
P B   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   1

AN IFJ CHINA PROGRAM REPORT

THE CHINA NETWORK
INSIDE CHINA’S GLOBAL MEDIA MISSION IN ASIA, AFRICA AND LATIN AMERICA 



2   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   3

SUMMARY 

In 2018, lawmakers added a feel-good-sounding phrase to the 
Constitution of the People’s Republic of China, “community 
of common destiny for mankind”. The concept surfaced 
in top-level speeches throughout the 2010s, earmarking 
China’s increasingly assertive role in global governance and 
infrastructure-led economic development. In recent years, 
China’s playbook for expanding influence under the banner 
of “common destiny” is well known, with tactics ranging from 
‘soft power’ incentive structures to ‘wolf warrior’ diplomatic 
brawls played out on the front pages of local newspapers. 
But how consistent is China’s approach, especially against 
the backdrop of two years of pandemic disruption and a 
recalibrating global political environment? 

The purpose of this IFJ research project is to understand 
how the Chinese government and media apparatus attempt 
to influence the global narrative about China’s role and place 
in the world. Since 2019, IFJ research has been gathered and 
compiled in collaboration with journalists’ unions in countries 
including Myanmar, Tunisia, Serbia, Italy, Kenya, Peru, and 
the Philippines. Through a series of surveys, round table 
discussions, interviews and other types of research, data and 
information has been gathered to help inform understanding 
about China’s approach to the media and its efforts to shape a 
global narrative on China before and after Covid-19.1 

This is the third IFJ survey measuring China’s global media 
outreach – conducted with IFJ member journalists’ unions 
worldwide. Previous research reports, including ‘The China 
Story: Reshaping the World’s Media’2 found escalations in China’s 
decade-long campaign to expand its global media presence. 
Almost two-thirds of IFJ member union respondents said China 
had a visible presence in their national media and that the 
most widely reported form of outreach was Chinese-sponsored 
journalistic exchanges or training schemes. One third of 
unions surveyed said they had been approached by, or were in 
discussion with, Chinese journalism unions or entities, and 14 
per cent had registered Memoranda of Understanding (MOUs). 

Another report, ‘The Covid-19 Story: Unmasking China’s 
Global Strategy’3 found that China successfully activated 
existing media infrastructure networks to disseminate positive 
narratives globally amid the Covid-19 pandemic. The report 
was based on findings of an international survey of journalists’ 
unions to explore the impact and influence of China’s global 
outreach strategy on the international media ecosystem.

This report, which surveys working journalists directly 
in China’s high-priority investment and infrastructure 
locations (Kenya, Peru, and the Philippines), finds evidence 
that overt ambassadorial gestures and direct pressure on 
local journalists is not common. On the flip side, attempts to 
influence international perceptions via ‘vaccine diplomacy’ 
and investment in expanding Chinese media networks in 
international markets appears to be thriving.

International Federation of
Journalists (IFJ)
Residence Palace, Bloc C
155 Rue de la Loi
B-1040 Brussels, Belgium
Tel- +32 2 235 22 00
Fax- +32 3 235 33 19
Email: ifj@ifj.org
http://www.ifj.org

IFJ Asia Pacific
245 Chalmers Street
Redfern, NSW 2016 
Australia
Tel- +61 2 9333 0999
Email: ifj@ifj-asia.org
http://www.ifj.org/regions/
asiapacific/

Editor: Jane Worthington

Project consultant:  
Danielle Devery

Designed by: LX9 Design

Artwork: Simon Letch

Published IFJ Asia-Pacific
245 Chalmers Street, 
Redfern
NSW 2016, Australia
No part of this publication 
may be reproduced in any 
form without the written 
permission of the IFJ. The 
contents of this report are 
copyrighted and the rights 
to use of contributions 
rest with the authors 
themselves.
IFJ: http://www.ifj.org

The IFJ retains full editorial 
independence on its 
publications. The views 
and contents expressed 
herein are those of the 
IFJ. This document has 
been produced with the 
support of the Foreign, 
Commonwealth and 
Development Office 
(FCDO).

2	� SUMMARY

3	� SURVEY RESPONDENTS

3	� THE CHINA CONTEXT

4	� COMPARATIVE COUNTRY 
ANALYSIS

4	 �Managing Perceptions	

5	 �Journalist Incentives

6	 �Wolf Warriors and Diplomat 
Influences

7	 �Influencing Through Media Funding

8	 �CASE STUDY: Examining China's 
infrastructure reach into Africa

9	 �CASE STUDY: Ethical journalism 
and editorial independence in the 
Philippines

10	 CGTN’s soft power media mission

11	 �Who's who in media:  
the major players

11	 Pandemic Impacts

12	 �Vaccine Diplomacy

13	 �News vs Misinformation

14	� RECOMMENDATIONS

14	� ABOUT THE IFJ	

15	 ENDNOTES

Contents

THE CHINA NETWORK
INSIDE CHINA’S GLOBAL MEDIA MISSION IN ASIA, 
AFRICA AND LATIN AMERICA 

MARCH 2022

Almost two-thirds of IFJ member union 
respondents said China had a visible 
presence in their national media and that 
the most widely reported form of outreach 
was Chinese-sponsored journalistic 
exchanges or training schemes. 



2   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   3

SURVEY RESPONDENTS   

A total of 418 journalists completed the 2021 survey. Of those, 
39% were from Kenya, 34% were from Peru, and 27% were 
from the Philippines. Most of the journalists who completed 
the survey were from radio (29%), online (21%), and print 
(20%) media outlets. Television and multimedia were the least 
represented with 10% and 13% of all respondents working in 
these media, respectively (Table 1). The highest proportion 
of online journalists were represented in the Philippines, 
consistent with the country’s sky-high ranking for internet 
density. In contrast, Kenya and the Philippines had more radio 
journalists than any other medium. 

Table 1: Percentage of respondents by country  
and media type.

Multimedia Online Print Radio TV Other

Kenya 12% 10% 23% 34% 20% 1%

Peru 11% 21% 14% 26% 14% 14%

Philippines 16% 34% 20% 23% 6% 1%

Average 13% 21% 20% 29% 10% 6%

Most journalists who completed the survey worked for private 
media outlets (64%), while 18% worked as freelancers or for 
public media companies or state news outlets. There was a 
higher percentage of Kenyan journalists who worked for public 
media companies or state news outlets (32%, 14% higher than 
the sample average) (Table 2).

Table 2: Percentage of respondents by country and 
organisational affiliation.

Freelance
Private media 

outlet
Public or State 

news outlet

Kenya 13% 54% 32%

Peru 25% 66% 9%

Philippines 16% 75% 9%

Average 18% 64% 18%

THE CHINA CONTEXT

As the Chinese government conducts a global campaign of 
media influence as part of its broader national strategy of 
asserting influence internationally, a significant part of Beijing’s 
effort remains focused on developing countries which dovetail 
with the ambitious Belt and Road Initiative (BRI), the major 
foreign policy initiative under President Xi Jinping. 

Kenya, Peru and the Philippines are each major beneficiaries 
of Chinese infrastructure investment and development aid 
programs. The flow of Chinese money, machinery and workers 
have steadily increased Beijing’s presence in these countries over 
the last decade. Chinese influence is an ever-present topic in 
political debate during election periods, while political leaders 
at local and national levels in each country have staked their 
careers and personal legacies on promises of infrastructure-
driven development. 

Each country represented in the 2021 IFJ study is known as 
being a ‘traditional ally’ of the United States. But a combination 
of pro-China political leaders, a need for economic growth and 
foreign investment, and a diminishing US presence in each 
location has opened the door for the geopolitical balance in 
each country to tilt towards Beijing – the results of which are also 
playing out in each country’s media. 

According to domestic trade data, China is the top trading 
partner for all three countries surveyed for this report. With 
the exception of Peru, both Kenya and the Philippines run a 
huge trade deficit with China. Kenya’s trade deficit with China 
is particularly glaring, exporting just US$150 million worth 
of goods to China against US$4.48 billion worth of bilateral 
imports in 2019. In the case of the Philippines, the value of 
Chinese imports was roughly three times the export value. 
As a large exporter of commodities, Peru has a more balanced 
trade relationship with China, running a sizable surplus with 
Beijing. The following sub-sections provide brief context on 
the contemporary bilateral economic and media relationships 
between China and Peru, the Philippines, and Kenya. 

