


Chief Editor
Chris Yeung

Executive Editor
Fong Tak-ho

Writers

Chris Yeung, Allan Au Ka-lun,
Lam Yin-pong, Shirley Yam,
Grace Kong Lai-fan, Alvin Lum,
Ching Cheong

Translators
Pamela Ngai, Cheung Choi-wan

Copyright
Hong Kong Journalists Association

HONG KONG JOURNALISTS ASSOCIATION

The Hong Kong Journalists Association (HKJA) is the only industry-wide
union of journalists in Hong Kong.

The HKJA promotes the right to freedom of expression and activity focuses
on a range of press freedom and ethics concerns. As a trade union, the
HKJA focuses on labour rights, pay issues, health and safety, and training.
Executive Committee (2019-2020)

Chris Yeung, Chairperson;

Shirley Yam, Vice-Chairperson;

Ronson Chan Ron-sing, Gary Chau Ka-shing, Kwok Ho-yin, Lam Yin-pong,
Luther Ng, Hilda Poon, Charles Tang, Tse Chung-yan

Hong Kong Journalists Association

Flat A, 15/F., Henfa Commercial Building

348-350 Lockhart Road, Wanchai

Hong Kong

tel +852 2591 0692

e-mail hkja@hkja.org.hk

fax +852 2572 7329
www.hkja.org.hk

ontents

Introduction and
recommendations >

Chapter 1

‘Red line’ over
Hong Kong -5

7 Xi’'s warning not just words

8 Act slow on Article 23, but quick on party ban

9 Mallet denied visa, entry in FCC saga

10 Fugitive law amendment a sword hanging over head
11 Press freedom fears grow, but Government feels good

Mallet plight shocks
foreign press and
world -2

14 The rocking wave among correspondents
16 Awakening call to the international community

From national flag,
emblem law to
national anthem law .s

Chapter 2

The omnipresent yet
imperceptible hand .22

24 SF Express incident

25 Book censorship incident by Joint Publishing

25 HKO1 Editor's Note on anti-Taiwan independence
26 Editors’ trip sparks controversy

26 Leung Chun-ying shames Apple Daily

Chapter 3

A long winter for
the media 25

29 Imminent layoffs in news departments
30 Subscription model and the Greater Bay Area

Chapter 4

Freedom
defending legislations
at a snail’s pace .32

34 Archives law proposal a toothless tiger
35 Access to information law
36 Delaying tactic

Time to walk the talk -z

38 Arrogance at the top echelon
39 Justice Department going backward
40 Fail to facilitate media work

Chapter 5

The making of
“Strong-Nation
People” .42

44 What has the CPC erased?

44 The bottom-line of social morality

45 Stifling people’s capacity to think

46 Obliterating human conscience

47 What have the Chinese people been indoctrinated with?

47 Marxism-Leninism

48 The supremacy of the CPC and the inevitability and
longevity of its rule

48 Opposing Universal Values

48 Promotion of parochial nationalism and blind patriotism

48 Distorting the “friend-foe” perception of the Chinese

49 Conclusion



Is the Hong Kong press still free,
with uninhibited coverage of
China and of issues on which
China has strong views?

Are foreign journalists and media
organisations in Hong Kong still
free to operate without controls?

These are two of the 16 benchmarks on the success,
or failure, of the “one country, two systems” policy
set by last British governor in Hong Kong Chris
Patten, now Lord Patten, in his swansong Policy
Address delivered at the Legislative Council on
October 2, 1996. AlImost 23 years on, it is unclear
whether Lord Patten has already had the answers to
the questions he himself asked. That he had put the
fate of local and international media as two of a list of
benchmarks of “one country, two systems” shows he
was doubtful then. A string of media events unfolded
in the past 12 months shows his doubts are not
unfounded. To many people, there are more truths in
them now than it was before.

What should have been a normal lunch talk hosted
by Foreign Correspondents’ Club (FCC) has
whipped up a political storm when officials from the
Chinese Foreign Ministry’s Hong Kong Commission
found the speaker was Andy Chan Ho-tin, founder
and convenor of the pro-independence Hong Kong
National Party. FCC was vehemently criticised by
both the Central Government and the Hong Kong
Government for providing a platform for Chan to
advocate pro-independence thinking. Victor Mallet,
the then Financial Times Asia Editor and First Vice
President of FCC, became the scapegoat for being

Introduction and
recommendations

the host of the luncheon. His application for a work
visa renewal later was rejected by the Government.
No reason was given. His attempt to visit Hong Kong
to handle family matters before leaving the city for a
new post in Paris failed. The Government refused to
explain on individual cases.

The plight of Mallet has sent jitters to the local and
international media community. They fear the “red
line” warning given by President Xi Jinping during his
visit to the city in 2017 has and will bring about
profound damages to freedom of expression and
press freedom. It is reliably learned that some major
international media have started to consider
relocating their regional headquarters in Hong Kong
to other places in Asia. They fear the work visa denial
is no longer the exception, but the norm. The
Government has moved to tightening control over
foreign press, like what the communist authorities
have done on the mainland.

In Chapter 1, Chris Yeung will document and analyse
the impacts of Xi’s “red line” warning on freedoms
and the implementation of “one country, two
systems.” In a separate piece, a Hong Kong-based
foreign journalist, who preferred anonymity, looks
deeper into the feelings of the foreign



correspondents’ community towards the “red line
warning.” Grace Kong will explain the row over the
enactment of a law on national anthem.

At the time when this report went to press, Chief
Executive Carrie Lam Cheng Yuet-ngor is under
mounting pressure for her to resign for her blunders
in handling an extradition bill the Government
proposed in February. On June 16, more than two
million people took to the streets, calling for the bill to
be scrapped and, more importantly, for her to go. It
followed her announcement on June 15 the bill would
be “suspended” indefinitely. That has fallen short of
people’s calls for it to be withdrawn. People’s anger
towards her mishandling of the bill has escalated to
a demand for her to step down. Journalists and a
range of sectors in the society have expressed fears
that the bill, if passed, would become a sword
hanging over the heads of everyone.

Also at the centre of the political crisis precipitated by
the extradition bill protests is the Hong Kong police.
On June 17, the Hong Kong Journalists Association
has filed a complaint to the Independent Police
Complaints Council over 27 cases of alleged
violence or harassment against reporters and other
media personnel covering extradition bill protests on
June 10 and 12. The union has also written to Mrs
Lam, calling for the setting up of independent
investigation committee to look at whether police
were under official orders to respond in the way they
did.

In the complaint, the association listed 10 cases of
police shooting tear gas at reporters from short
range, including three cases where reporters were hit
directly in the head with the substance. There are
also three incidents of officers harming journalists or
damaging their equipment with batons, and one
case of a reporter injured by suspected rubber
bullets or beanbag rounds. Eight other cases
involved police pushing or chasing reporters with

shields and batons away from the scene so they
could not observe the force’s clearances of
protesters, injuring at least one reporter.

Two cases involved officers using a strong flashlight
to prevent reporters from taking photos, and three
cases involved the police searching journalists
without justification.

