ‘incident’. ‘A foreigner 
just hit a Chinese man for no reason!’ ‘How can you 
hit a Chinese? We all saw it!’ . . . The angry crowd 
surrounded us and wouldn’t allow the cameraman to 
move one step.” 

Mr Red then demanded to be taken to hospital. 
The TV crew had to go to the police station. While they 
were there, Mr Red began asking the Chinese producer 
questions, insinuating he was at fault for assisting 
foreigners. At some point, Mr Red disappeared, and 
the police did not seek to investigate further. But the TV 
crew was successfully prevented from doing their job.

Sources Targeted 

On August 19, an APTN camera crew reported 
that they were followed and obstructed by local 
government officials in Fengxiang County, Shaanxi 

Province. As the crew sought to interview parents of 
children hospitalised for lead poisoning, the officials did 
their best to block or disrupt the interviews. The officials 
followed the crew throughout the day, often leaning in 
over the media team’s shoulders as they interviewed 
people.

In its 2008 report on Press Freedom in China, 
the IFJ recommended the Central Government “issue 
directives to government departments, police and 
officials ordering an end to interceptions, intimidation, 
harassment and punishment of journalists and their 
interviewees, and the confiscation of journalistic 
materials.” However, frequent interference and 
obstruction continued through 2009, with officials 
and authorities adapting their methods to harass not 
just journalists and interviewees, but local sources. 
According to an FCCC survey, 45 cases were reported 
in 2009 of intimidation of sources, 11 cases of 
punishment of sources, 23 incidents of summoning by 
authorities for questioning, and six incidents of violence.  

In a prominent case on Apri l  2, Dutch TV 
journalist Marije Vlaskamp was trying to report on 
unemployed migrant workers in the countryside. When 
the media crew arrived to interview a family in a village 
in Xiping District, about six local officials arrived, 
representing the local agencies. The officials allowed 
them to film but a policeman asked for the journalist’s 
personal information, and said the crew needed to 
ask for written permission from the Ministry of Foreign 
Affairs, according to the FCCC.

While the crew did the interview, the officials 
waited outside the family’s house. The crew’s local 
contact pushed for the interviews to be done quickly 
because he was under pressure from the local 
government. Other villagers came and also asked the 
media team to work quickly because they were worried 
about what the officials might do. Later, the local 
contact and the village chairman asked the crew to 
have lunch with the officials, in order to avoid trouble for 
the villagers. After lunch, the crew’s car was followed 
and the local contact asked them to leave to avoid 
trouble for the village. 

In a similar incident in February, the main target 
of harassment was a local driver employed casually by 
a foreign media team. From about midnight on February 
27, a journalist and a photographer working for the New 
York Times were detained at Maqu, Gansu Province, 
with their driver for 36 hours without valid explanation.  

The group was driving on a road south to the 
Gansu-Qinghai border about 11pm, and was stopped 

Plain-clothes and uniformed 
security personnel interrogate 
a man at a checkpoint near 
the Tibetan area of Chengdu 
in Sichuan province on March 
12 while a journalist, carrying a 
notebook (right), observes.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

20 21

Hong Kong 

Journalists in Hong Kong experienced new 
kinds of threats during 2009. They faced 
signif icant pressures on job security, a 
tightening of controls on gaining permits to 
work in China, and an increased incidence of 

assault and arrest while working on the Mainland. 

Promises by China’s Central authorities that they 
would maintain relaxed requirements for permits for 
territory and foreign journalists to report on the Mainland 
after the Olympics were quickly broken. In February 
2009, a new permit system for Hong Kong and Macau 
journalists was introduced. Xinhua News Agency denied 
this was a step back, describing the reintroduction of 
permits as an extension of the regulations in force for 
the 2008 Games “that had allowed greater freedom 
for journalists from outside the Mainland.” The 
Olympic regulations had allowed reporters to interview 
individuals as long as interviewees gave prior consent, 
and to visit places designated by the Government as 
open to foreigners. 

The new rules from February required Hong 
Kong and Macau journalists to apply to the All-China 
Journalists’ Association (ACJA) for a press card. All 
such journalists also had to submit proof of formal 
written consent from potential Mainland interviewees 
to the Central Government-controlled Liaison Office 

in Hong Kong or Macau. Approved permits would 
last for one month and restrict journalists to one 
destination. Some media outlets labelled by the Central 
Government as anti-government, including Apple Daily 
and Radio Free Asia (RFA), were forced to leave the 
Mainland for allegedly not abiding by these rules. 

Across the industry, journalists encountered 
difficulties with the new permit system because of 
the need to name interviewees and concerns that 
interviewees would be pressured by authorities. One 
Hong Kong journalist said he had intended to interview 
dissidents, but could not note their names on the permit 
application. Journalists also reported delays in the 
renewal of accredited press cards, which negatively 
affected their ability to do their work. 

Interference in the publication of “sensitive” 
content in Hong Kong was increasingly prevalent. 
Mainland subscribers to the Hong Kong-based Ming 
Pao newspaper, Hong Kong Economic Times and 
South China Morning Post reported that content related 
to the anniversary of the Tiananmen Square Massacre 
was manually removed from their papers and deliveries 
were disrupted. A source told Ming Pao that the delays 
and missing pages were a result of “senior instruction” 
to delivery companies. 

Journalist Lam Tsz-ho, who 
was assaulted in Urumqi on 
September 4, protests at the 
Liaison Office of the PRC in 
Hong Kong on September 
7 .  ( P h o t o  c o u r t e s y  o f 
Hong Kong Journa l is ts ’ 
Association)

Difficulties for Assistants

Chinese assistants to foreign media crews were 
commonly intimidated. Some were physically harassed, 
as in the case above, while others were verbally 
intimidated. The FCCC reported one incident of violence 
against an assistant, 21 incidents of intimidation and 23 
cases of assistants being summoned by authorities for 
questioning about the work of a foreign correspondent. 
Assistants say that regardless of whether their 
employer is a foreign media outlet or based in Hong 
Kong, security personnel will seek to talk with them - 
often during late-night visits to their homes.