PERU: Mining and media investment   

China is Peru’s top trading partner, displacing the United 
States’ prime position after a bilateral free trade agreement 
in 2010. The primary zone for Chinese commercial activity 
is the country’s mining sector. After the UK, companies 
headquartered in China are now the largest investors in Peru’s 
mining sector, with investments of more than US$15 billion. 
Copper ore, refined copper, and iron ore are the leading 
export commodities. The country’s biggest and practically 
sole iron ore producer is Shougang Hierro Perú, a subsidiary 
of Shougang Group. The company took control of the former 
state company Hierro Perú after privatisation in 1993 and 
produces 98% of Peru’s iron today.4 Other major players are 
Aluminum Corporation of China Limited (Chinalco) and 
Zhongrong Xinda Group. 

In 2016, the National Institute of Radio and Television of 
Peru (IRTP, in Spanish) signed two agreements - with China’s 
State Administration of Press, Publication, Radio, Film, and 
Television, and with CCTV (now CGTN), emphasising joint 
collaboration in four areas: news exchange; co-production and 
non-newsworthy content swaps; technological cooperation; 
and, personnel training. Historically, the Chinese embassy in 
Lima has maintained close personal relationships with several 
well-known journalists, including editors-in-chief, television 
anchors, and opinion leaders, and are active in inviting 
journalists on free visits to China.5 As early as 2012, Diario 
Oficial El Peruano, the state-owned official newspaper, started 
to publish China specials with up to three paid publications 
inserted into the newspaper on any given day. 

In 2016, the National Institute of Radio 
and Television of Peru (IRTP, in Spanish) 
signed two agreements - with China’s State 
Administration of Press, Publication, Radio, 
Film, and Television, and with CCTV (now 
CGTN), emphasising joint collaboration in 
four areas: news exchange; co-production and 
non-newsworthy content swaps; technological 
cooperation; and, personnel training. 



4   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   5

Under their agreement, IRTP has committed to assist CGTN 
in eventually setting up a permanent “delegation” in Lima, 
which would encompass a local news bureau and provide a 
base for executives charged with additional duties. Currently, 
CGTN’s only presence in Peru is an English-speaking freelance 
correspondent who reports to CGTN’s English-language 
news service in Washington DC, and Xinhua employs just 
five reporters, camera operators and photographers in Lima. 
The only other official Chinese media outlet in the country 
is China Hoy (China Today), which has been printed by the 
state-owned publishing corporation Editora Perú since 2009 
and whose single representative in Peru also organises cultural 
events on behalf of the Chinese embassy. China Hoy has been 
successful in having op-eds of high-ranking Chinese officials 
published in the Peruvian press, including El Comercio. 

THE PHILIPPINES: Building cooperation 
despite existential tensions   

In recent years, the developing Southeast Asian nation 
has turned to China for much-needed infrastructure 
investment. The relationship is bumpy: unresolved and 
existential tensions from the South China Sea dispute 
continue to bubble in the bilateral compact. The Philippine 
government took China to the International Court of 
Arbitration and won a major international legal case over 
Beijing regarding the South China Sea disputes. However, 
President Rodrigo Duterte and his administration typically 
push these considerations down to a secondary position, 
where the primary interest is attracting billions of dollars 
of infrastructure capital, aptly named the ‘Build, Build, 
Build’ scheme. Flagship projects include the Binondo-
Intramuros Bridge and a joint venture between the Chinese 
Communications Construction Company and MacroAsia, a 
local conglomerate. Additionally, China Telecommunications 
Corporation owns a 40 per cent stake in Dito Telecommunity 
Corporation, a revamped telecommunications and IT brand 
once known as Mindanao Islamic Telephone Company. 

China has invested billions of dollars into promoting Chinese 
language educational exchange, media cooperation and 
culture. Most notable are ‘China TV Theater’ on the Philippine 
state-run broadcasting network People’s Television Network 
(PTV), Chinese entertainment shows aired on ABS-CBN and 
Global Media Arts (GMA), the two largest Philippine private 
broadcasting networks, and Wow China, a radio program 
produced through a collaboration between China Radio 
International and the Philippine Broadcasting Service, airing on 
the local radio station Radyo Pilipinas since mid-2018.6

KENYA: Grand infrastructure projects 
and media bureaus   

Kenya played an early and prominent role in China’s BRI. A 
flagship BRI endeavour was the upgrading of the Mombasa Port, 
East Africa’s largest port, and the construction of a standard 
gauge railway connecting Nairobi to Mombasa. However, Kenya 
is consistently invoked as an example of the alleged ‘debt-trap’ 
designs behind very large, Chinese-led infrastructure projects. 
China is the nation’s biggest foreign creditor after the World 
Bank.7 Despite ongoing difficulty in implementing the nation’s 
large projects, Chinese capital continues to flow. A massive 
upgrade to Nairobi’s famously congested road network is now in 

motion, with the China Road and Bridge Corporation managing 
the Nairobi Expressway. 

China’s Xinhua News Agency boasts the largest foreign 
correspondent network in Africa and Xinhua’s regional office 
was transferred from Paris to Nairobi in 2006 upon realisation 
that Nairobi could be used as a launching pad into Africa.8 Other 
Chinese media companies based in Nairobi include the China 
Global Television Network (CGTN) African bureau headquarters, 
China Daily, China Radio International, and Star Times. Chinese 
investment in Kenya’s media industry has created 500 jobs and 
given many budding journalists opportunities to undertake 
training in China, according to Joseph Odindo, former editorial 
director at Kenya’s Nation Media Group (NMG) and Standard 
Group. The latter received ‘a supplement every fortnight, which 
would leave them open to publishing Chinese commentaries 
and other stories’, however this fell through after The Standard 
published an investigative report on Kenya’s SGR railway project 
funded by China.9

COMPARATIVE COUNTRY ANALYSIS

The IFJ research analysis is organised into five themes: 
perceptions; incentives; diplomats; funding; and, the Covid-19 
pandemic. Perceptions reveal the views that local journalists 
hold of Chinese interests and institutions in their country, while 
incentives, diplomats, funding and the Covid-19 pandemic offer 
contextualisation for the perception insights by detailing the 
tools China typically deploys to shape narratives in domestic 
media landscapes. 

Consistently low influence metrics across Kenya, Peru, and 
the Philippines indicate that China’s toolkit may be evolving 
from ‘wolf-warrior’ tactics and fulsome displays of largesse into 
more direct and investment-heavy initiatives to influence public 
perception in foreign countries. The form of these initiatives will 
be discussed in the following section. 

Managing perceptions

“Chinese technology firms, especially Huawei 
offers incentives like the latest gadgets 
(cell phones and smart watches) for media 
reviews. They also acknowledge work done 
by issuing presents during public or religious 
holidays like Christmas. This is so common 
and nothing remarkable at all.”  
– KENYAN JOURNALIST

In Kenya and the Philippines, most respondents perceive 
China to have a ‘visible presence’ in their media (90% and 83%, 
respectively). This is significantly higher than the percentage of 
journalists who perceived that China had a visible presence in 
Peru (50%) (Table 3). 

The higher perceived visibility of China in Kenya and the 
Philippines may relate to a longer timeline of bilateral efforts 
than in Peru. China’s decade of diversified infrastructure 
projects in Kenya and historic entanglement with Philippine 
commerce and society creates a more familiar environment than 
in Peru, where social and economic ties are relatively new. In 
the Philippines especially, a large diaspora built over centuries 
of trading networks has created a Chinese community with its 



4   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   5

own press and business associations. These different experiences 
in trading and diplomatic relations create uneven levels of 
awareness in each nation’s respective media sector, indicating 
that Peruvian journalists will need extra capacity building 
assistance to adequately interpret the risks and opportunities to 
come with a deepening bilateral relationship.

Table 3: Responses to “Do you think  
China has a visible presence in your country’s media?”.

No Yes Respondents (n)

Kenya 10% 90% 161

Peru 50% 50% 141

Philippines 17% 83% 110

Average 26% 74%

Interestingly, when questioned about influence rather than 
visibility, respondents from the Philippines perceived Chinese 
influence on their national media as negative, significantly more 
than those from Peru and Kenya (88% versus 54% and 16%, 
respectively) (Table 4). 

Philippine journalists already operate in a hazardous 
environment. While the fourth estate is healthily populated and 
ranked by multiple indexes as one of the freest in Asia, the personal 
and professional risks are immense. Journalists who speak out 
against the established government position face credible threats 
to their physical safety, as well as sophisticated cyber-attacks from 
the Philippine state itself.10 When the Philippine government is 
aligned with the Chinese government, which is generally the case 
for infrastructure-led development and other economic growth 
questions, dissenting views are dealt with brutally. 