The number and severity of those cases have raised
a question of whether police officers have
deliberately targeted at reporters and, if so, why.
Reporters remain skeptical despite repeated
assurances by Police Commissioner Stephen Lo
Wai-chung that they were sincere in cooperating with
the media. There are concerns that people’s right to
know will be jeopardised if reporters are not given
easy and safe access to the places where news are
unfolding.

On the domestic media, business environment is
getting more difficult in view of the changing strategy
of advertisers. Both traditional and new media have
tightened their budget. Some media outlets have
downsized their staff team in the name of
restructuring. Lam Yin-pong gives a snapshot of the
media scene in Chapter 3. Following years of
lobbying by groups including HKJA, the
government-appointed Law Reform Commission has
issued two separate consultation papers on the
enactment of laws on freedom of information and
archives. Whether the proposals will be turned into
laws and, more importantly, effective laws, however,
is still unclear. Shirley Yam explains in Chapter 4. Also
in Chapter 4 is a piece by Alvin Lum on the Carrie
Lam administration’s lack of transparency and
accountability in their dissemination of information.

2019 is a year destined to have historical
significance. It marks the 30th anniversary of the
bloody crackdown of the 1989 Tiananmen
democratic movement and the 100th anniversary of

the May Fourth Movement. The ruling Communist
Party is also holding large-scale celebrations to mark
the 40th anniversary of the reform and open policy
and the founding of the People’s Republic of China
in 1949. More than anytime before, the
developments of China have significantly influenced
Hong Kong's developments. In Chapter 5, Ching
Cheong, a veteran China-watcher, takes a
penetrating look at the communist governments’
“ideological indoctrination” in the past 70 years. He
concludes that the ruling party’s propaganda work
has created a mass with “no ideological baseline,”
“no rationality,” “no conscience.” “They advocate
‘struggle,” oppose civilisation of human beings and
blindly oppose the US-led Western world from the

perspective of extreme nationalism.”

To say the past 12 months have been eventful is an
understatement. In a sense, it is one of the worst
years for post-1997 Hong Kong. According to a poll
conducted by the University of Hong Kong's Public
Opinion Programme in early May, all 10 freedom
sub-indicators have dropped compared to a year
ago. The freedoms of “academic research”,
“speech”, “press”, “publication” and “association”
have even dropped to their record lows since the
questions were first asked in August 1997. In the
area of rule of law, ratings of both “impartiality of the
courts” and “fairness of the judicial system” have
dropped. The latter is at its record low since the
question was first asked in 1997. A yearly Press
Freedom Index compiled by HKJA since 2013 shows
public rating of press freedom in 2018 fell to a new
low. Rating by journalists who responded to the
survey has stayed at a low point for consecutive
years. Ratings on freedoms look set to drop further in
light of the jitters over the Government proposed
amendment to the fugitive law. Lord Patten told
reporters in London on May 21 the extradition law
proposal was “the worst thing” happened in Hong
Kong after 1997.

The HKJA urges the Government to reaffirm their
commitment to uphold freedom of expression and
freedom of the press through concrete actions and
convincing words. They should not do anything that
damages those freedoms as they have done so in
the past 12 months on a list of matters including the
FCC saga. They should also take specific actions as
below.

1. Withdraw the fugitive law amendment bill.

2. The way the Government fast-tracked the fugitive
law amendment does not augur well for the
enactment of a law on Basic Law Atrticle 23, which
has been put on shelves since 2003. There will be
fears that the Government will bulldoze the
anti-subversive law as they are doing so for the
extradition bill. In light of the growing social
divisiveness, the Government should not table
Article 23 legislation without society consensus.

3. The Government should speed up the enactment
of a freedom of information law and an archives
law that are effective in enhancing public access to
information and archives.

4. The Government should further improve the
dissemination of information and press
arrangements to facilitate the work of journalists.

5. The Government should set up an independent
investigation committee to probe the Police’s
alleged violence or harassment against reporters
and other media personnel covering extradition bill
protests on June 10 and June 12. The investigation
should also examine whether those violence and
abuse of power involves high-level instructions.



‘Red line

over Hong Kong

By Chris Yeung
Chairperson of the Hong Kong Journalists Association and
Chief Writer of CitizenNews, an online media.

Two years ago, Chinese President Xi Jinping has laid
down the “red line" in the "one country, two systems"
framework, under which Hong Kong is promised
highly autonomous powers and an array of freedoms
after 1997. Xi delivered the “red line” warning, a
harsher “bottom line” reminder, when he visited
Hong Kong in 2017 to mark its 20th anniversary of
reversion to Chinese sovereignty. Not surprisingly, it
has caused a stir in the Special Administrative
Region, followed by an air of jitters engulfing the
enclave since then. Questions have been raised.
Does the “red line” warning matter? Will it shape the
city’s development? If yes, how?

Two years on, the impacts of Xi's directive have
proved to be real, and worse, profoundly damaging
to the city’s freedom of expression and freedom of
the press. The past 12 months saw a sharp
deterioration of the media environment as Beijing’s
overly emphasis on the importance of the principle of

“one country” has upset the balance in the “one
country, two systems” formula, posing a threat to the
city’s systems and freedoms.

Xi’s warning not just words

In his speech delivered at the inauguration ceremony
of the administration led by Carrie Lam Cheng
Yuet-ngor, who was sworn in to become the Chief
Executive at the same ceremony, Xi maintained
matters relating to central-SAR relations must be
correctly handled firmly under the principle of “one
country.” The thinking of “one country” should be
firmly established, he said. Any activities that
endanger national security, challenge the power of
the central authorities, the authority of the Basic Law
and use Hong Kong to infiltrate the Mainland are
deemed to be a challenge to “Beijing’s bottom-line”,
Xi pointed out.

Under the guiding thinking of Xi, mainland Chinese
officials have shown no indication of softening their
tone and words on the importance of upholding
national security in Hong Kong in the past year.
Speaking at a symposium marking the nation’s
National Security Education Day on April 15, the
Director of the Central Government’s Liaison Office,
Wang Zhimin, reiterated the need to handle the risks
caused by the delay in enacting a law on national
security in the city, referring to Basic Law Article 23.
He explicitly said the Hong Kong SAR “is no special”
when it comes to the question of upholding national
security. “It is an issue about (fulfilling the)
responsibility of (being part of) one country, not one
about differences between the ‘two systems’,” Wang
said.

On its face, Wang seems to be merely stating the
obvious. True, national security ostensibly falls within
the ambit of “one country.” It is arguably not. This is



simply because the basic thinking behind the policy
of “one country, two systems” is to respect and
preserve the city’s unique values, culture and
systems under the post-1997 constitutional order. In
line with that basic design, China’s national laws will
not be directly applied to Hong Kong. Basic Law
Article 23 is a case in point. Under the provision,
Hong Kong is allowed to legislate on its own a list of
crimes stipulated in it, including the timetable of
legislation.

The legislative arrangements for Article 23 could only
be interpreted as Beijing’s commitment to give
autonomous powers to Hong Kong to determine the
contents of the anti-subversive law in accordance
with the practical conditions in the city. The key is not
just upholding the principle of “one country,” but at
least equally important, respecting and preserving
Hong Kong’s systems and lifestyles.