The FCCC reported that while the National 
People’s Congress (NPC) held an important conference 
in March, a local journalist who also works as an 
assistant for foreign media crews was denied a 
request to conduct his own interview with the NPC. 
The denial highlights how authorities discriminate 
against local journalists who also work as assistants 
for foreign media. Under the current rules of retaining 
a local media assistant, foreign media must hire 
assistants through a state-controlled personnel service 
corporation. Assistants are warned by authorities that 
they will be fined and stripped of accreditation if they 
conduct independent interviews. 

Through the year, the FCCC received several 
complaints of local assistants being verbally harassed. 
They were reportedly warned not to tell friends or family 
about information they collected during their work with 
foreign media, unless it had been already published by 
state media. Other assistants said they were urged by 
security personnel to present a positive image of China. 
One assistant retained by a Hong Kong media outlet 
said assistants were warned not to help to arrange 
interviews with dissidents. (See Hong Kong Chapter.)

New Tack in Urumqi 

After the riots in the Xinjiang Uyghur Autonomous 
Region in western China erupted on July 5, China’s 
authorities arranged a media tour for foreign and non-
local media crews, in stark contrast to their approach 
when shutting down reporting on unrest in Tibet in 
March 2008.

A Japanese journalist, who arrived in Urumqi 
on July 6, said he was surprised because the troops 
seemed well prepared, could speak English and were 
willing to have their photo taken. However, another 
foreign journalist reported being shoved into a van 
and taken back to his designated hotel whenever 
police noticed him taking photos on the street. Some 

journalists from Hong Kong, who joined the authorised 
media tour, were assaulted on July 6. (See Hong Kong 
Chapter.) 

A journalist with Radio Free Asia was detained 
in her hotel room for two days from July 10, after she 
filmed security personnel in Urumqi as they searched a 
suspect. She was told the detention was because she 
did not have accreditation. She was not interrogated 
but a woman officer stayed with her the whole while. 
She left Urumqi under the escort of the state security 
bureau.

The most striking aspect of the management 
of the media during this time was the total blocking of 
internet connections. All journalists permitted to join 
the media tour to Xinjiang complained that they were 
unable to communicate with the outside world while 
in Urumqi. Xinjiang authorities arranged for internet 
connections to be available at a local media centre, but 
the service hardly met the media teams’ needs. 

Access to Information

In  August ,  Ch ina ’s  au thor i t ies  made an 
unprecedented promise to all foreign press regarding 
the right to access information. According to the China 
Daily on August 13, government ministries would be 
required to give better access to foreign journalists 
under a policy known as “zero refusal”. Guo Weimin, 
director of the State Council Information Office (SCIO) 
press department, explained: “Zero refusal means that 
the ministries must designate people to deal with calls 
and interview requests from foreign media and that they 
have to give a response within 24 hours or the period 
they prescribed, no matter what the result is.”

However, a Japanese journalist said the policy 
was a “joke”. He filed a question to the information 
officer to ask the precise dates for a visit by the Central 
Military Commission Vice Chairman, General Xu 
Caihou, to the United States in October. He did not get 
a reply for three days. On the fourth day, the answer 
was “no comment”. Meanwhile, BBC journalist Michael 
Bristow queried the policy after he submitted a series 
of questions to various government departments about 
the National Day celebrations but received no reply or 
was not provided with adequate information.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

22 23

A Hong Kong-based reporter for Esquire 
magazine, Daisy Chu, was sacked on June 29 for 
revealing that the magazine had removed a 16-page 
feature on the Tiananmen Square Massacre from its 
June 27 issue. She was told by her supervisor that she 
“should know the reason” for her dismissal, and she 
was instructed by the magazine’s editorial board not to 
disclose the reasons. Esquire’s chief executive, Jessica 
Ng, is the daughter of the company’s owner, South 
China Media, and also reportedly a member of the 
National Committee of the Chinese People’s Political 
Consultative Conference. 

Increasing Attacks 

Hong Kong journalists working on the Mainland 
suffered increasing incidence of attacks. On August 
12, two Beijing-based journalists for Hong Kong Now 
Broadband, Ka-yu Wong and Siu-wing Wu, were 
detained in their hotel room by security officers for 
suspicion of possessing drugs and prohibited goods, 
which could entail a jail term. A search yielded no 
evidence, but the journalists were held for several 
hours. They were therefore unable to report on the trial 
of poet and writer Tan Zuren, charged with subversion 
of state power for investigating the deaths of children 
in the 2008 Sichuan earthquake. Following a complaint 
to the Hong Kong and Macao Affairs Office of the State 
Council, the journalists were released. Now TV, the 
Hong Kong News Executive Association, the Hong 
Kong Journalists’ Association (HKJA) and the IFJ 
demanded an explanation for the incident but received 
no response. 

A Hong Kong TV crew reporting on violence 
in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region in July 
were reportedly attacked by three men presumed 
to be pol ice.  When the cameraman produced 
his accreditation card, one of the attackers said, 
“Journalist? So what? I can punch you whenever I like.” 
The crew were detained without explanation for more 
than an hour at a police station while officials deleted 
their footage. 

On September 4, as a new wave of violence 
erupted in Xinjiang, Lam Tsz-ho and Lau Wing-chuan, 
of Television Broadcast (TVB), and Lam Chun-wai, a 
Now TV cameraman, were injured as police detained 
them for reporting on police use of tear gas to control 
protesters in Urumqi. The three were detained for three 
hours and police deleted some of their footage. Two 
days later, another group of five Hong Kong journalists 
was detained and escorted to their hotel while trying to 
interview protesters.

 

The treatment of Hong Kong media in Xinjiang 
aroused the ire of Hong Kong politicians, members 
of the People’s Congress of the People’s Republic of 
China in Hong Kong, and the wider public. The HKJA, 
an IFJ affiliate, led a protest outside the China Liaison 
Office of China on September 7 and held a rally with 
Hong Kong’s Foreign Correspondents’ Club (FCC) on 
September 13. The IFJ wrote to China Vice-President 
Xi Jinping and other government leaders demanding an 
investigation and explanation for the violent treatment 
of Hong Kong media working on the Mainland.