Table 4: Percentage of responses to “How do you see the 
Chinese influence on your national media?” by country. 

Negative Positive
Don’t 
know Respondents (n)

Kenya 16% 49% 35% 162

Peru 54% 46% 0% 78

Philippines 88% 12% 0% 75

Average 53% 36% 12%

Journalist incentives

“Journalists are enticed by cash rewards and 
scholarships to study in China. Yet others are 
accorded trips to China. This lot publishes 
very positive news on China.”  
– FILIPINO JOURNALIST

Until the pandemic, China was well-known for providing 
junkets, sponsorship, donations and career development 
opportunities to nurture and expand its reputation around the 
world. Some of these initiatives were broad and cohort-based, 
such as the Ministry of Education’s Chinese Bridge Competition, 
which at its peak, provided lucrative travel experiences and 

tuition scholarships to high school students and university 
students from almost any country; some were more targeted, and 
involved tactical overtures to professional journalists in the hope 
of seeding favourable reporting outcomes. 

The journalists in this survey had virtually no direct exposure 
to training or travel oriented incentivisation schemes. Only one 
of the journalists who completed the survey had participated 
in a training scheme or trips sponsored by Chinese partners. 
While anecdotal, the journalist reported that it was not 
beneficial to them and their journalism. The same journalist 
also said there were no restrictions on what they could report 
during or after the trip, but they admitted they did not publish 
any stories either. In the absence of actual training schemes and 
trips, tactics to engage with or influence local journalists were 
present in numerous responses, either as first-hand experiences 
or second-hand anecdotes. 

A small portion of journalists noticed changes in the 
coverage of China from journalists who have participated in 
trips sponsored by Chinese partners. This was fairly consistent 
across the three countries, 6% of Kenyan, 3% of Peruvian, 
and 5% of Philippine respondents noticed changes (Table 5). 
One possibility for this result is that tourism and travel-based 
incentive mechanisms are only marginally effective. Another 
possibility is that the overarching strategy foresees long-term, 
rather than short-term, impact. Another is that consistent 
with China’s Covid-zero policy, all travel programs have 
evaporated over the last two years. Suggestions of the longer-
term approach lie in comments from a Kenyan respondent who 
said: “The journalist who I interacted with, said he is promised 
to study postgraduate in China or can pass the chance on to his 
children. In general, China is pushing to have its narrative and 
even control the flow of information on platforms in exchange 
of free content (Xinhua), trips or individual gain”                                 

Table 5: Responses to “Have you noticed changes in 
coverage of China from other journalists who have made 
similar trips to China?”. 

No Yes Respondents (n)

Kenya 94% 6% 126

Peru 97% 3% 140

Philippines 95% 5% 104

Average 96% 4%

For short-term impact, responses from a small number of 
journalists suggest that other incentives are visibly deployed 
by Chinese actors to achieve positive media coverage. Ten 
respondents (3% of all respondents) reported that they had 
seen, or were aware of, colleagues in their country being offered 
incentives to report a China-related story in a certain way (Table 
6). While this is a small number, it indicates that some tactics 
are in play in each country to manage the flow of information 
and potentially position Chinese firms and actors in a more 
flattering light. These results suggest that in a small proportion 
of cases, state initiatives to influence journalists’ coverage of 
China may succeed. ​​



6   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   7

Table 6: Responses to “Have you ever seen or are you aware 
of colleagues in your country being offered incentives to 
report a China-related story in a certain way?”.

No Yes Respondents (n)

Kenya 98% 2% 142

Peru 99% 1% 143

Philippines 95% 5% 109

Average 97% 3%

“The journalist who I interacted with, said 
he is promised to study postgraduate in 
China or can pass the chance on to his 
children. In general, China is pushing to have 
its narrative and even control the flow of 
information on platforms in exchange of free 
content (Xinhua), trips or individual gain”  
– KENYAN JOURNALIST

Wolf warriors and diplomatic influences

China’s ‘wolf warrior’ diplomats have made headlines in 
many countries from Asia to Europe for their confrontational 
styles and unorthodox methods to handle media reporting 
of ‘sensitive issues’ and China’s grand visions. In Kenya, Peru, 
and the Philippines – all countries of geostrategic significance 
and highly relevant nodes on China’s global network of 
infrastructure development and investment – there appears to 
be little effort by the diplomatic missions to influence or even 
engage local journalists. 

Jonathan de Santos, chairperson of IFJ affiliate National 
Union of Journalists of the Philippines (NUJP), said that the 
Chinese Embassy in Manila appears to have ‘pruned its 
media contact list’ noting the last press release NUJP had 
received from them was in early 2021. ‘I am no longer invited 
to Embassy events and briefings…although this may also 
be because of safety protocols because of the pandemic,’ de 
Santos said.

Fewer than 1 in 14 (7% of all respondents) survey 
respondents had been invited to or attended press 
conferences held by the Chinese embassy in their country, 
only 2% of Peruvian respondents (Table 7).    

Table 7: Responses to “Have you been invited or 
attended press conferences held by the Chinese  
embassy in your country?”. 

No Yes Respondents (n)

Kenya 88% 12% 162

Peru 98% 2% 143

Philippines 93% 7% 108

Average 93% 7%

Biographic data suggests that Beijing’s lack of diplomatic 
engagement with local journalists is not a function of low 
bilateral importance of each country. According to the table 
below, Beijing’s most recent diplomatic appointments signal 
that Peru, the Philippines, and Kenya are still getting the 
nation’s top diplomats. The Ambassador to the Philippines, 
Huang Xilian, is one of China’s rising diplomatic stars, the 
Ambassador to Peru, Liang Yu, is an area specialist, and the 
Ambassador to Kenya, Zhou Pingjian, is a mid-career official. 
In Kenya, Zhou Pingjian replaced Wu Peng in June 2020, 
who was only one year into a typically three-year term. The 
appointments indicate that the Philippines has the most 
senior and politically significant ambassador out of the trio, 
as inferred from roles at the two top embassies – the United 
States of America, and Pakistan, China’s largest embassy. 

The low journalist engagement rates by China’s 
diplomatic missions in all three countries suggests the 
embassies are scaling down local journalist engagement as 
they pursue other strategies.

Embassies may have reduced their local media 
engagement, but cases of direct public criticism remain. 
Interestingly, 16 survey respondents from Kenya (10%) 
reported that their publication had been criticised by 
Chinese officials in their country, slightly higher than 
respondents from the Philippines (7, 6%) and Peru (3, 2%) 
(Table 8). 

Criticism is usually transmitted by the Chinese 
ambassador in a speech, or in defensive opinion pieces in 
local media. The NUJP told the IFJ that although reactions 
to some stories are conveyed directly to upper management 
of media houses, some stories are also labelled as fake news 
or as stories intended to “create hatred and Sinophobia.” In 
other cases, government officials in the Philippines have 
taken positions similar to the Chinese Embassy. Members of 
NUJP have seen journalists scolded for their reports, such as 
coverage of the West Philippine Sea.

In Kenya, the source of current criticism is often Chinese 
frustrations over the positioning of the standard gauge 
railway project (famously characterised as ‘the railway 
to nowhere’), financing problems and the ‘debt-trap’ 
narrative, labour conditions on Chinese projects and 
China’s perceived intentions with the BRI. As an example, 
in 2018, as international criticism on the incentives 
and impact of the BRI reached a fever pitch, the then 
Ambassador in Nairobi published a curt opinion piece in 
local newspaper The Daily Nation, ‘No traps, prejudice in Belt 
and Road’11 which stated:  
“(S)ome people are too critical to be objective”. They label it as 
‘not abiding by the rules’ when it does not accord with their 
double standard. They deem it as ‘discrimination and prejudice’ 
even if there is just some misunderstanding. And they claim that 
there is a ‘debt trap’ when they just see the word ‘loan’ . . . May 
I ask those who are full of anxiety and doubts: What could you 
bring to these countries and how could you help them out? The 
answer seems like as what an Asian economist puts it: ‘NATO’ 
(No Action, Talk Only)!” 

Data from embassy public releases in 2021 shows Chinese 
diplomats have been active and eager to assert a softer, more 
collaborative role, with a focus on educational outreach 
about China’s history or its climate credentials as well as 
donations of vaccines.



6   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   7

Table 8: Responses to “Have you or your publication been 
criticised by Chinese officials in your country?”.