Another case in point is national anthem law. Instead
of a direct application of the state national law
promulgated by the National People’s Congress
(NPC) through an addition of it to an annex in the
Basic Law, Hong Kong will implement the law
through local legislation. While taking into
consideration the national law, Hong Kong will
formulate a local law taking note of the
circumstances and needs of the city. (See separate
article in this chapter)

While hardening their “red line” warning, mainland
officials have also toughened their rhetoric of Article
23 legislation. In a report published in April, an online
media portal, HKO7, cited authoritative source as
saying Beijing was contemplating the idea of taking
the initiative to plug the loopholes in law created by
the delay in enacting Article 23 law. The report,
pushed on April 8, said the NPC Standing
Committee would make an interpretation of the Basic
Law. The aim, the report said, is for the NPC body to
specify the previous cases that could be cited by the
Government to handle cases that are related to

national security. The arrangement, if implemented,
could mean the provisions in Article 23 would be
implement before it is enacted.

It is difficult to tell whether the HKO7 report is true or
not. It is clear, however, Beijing has become
increasingly impatient with what they consider as
delay in Article 23 legislation. Speculation is rife that
Carrie Lam is under enormous pressure to finish the
legislative work of Article 23 in her current term,
which is due to end by June 30, 2022.

By the time this article went to press, there is no hard
evidence that shows Beijing has handed down a
specific order to Mrs Lam on an enactment of the
law. This is despite the hardening rhetoric of
mainland officials about their dismay over the delay.
Judging from the various indications, it can be
argued that Beijing is still hoping to give room for the
SAR government to find the right time to resume
legislative work on Basic Law. That is after all what
they have promised in the Basic Law. But on the
other hand, Beijing is anxious not to give a false
hope that Article 23 can be indefinitely delayed.

Act slow on Article 23, but quick on party ban

In her election manifesto and remarks made since
she took office, Mrs Lam stuck to her stance that the
SAR Government is obliged to enact the law, but it
must be done in a careful and prudent manner. She
has promised to create an environment conducive to
legislative work. In short, it is delaying tactic,
representing one side of her two-thronged tactic in
dealing with Beijing on matters relating to sovereignty
and security. The other part of her tactic features a
more aggressive approach in curbing the growth of
political activism in support of independence and its
kind. She was hoping to convince Beijing that she
could still curb separatist activism by invoking
existing laws such as the Societies Ordinance.

Also speaking at the national security education
seminar in April, Mrs Lam reaffirmed that the
Government would not turn a blind eye to activities
that endanger national security. She cited the
banning of the Hong Kong National Party (HKNP) as
a case in point. Following the invoking of Societies
Ordinance in regards to the dissolution of an
organisation, the Government has decided to outlaw
the HKNP citing the deeds and words of HKNP
convenor Andy Chan Ho-tin since he launched the
party in March 2016 with a recommendation to ban it
“in the interest of national security.”

The move to ban HKNP the first of its kind since
1997, has profound impacts on the expression of
political dissent and freedom of the press in the city.
In their report on the ban, police has admitted the
HKNP has so far not used any violence, but added
that possibility cannot be reasonably ruled out.
Evidence listed in the lengthy report against Chan
are comments made by him and his allies in public
events and press interviews including his speech at
the Foreign Correspondents’ Club and his letter to
US President Donald Trump asking for the abolition
of the special treatment granted to Hong Kong under
trade agreements.

Commenting on the ban, Benny Tai Yiu-ting, a law
professor and one of the three Occupy Movement
core organisers, said in an interview the case “opens
the door to use national security to justify further
limitation on Hong Kong people’s rights including
freedom of expression indirectly.”

Mallet denied visa, entry in FCC saga

If there is one single incident that has defined the
state of freedom of expression and freedom of the
press in Hong Kong in the past 12 months, it is no
doubt the FCC saga in August, which resulted in the
de facto expulsion of Victor Mallet, a journalist from
the Financial Times (FT), from the city. First, he has
his application for a renewal of his work visa rejected

by the Immigration Department in October. On his
return to the city after a trip in October, he was only
given a seven-day stay. When he attempted to enter
the city after another trip in November, he was
refused entry. No reason was given by the
immigration authorities, nor the Chief Executive and
security officials, insisting they did not comment on
individual case.

Mallet, who now heads FT’s office in Paris, landed on
an unlikely minefield on his path of journalism when
he hosted a luncheon talk by HKNP’s Andy Chan
Ho-tin, in his capacity as First Vice Chairman of the
FCC, in August. It came at a time when the
Government had invoked the Societies Ordinance to
consider outlawing the party, of which Chan is the
founder and the lone public face. The Chinese
Foreign Ministry’s representative office in Hong Kong
was panic. They talked to the FCC to ask them to
rethink, a diplomatic way of saying, “don’t do it.” Mrs
Lam took a moderate line in her first comment,
saying the FCC event was “regrettable and
inappropriate.” FCC stuck to their decision, insisting
it was just normal for journalist groups to invite
speakers representing a wide spectrum of political
views. That does not mean they endorse their views,
or in that case, Andy Chan’s pro-independence
stance, in one way or another. The event went ahead.
Despite lousy protests outside the FCC building, the
luncheon talk was largely uneventful. Both the
Foreign Ministry’s Office and Mrs Lam reacted again.
This time in much stronger and sharper words. That
was not unexpected. Journalists and many people
had thought the saga was over. It was not. He was
not allowed to enter the city in November.

The Mallet case has caused a stir in the media circle,
local and international community. Western
governments spoke up and raised their concerns. In
the absence of any other reasonable factors for the
visa refusal, the only plausible reason is his role and
involvement in the Andy Chan talk. He has emerged
as the convenient target of political reprisal by the



10

Chinese central government with the intention of
“scaring the monkey by killing a chicken”. Put plainly,
it is seen as an attempt to send a no-nonsense
message to journalists and the society at large for
them not to cross the “red line” spelled out by
President Xi in July 2017. The “red line” in the “one
country, two systems” constitutional map for
post-1997 Hong Kong refers to Hong Kong
independence, or more broadly, matters China
deems as a threat to national security and the
country’s core interests.

The Mallet case has profound ramifications on
freedom of expression and press freedom. This is
because of the simple fact that although the
Government has never said the Andy Chan talk is
unlawful, Mallet has been given an de facto
expulsion as a form of punishment for his role in the
event. It sent shockwaves in the foreign media circle.
It is too early to tell whether international media in the
city will review their presence in the city, let alone
scaling down their editorial team. But it is apparently
clear the case has stoked fears about the shrinking
room for free speech and free media. (See related
article in this chapter.)

Fugitive law amendment a sword hanging over
head

With jitters over the Mallet case still lingering, the
Government has dropped a political bombshell in
early 2019 when it announced a legislative plan to
amend the extradition laws so that, for the first time,
suspects could be extradited to Taiwan, Macau or,
more important, mainland China on a case-by-case
basis. The Government has argued there was an
urgent need to install an arrangement in law for
sending a Hong Kong man, Chan Tong-kai, to Taiwan
for the murdering of his girlfriend there last year.
Chan is serving a jail of 29 months after he was
convicted of money-laundering by a Hong Kong
court, but could walk free as early as October.
Government officials also said an arrangement for

the transfer of fugitives with countries, which do not
have formal extradition pacts with Hong Kong, is
overdue. Doing so, they said, would avoid Hong
Kong becoming a “haven for criminals.” Officials said
that no-one is at risk of being sentenced to death,
being tortured, or facing a political charge would be
sent to the mainland.