Open Discussion Closes 

Meanwhile, previously open discussion forums 
in Hong Kong suffered increased efforts at censorship. 
In March, China’s Foreign Ministry Office threatened 
the FCC with “unspecified consequences” if it hosted a 
speech by Kate Saunders, communications director for 
the Washington-based International Campaign for Tibet. 
The speech was scheduled to be held soon after the 
first anniversary of 2008 riots in Tibet’s capital, Lhasa. 
The FCC postponed the event at short notice, saying 
in a statement that “the Ministry of Foreign Affairs 
contacted the FCC, voiced concern that it had not 
been offered a chance to argue its case and asked that 
the speech either be cancelled or postponed until the 
Chinese Government could find a speaker to present 
its view”. No speaker from China was put forward, and 
Saunders delivered her speech at the FCC in April. 

In another incident involving the FCC, Thaksin 
Shinawatra, the ousted former Prime Minister of 
Thailand, had to deliver a speech via video link after 
experiencing problems entering Hong Kong in March.

Financial Crisis Strikes

Hong Kong’s media industry suffered heavy 
stress due to the global financial crisis, with significant 
falls in advertising revenue. Many media outlets 
restructured budgets, resulting in pay cuts, reduced 

holiday leave and lay-offs. HKJA’s 2009 annual report 
said an estimated 800 journalists and media workers 
had been laid off since November 2008. Broadcasters 
are at the forefront of staff cuts. 

Hong Kong’s two free local broadcasters – Asia 
Television (ATV) and Television Broadcasts (TVB) 
– laid off hundreds of staff from November 2008 to 
June. At ATV, which has operated in the red for many 
years, the axe fell hardest in February as about 20 
percent of the workforce - 207 people - lost their jobs. 
This was despite Taiwanese tycoon Tsai Eng-meng 
announcing that he would invest HKD 500 million in 
the station. Then ATV executive chairman and director 
Linus Cheung said only abrupt measures could save 
the company. However, ATV staff complained that with 
reduced staff, reporters were forced to film-edit while 
technicians were forced to be drivers. In May, ATV 
announced a fourth round of lay-offs – this time 36 
staff, including long-serving anchors, reporters, editors 
and directors from the news department, with total job 
losses numbering about 300. 

Despite making a profit of HKD 1.055 billion 
in 2008, TVB conducted three rounds of sackings 
affecting almost 400 staff between December 2008 and 
May. The biggest redundancy round – involving 212 
people – was in December 2008. TVB defended its 
actions by pointing to a drop in advertising revenue and 
an expected deterioration in the business environment. 
In May, it sacked another 110 workers, mainly from its 
engineering and production resources departments. 

The station said some laid-off staff would be able to 
re-apply for 200 new jobs being created as part of its 
development plan. Trade unionists condemned the job 
losses. 

In other parts of the television sector, Star TV 
axed 20 people at the end of March, leaving it without 
newsroom staff. Cable TV laid off seven people in April.

Print media also suffered. Hong Kong’s leading 
English-language paper, the South China Morning Post, 
sacked 30 staff in December 2008, followed by another 
17 in April, when it also cut salaries by 5 to 12 percent 
for those earning more than HKD 20,000 a month. 
In June, editor-in-chief C.K. Lau and editor-at-large 
Chris Yeung resigned without explanation. The deputy 
managing editor for the New York-based Wall Street 
Journal, Reginald Chua, replaced Lau. 

Chinese language financial newspaper the Hong 
Kong Economic Times also imposed pay cuts. Higher 
earners bore the brunt of a 5 percent average cut in 
wages. The Next Media group, which publishes Apple 
Daily and Next Magazine, cut salaries by an average 3.5 
percent, while the Sing Pao Group cut wages by 3 to 
10 percent. 

Hong Kong’s Government has called on media 
managements to think twice before dismissing staff. 
But trade unionists say some employers are reluctant 
to shoulder greater responsibility in mitigating the 
impacts of the financial crisis. Instead, media outlets 

Police harassment of several 
H o n g  K o n g  j o u r n a l i s t s 
working in China led many 
journalists to protest in front 
of the Liaison Office of the 
PRC in Hong Kong. (Photos 
cou r t esy  o f  Hong  Kong 
Journalists’ Association)

Three Hong Kong 
journalists and media 
workers were brutally 
h a r a s s e d  b y  t h e 
police as they sought 
to report on renewed 
conflict in Xinjiang 
on  Sep tember  4 . 
Two of the the team 
( inside the circle ) 
were hand-cuf fed 
and forced to kneel 
on the street .   



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

24 25

make more demands of remaining staff to improve 
productivity in a context of shrinking salaries and the 
replacement of senior journalists by less experienced 
journalists on insecure employment contracts. There 
are serious implications for the maintenance of a core 
of experienced senior journalists to mentor others in 
defending ethical and independent journalism and to 
ensure the airing of diverse points of view. 

ATV cont inues i ts  decade- long s t rugg le 
for survival. The station hit the headlines in early 
December 2008, when it announced the appointment 
of former Cable and Wireless HKT telecom company’s 
chief executive officer Linus Cheung as executive 
chairman and City Telecom chairman Ricky Wong as 
CEO. Neither has direct broadcasting experience. The 
move prompted four ATV executives to resign. Leung 
Ka-wing later withdrew his resignation after Wong 
stepped aside. 

Wong was critical of the station for acting as 
an outlet for the propaganda station China Central 
Television (CCTV). He said that ATV needed to be 
independent and Hong Kong-oriented. His resignation 
on December 15, 2008 and public complaints about 
ATV’s political ties sparked a rigorous investigation in 
December 2008 by Hong Kong’s Legislative Council 
into allegations of political pressure from Beijing. In 
January, it was announced that Taiwan businessman 
and new owner of China Times Group Tsai Eng-
men would invest in the company, while exploring 
cooperation between ATV and the China Times 
Group. A government spokesman said the Hong Kong 

Government would monitor developments and work 
with Hong Kong’s Broadcasting Authority to ensure ATV 
continued to provide services in keeping with Hong 
Kong’s Broadcasting Ordinance and its licence. 