No Yes
Respondents 

(n)

Kenya 90% 10% 160

Peru 98% 2% 143

Philippines 94% 6% 110

Average 94% 6%

This was particularly notable in Peru with the ambassador 
taking to media on several occasions in 2021. In one article 
in Peru’s El Peruano newspaper, Liang Yu talked about 
development prioritisation, openness and tolerance as being 
“the true colours of China-Latin America co-operation” 
and how that co-operation to the people-centred principle 
conforms to the people’s will. The activities of the Kenyan 
embassy have dropped sharply since 2019, which is likely due 
to the change in personnel at the ambassadorial level. 

Influencing through media funding
 

Chinese ownership and financial support to the media sector 
is a growing area of Chinese influence in Kenya, Peru, and the 
Philippines as evidenced with 5% of Philippine journalists and 
16% of Kenyan journalists reporting their own media organisation 
is supported or funded by Chinese money. In most cases, ‘support’ 
traditionally looks like opportunities to individual journalists. 
However, as Beijing professionalises and invests more heavily into 

the internationalisation of the Chinese media sector, investments, 
acquisitions, and strategic partnerships, countries like Kenya, 
Peru, and the Philippines are highly likely to increase in intensity.  

Erick Odour, the secretary general of IFJ affiliate Kenya 
Union of Journalists (KUJ), says that Chinese interests in Kenya 
continue to grow and now are focused on real estate. He notes 
particular ‘large-scale Chinese investment in construction of 
high rise residential buildings in upmarket parts in Nairobi and 
in the outskirts of the city’ and believes Kenya will see more 
Chinese involvement in the media to protect these investments 
in the real estate sector. The KUJ acknowledges that even 
though there has been a perceived ‘lull’ in media engagements 
over the past two years of the pandemic, Chinese media 
agencies are still active in Kenya, especially Xinhua that feeds 
local media with news. 

In Kenya, 26 respondents (16%) reported that their media 
organisation was supported in some way by Chinese interests, 
which was much higher than Peru and the Philippines (2% 
and 5%, respectively). The support takes many different forms 
including monetary support, training programs, equipment 
and technical support, and content partnerships. Numerous 
respondents were aware of how support is given, either through 
direct or anecdotal experience. One respondent noted, “the 
Chinese government has supported my media organisation in 
acquisition of equipment e.g. transmitters.”

Peru The Philippines Kenya 

People's 
Republic 
of China 
Ambassador

Liang Yu Huang Xilian Zhou Pingjian

Year Appointed 2019 2019 2020 

Biography Director, Latin American & 
Caribbean Division, Ministry of 
Foreign Affairs (2006)  
 
Deputy Director, Foreign Affairs 
Bureau, General Office of the 
National Committee of the 
Chinese People’s Consultative 
Conference (2010-2012) 
 
Ambassador of the People’s 
Republic of China to Bolivia 
(2017-2019) 

Bachelor’s degree from China’s 
fabled diplomatic training 
ground, Beijing Foreign Studies 
University & Masters, University 
of Manchester 

Former Political Counsellor in the 
United States of America (2008-
2010) and Pakistan (2010-2012) 

Deputy Director-General, 
Department of Asian Affairs, 
Ministry of Foreign Affairs (2014-
2018) 

Ambassador of the People’s 
Republic of China to ASEAN 
(2018-2019)

Deputy Director, Africa Division, 
Ministry of Foreign Affairs 

Ambassador of the People’s 
Republic of China to Nigeria 
(2016-2018)

 

Meet the wolf warriors

The KUJ acknowledges that even though 
there has been a perceived ‘lull’ in media 
engagements over the past two years of the 
pandemic, Chinese media agencies are still 
active in Kenya, especially Xinhua that feeds 
local media with news. 



8   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   9

China has invested heavily in major infrastructure projects 
in Kenya with the Nairobi Expressway being the major 
ongoing construction work funded by the Asian giant. The 
China-financed four-lane dual carriageway, which is nearing 
completion, will run 27km through Kenya’s capital and beyond 
and provide passage to an estimated 85% of cargo destined for 
neighbouring landlocked countries like Uganda, Rwanda, the 
Democratic Republic of Congo and South Sudan. While it is 
being promoted as a solution to the city’s chronic congestion, 
others argue it is only a road for those able to afford it. Either 
way, it is an important story.

However, laying bare the contracts for such huge 
infrastructure projects in Kenya and how they are raising public 
debts owed to China are key matters of concern for the public 
and the media. A lack of transparency has led to speculation 
and misinformation spreading online, about the costs and 
repercussions of such projects on taxpayers, who could be 
forced to surrender some of the country’s most valuable 
national assets which have been rumoured to have been used as 
collateral for the country’s loans from China.

The Standard Gauge Railway which connects the coastal 
town of Mombasa and the capital Nairobi is a case in point – as 
project costs kept rising, yet the agreement between Kenya and 
the Chinese government is yet to be made public. This secrecy 
generated a national debate around the possible seizure of the 
country’s major port in Mombasa if the debt is not paid and 
was a result of ‘unverified news’ claiming the port could be used 
as collateral for the Chinese loans. 

Under the IFJ’s China program, the Kenyan Union of 
Journalists (KUJ) ran a crucial training session for journalists on 
fact-checking, with Chinese influence on Kenya as the focus. 
The training focused on giving participants the necessary 
tools to flag out misinformation and boost their capacity to 
remain professional while covering China’s interests and huge 
infrastructure projects being funded in Kenya.

Journalists at the workshop raised issues with operation of 
the railway, which is being supported by taxpayers, despite a 

Chinese company managing ticketing and levying charges on 
cargo transportation from Mombasa to Nairobi. The media 
continues to report on the operations of the railway and 
ongoing efforts by the Kenyan government to take over its 
operations and management to reduce running costs - and the 
growing burden on the taxpayer.

To deal with misinformation and national anxiety around 
Kenya losing its major assets, the KUJ has urged the members 
to use fact-checking tools to help identify unverified news on 
China, especially on the numerous investment projects rolling 
out in Kenya.

Participants in the KUJ workshops agreed that the training 
was eye opening and will go a long way to improve the 
quality of their reports and skills in flagging information that 
is misleading.

Out of this work, it was agreed that KUJ should conduct its 
own study on Chinese interests and impact on the Kenyan 
media for the purposes of documenting reporting over the past 
decade, including huge infrastructure projects funded by the 
Chinese government in Kenya. It is hoped that such a study  
could delve into the extent to which China’s influence has 
penetrated the Kenyan media, while also examining some of 
the content that Chinese representatives have flagged as being 
‘offensive to Beijing’.

This work has been mainly about understanding the tools 
that can be used by journalists to verify the authenticity of 
news, not necessarily about China but news in the public 
interest. • 

CASE STUDY: Examining China’s infrastructure reach into Africa 
Fact-checking in the public interest 

KENYAN UNION OF JOURNALISTS (KUJ)

Another noted sponsored content: “My media house prints 
China Daily for circulation in East Africa region. My newspaper 
also carries sponsored content from Chinese publication.” 
Finally, one respondent observed a more comprehensive 
mix of support: “1. Training of producers. 2. Installation 
of equipment and upgrades especially technical aspects. 
3. Providing us with content. Drama and documentary. 4. 
Advertising hence revenue earnings.” 

Odour attests China is still using soft power to win over the 
trust of the Kenyan media and the public, as the report noted, 
by engaging state agencies and senior editors to push through 
its agenda.

While this mix of support was most vivid in the Kenya data, 
one respondent in the Philippines had a similar level of awareness 
of support channels at their news organisation: “Our publication 
literally has a China counterpart. Monetary support!” 

As a journalist with firsthand-experience wrote in Foreign 
Policy,12 large companies like the Nation Media Group in Kenya 
are eager to court Chinese collaboration opportunities to offer 
exclusive seminars and junkets to their employees but this can 
come at a price. A column written by the journalist discussing 
the persecution of more than 1 million Uighur Muslims in 
China’s Xinjiang province was subsequently spiked and his 
weekly column on neglected people around the world was 
cancelled. He wrote: “Given the ownership structure of Independent 
Media, with Chinese state-linked firms holding a 20 percent stake13, 
I understood when I wrote the column that it might rattle the higher-
ups. I didn’t expect the exorcism to be so immediate and so obvious. I 
had, it would appear, veered into a non-negotiable arena that struck at 
the very heart of China’s propaganda efforts in Africa.” 