But opponents, doubters and critics are
unconvinced. They fear Beijing's poor human rights
record, opaque legal system and backward judicial
systems, in particular the lack of fair trial safeguards
would put anyone in Hong Kong, including
foreigners, at risk. Lord Patten, the last British
governor, said in a statement the proposal was "an
assault on Hong Kong's values, stability and
security". Sharing similar concerns are the European
Commission and Western governments including
Britain and United States; international media
watchdogs including Reporters Without Borders. In a
report published on April 8, the US-China Economic
and Security Review Commission, a US
congressional body, has warned that the Hong Kong
government’s proposed extradition bill could create
serious national security and economic risks as it will
allow Beijing to pressure the city into handing over
American citizens under false pretences. The bill, if
passed, would increase Hong Kong'’s susceptibility
to Beijing’s weak legal system and political coercion,
leading to further erosion of the city’s autonomy, they
said. On May 8, the International Chamber of
Commerce has urged the Government to abandon
its controversial extradition bill, saying the
amendments to the fugitive law would force
businesses to reconsider if they should locate their
regional offices in the city.

On April 3, HKJA issued a joint statement with 14
local and international media organisations and
Professor Francis Lee Lap-fung, head of journalism
school, Chinese University of Hong Kong, opposing
the amendments. They wamn it will not only threaten
the safety of journalists but also cause chilling effect

on freedom of expression in Hong Kong. In a rare
participation in public rallies, HKJA joined the public
in a march against the government bill on April 28.
Organisers said more than 130,000 people took part,
the largest turnout since the 2014 Umbrella
Movement. Police said only 22,800 people were
there at its peak.

The massive, higher-than-expected, turnout has not
prompted a government rethink. The opposite is true,
The Government stood more firm and dismissed as
“not viable”, “not preferred” all alternative options,
including the idea of “Hong Kong people standing
trial in Hong Kong.” Supporters including University
of Hong Kong law professor Albert Chen Hung-yee,
who sits on the Basic Law Committee, an advisory
body under China’s National People’s Congress
Standing Committee.

Emboldened, if not at the behest of, by Beijing’s
support, the administration led by Carrie Lam Cheng
Yuet-ngor is bent on bulldozing the bill before the
current legislative year goes on summer recess in
July. Their hardball tactic sparked fierce resistance by
the pro-democracy legislators. It culminated in ugly
clashes between the pro-democracy and pro-government
factions in the Legislative Council on May 11.

At the time when this report went to press, Mrs Lam
was under enormous pressure for her to withdraw the
bill after she decided to suspend it indefinitely
following the two million-strong protest on June 16.

Press freedom fears grow, but Government
feels good

Fears over the Government’s extradition law
amendment look certain to inflict more damages to
confidence in the city’s press freedom. In the annual
Press Freedom Index survey conducted by HKJA, 81
percent of journalists who responded said press
freedom had worsened compared to the past 12
months. Of the 535 responded, 22 percent, or 112,

said they had experienced pressure from seniors not
to report or to reduce reporting about Hong Kong
independence.

The general public gave the city’s press freedom 45
points out of 100, down from 47.1 the year before —
a record low, and the sharpest drop since the survey
was launched in 2013. For the first time, the public
also listed China’s central government as the top
factor swaying their assessment of press freedom.

On April 18, the Reporters Without Border announced
its 2019 press freedom ranking, which shows Hong
Kong slipped to 73rd place from 48th in 2009.
“Beijing’s baleful influence has led to a decline in press
freedom in Hong Kong, which is supposed to enjoy
separate status as a special administrative region
until 2047,” the report read, citing the Mallet case.

Despite the growing jitters about press freedom and
freedom of expression, the Government has put on a
brave face, dismissing concerns that cases like the
Mallet visa denial would dent confidence in
freedoms. It is reliably learned that high-ranking
government officials have said in private meetings
journalists need not worry as long as they do “normal
reporting”, and not “publicising” any independence
cause. Officials’ reported remarks have not helped
allay journalists’ fears that giving prominent coverage
such as “big headlines” or full verbatim report of
interview with independence advocates could land
them into trouble.

The blurred and shifting “red line” has cast a long
shadow over journalists and media executives,
fueling fears that their coverage of highly-sensitive
issues such as Hong Kong independence might be
seen as having crossed the “red line”. To avoid
confronting those unwelcome difficult situation, some
journalists and media executives may practise
self-censorship. If passed, the amendment of the law
on transfer of fugitives will make the problem of
self-censorship worse.

11



Mallet plight

shocks foreign press

12

and world

This article is written by a journalist, who preferred anonymity.

The Government's crackdown on individual or
organisation with any link with the so-call
independence advocacy went on to claim another
victim—~Financial Times Asia News Editor Victor
Mallet.

On August 3, the acting president for the Hong Kong
Foreign Correspondents’ Club (FCC) confirmed in
the local media that the Chinese Ministry of Foreign
Affairs had approached the FCC asking it to cancel a
luncheon talk by Andy Chan Ho-tin, convenor of the
now-disbanded Hong Kong National Party (HKNP). A
few days later, Leung Chun-ying, former Hong Kong
Chief Executive and now a vice chairman of the
Chinese People’s Political Consultative Conference,
urged the Hong Kong Government to reconsider the
club's property lease, which is due to expire by 2013.

The club refused to budge. It said: “Members and
the public at large have the right—and in the case of

journalists, the professional responsibility—to hear
the views of different sides in any debate”. The
speech by Chan went ahead and Mallet chaired the
event.

On October 2, Mallet was informed that his work
visa, which expired the day after, would not be
renewed. No reason was given. The journalist was
subsequently allowed to return to the city on a
seven-day visit; though British citizens are normally
allowed to stay 180 days visit visa free for business
and pleasure. On November 8, Mallet attempted to
enter Hong Kong as a visitor to sort matters out
before starting a new posting in France. He was
turned away after four-hour of questioning at the
immigration.

The Government declined to give an explanation,
either to Mallet or in response to a request by the
British Consul General, stating that the Immigration

13



14

Department would not disclose the individual
circumstances of the case or the considerations of
the decision. Chief Executive Carrie Lam Cheng
Yuet-ngor said that the Immigration Department was
not obliged to explain individual cases.

Instead, an editorial in state-run Chinese tabloid
newspaper Global Times said Mallet should “reflect
on what he has done in Hong Kong, which is so
different from other foreign journalists”. It added that,
“some extremists and extraterritorial forces are
attempting to damage the city’s political, legal and
media ecosystem”.

The unprecedented move against Mallet is widely
seen as a retaliation of his hosting of Andy Chan’s
talk. A Financial Times editorial said: “It sends a
chilling message to everyone in Hong Kong,
highlighting Beijing's tightening grip on the territory
and the steady erosion of basic rights that are
guaranteed in Hong Kong’s laws and international
agreements”. Democracy activist Joshua Wong
Chi-fung said: “Banning Victor from the city
altogether, even as a tourist, is nothing less than an
authoritarian attempt to censor all opposing voices.
This development is extremely worrying, especially
for journalists sent to this city to report on Hong Kong
and Chinese political situations.”