 
New Media Expansion 

While traditional media faces turbulence, Hong 
Kong’s Government actively encouraged expansion of 
new media outlets. In December 2008, it announced 
three 15-year licences would be issued for mobile 
television services from 2010. Licence holders would be 
able to offer up to 26 channels for broadcast on mobile 
phones or MP4 players with a TV receiver. At least 
half of the transmission capacity will be for mobile TV 
content. The rest is set aside for new services including 
digital audio broadcasts and data transmission. The 
Government said it would not impose cross-media 
ownership rules on new service providers. Hong Kong 
Digital Content Alliance convenor Ringo Lam said 
lifting cross-media restrictions would pave the way for 
broadcasters to offer content through this new media. 

New radio stat ion Wave Media, current ly 
holding a 12-year licence, is scheduled to begin 
broadcasting an AM radio service in 2010. It will provide 
Cantonese programs focused on news, public affairs 
and music and is backed by several supporters of the 
Hong Kong Government, including legislator David Li 
and Chinese People’s Political Consultative Conference 
delegate Wong Cho-bau.

Another community radio station, Citizens’ Radio, 
had its licence application rejected by the Hong Kong 
Government and was subsequently charged with illegal 
broadcasting. Citizens’ Radio, run by a group of people 
including legislator Leung Kwok-hung and former 
legislator Tsang Kin-shing, declared that broadcasting 
without official permission was a “first step in the fight 
to open up the air waves”. The licence application was 
rejected on the grounds that the applicants did not have 
the technical capability and financial backing to maintain 
a sound broadcasting service. In 2006, several Citizens’ 
Radio activists were arrested and charged under Hong 
Kong’s Telecommunications Ordinance with maintaining 
a system of telecommunications without a licence. In 
court, the activists argued that the law breached Hong 
Kong’s Bill of Rights. In January 2008, a magistrate 
ruled in favour of Citizens’ Radio, declaring sections 
of the ordinance were unconstitutional because they 
curbed freedom of expression provisions in Hong 
Kong’s Basic Law and Bill of Rights. Nevertheless, 
the Government won an appeal against the decision 
in December 2008, forcing a resumption of trials 
against the activists. On November 9, 2009, six staff 

Security Law Concerns

On February  25,  Macau’s  Legis la t ive 
Assembly passed a national security law just four 
months after a consultation document on the issue 
was first unveiled. The law refers to vaguely defined 
crimes to do with national secrets and subversion.

Both Macau and Hong Kong are required, 
under Article 23 of the special administrative 
regions’ Basic Laws, to enact laws banning treason, 
sedition, secession, subversion against the Central 
Government, and the theft of state secrets. Article 
23 also prohibits foreign political organisations or 
bodies from conducting political activities in Macau 
or Hong Kong or establishing ties with local bodies.

The security laws specifically refer to sedition 
and theft of state secrets, thus posing a significant 
threat to journalists who seek to conduct critical and 
independent work. Moves by Hong Kong officials 
to introduce a similar law in Hong Kong in 2003 
were quashed after half a million people, including 
members of the media, marched in protest. Critics 
feared that the Macau law could be adapted for use 
in Hong Kong - although legal experts pointed to 
the different legal systems in use in the two special 
administrative regions. 

In late October 2008, Macau Chief Executive 
Edmond Ho announced the release of a consultation 
document on national security legislation. It included 
the 15-article national security Bill. Ho insisted that 
the proposed law would not infringe on freedom of 
expression. Macau’s Secretary for Administration 
and Justice, Florinda da Rosa Silva Chan, said 

the Bill was in line with the 1995 Johannesburg 
Principles on National Security, Freedom of 
Expression and Access to Information. 

The Macau Journalists’ Association, which 
is the only media group in Macau that is not pro-
government, urged the local government to conduct 
a full consultation on the Bill. It called for a clear 
definition of what constitutes a state secret and for 
open trials to be standard practice. It also called for 
a public interest defence for media publications. 

Some academics were also critical of the draft 
law. University of Macau law lecturer Jorge Godinho 
said that if sedition and theft of state secrets were 
not clearly defined, they “would likely result in self-
censorship by the press”. 

At the same time as the national security law 
was introduced in Macau, the region’s authorities 
seemed not to welcome outside media in the 
territory. A Hong Kong-based photographer with the 
South China Morning Post, Felix Wong Chi-keung, 
was denied entry twice. Immigration officials denied 
him entry on February 18, although he had a press 
accreditation card to cover the trial of Ao Man-long, 
Macau’s former Secretary for Transport and Public 
Works. He was again refused entry on February 25 
when he travelled to Macau to report on Ao’s case 
as well as the final vote on the national security law’s 
Article 23. On both occasions, immigration officers 
did not explain the denial of entry, but requested 
that Wong sign a document stating he had breached 
Macau’s internal security law. He did not do so. The 
IFJ sent an open letter to Macau Chief Executive Ho 
Hau-wah on February 27 expressing concern. 

Macau

The global financial crisis has been cited as a reason for many 
Hong Kong media outlets downsizing and cutting salaries. Many 
journalists complain that their workload has increased as a result.

were convicted on 14 charges of illegal broadcasting. 
They are reportedly planning another constitutional 
challenge. On December 14, seven guest speakers, 
including several serving Hong Kong legislators, were 
fined for transmitting a message using an unlicensed 
communication device. 

The role of public service broadcasting in 
Hong Kong has come under fire as Beijing loyalists 
criticise state-owned public broadcaster Radio and 
Television Hong Kong (RTHK) of being too critical 
of the Central and Hong Kong governments. On 
September 22, the Hong Kong Commerce and 

Economics Development Bureau announced that 
RTHK would remain a government department despite 
more than two decades of public campaigning for 
the broadcaster’s independence. It said a new board 
would provide editorial policy advice to RTHK, but 
would not intervene in day-to-day operations. Plans 
for an RTHK-run television channel and a channel for 
Central Government Broadcasting in mainland China 
were also made known. The broadcaster’s future has 
been in doubt since the Public Service Broadcasting 
Review Committee proposed in March 2007 that a new 
independent statutory public service broadcaster should 
be set up, but that RTHK was not fit to take on this role.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

26 27

China Online

“The internet has already become a 
powerful anti-government tool in China. 
It brings a new challenge to national 
security and social stability. We need 
to be cautious and strengthen the 

surveillance power in all aspects,” according to Meng 
Jianzhu, China’s Minister of Public Security, in an 
interview with the Communist Party-owned Qiu Shi 
magazine on December 1, 2009. 