The output of these partnerships are positive stories of Sino-
Kenyan collaboration in Chinese media, such as the People’s 

To deal with misinformation and national 
anxiety around Kenya losing its major 
assets, the KUJ has urged the members 
to use fact-checking tools to help identify 
unverified news on China, especially on 
the numerous investment projects rolling 
out in Kenya.



8   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   9

Even before the 2016 national elections that installed Rodrigo 
Duterte as president, journalists in the Philippines had already 
noticed increased levels of Chinese engagement — with both 
government and the country’s media. While this has continued 
through the Duterte administration, it has not been seen to 
directly affect media workers.

The key in the course of journalists’ work, however, is the 
difficulty of getting information on government policies on China 
projects and details of any deals and agreements.

As the Philippine government pursued a foreign policy to 
foster warmer relations with China and other non-traditional 
allies like Russia, it has tended to dispute reports and discredit 
media coverage of infrastructure and development loans as well 
as of policies in the West Philippine Sea — the part of the South 
China Sea within the Philippines’ exclusive economic zone and 
continental shelf.

In 2019, President Duterte announced he had entered into a 
verbal agreement with China on fishing in disputed waters. At 
the time, the Palace advised the agreement was confidential and 
binding, but by 2021, it said that there was no such arrangement. 

Although some amount of secrecy is understandable in issues 
related to national territory and foreign relations, the lack of 
transparency has made scrutiny of projects difficult.

The Philippine government has also, at times, directly 
accused journalists of trying to undermine relations between 
the Philippines and China in their reports. For example, a July 
2021 report on Chinese ships dumping sewage in the waters off 
the Spratly Islands was dismissed by China’s embassy and by 
the Philippines’ foreign affairs and defense ministers as “fake 
news”. As one of the major archipelagos in the South China Sea 
(which complicates governance and economics), the Spratlys 
are strategic shipping lanes for the region and home to rich 
fishing grounds. 

The same month, the Palace spokesperson called out a BBC 
producer over a story on fishing boats trying to enter Scarborough 
(Panatag) Shoal – a disputed territory claimed by the Philippines - 
and claimed, over a live news briefing, that the reporter was trying 
to embarrass the government with the report.

Given the ongoing issues over the West Philippine Sea and 
anxiety over the coronavirus, disinformation researchers have 
logged a tendency for reporters — possibly in response to the 
government’s friendly relations with Beijing — to lapse into racism 
and Sinophobia. Some politicians have helped fan anti-Chinese 
sentiment as a political talking point in the run-up to the 2019 
elections, while too many in the media have helped spread these 
in their reports and stories.

The pandemic saw an increase in news reports about bad 
behavior by Chinese nationals as well as racist stereotyping such 
as reports that Chinese nationals in the Philippines were eating 
bats and spreading the virus. This, alongside distrust for Chinese 
vaccines and test kits, added to the anxiety of readers and viewers 
in a country where citizens of Chinese descent have historically 
been mistrusted.

While skepticism and critical reporting about the government’s 
dealings with China is expected of journalists – as with its dealings 
with other foreign governments – falling into racism has come too 
easily for some.

Guidelines for media workers
In this context and against the backdrop of the upcoming 
national elections in May, the National Union of Journalists 
of the Philippines (NUJP) set out to prepare a brief primer for 
journalists covering issues related to China and its engagement 
with the Philippines.

The guidelines, which are available for download from the 
NUJP website, have been distributed by email to newsrooms 
in the Philippines, seeking to help journalists as they navigate 
reporting on China and on Chinese-funded projects. They 
are intended to help guide journalists to take a professional 
journalism approach; without simply amplifying the 
government’s narrative or creating sensationalist reportage 
on China-related issues that sows seeds of Sinophobia with 
audiences. On this issue, the guidelines advise: “Filipinos 
have a long history of cultural exchange with the Chinese 
and while frustration over sovereignty and sovereign rights is 
understandable, this is no excuse for racism and racist speech.”

The guidelines also seek to remind journalists of a more 
fundamental need to amplify the voices of marginal 
communities who may be more directly affected by 
infrastructure projects. For example, Chinese loans are 
funding dam projects in the Philippines and it is important for 
journalists to look into how these will affect the communities 
living in the project sites, as well as those who will pay for the 
funding of those projects through taxes.

The key themes addressed in the guidelines for journalists 
include:
★	� Promoting transparency and accountability
★	� Giving editorial space to marginalised sectors
★	� Avoiding racist reporting
★	� Maintaining editorial independence
★	� Reporting on the West Philippines Sea issue
While NUJP and the journalism community have seen 

increased Chinese media engagement through reporting 
trips and training programs, these efforts have generally been 
coursed through individual newsrooms and practitioners. To 
date, the union has not seen a need to amend policies or its 
constitution to address these practices as yet.

Decisions on partnerships and projects are put through the 
union’s executive committee and its board of directors and 
continue to be evaluated according to the same standards as 
other partnerships — though possibly even more stringently in 
cases of engagement through the Chinese Embassy.

NUJP recognises that ‘soft power’ campaigns pose challenges 
to editorial independence and fair coverage but also accepts 
that these programs give Filipino journalists training and travel 
opportunities that a resource-strapped media industry might 
not be able to offer. A balance must be struck.

The best approach then as the union sees it, would be 
for capacity-building and training that promotes ethical 
journalism and editorial independence in the Philippines in 
the face of increased engagement with China.

Read the NUJP’s “Guidelines on Reporting China” at: 
https://nujp.org/guidelines-on-reporting-on-china/

CASE STUDY: Ethical journalism and editorial independence  
A hedge on ‘soft power’

NATIONAL UNION OF JOURNALISTS, PHILIPPINES (NUJP)



1 0   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   1 1

The efforts of CGTN, a much-emphasised part of China’s soft 
power mission, has only established itself in one of the surveyed 
countries: Kenya. 

Kenya is likely the most straightforward media market to 
enter, with a lively and competitive local scene (compared to 
the family-run conglomerates in Peru and the state-owned 
structures in the Philippines). Kenya’s double role as a 
regional headquarters for CGTN’s Africa-wide content adds to 
its value proposition. 

The implication of these uneven local market dynamics 
is that Chinese media is more likely to rely on partnerships 
and licensing agreements in Peru and the Philippines rather 
than entering as a wholly owned new player. The table below 
shows that CGTN is yet to enter the market in Peru or the 
Philippines. In the Philippines, CGTN will face competition 
from a well-established media operator: CNN Philippines, a 
locally-owned entity operating under a licensing agreement 
with Turner Broadcasting Corporation, a US media 
conglomerate part of WarnerMedia.22  

A spotlight on the organisation and responsibilities of China’s 
state-run media reveals a vast ecosystem with increasingly 
political leadership appointments. CGTN, known inside 
China as CCTV, infamously operates with line management 
and resourcing from the Chinese Communist Party’s Central 
Propaganda Department, as does China Radio International, 
Xinhua, and the People’s Daily.23 The Propaganda Department 
operates as the administrative arm of the government. 

Understanding the career trajectories and ambitions of key 
leaders is crucial for making realistic predictions on the path of 
Chinese media organisations overseas. The leadership of China 
Media Group (previously known as CCTV) is a coveted position, 
with career progression into ministerial-level leadership and 
Politburo appointments a logical next step. 

The politicisation of the role is a relatively new trend: the 
appointment of immediate past CCTV President (2015-2018), 
Nie Chenxi, broke almost 30 years of tradition by appointing a 
politician rather than a senior journalist.  

A spotlight on the organisation and 
responsibilities of China’s state-run media 
reveals a vast ecosystem with increasingly 
political leadership appointments. 

Steering China’s contemporary state media ecosystem today 
is an intensely political pursuit. It is no surprise that the CMG’s 
President now enters the role with experience in provincial 
and/or national publicity and propaganda departments. CMG’s 
current President, Shen Haixiong, took up the position directly 
from his tenure as chair of the propaganda department in 
Guangdong, China’s populous southern province and home of 
megacities Guangzhou and Shenzhen. Nie Chenxi is now the 
party secretary and director of the powerful National Radio and 
Television Administration (NRTA) and vice-minister of the CCP 
Central Committee’s Publicity Department. In his current role 
at the NRTA, Nie serves not only as the media regulator, but as 
the shaper of content and direction, ensuring alignment to the 
ideology of the party. Evidently, CMG is a crucial player in these 
efforts, and any internationalisation strategy will be very closely 
designed and monitored by China’s senior politicians. •

CGTN’s soft power media mission

Kenya 
Population: 
54m

Peru 
Population: 
33m

Philippines
Population: 
111m 

CNN CNN Africa
700k 
followers 

No presence CNN 
Philippines 
5.5m followers

CGTN CGTN Africa  
4.5m 
followers

No presence No presence

Power by Facebook: Contrasting CGTN and CNN influence on 
the social media giant.   