The rocking wave among correspondents

Mallet's expulsion rocked the close-knit foreign
correspondent community in Hong Kong. While
many reporters working in mainland China are aware
of the potential risks should they cover sensitive
issues or otherwise displease Beijing, Hong Kong
has always treasured its free speech protections,
and international media organisations have typically
favoured the city as a regional headquarters for this
reason. They can no longer be sure.

A spokeswoman of New York Times said any
politicisation of the territory’s visa process “would be
very worrying”. A senior editor of another
international publication conceded that there has
been an internal discussion on the suitability of Hong
Kong to continue as its Asia headquarters in Asia.
“Imagine the chaos when an editor is suddenly
denied entry at the airport,” he said.

T, a British correspondent working for an
international news wire, said: “I don't think the city
should assume their presence and investment is
open ended and guaranteed if the media landscape
and media freedom changes.”

The true test, T said, would be whether Mallet’s case
would be a singular blip, or the beginning of a
pattern. “Even a second use of this, if it went from
one off to something that has happened more than
once, would be unprecedented,” he said. “It would
completely change the landscape of how foreign
media operate in Hong Kong.”

Individual correspondents have begun to concern
with their personal safety in particular those who lack
the foreign passports to easily move overseas
should they face pressure in Hong Kong.

Among them is Chinese reporter S who works for an
international outlet based in the city and agrees to
speak on the condition of anonymity like most others
interviewed. She recalled her shock upon hearing
Mallet's ban. “I thought the news was wrong,” she
said. “We know some reporters based in China would
be expelled from the country but we didn’t expect
anyone from Hong Kong would suffer the same.”

“To many of us who originate from mainland China,
we thought Hong Kong was a safe place to do
journalism, that's why | came to Hong Kong for
university,” she said. “The perception is not valid
right now.”

Her career plan used to be operating in Hong Kong
and covering China-related news. She said: “If Hong
Kong one day becomes similar to the situation in
mainland China then | think my original plan wouldn't
work.”

Foreign passport holders are concerned with the
self-censorship intensified by the Mallet saga. T, who
moved to Hong Kong relatively recently, said he
“thought I'd left that kind of crap behind in the
previous country that I'd worked in, where there was
this feeling that you had to be careful about some of
the things you wrote or said because it could affect
your visa situation.”

Everyone who the author spoke to working in
international media agreed that the foreign journalist
community was not immune to the type of
self-censorship that has long plagued local media
here. Indeed, they said the situation in the city may
be worse than in mainland China, due to how people
plan to remain in Hong Kong long term, while
Chinese postings are generally rotations.

“People think of Hong Kong as a home,” Hong
Kong-born journalist W who works in international
media said. “People build and raise families in Hong
Kong... they must be thinking twice about coming
here and setting up lives and raising families here if
there’s a possibility your visa could be taken away.”

T added that the Mallet expulsion “makes foreign
reporters pause and think in a way they never had to
before” about the stories they choose to cover.

Australian journalist B predicted it would lead to less
coverage of the Hong Kong independence
movement, which he described as “perhaps about
as extreme a topic as you could pick to challenge the
Hong Kong government on.”

15



16

“If you look at press censorship like a straight line,
from free to completely suppressed, then Hong Kong
is just a few steps behind China on this line,” he said.
‘Journalists all knew that there was always the threat
of Hong Kong moving closer towards China’s level of
suppression but there was no indication necessarily
when it would come. Now | think there is a feeling
that it could come at any time, without warning.”

Awakening call to the international community

If government officials have thought that the Mallet
saga won't stick, they could not have been more
wrong. The ban of a foreign journalist has been an
awakening call to the international community on the
deterioration of freedom in Hong Kong. The result is
a policy change that is best told by unprecedented
recommendations on Hong Kong in the latest human
rights review of China in the United Nations. The
ripple went on from here.

Over the years, HKJA has met various diplomats in
the city to draw their attention to the loss of media
ownership to mainland-linked companies; the
kidnapping of Causeway Bay booksellers as well as
rampant self-censorship in local media.

This was, however, met with doubts. “There are loads
of criticisms against the government in the
newspapers. Those critics are kicking and alive.
What do you mean by press freedom under siege?”
“Is there any evidence that the change in editorial
policy is due to pressure from Beijing and Hong
Kong government?”

Mallet’s loss of visa was a loud and clear answer to
all these queries. Press and speech freedom has
become the primary concern of diplomats in their
October 2018 meeting with civil societies from Hong
Kong for the five-yearly United Nations (UN)
Universal Periodic Review (UPR) hearing of China.
Among the civil societies represented was HKJA.

“It’'s hard to imagine them (officials) not knowing the
damage to Hong Kong in the case of denying visa to
a Financial Times journalist. If they dare to do this,
anything can happen now,” said one of the
diplomats in the meetings.

In November 2018, Hong Kong - for the first time - was
singled out by 12 countries through recommendations,
statements and questions in advance of the UPR.
Among them France recommended: “Guarantee
freedom of speech, assembly and association,
including in Hong Kong, and remove restrictions on
freedom of information on the internet, in particular for
human rights defenders.” China formally accepted five
out of six of the UPR recommendations on Hong Kong
at the UN in Geneva.

In its most strong-worded Six-monthly Report on
Hong Kong issued in March, Foreign Secretary
Jeremy Hunt said he was concerned with the former
British colony’s high degree of autonomy “being
reduced” with regard to civil and political freedoms.
Describing the ban of Mallet as “seemingly politically
motivated expulsion,” Hunt said: “l have... been
concerned by the recent pressure being applied on
Hong Kong to move towards a mainland Chinese
interpretation of civil and political freedoms, under
which certain subjects are effectively off-limits for
discussion and debate.”

The US Department of State Report on Hong Kong
also made several references to the Mallet incident
as well as the ban of HKNP It said: “In some
particularly concerning instances, Hong Kong
authorities took actions aligned with mainland
priorities at the expense of human rights and
fundamental freedoms. There were particular
setbacks in democratic electoral processes, freedom
of expression, and freedom of association.” The
report said this would dampen confidence of the
international business community in Hong Kong but
it did not suggest any change in special treatment for
the city.

In a statement, the Hong Kong government warned
that foreign governments should not interfere in the
city’s internal affairs. It also reiterated its stance that
Hong Kong independence is a “blatant violation of
the Basic Law” and a “direct affront” to national
interests.



From
hational flag,
emblem law to
anthem law

By Grace Kong Lai-fan

Grace Kong Lai-fan has worked with Ming Pao Daily,
South China Morning Post, Commercial Radio and she is
now an Hong Kong Economic Journal staff member.