The internet is a part of daily life for ordinary 
people across China and its territories. According 
to research by the state-controlled China Internet 
Network Information Center (CNNIC) in July, more 
than 330million Mainlanders use the internet. Third-
generation (3G) technology, by which phones have 
internet access, has more than 155million users in 
China, with 700million subscriptions to ordinary cell 
phones.

Authorities in China have been alert to the power 
of the internet for a long time. In 2003, the Ministry 
of Public Security set up the Golden Shield Project’s 
censoring system, initiated as a firewall to block 
sensitive information being communicated online. 
However, 2009 saw a marked further tightening of 
controls. From early 2009 to December 4, more than 
130,000 non-registered websites had been closed and 
226 service providers had been ordered to close on 
grounds of carrying “vulgar or “pornographic” content, 
according to an announcement by central authorities. 

The tightening began on January 5, when seven 
government departments, including the General 
Administrative of Press and Publication (GAPP), the 
State Council Information Office and the Ministry of 
Public Security, announced a project to curb online 
content deemed “vulgar” or “pornographic”. Websites 
would incur a warning for violations, followed by a 
shutdown if they did not comply. On January 6, GAPP 
said the project would run for one month. Within a day, 
19 websites were issued warnings. 

It was not until January 9 that the State Council 
Information Office’s vice-officer, Cai Mingzhao, 
elaborated on the definition of “vulgar” or “pornographic”. 
She said the term “vulgar” would include information 
that violated China’s laws and regulations, and which 

influenced minors to think or behave improperly. It 
remained unclear what kind of content might have this 
effect. On the same day, the www.bullog.cn website, 
which promoted freedom of speech and posted many 
political articles, was shut down. Authorities at the 
China Internet Illegal Information Reporting Center did 
not notify of the closure on their own website. Bullog 
controller Luo Yonghao said no warning or reason was 
given. Later that day, he was informed by the internet 
service provider (ISP) that the order was issued by “the 
relevant department”. Luo believed the website was 
closed because it carried content by several writers 
who had signed Charter 08. (See Mainland Section.) By 
that time, a separate website dedicated to Charter 08 
and related information had disappeared – it survived 
only 16 days after going public on December 8, 2008. 

Other overseas-based websites - including Yahoo 
Taiwan, Amnesty International, the British Broadcasting 
Corporation (BBC) and Radio Free Asia (RFA) - had 
been blocked before the new restrictions. On June 2, 
Central Government spokesman Qin Gang was asked 
by a foreign journalist to explain why RFA’s website 
was blocked. Qin replied that news produced by RFA 
interfered in China’s internal affairs. On the same 
question about the BBC, he said he was not fully aware 
of the case. 

In addition to the website closures in 2009, many 
blogs, online forums, social networking sites and chat 
rooms have been blocked or comments have been 
deleted.

The one-month “pilot scheme” remains in force, 
though its continuance has not been announced 
officially. Meanwhile, the orders of authorities adapt 
to current and anticipated events as China’s filtering 
system has been ramped up to control content to do 
with highly sensitive issues. Websites were entirely 
or partly closed in relation to content about sensitive 
anniversaries of social upheaval. An independent 
opinion on Tibet or Xinjiang is rare to find online in 
China. 

On March 23, Youtube was temporarily blocked 
after a film related to riots in Tibet in March 2008 
was posted. The website was blocked again without 
explanation on March 29. 

In May, authorities closed without explanation 
some academic websites and forum sessions, including 
those of a critical cultural studies group at Tongji 
University, Shanghai, and a constitutional forum. 
Some people believed it was because the Central 
Government was concerned about an upsurge in 
Chinese nationalism ahead of the 90th anniversary of 
the May Fourth Movement - an anti-imperialist, cultural 
and political movement.  

No relevant information could be seen inside 
China concerning the greatest taboo issue during 
2009 - the 20th anniversary of the June 4 Tiananmen 
Square Massacre. A former online manager of a China-
based website said that social networking sites such 
as Twitter, Flickr and Facebook were blocked two days 
before June 4 without warning or explanation. Many 
people complained at the time that their email systems 
were blocked or delayed. Meanwhile, sites such as 
Fanfou and Youku (alternatives to Twitter and Flickr) 
then became the targets.  

Xinjiang Blackout

In July, all internet services in Xinjiang Uyghur 
Autonomous Region were blocked by order of the local 
government, as riots erupted. (See Mainland Section.) 
At the same time, Ilham Tohti, an ethnic Uyghur 
professor at the Central National University in Beijing 
and a founder of the www.uighurbiz.cn website, posted 
information online about the upheaval. The report 
was immediately deleted and the website was closed 
without explanation. Tohti disappeared from his Beijing 
home on July 7. His whereabouts were unknown 
until he was released by authorities on August 23. He 
remains under surveillance. 

Other websites, including the state-controlled 
www.tianshannet.com.cn and www.wlmgwb.com, as 
well as Facebook and Twitter, were shut down. Xinjiang 
residents and journalists complained they could not 
make calls or send text messages within the region or 
country or access the internet. Outbound international 
calls from Xinjiang were blocked. Journalists could only 
access the internet at the press room in the Hoi Tak 
hotel, where foreign and Chinese media personnel were 
placed by authorities. More than 100 foreign journalists 
were offered limited phone lines. No independent 

opinions were permitted to pass through the nation-
wide firewall. 

Many websites dedicated to ethnic minorities 
were blocked or inaccessible after the Xinjiang riots. 
Most of these sites are believed to be still inaccessible. 
Meanwhile, Google was forced to filter images and 
video footage of the Xinjiang upheaval. 