Daily. One example from 2019 features a journalist for The Nation 
(part of the Nation Media Group) who writes enthusiastically 
about the growth and development opportunities Chinese 
investment in Kenya has provided: “The railway line has continued 
the good feeling in Kenya that has existed since the end of the colonial 
administration, despite some people being swayed by Western opinion 
that the government made a mistake in signing a Memorandum of 
Understanding (MoU) with Beijing to execute the goals of the BRI. One 
thing those chastising Kenya’s decision fail to comprehend is that since 
the project was completed, the country has welcomed more investment, 
and since bilateral ties between Kenya and China have deepened, the 
country has welcomed many Chinese tourists, with Kenya Airways 
opening a direct flight from Nairobi to Guangzhou.”14

This result is interesting given the relatively low perception from 
Kenyan respondents that Chinese influence on their national 
media is negative (16% versus 88% for the Philippines and 54% for 
Peru). It suggests that organisational support may reduce negative 
perceptions of Chinese influence on the national media. 

Out of the three locations, Kenya is likely the country that 
Beijing has been the most sustained at driving partnerships and 
nurturing networks in the local media landscape. What began 
as a relatively gentle approach has evolved into what some 
commentators call an “aggressive, methodical, and well-funded” 
attempt to deepen engagement and influence.15 For example, 
Xinhua opened a bureau in Kenya as early as 1986, which 
upgraded into the African regional headquarters in 2006, China 
Radio International opened an office in 2006, CGTN in 2012, 
and China Daily in 2013. This suggests the Chinese state media 
see Kenya as a nationally and regionally significant node for 
disseminating their narrative. 

A plausible strategy for Chinese-led media influence efforts in 
the near future is through driving and owning the narrative on 
well-resourced, Chinese-owned media platforms. For example, in 
2019, CCTV announced the launch of China Media Group’s Asia-
Africa Language Program Center.16 The initiative dedicates entire 
work departments to local language media, with the overarching 



1 0   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   1 1

goal of raising public awareness of China in Asia and Africa, 
namely to “hear, see and understand China in the new era”. A 
work-group with local language capability is dedicated to serving 
the Philippines market.17 This is an especially potent tool for the 
projection of China’s media narrative and soft power when there 
is a relative lack of interest in Western coverage of African issues. 

An overview of each country’s local media landscape, 
however, reveals that China’s moves in the domain of owning 
or backing local operations will be a complicated process. 
Kenya’s media scene across print, television, and radio is 
competitive, while Peru’s media remains dominated by 
powerful, family-owned conglomerates. In the Philippines, 
the media industry is mostly dominated by conglomerates 
although government media has been gaining influence, 
mostly through social media channels. Some ‘block-time’ 
and content-sharing arrangements have also amplified 
government messaging.18 

Pandemic impacts 
 

China’s efforts to directly influence public perception via 
local media channels is clearly evolving. In some cases, China 
appears to be retreating, swapping more ostentatious gestures 
for subtle tactics. However, efforts to position China as a good 
global citizen throughout the pandemic, especially in the 

global South, indicates that Beijing still values influence and 
is willing to make large investments into vaccine diplomacy. 

Globally, Covid-19 triggered an uptick in negative 
media coverage about China due to speculation about the 
origins of the pandemic. Chinese public officials, including 
diplomats, are now countering with a range of initiatives, 
including strategic communications about China’s success 
in managing the virus, displays of generosity through 
donations of personal protective equipment, testing kits, 
vaccines and support to public health infrastructure. The 
IFJ's research indicated that Peru has received the lion’s 
share of embassy-distributed aid and pandemic support 
compared with the Philippines and Kenya.   

Zuliana Lainez Otero, president of the National Association 
of Journalists of Peru (ANP), highlighted the significance of 
a Sinopharm vaccine incident which clearly demonstrated 
the influence of China on Peru’s media. Lainez relayed ‘there 
was a strange vaccination scandal involving politicians and 
officials, among others, and the Chinese Embassy in Lima was 

KENYA  PERU PHILIPPINES 

MEDIA 
GROUPS

Nation Media Group

Kenya Broadcasting Corporation 
(KBC)  
(state-owned)

Grupo El Comercio 

Grupo La Republica

Grupo ATV

Instituto de Radio y Televisión del 
Perú and Empresa Peruana de 
Servicios Editoriales (state-owned) 

ABS-CBN Group

GMA Network 
TV5

PRINT MEDIA The Nation

The Standard

Grupo El Comercio Philippine Daily Inquirer 

Inquirer Libre

The Philippine Star

Manila Bulletin 
Manila Times

RADIO 173 licensed stations in 2019, 
many broadcast in local 
languages other than English or 
Swahili

Full-time FM relays of the BBC 
World Service are on the air in 
Nairobi (93.9), Mombasa (93.9) 
and Kisumu (88.1).

Corporación Radial del Perú 
(Zavala family)

RPP Group (Delgado Natchigall 
family) 

Corporación Universal (Capuñay 
family)

Radio Philippines Network (now 
CNN Philippines)

DZBB (Owned by GMA Network) 
Manila Broadcasting Company 
(DZRH)

Radyo ng Bayan (state-owned)

TELEVISION Citizen TV América Televisión-Canal 4

(El Comercio and La República) 

Latina-Canal 2 (Enfoca)

ATV-Canal 9 (Ángel Gonzalez)

People’s Television Network 
Incorporated (PTNI) (state-
owned) 

The Intercontinental 
Broadcasting Corporation (IBC) 
(state-owned)

GMA Network 
TV5

WHO'S WHO IN MEDIA: THE MAJOR PLAYERS

The IFJ's research indicated that Peru 
has received the lion’s share of embassy-
distributed aid and pandemic support 
compared with the Philippines and Kenya. 



1 2   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   1 3

clearly responsible as it had irregularly registered a batch of 
vaccines and refused, until recently, to reveal the recipients of 
the particular batch of vaccines.’ The silence of many media 
platforms on the issue was stark, she said. The journalist 
leader believes there was a decision not to implicate Chinese 
diplomats in Peru in the scandal, despite the facts.

State-owned enterprises and private companies are also 
running their own aid-styled efforts, providing public health 
and logistics support to their extensive in-country workforces. 
In Africa in particular, technology giants such as Huawei 
and Tencent are investing heavily in public good projects. As 
foreshadowed by Wu Peng, former Ambassador to Kenya and 
now head of the Ministry of Foreign Affairs’ Department of 
African Affairs, Chinese enterprises are transitioning from 
“going to Africa” to “taking root in Africa”19, and co-operation 
throughout the toughest challenges of the pandemic is a priority.  

News vs misinformation

Since the Covid-19 outbreak, around 1 in 3 survey respondents 
noticed more coverage on China. Interestingly, a relatively high 
percentage of respondents from the Philippines reported that 
the government has been disseminating news of Chinese origin 
(46% compared to 17% for Peru, and 9% for Kenya). This could 
indicate that large Chinese media organisations are making 
more efforts to produce content for international syndication. 
The data from Kenya shows this trend is not unique to the 
Philippines, 52% of Kenyan respondents reported that there was 

In the Philippines, Sinovac is the leading vaccine supplier, with 
over 54 million doses in-country as of November 2021 (next was 
Pfizer at nearly 35 million, and AstraZeneca at 16 million).24 In 
Peru, Sinopharm was the first vaccine deployed in the country25, 
but there are greater numbers of Pfizer and AstraZeneca. In 
Kenya, the vaccination rate remains below 10%, with an equal 
distribution of vaccines on offer.26 

But is the charm offensive working on media workers? 
Survey respondents from the Philippines perceived that local 

media coverage of China was more negative since the Covid 
outbreak (53%), this was much higher than Kenya (31%) and 
Peru (38%). Negative local media coverage in the Philippines 
could be due to the government’s own tardy response to the 
virus and perceived prioritisation of Chinese partners over 
its own people: “Despite the Philippine government’s full 
accommodation of China, Beijing has yet to deliver on promised 
aid and investments worth billions of dollars.”27

As Southeast Asia scrambled to prepare for the first waves of the 
virus in early 2020, the Philippines announced a donation of  
1.4 million face masks to Wuhan, and sold over 3 million masks 
to China later that month.28 Two months later, the Philippines 
were handling domestic shortages of personal protective 
equipment and mitigating the fallout from faulty Chinese testing 
kits.  