18

After several occasions in which Hong Kong soccer
fans booed the Chinese national anthem, the
Standing Committee of the 12th National People’s
Congress (NPCSC) passed the National Anthem Law
of the People's Republic of China (National Anthem
Law) in 2017. The NPCSC decided to incorporate the
law into Annex Ill of the Basic Law. In accordance
with Article 18(2) of the Basic Law, the national laws
listed in Annex Ill shall be applied locally by way of
promulgation or legislation by the Hong Kong
Special Administrative Region (HKSAR). When the
NPCSC declared its decree, Hong Kong public
expressed concerns over the contents and details of
the this upcoming legislation. The number of jeering
incidents dropped in 2018". Still, the SAR
Government decided to officially introduce the
national anthem bill to the legislature last January,
more than a year after the NPCSC decision.
Reactions from the society have been less agitated
than expected by then. Government officials say that
it is because what is proposed in the Bill is lenient
and a person will only be sentenced to imprisonment
if he/she derogates the national anthem on purpose.
However, it is more probable that the society has
paid not much attention to the Bill because people’s
focus has shifted to the amendment of the extradition
law in the last few months. As this article went to
press, Legislative Council President Andrew Leung
Kwan-yuen has confirmed that lawmakers will not
scrutinise the national anthem law bill again before
their summer break in mid-July.

Even though public apprehension over the National
Anthem Bill are seemingly mitigated, we should pay
heed to several aspects of the Bill. First, there is a
plethora of political slogans in its preamble. They
include phrases such as “to preserve the dignity of
the national anthem”, “to enhance citizen awareness
of the People’s Republic of China, and to promote
patriotism”, which are rarely found, if not
unprecedented, in jurisdiction of Hong Kong.
Secondly, the Government, claiming that it takes time
to garner evidence, proposes an extended term for
statute of limitations to apply for prosecutions

19



20

initiated under the proposed new law. Once
someone is deemed breaking the national anthem
law, authorities will have up to two years to file
criminal charges—instead of the more common six
months. Thirdly, it is stated in Part 4 that there is a
need to “promote the national anthem” and this will
be made obligatory in secondary and primary
education. Secretary for Education will be required to
give a directive to make sure that students learn to
sing the national anthem and to learn about its
history and spirit and the etiquette for playing and
singing the national anthem. Fourthly, it is stipulated
in Schedule Il of the Bill that the national anthem be
played and sung in the oath-taking ceremony of
Legislative Councillors.

For several times back in 2017, Hong Kong football
fans booed the national anthem when Hong Kong
soccer team played against other national teams.
Such mischievous behaviour is no longer prevalent in
recent years. Moreover, the National Anthem Law
was enacted in 2017 in the Mainland amid an
ambience which emphasises the adherence of
Beijing’s decorum. The Beijing ruling that the
Mainland law shall be applied in Hong Kong has
given rise to fear that Hong Kong'’s “one country, two
systems” formula will be undermined. Worries that
“one country” have trumped “two systems” have
created anxiety that freedom of speech in Hong
Kong will be jeopardised.

It is not the first time that a national law is extended
to Hong Kong. Among the legislations of the kind,
the National Flag and National Emblem Ordinance is
most often being cited and being compared with the
National Anthem Bill. The National Flag and National
Emblem Ordinance was deliberated and passed by
the highly controversial Provisional Legislative
Council before the handover of Hong Kong to China,
so that it could come into effect immediately at the
moment of the handover on July 1, 1997. However,
when this Ordinance and the National Anthem Bill

were juxtaposed, it could be found that Beijing’s
attitude towards Hong Kong and “one country, two
systems” has somehow apparently changed over the
course of time.

The preamble of the National Anthem Bill, for
instance, has incorporated the essence of the first
article of mainland’s National Anthem Law by
declaring the objective of the legislation as “to
enhance citizen’s awareness of the People’s
Republic of China” and “to promote patriotism”.
Such politicised and nebulous language is not
usually used in the laws of Hong Kong. Professor of
Law at the University of Hong Kong Johannes Chan
Man-mun pointed out that “this is rare in common
law legislation”.? In contrast, the HKSAR
administration took quite a different approach when it
came to the National Flag and National Emblem
Ordinance two decades ago. The National Flag Law
of the Mainland states in its first article that the
objective of the law is “to enhance citizens’
consciousness of the state and to promote the spirit
of patriotism”. Its Hong Kong version, however,
skipped these political gibberish when it was
endorsed by the Provisional Legislative Council.
Wording such as “dignity”, “patriotism” and “respect”
are simply not found in any part of the National Flag
and National Emblem Ordinance. When the two laws
are collated, it is not difficult to see that Beijing and
the SAR government were previously willing to
observe the differences between Hong Kong and the
Mainland but that is no longer the case anymore.
Ideological idioms are now being introduced into
common law. It is inevitable that the public are
worried that the leeway provided by “two systems” is
shrinking.

Similarly, the National Flag Law of the Mainland
requires that schools hold flag-hoisting ceremonies,
but this was not introduced into the local legislation
of Hong Kong. Today, however, it is stated in the
National Anthem Bill that the Director of Education

must send out a directive requiring the national
anthem be included in the secondary and primary
education.

Schedule 3 of the Bill mentions a spate of occasions
on which the national anthem must be played and
sung. Apart from the celebrations of the handover of
Hong Kong and the founding of the People’s
Republic of China, it is stipulated that the national
anthem be played and sung also when SAR
government officials, executive councillors, judicial
officers and legislative councillors are sworn in.
Legislative councilors in the pro-democracy camp
are worried that this will provide another excuse for
the administration to disqualify them. Secretary for
Constitutional and Mainland Affairs Patrick Nip
Tak-kuen has said that a legislator-elect must have
actual reasons for not attending the part of the
ceremony when the national anthem is played and
sung. Unless the intention is to insult or to express
certain type of political view, it will not have any
repercussion. He has also emphasised that one
should not associate the legislation of the National
Anthem Law with “political repression”. “This is not
the case at all,” he said.?

It is true that the Bill states that a person commits an
offence only if he/she does it “with intent to insult the
national anthem” or when he/she “intentionally”
publishes information of this nature. However, the Bill
fails to state explicitly what will happen if someone
does not play or sing along when the national
anthem is played when he/she takes an oath. The
public can only guess from the words of the
government officials and pro-establishment
legislators that if someone does not sing along when
the national anthem is played and if there is no
reasonable explanation, he/she will be in trouble.
Similarly, the Bill states that schools and licensed
broadcasting transmitters are obliged to promote the
national anthem. But it does not stipulate what
repercussions there may be if “promotion” is found

to be inadequate. Government officials only
emphasised that according to the legislative intent of
the law, a person can be found guilty only if he/she is
“with criminal intent”, which is hardly reassuring to
the public.

Government officials have reiterated that the national
anthem legislation aims only to educate the citizens
to ensure that they have knowledge of and respect
the national anthem. They have also emphasised
that the law is not intended to be harsh. The
government may have proposed the Bill in goodwill,
but there are too many imprecise words and vague
political parlance in it. Moreover, it does not state
what consequences there may be if someone is
found to have violated the law. It is inevitable that the
public is worried that the National Anthem Law will
become the sword of Damocles that could be used
any time to curtail political dissent. Such worries are
not without ground. In the past when Hong Kong
politicians expressed their political stand in the
oath-taking ceremony when they are sworn in as
legislators, they would be at most criticised publicly.
Also, as long as basic requirements such as age,
years of residence in Hong Kong were met, anyone
is eligible for standing for election irrespective of
his/her political stands. This is no longer the case
now. The questions the public have raised about the
National Anthem Law are, therefore, not at all wild
guesses nor speculations.