Social Networking Power

The power of online social networking unnerved 
the central authorities, notably in the case of Deng 
Yujiao, who was charged with murder after killing a 
local officer who had made unwelcome advances to 
her in Yesanguan, Hubei Province, on May 10. Deng’s 
situation prompted much discussion among netizens 
and some organised a “tour” through the Fanfou social 
networking site to attend the court hearings. The “tour” 
members faced harassment and various obstacles but 
did attend the court. Deng’s submission of self-defence 
was upheld by the court and she was freed in June. In 
another case, Tu Yuangao, a chef, was found dead at 
his workplace at a hotel in Shishou City, also in Hubei 
Province, on June 17. Tu’s family was dissatisfied 
with the police handling of the case. At the instigation 
of social networking sites, more than 10,000 people 
protested in front of the hotel, according to RFA.   

The authorities’ concerns increased as they 
witnessed online organising of mass public events to 
protest against authorities not only in China, but also 
in Iran after flawed elections there in June. An all-
out effort was made to close social networking sites 
completely, even as authorities also recognised that 
the internet can serve the interests of propaganda. On 
June 29, an order was issued permitting only www.
southcn.com to publish an investigative report of the 

Online journalist Huang 
Qi was sentenced to 
t h ree  ye a rs ’ j a i l  o n 
November 23, 2009 for 
accepting an interview 
with a foreign journalist 
and for posting an article 
online that criticised the 
Government’s handing of 
the Sichuan earthquake 
in May 2008.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

28 29

factory fight in Shaoguan which prompted the Xinjiang 
riots. The report could not be carried on other sites or 
in print or electronic media. The www.southcn.com site 
is a sister organisation of the well-known newspaper 
Southern Metropolis Daily. Both are within the Southern 
Metropolis Group, controlled by the Guangdong News 
and Publishing Bureau. 

In another example, US President Barack Obama 
accepted an interview with an online magazine, infzm.
com, also within the Southern Metropolis Group. The 
Central Propaganda Department issued an order on 
November 18 that no other media were to republish 
the interview. A few days later, the editor-in-chief of 
infzm.com, Xiang Xi, was assigned to a new position. 
The group denied Xiang was demoted. However, 
some sources said the Propaganda Department had 
“penalised” him because in publishing the report online, 
he had left a large blank space signifying where the 
department had made deletions. 

Control and Supervision 

The Central Government’s control of the internet 
requires consistent supervision. Among the many 
government departments monitoring the cyber world 
are the Propaganda Department’s Internet Bureau 
and Bureau of Information and Public Opinion; the 
Information Office of the State Council’s Internet 
Propaganda Administrative Bureau and its Internet 
Bureau; and the Computer Monitoring and Supervision 
Bureau of the Ministry of Information Industry and 
the Ministry of Public Security. Numerous internet 
“commentators” have been trained to conduct 
monitoring. The tasks of the various departments 
include the following:

•Supervise and manage online information. 
•�Check and approve internet information service 

licences.
•Close websites or demand deletions.
•�Ensure restr icted news art ic les are not 

uploaded or republished.
•�Ensure no one makes any comment on 

sensitive topics.
•�Instruct websites how and where to place 

articles. 
•�Request  government -owned and some 

commercial websites to conduct weekly 
meetings in order to monitor the latest hot 
topics. 
•�Permit the republishing of only about 200 

newspapers and websites. 
•�Close websites or blogs, and issue warnings or 

fines as necessary.
•Train cyber-police to censor online content. 

All website companies must have a licence and 
sign a self-regulatory agreement which includes a 
commitment not to violate China’s laws and to filter 
“harmful” messages. Section 5 of an administrative 
order issued by the Ministry of Public Security requires 
all such companies to ensure no entity or individual is 
permitted to use the internet to disseminate messages 
that may be deemed to incite subversion of state power, 
separatism or defame reputations. Since December 
2008, websites with video-sharing functions must be 
operated under Chinese ownership. All these websites 
must apply for a licence from the State Administration 
of Radio, Film and Television or they will be closed. All 
commercial online companies are also encouraged to 
join an industry association. Supervisory bodies then 
arrange courses about “appropriate online content”.

For online issues, authorities may deliver orders 
by telephone, email, SMS, MSN, QQ (a popular instant 
message channel in China), real-time exchange, 
web platforms or weekly meetings. Punishments 
for violations include fines, dismissal, suspension, 
demotion, deduction of website licence points, website 
closure or licence withdrawal. For example, the editor 
of state-owned website tianshannet.com.cn, Wang 
Dahao, was forced to resign on April 7 after writing an 
article criticising an instruction by the Education Bureau 
of Urumqi, Xinjiang, that all students memorise the 
name of the local official leader.

Under a State Council order issued in 2000, 
China-based websites cannot link to overseas news 
websites or carry news reports from foreign media 
without approval. Only “licensed print publishers” are 
permitted to report news online. Non-licensed websites 
may only publish information already released publicly 
by other news media in China. These sites must obtain 
approval from state information offices and the State 
Council Information Agency. Article 12 of this order says 
that “content providers are responsible for ensuring the 

legality of any information disseminated through their 
services”. Article 14 gives officials full access to any 
kind of sensitive information. 

Independent non-licensed websites are rare in 
China. Websites using an outbound service provider 
are able to survive but are easily shut down by 
authorities. In early December 2009, RFA reported that 
the Ministry of Industry and Information Technology had 
issued a demand notice to all ISPs requiring that they 
not service any website on the Government’s watch 
list. The decision was reportedly aimed at protecting 
minors. ISPs must also check all websites and submit 
reports to the department, or their company may be 
closed. 

The independent Civil Rights and Livelihood 
Watch  webs i te  a t  www.msguancha .com has 
experienced repeated interference from the Hubei 
Information Office (under the authority of the Information 
Office of the State Council’s Internet Bureau) since it 
was established in 2006. But Liu Feiyue, who hosts the 
site, said the new wave of controls and interference 
would make it extremely difficult for independent 
sites to survive. Civil Rights and Livelihood Watch 
experiences regular cyber attacks, while Liu has been 
manhandled by security personnel in the course of his 
reporting work, denied permission to leave China, and 
temporarily detained in a psychiatric hospital.