In Kenya, which had the lowest percentage of negative China 
coverage generally, respondents reported the highest rates of 
“Covid-19 cover-up” as the leading China narrative.29  For the 
Philippines, which reported the highest volume of negative 
China stories, the “Covid-19 cover-up” narrative was the lowest 
out of the three countries (34% as compared to 45% for Peru 
and 53% for Kenya). These findings indicate that negative 
stories about China are not necessarily linked to China’s role as 
the likely origin of the virus, suggesting infrastructure, aid and 
investments stories are a higher priority.

Table 11: Responses to “How has China’s coverage of your 
country changed since the Covid outbreak?” 

More 
negative

No 
change

More 
positive

Respondents 
(n)

Kenya 31% 40% 29% 163

Peru 38% 39% 23%                142

Philippines 53% 25% 23%                 110

Average 41% 34% 25%

Vaccine diplomacy 

Table 12: Percentage of responses to “What is the dominant narrative in your national media around  
China’s response to Covid 19?".

China’s cover-up of the initial 
outbreak is the reason is the reason 
for the global nature of the outbreak

China’s fast action against Covid 19 
has helped other countries as has its 
medical diplomacy Both or neither Respondents (n)

Kenya 53% 27% 20%                 163

Peru 45% 25% 31%                 143

Philippines 34% 20% 46%                 111

Average 44% 24% 32%

Since the Covid-19 outbreak, around  
1 in 3 survey respondents noticed more 
coverage on China.



1 2   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   1 3

Table 13: Responses to “What kind of changes have you seen regarding China’s media coverage in your country  
since the Covid outbreak? (as many as applicable)” by country. 

Kenya Peru Philippines Average

More coverage on China 32% 34% 33% 33%

My government has been disseminating  
news of Chinese origin

9% 17% 46% 24%

More misinformation likely coming from  
Chinese sources

17% 25% 27% 23%

More news emanating from Chinese sources,  
i.e. Xinhua in its domestic media

52% 26% 37% 38%

More opinion articles by Chinese officials 8% 10% 14% 10%

Other 6% 8% 4% 6%

more news emanating from Chinese sources, such as Xinhua, in 
its domestic media (compared to 26% for Peru and 37% for the 
Philippines) (Table 13). 

Almost 1 in 4 respondents reported that since Covid there 
was more misinformation ‘likely coming from Chinese sources’. 
Journalists believed the Philippines’ relatively high perception of 
Chinese misinformation is potentially linked to multiple findings 
of large-scale sophisticated influence and information operations 
taking place on Philippine social media, driven by Chinese teams. 

In September 2020, Meta (Facebook) reported the removal of 
two separate disinformation networks, one in China, and one in 
the Philippines, that violated the platform’s policy against foreign 
or government interference.20 Meta announced, “We removed 
155 accounts, 11 Pages, 9 Groups and 6 Instagram accounts for 
violating our policy against foreign or government interference 
which is ‘coordinated inauthentic behaviour’ on behalf of a 
foreign or government entity. This activity originated in China 
and focused primarily on the Philippines and Southeast Asia more 
broadly, and also on the United States.”

The investigation uncovered a network of accounts that 
promoted pro-Beijing narratives on the South China Sea and 
Hong Kong, supported Duterte, and seeded belligerent criticism 
of Rappler (an independent and investigative news media 
organisation). In the report, Meta noted the Chinese network 
was based in Fujian Province, an eastern province situated 
directly opposite Taiwan. While the report stopped short of 
linking the network to China’s vast state security infrastructure, 
the location is telling. Fujian Province is famously saturated 
with government listening posts and is an intense site of 
intelligence-gathering activity, owing to its proximity to Taiwan.   

The fragility of the Philippines’ digital platforms 
and vulnerability to privately-funded and state-backed 
disinformation operations is receiving intense and escalating 
attention.21 This activity is likely to escalate with accelerating 
fervour in the lead up to the general election in May 2022. 
A more detailed post-mortem of Meta’s findings, and a 
comprehensive review of other examples of recent coordinated 
inauthentic behaviour, will be helpful to arm journalists in-
country with an up-to-date guide for navigating an increasingly 
fractious information environment. 

“We removed 155 accounts, 11 Pages, 
9 Groups and 6 Instagram accounts for 
violating our policy against foreign or 
government interference ... this activity 
originated in China ...” 
– META (FACEBOOK) 

CONCLUSION

Media engagement and influence is not a new strategy. It 
remains a popular tool deployed by many major powers 
globally. But compared to its international peers, China’s 
approach is idiosyncratic and subject to unpredictable 
pivots. For journalists and media workers, this fast-changing 
approach by China presents critical professional challenges. 

The task of assessing the potential risks and channels of 
influence is one that requires closer evaluation by journalists, 
the unions that represent them, the media outlets that 
employ them and also governments in understanding and 
navigating media ownership, power and impacts. 

China’s grand strategy may be a moving feast, but it can 
be made sense of through a thoughtful assessment of policy 
signals from Beijing. The governance structure of China’s 
sprawling and well-funded media sector creates a hierarchy 
of highly visible leaders who are incentivised to make regular 
public comments. The highest-level signals on China’s 
international media push will be articulated by Xi Jinping, 
but the statements of key leaders like Shen Haixiong and 
Nie Chenxi require close and careful review to understand 
precisely how and why China intends to nurture influence in 
Kenya, Peru, the Philippines and countries like them.  



ABOUT THE IFJ

The IFJ, the world’s largest organisation of journalists, represents 600,000 media professionals from 187 trade unions and associations 
in more than 140 countries. Established in 1926, the IFJ is the organisation that speaks for journalists within the United Nations 
system and within the international trade union movement. First established as the Fédération Internationale des Journalistes (FIJ) in 
1926 in Paris, the IFJ:
★	� Organises collective action to support journalists’ unions in their fight for fair pay, decent working conditions and in defence of 

their labour rights.
★	� Promotes international action to defend press freedom and social justice through strong, free, and independent trade unions of 

journalists.
★	� Fights for gender equality in all its structures, policies, and programmes.
★	� Opposes discrimination of all kinds and condemns the use of media as propaganda or to promote intolerance and conflict. 
★	� Believes in freedom of political and cultural expression.
★	� Does not subscribe to any given political viewpoint, but promotes collective action to defend human rights, democracy, and 

media pluralism.
★	� The IFJ supports journalists and their unions whenever they are fighting for their industrial and professional rights.

1 4   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A  |   1 5

RECOMMENDATIONS FOR MEDIA

The IFJ research shows that China’s ambitions and 
approach in Kenya, Peru, and the Philippines are going 
through significant shifts. As older influence tactics 
give way to new methods, the IFJ believes journalists 
must be supported to identify and mitigate risks 
intended to influence or pervert professional and 
ethical journalism.

★	� Develop a country-specific resource list for 
journalists on China’s government policies on 
media internationalisation. China operates on a ‘call 
and response’ system of signals transmitted from 
the highest levels of power, regularly in the public 
domain. Media and journalist unions can provide 
members updates on statements issued from key 
Central Committee officials and Ministry of Foreign 
Affairs leaders. 

★	� Deepen research on China’s media-sector leaders. 
The statements of leaders of entities such as the 
China Media Group, and its regulator, the National 
Radio and Television Administration (NRTA) are 
frequently released into the public domain and 
provide a clear insight into the future directions of 
China’s evolving public relations machine, including 
future efforts to internationalise its media apparatus. 

★	� Build capacity for local media to investigate 
and discuss organised foreign influence and 
misinformation campaigns in targeted countries 
of influence. Journalists are becoming increasingly 
aware of massive information and influence 
campaigns run on social media platforms, especially 

in the Philippines. These campaigns, which in 
some cases are state-linked or state-adjacent, can 
adversely affect the integrity of local news and 
actively target local journalists. Significant efforts 
should go into building widespread digital literacy 
to diagnose fraudulent or misleading content in the 
local media landscape.   

★	� Exchange of journalist national experiences 
in regional dialogues. Journalists and their 
representative organisations should discuss and 
share experiences on changing media influences 
and impacts and develop collective responses.

★	� Production of training, workshops and practical, 
actionable guides. The IFJ research reveals that the 
modes of Chinese media influence are diversifying. 
Rather than collapsing all strategies under the 
banner of ‘Chinese influence’, journalists should 
receive briefings on how the incentives and tactics 
will differ between diplomats, officials, company 
executives and investors.