1. In 2017, the national anthem was booed in various football matches in which
the Hong Kong Football Team took part, including a friendly match against
Laos, an AFC Asian Cup qualification game against Malaysia in the same
month, an international match against Bahrain in November, 2017, and an
AFC Asian Cup qualification game against Lebanon in the same month. In
2018, the national anthem was jeered only once and that happened in a
friendly match against Thailand in the Mong Kok Stadium.

See news reports:

“National anthem booed again in Hong Kong team friendly match”,
October 12, 2018, Takungpao.com.hk

“HKFA fined US$3,000 for fans booing the national anthem at Lebanon
match”, December 20, 2017, Hong Kong 01

2. Johannes Chan Man-mun:“The National Anthem Law”, April 4, 2018, Pentoy

3. "Will someone be disqualified if he/she is absent when the national anthem
is played during his/her oath-taking ceremony; Nip Tak-kuen: It's up to the
commissioner for oaths”, January 10, 2019, Ming Pao Daily News.

21



22

The

hand

By Allan Au Ka-lun

The past year has been marked by striking
censorship incidents cropping up in art and culture
sector, publication industry - and even the courier
trade.

In November 2018, Hong Kong International Literary
Festival was to be held at Tai Kwun, the former
Central Police Station Compound, which underwent a
heritage revitalisation and was reopened to the public
in May 2018 as a centre for heritage and arts. Exiled
author Ma Jian was invited to give talks on his
satirical novel, China Dream. With everything in place,
news broke out two days before the events were to
be held that Tai Kwun was denying Ma the venue.’

Tai Kwun Director Timothy Calnin said in a media
statement: “We do not want the venue to become a
platform to promote the political interests of any
individual.” One can't help questioning what “political

interests” mean. Literature and politics can hardly be
segregated from each other. Provided that the talks
are envisaged as serving “political interests”, will the
same barometer be tapped when major officials
officiate at the opening ceremony of various
activities, as they could earn exposures and establish
their social networks? Will “political interests” be
taken into account when President Xi Jinping visits
Tai Kwun and speaks on his China Drearn”? Will he
also be banned on grounds of "political interests"?

The Annex, a contemporary event and exhibition
space at Nan Fung Place in Central, was once
named by the organiser as a replacement venue, but
The Annex dismissed any connection to the talks.? In
light of widespread criticism, Tai Kwun eventually
gave in, and Ma Jian's talks took place as scheduled
in Tai Kwun.

omnipresent yet
Imperceptible

23



24

The Tai Kwun incident is rare in recent years in the
sense that a cultural institution tried to withhold a
cultural event and that its management frankly and
openly used its reluctance of politicization as the
pretext. Whether or not it is due to pressure from
higher authorities and/or self-censorship, the
incident highlights the bewilderment of a cultural
institution owing to various political taboos. The
community should also pay more attention to the
number of usual arts and cultural activities that have
long been nipped in the bud without public notice
due to various reasons of “dodging politics” or
“reluctance to involve politics”. The problem is that
the word “politics” is vague and subject to arbitrary
interpretation. Anything involving dissidence is
deemed “political”, whereas those involving
high-ranking government officials are not “political”
but most welcome.

Another similar incident also involves the arts and
cultural sector took place at the end of last year. The
exhibition, “Gongle,” featuring Chinese political
cartoonist Badiucao, was abruptly cancelled the day
before its opening.® Hong Kong Free Press, one of
the organizers, cited “safety concerns” as the reason
for the cancellation, saying the Chinese authorities
had made threats to the artist. “Whilst the organizers
value freedom of expression, the safety of its
partners remains a major concern,” it said. Three
days before the exhibition was scheduled to open,
the mainland authorities were said to have told his

relatives in Guangzhou he must cancel the exhibition.

If he refused to do so, they were told, he might be
given “impolite” treatment. Co-organizers of the
event included Reporters Without Borders and
Amnesty International. By then, Russia protest group
Pussy Riot had arrived Hong Kong to attend the
event. Badiucao, who has moved to Australia, had
earlier decided not to visit Hong Kong due to safety
concerns. His drawings are mostly related to
Chinese politics, with topics including Xi Jinping,
June 4 crackdown and the Umbrella Movement.

SF Express incident

Trepidation of censorship has also been extended to
the courier delivery industry. Columnist Leung
Man-tao said that the Taiwan operation of delivery
service SF Express refused to send three books from
Taipei to Hong Kong, citing “recent content
restrictions placed by China on articles and books.”
The three books are: Out of China: How the Chinese
Ended the Era of Western Domination by Robert
Bickers, The Great Debate: Edmund Burke, Thomas
Paine, and the Birth of Right and Left by Yuval Levin
and an issue of Taiwanese academic journal
Intellectual History.* Leung pointed out that Chinese
translation of the latter two were already on sale in
the Mainland, yet he suspected that terms like
“revolution”, “authoritarianism”, which are mentioned
in the books, has triggered censorship. He was
baffled why Mainland decrees circumscribing books
are now being applied to Hong Kong.

Subsequently, many netizens shared similar
experiences, including one recalled that even an
order to send crucifix ornaments from Hong Kong to
Macau during Christmas had been turned down by
Hong Kong SF Express.

Hong Kong SF later apologised for refusing to send
religious items, saying their staff had misjudged and
failed to fully understand relevant legal provisions.
The group “decided that the general manager took
responsibility and immediately resigned” for “making
frontline staff to step over the line”.5 As for the
explanation of refusing to send “politically sensitive
books”, SF Express Taiwan was evasive, saying “the
presentation style of pickup and delivery staff has
caused a cognitive gap.” They have promised to
enhance training in future to avoid
misunderstandings in communication.®

The SF incident well illustrates that censorship is
occurring beyond the domain of media. Commercial
comportment, which appertains different aspects of

our daily life, can become barricades of speech and
thought. Under the “one country, two systems”
notion, the Mainland’s censorship practice should
not have been applied to Hong Kong. However,
logistics routes can involve the Mainland, where
censorship yardsticks are comprehensive and in a
state of flux. Under such circumstance, logistics
companies have no choice but to resort to
censorship or self-censorship, whether intentional or
unintentional, so as to stay out of trouble.

Book censorship incident by Joint Publishing

Publication censorship by Joint Publishing, Chung
Hwa Book and Commercial Press has continued to
cause concern. Beijing’s Liaison Office in Hong Kong
controls the three main bookshop chains, which are
fully owned subsidiaries under Sino-United
Publishing. In an early 2019 article published in Ming
Pao, Professor Wong Nim-yan of the Chinese
University’s Department of Chinese Language and
Literature revealed that plans to publish a book by
translation scholar Uganda Kwan Sze-pui had been
scrapped. Dr. Kwan had prepared to publish a new
book entitled Globalising Hong Kong Literature.
Several rounds of proofreading have completed.
Typesetting done. Even the cover design was out.
But the plan was aborted at the final stage.” Wong's
article quoted Dr. Kwan as saying the publisher could
not publish it because its contents included June
4th” incident and the plight of publication sector in
China in the 80s and 90s. The publisher asked the
author to edit them out herself but she refused to
oblige. Wong'’s article did not name the publisher,
though Joint Publishing appeared in a photo
alongside the article.