Filtering Battles

Since 1998, many people have used software 
programs to help circumvent online censorship and 
filtering conducted via the Golden Shield Project, or 
the Great Fire Wall, which filters some ISP addresses 
and content, including reference to the Tiananmen 
Square Massacre, the Tibet independence movement, 
Falung Gong and reports from the BBC, VOA, RFA, 
Yahoo Hong Kong and Yahoo Taiwan. In response, 
the Ministry of Industry and Information Technology 
demanded in July that all new computers and any 
computers in schools use new filtering software known 
as Green Dam Youth Escort. There was no public 
announcement until the demand was reported by 
foreign media. Many computer technicians said Green 
Dam would not only filter information but could also be 
used to check browser histories. 

When polls conducted online and by Southern 
Metropolis Daily showed many people objecting to 
the software, the Central Propaganda Department 
issued an order on June 10 demanding all media stop 
conducting such surveys, and delete or block all critical 
opinions and comments about the software. (Officials A Uyghur woman demonstrates in front of paramilitary police as photographers attempt to photograph scenes of violence in Urumqi on 

July 7.



China Clings to Control: Press Freedom in 2009

30 31

had responded similarly in May when they banned 
reports about online discussion opposing new rules 
requiring all netizens to use their real names when 
posting comments online.) 

Although the Green Dam project was dropped 
as it was due to be launched on July 1, the Great Fire 
Wall’s reach has strengthened and all circumvention 
sof tware systems are repor ted to  have been 
successfully blocked since mid-September, just before 
National Day on October 1. 

Bloggers Blocked

The blogs of many journalists, writers and 
activists such as human rights activist Dr Gao Yaojie, 

artist Ai Weiwei and Zeng Jinyan, the wife of jailed 
writer Hu Jia, have been blocked without explanation. 
More recently, authorities have begun to use criminal 
laws against bloggers, referring to charges such as 
endangering social stability, criminal defamation and 
inciting subversion of state power.  

Blogger Liu Yiming wrote about 10 articles 
querying the law enforcement and judiciary department 
of Zhejiang Province regarding a court case in July. 
On August 21, the security bureau of Ezhou, Hubei 
Province, held him for 10 days in administrative 
detention. He was charged with using the internet to 
spread rumours that could disturb social stability. There 
was no court hearing, as required under Section 25 
of Public Security Administration Punishments. The 

The following is contributed by a journalist 
working on the Mainland, who prefers to remain 
anonymous.

It has been a really difficult year for press 
freedom in China. Propaganda departments have 
issued bans on the media, one after another. Cases of 
journalists being beaten have been reported again and 
again. The environment for journalism is awful - this is 
particularly evident when looking at what information is 
published on the internet. 

It is well known that China’s Government 
controls the internet in China. The Great Fire Wall is 
a notorious obstacle for China’s netizens. In 2008, 
under pressure from foreign media and because 
China hoped to present an image of openness 
before the Beijing Olympic Games, the Government 
temporarily loosened controls and allowed a freer 
flow of information. Hundreds of millions of netizens 
found a short-lived opportunity to access overseas and 
international websites without needing to get past VPN 
blocks.

However, in 2009, and in anticipation of the 60th 
anniversary of China’s current political system, the 
Government again tightened its control over the media 
in the aim of presenting anniversary celebrations 
in an atmosphere of a “harmonious society” with a 
façade of peace and prosperity. Strengthened internet 
censorship was one of the measures it used to do this. 

In early 2009, the combined information offices of 
State Council, the Ministry of Industry and Information 
Technology, the Ministry of Public Security, the Ministry 
of Culture, the State Administration for Industry and 
Commerce, the State Administration of Radio Film 
and Television, and the General Administration of 
Press and Publication (GAPP) launched a movement 
to clean up the information on internet available to 
people in China. Presented as an issue of moral 
protection for young people, the Government imposed 
further restrictions on accessing and communicating 
information online. Thousands of websites, including 
the domestically well-known BullBlog, were blocked 
or forcibly closed. Several websites, including 
Google China, were punished for delivering content 
considered “indecent”. Social networking websites 
including Facebook and Twitter were blocked. Fanfou, 
the popular networking website in China, and many 
popular personal blogs were also closed. 

Reviewing the year, and seeing what has 
happened to online communications in China with 
attempts to impose the Green Dam filtering software, 
local government blocks after the Xinjiang riots, and 
controls imposed for the 60th anniversary, people 
can easily feel the tightened controls on the internet. 
Journalistic freedom retreated.

I n  200 9 ,  t he  Gove rn men t  ma in l y  t ook 
three measures to control the internet. One was 
strengthening the supervision of the main portal 
websites and putting them totally under government 

control. Another was controlling the online delivery of 
news from more outspoken media such as Southern 
Metropolitan and Southern Weekend. The third 
measure was to close or block interacting social 
networking websites and control the development of 
web 2.0.

As for supervision of websites, the Central 
Government almost totally controlled online news. 
Information that fits in with propaganda aims would 
be specially recommended. Information that the 
Government dislikes would disappear. The information 
filtering and selecting extends the Communist Party’s 
tradition of information control. The bad result is 
that it helps to create a false image, needed by the 
Government, of the Chinese living in a harmonious 
society.

Control of online news by outspoken media is a 
new thing. Since the Government controls the portals, 
negative stories that would usually have been reported 
by media such as Southern Weekend and Southern 
Metropolitan have not been published. In the internet 
age, if a piece of news cannot be delivered via the 
internet, it means that the public may not learn of a 
huge issue. Negative reports calling governments to 
account and exposing social injustices are lost in a sea 
of controlled information. 

When the internet entered the age of web 2.0, 
a group of “civilian journalists” appeared and made 
use of the simultaneous and interactive character of 

web 2.0. With this tool, anyone could report on events, 
and so the Government has paid close attention to it. 
The technology has been widely used among China’s 
netizens, and this makes some local governments 
nervous. In 2009, after seeing how web 2.0 affected 
the public’s response to the Iranian elections, 
China’s Government determinedly disciplined social 
networking websites and short message services. 
Twitter, Facebook and Fanfou were closed. Controlling 
web 2.0 is a new part of the Government’s efforts to 
control the internet. It not only stops the free flow of 
information, but also prohibits the public being alerted 
to and informed of core issues, and thereby prevents 
these issues becoming general discussion topics. This 
helps the Government maintain control. 