★	� Mentoring advice to local journalists. As more 
and more career opportunities emerge in Kenya, 
Peru, and the Philippines to work for Chinese 
media organisations, including state-run media, 
journalist organisations have a role to play to 
provide targeted advice to journalists to more 
accurately assess and manage the risks, benefits, 
opportunities and challenges of working for 
Chinese media and organising workers within 
Chinese media operations. n



1 4   |   T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D L AT I N  A M E R I C A T H E  C H I N A  N E T W O R K   I N S I D E  C H I N A’ S  G LO B A L  M E D I A  M I S S I O N  I N  A S I A ,  A F R I C A  A N D  L AT I N  A M E R I C A  |   1 5

1	 The research proposal was submitted to the 
Monash University Human Research Ethics 
Committee for approval, the Committee was 
satisfied that the project met the requirements 
of the National Statement on Ethical 
Conduct in Human Research (Australia). All 
participating bodies were affiliates of the IFJ 
and were offered the option of anonymity in 
order that they might speak more freely. The 
survey was delivered to respondents online 
via Survey Monkey. Participants in Kenya and 
the Philippines received the survey in English, 
Peruvian respondents received the survey in 
Spanish.

2	 Louisa Lim and Julia Bergin, The China 
Story: Reshaping the World’s Media, The IFJ, 
June 2020, https://www.ifj.org/fileadmin/
user_upload/IFJ_Report_2020_-_The_China_
Story.pdf

3	 Louisa Lim and Julia Bergin, The Covid-19 
Story: Unmasking China’s Global Strategy, The 
IFJ, March 2020, https://www.ifj.org/media-
centre/news/detail/category/publications/
article/the-covid-19-story-unmasking-chinas-
global-strategy.html

4	 Bnamericas, Major Peru mining projects 
advancing, October 2021,  
https://www.bnamericas.com/en/news/major-
peru-mining-projects-advancing

5	 Juan Pablo Cardenal, Sharp Power: Rising 
Authoritarian Influence, National Endowment 
for Democracy,  
https://www.ned.org/wp-content/
uploads/2017/12/Chapter3-Sharp-Power-
Rising-Authoritarian-Influence-Peru.pdf 

6	 Jason Hung, China’s Soft Power Grows in the 
Philippines, The Diplomat, February 2021, 
https://thediplomat.com/2021/02/chinas-soft-
power-grows-in-the-philippines/

7	 David Herbling, Kenya Resumes China Debt 
Repayment with $761 million, Bloomberg, 
August 202,1https://www.bloomberg.com/
news/articles/2021-07-31/kenya-resumes-
china-debt-repayment-with-761-million-
remittance 

8	 Chrispin Mwakideu, Experts Warn of China’s 
Growing Media Influence in Africa, DW, 
January 2021, https://www.dw.com/en/
experts-warn-of-chinas-growing-media-
influence-in-africa/a-56385420

9	 Chrispin Mwakideu, Experts Warn of China’s 
Growing Media Influence in Africa, DW, 
January 2021, https://www.dw.com/en/
experts-warn-of-chinas-growing-media-
influence-in-africa/a-56385420

10	 Danilo Araña Arao, Press Freedom is No 
Joke in the Philippines, East Asia Forum, 
November 2021, https://www.eastasiaforum.
org/2021/11/07/press-freedom-is-no-joke-in-
the-philippines/

11	 H.E. Sun Baohong, No Traps, Prejudice in Belt 
and Road, Daily Nation, August 2018,  
https://www.mfa.gov.cn/ce/ceke/eng/zkgx/
sbjw/t1582606.htm

12	 Azad Essa, China is Buying African Media’s 
Silence, Foreign Policy, September 2018, 
https://foreignpolicy.com/2018/09/14/ 
china-is-buying-african-medias-silence/

13	 James Myburgh, How Independent is 
Independent Media?, politicsweb, December 
2015, https://www.politicsweb.co.za/
news-and-analysis/how-independent-is-
independent-media

14	 Victor Onyango, BRI a Catalyst for Kenya’s 
Infrastructure and Industrialization, People’s 
Daily Online, April 2019, http://en.people.cn/
n3/2019/0422/c90000-9570695.html

15	 Gerrit Wiesmann, Joseph Odindo on China’s 
Influence on African Media, MERICS, January 
2021, https://merics.org/en/interview/joseph-
odindo-chinas-influence-african-media

16	 Tian Hong, Establishment of the Head 
Office of the Asia and Africa Language 
Program Center, CCTV, August 2019, 
http://www.cctv.com/2019/08/02/
ARTIZfrIU6sSG7P7AhwCvdAv190802.shtml

17	 Tian Hong, Establishment of the Head 
Office of the Asia and Africa Language 
Program Center, CCTV, August 2019  
http://www.cctv.com/2019/08/02/
ARTIZfrIU6sSG7P7AhwCvdAv190802.shtml

18	 Gaby Baizas and Pauline Macaraeg, Quiboloy’s 
SMNI Fuels Disinformation, Online Attacks on 
Gov’t Critics, Rappler, February 2022, https://
www.rappler.com/technology/social-media/
apollo-quiboloy-sonshine-media-network-
disinformation-attacks-government-critics/

19	 China Africa Business Council,  Market 
Power and Role of the Private Sector: 
Chinese Investment in Africa, August 
2021, http://enimg.cabc.org.cn/
uploads/2021/08/30/1630295758.pdf

20	 Nathaniel Gleicher, Removing Coordinated 
Inauthentic Behaviour, Meta, September 
2020, https://about.fb.com/news/2020/09/
removing-coordinated-inauthentic-behavior-
china-philippines/

21	 Jonathan Corpus Ong and Jason Vincent 
A Cabanes, Architects of Network 
Disinformation, The Newton, 2018,  
http://newtontechfordev.com/wp-content/
uploads/2018/02/Architects-of-Networked-
Disinformation-Executive-Summary-Final.
pdf; Anastasia Kapetas, Southeast Asia on the 
Forefront of Disinformation for Profit and 
Power, The Strategist, May 2021,  
https://www.aspistrategist.org.au/southeast-
asia-on-the-forefront-of-disinformation-
for-profit-and-power/; Scott W. Harold, 
Nathan Beauchamp-Mustafaga and Jeffrey 
W. Hornung, Chinese Disinformation Efforts 
on Social Media, RAND Corporation, 2021, 
https://www.rand.org/pubs/research_reports/
RR4373z3.html 

22	 Media Ownership Monitor, CNN Philippines, 
accessed February 2022, https://philippines.
mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/cnn-
philippines/

23	 Wang Xiaowei, Unveiling of the China Media 
Group, Xinhua (via Wenming), April 2018,  
http://www.wenming.cn/bwzx/dt/201804/
t20180419_4660236.shtml

24	 Statista, Number of coronavirus (COVID-19) 
vaccine doses that arrived in the Philippines as 
of January 26, 2022, by brand, February 2022, 
https://www.statista.com/statistics/1244046/
philippines-coronavirus-covid19-vaccines-by-
brand/

25	 canalN, COVID-19: Primer lote de 300 mil 
vacunas de Sinopharm llegó al Perú, February 
2021, https://canaln.pe/actualidad/vacunas-
peru-este-domingo-llegan-primeras-dosis-
contra-covid-19-n431046

26	 Google News, Coronavirus (COVID-19): 
Kenya, accessed February 2022,  
https://news.google.com/covid19/map? 
hl=en-AU&state=7&mid=%2Fm%2F019rg5&g
l=AU&ceid=AU%3Aen

27	 Sheena A. Valenzuela, ”Diplomacy” with 
China Made the Philippines a COVID-19 
Hotspot in Southeast Asia, East-West Center, 
December 2020, https://www.eastwestcenter.
org/publications/“diplomacy”-china-
made-the-philippines-covid-19-hotspot-in-
southeast-asia

28	 Sheena A. Valenzuela, ”Diplomacy” with 
China Made the Philippines a COVID-19 
Hotspot in Southeast Asia, East-West Center, 
December 2020, https://www.eastwestcenter.
org/publications/“diplomacy”-china-
made-the-philippines-covid-19-hotspot-in-
southeast-asia

29	 ‘Covid-19 cover-up’ refers to the unproven 
narrative that the pandemic was a direct result 
from a ‘lab leak’ in Wuhan, China, and has 
been deliberately covered up by authorities. 

ENDNOTES