But as vice rises, so too does virtue. Objectively 
speaking, the controls on the internet have been 
generally effective, resulting in increasing violations 
of press freedom throughout 2009. But people who 
seek to uphold the value of press freedom - China’s 
journalists and netizens - are finding their own ways 
for dealing with the tightening controls. For example, 
they ask portals not to publish the name of the media 
from where they get their news reports. And they are 
improving their own websites. Civil journalists are 
mastering technologies that help them circumvent 
the Great Fire Wall. Conquering the information 
controls will take not just the modernisation of China’s 
Government, but perseverance in the efforts and 
struggle of the people who are devoted to promoting 
the free flow of information to the people of China.

Central Propaganda Department then ordered a ban on 
further publishing of his articles. 

Liu said that others had already written on the 
same topic, but he believed his articles had generated 
much attention online. It was not the first time he had 
been targeted – he was charged with inciting subversion 
of state power in Shenzhen in June 2005 due to articles 
in which he criticised the local government. At that time 
he was detained by police for 81 days without charge, 
and then told to leave Shenzhen and return to his 
hometown of Hubei.

On February 25, blogger Duan Lei, in Shandong, 
was detained and charged with criminal defamation 
for an item posted on three popular websites from 

February 2 to 8. His article questioned the conduct of 
Guo Feng, a Communist Party Committee Secretary in 
Cao County, Shandong. The prosecution department of 
Cao County said Duan had endangered social stability. 
On the night of July 24, after the first closed-door 
hearing of his case on July 17, Duan was suddenly 
released on the basis of insufficient evidence. He was 
issued a public apology. 

On October 8, 15 bloggers issued a declaration 
of human rights in the cyber world, requesting the 
Central Government respect people’s rights to access 
information from the internet in accordance with rights 
outlined in China’s Constitution. Some members of this 
group have been questioned by security personnel, but 
no further action has yet been taken against them.

Press Freedom Hits the Wall



Recommendations
1.�Central Government to order the immediate release 

all jailed journalists in China, and to issue orders to 
all government levels that journalists and writers are 
not to be jailed for doing their jobs and serving the 
public interest.

2.�Central Government to order an end all arbitrary and 
unexplained detentions of journalists.

3.�Central Government to order an end the use of state 
security and social order laws to intimidate and 
silence journalists.

4.�Central Government to order appropriate authorities 
to conduct full investigations into acts of violence 
committed against local and foreign media personnel, 
including where violence is allegedly at the hands 
of government officials; bring perpetrators of such 
violence to justice, and ensure all understand that 
attacks on the media will not be tolerated.  

5.�Central Government to order officials and police, 
at all levels of government, to end interceptions, 
harassment and punishment of journalists, their 
local assistants (including drivers), their sources and 
interviewees. Likewise rule that the confiscation of 
journalistic materials is barred.

6.�Central Government to order appropriate authorities 
to implement fully the extended Regulations on 
Reporting Activities in China by Foreign Journalists 
(the Olympic regulations); issue orders to officials 
at all levels to comply with the October 2008 
announcement that relaxed restrictions in place 
before the Olympics remain in force. 

7.�In  l ine  w i th  the above regu la t ions ,  Cent ra l 
Government to ensure officials at all levels allow 
freedom of movement for journalists to report in all 
areas of China,  without entry restrictions.

8.�Central Government to order appropriate authorities 
to rescind the 2009 changes to entry permit 
requirements for Hong Kong and Macau journalists 
so that they may again conduct journalistic work on 
the Mainland without obstruction by local authorities; 
provincial governments to order local authorities to 
comply with revocation. 

9.�Central Government to order a revision of the 2009 
changes to the accreditation system for Mainland 
journalists; rescind the newly implemented definition 
of a journalist as someone who works in a traditional 
news office environment.

10.�Central Government to order appropriate authorities 
to implement measures to ensure no discrimination 

by officials at all levels (accreditation or otherwise) 
is applied against journalists who publish their 
work through traditional media outlets, new media 
formats, or who independently publish their work, 
in recognition that definitions of professional status 
require adaptation in a rapidly evolving new media 
environment.

11.�Central Government to rescind all regulations 
and orders introduced in 2009 which cite vague 
and subjectively defined notions of “vulgarity” as 
a reason for censoring information and punishing 
journalists and media workers. 

12.�Central Government to rescind all other regulations 
issued in 2009 concerning censorship of content, 
whether in a traditional or online format.

13.�Central Government to order an end to efforts to 
restrict journalism conducted online, or otherwise 
re-published in online formats.

14.�Central  Government to order author i t ies at 
all levels not to manipulate local or national 
t e l e c o m m u n i c a t i o n s  s y s t e m s  o r  i m p o s e 
communication blackouts at any time, but notably 
during times when there is great public interest in 
receiving information about unfolding events. 

15.�In view of President Hu Jintao’s remarks in October 
that his Government would uphold the legal rights of 
foreign journalists working in China, the President is 
urged to ensure all media personnel in China enjoy 
the same rights; he is further urged to ensure all 
central and provincial government departments and 
agencies are assisted to understand and respect 
the value of press freedom for the wider public 
good. 

16.�In line with the above, the Central Government is 
urged to implement an awareness-raising program 
at all levels of government and bureaucracy to 
assist relevant authorities to understand China’s 
constitutional obligations to support press freedom 
values.

17.�The Central Government is urged encourage the 
enactment of laws at the national and provincial 
levels to protect press freedom and freedom of 
expression, in line with China’s constitutional 
obligations and international instruments.

Visit http:asiapacific.ifj.org for more information.

The IFJ is a non-governmental, non-profit organisation that promotes coordinated international
action to defend press freedom and social justice through the development of strong, 

free and independent trade unions of journalists. IFJ Asia-Pacific coordinates
IFJ activities in the Asia-Pacific region. The IFJ works closely with the United Nations, 

particularly UNESCO, the United Nations Human Rights Commission, WIPO and the ILO, 
the International Committee of the Red Cross, the European Union, the Council for Europe and with a 

range of international trade union and freedom of expression organisations. 
The IFJ mandate covers both professional and industrial interests of journalists.