Dr. Kwan is now teaching at Nanyang Technological
University in Singapore. In reply to media enquiries,
she said she was simply carrying out the
responsibility and duty of a scholar. Kwan will now
publish the book with Taiwanese company Linking
Publishing.®

In April 2019, SUP Publishing Logistics, a major book
distributor in Hong Kong under the control of the
Liaison Office, told Hong Kong book suppliers that
its warehouse would move to the Mainland port of
Nansha and that in future, books entrusted to SUP
for distribution would have to be delivered to Nansha
first. This has triggered fears of intensified
censorship.®

HKO01 Editor’s Note on anti-Taiwan
independence

It is not anomalous for Taiwanese politicians to be
refused entry to Hong Kong. In December 2018, the
Taiwanese band Chthonic was invited to perform in
Hong Kong, but the Immigration Department refused
to grant them work visas. Chthonic lead singer and
erhu player Freddy Lim Tshiong-tso, a Legislative
Yuan member, belongs to the pro-independence
New Power Party. In an interview with HKO7, Lim
recounted that he had come to Hong Kong many
times without a hitch before 2014. In recent years, he
once applied to come to Hong Kong for a concert
but was denied a visa.

HKO1 published a report on an interview with Lim
about his views on music and the visa incident. What
is astounding is not the report itself but an editor’s
note at the end of the article. The annotation reads:
“HKO1 is consistently opposed to Taiwan
independence.”'® In fact, Taiwan independence was
not specifically mentioned in the article, nor the
reporter explicitly described Lim’s political stance.
Hong Kong Journalists Association (HKJA) issued a
statement pointing out the practice as unusual. It
stressed that the article is not a commentary and
there is no need for the journalist to declare their
stance regarding its content. HKJA described the
editor's note as superfluous. The act of adhering an
editor’s note will only give rise to worries that the
media are timid when they report sensitive issues.

25



26

HKO1 later hit back. The news outlet said in an
editorial that the incident has raised public concern
“meant that our handling was not good enough, and
we will take the suggestions from our readers
seriously.” But the editorial argues that it is
unacceptable for “the Hong Kong Journalists
Association to overstep its bounds, making moral
judgment and unnecessary accusations.”!2

Editors’ trip sparks controversy

A controversy over remarks made at a meeting
between a delegation of senior editors from Hong
Kong media and head of the Chinese Communist
Party’s propaganda department, Huang Kunming, in
Beijing in October last year have sparked concerns
about self-censorship.

Speaking to reporters after the meeting, Siu Sai-wo,
chief executive officer of the Sing Tao News
Corporation and delegation leader, has quoted
Huang as saying that he “hoped Hong Kong media
will not become a political base to interfere with the
mainland.” His remarks were broadcast live by some
media organizations. Later, several media
companies have either edited the report or withdrawn
the story from their websites. Some media quoted
sources as saying the Central Government’s Liaison
Office has reminded certain media organizations
those remarks should not be made public because
they were made at an internal meeting.'® The Hong
Kong Journalists Association said in a statement the
incident was unusual. They have urged the editors’
delegation to clarify the remarks, noting that there
were concerns about whether media has practiced
self-censorship or that they were under external
pressure.

In a statement, Siu said his original remarks were
made when asked by reporters. He had later
checked again his notes and had provided a written
report to his delegation members for their reference,
adding the latter should prevalil if there are

discrepancies with his original remarks. According to
Sing Tao Daily News, Huang reportedly said: “...
should prevent external forces from turning Hong
Kong into a base to interfere and cause damage to
the mainland.” Siu later sent a letter through lawyers
to Apple Daily, claiming one of its reports was
libelous. He demanded a retraction of the report and
an apology.

Leung Chun-ying shames Apple Daily

The fact that Mainland firms are selectively placing
media advertisements is hardly a new development.
Yet their media manipulation strategy is coping well
with the changing tide of the news industry. At the
end of 2018, Mark Simon, Next Digital Chairman
Jimmy Lai Chee-ying’s aide who was once in charge
of group advertising, revealed on Twitter that a new
frontier is advanced by the Mainland companies —
the advertising department of pro-Beijing media had
contacted advertisers, asking them not to place
programmatic advertisements on certain emerging
online news platforms. These ads, duped
“behavioural ads” or “targeted advertising”, uses
sophisticated methods to target the most receptive
audiences with certain traits, including tracking
readers’ surfing footprints.' Hong Kong Free Press,
Stand News and Hong Kong CitizenNews, were said
to be on the blacklist. The news outlets being
named, however, said they did not sense any
significant impact or abnormal change as advertising
revenue had all along been low.

Meanwhile, Leung Chun-ying, Vice Chairman of the
Chinese People's Political Consultative Conference
and former Chief Executive of the Hong Kong SAR,
has also sparked off a controversy. Leung was
accused of exerting pressure at advertisers in a
high-profile campaign. Beginning late March 2019,
Leung counted the number of full-page
advertisements in pro-democracy Apple Daily on a
daily basis. He kept taking photos and posted them
on his Facebook page. He condemned the
advertisers for “providing a living” for the daily as well

its contributor Lee Yee. Leung urged people to
boycott these companies in a bid to deal with his
enemies by moving up the food chain. Leung
chastised Apple Daily columnist Lee Yee as
“despicable, odious and wicked” for criticizing Peter
Wong, a Hong Kong delegate of the National
People’s Congress, who had just passed away.'
Leung added a note in a post on his Facebook it was
a “shame” to be associated with the Apple Daily.

The Hong Kong Journalists Association issued a
statement, saying Hong Kong people have the
freedom to choose their media, and advertisers can
choose which outlets to advertise with - because
Hong Kong has always been a free and open
economic entity. “Leung Chun-ying’s public
campaign against advertisers is not desirable—it
does not only make people feel he is trying to sway
commercial decisions, but it also sets a bad
precedent, causing unnecessary trouble for
advertisers,” said the statement.’® Leung rebutted,
saying consumers “have the right to be concerned
about the moral stance of providers of products and
services on important moral issues”.

The above examples signify a structural problem
which can potentially threaten freedom of expression
and free flow of information in Hong Kong. For 25
years in a row, Hong Kong has been ranked the
world's freest economy by the Heritage Foundation in
the United States. As a matter of fact, the concept of
free market is deeply rooted in Hong Kong. Many
people believe in market rules. Yet they overlooked
whether or not fair competition prevails in the market,
and the hidden manipulative power on newspapers’
advertising revenue, information flow and even
logistics by corporations under the control of
party-state capitalism. Bookstore chains,
telecommunications carriers, logistics networks, as
well as miscellaneous commercial organizations, are
mostly supported by the state. Government policies
are favouring these state sponsored firms. They
enjoy scale of economy and competitors are easily
edged out. Gradually the party-state have their

control network in place. Business seems to be as
usual and it’s hard to discern the changes. However,
when politically sensitive issues come up, party-state
will appear as “boss” and gives instructions, and all
these state-sponsored manoeuvres will be
camouflaged under the pretext of “commercial
operation”. As party-state capital and the commercial
market become highly mingled, information
restrictions beyond mainstream media are taking
place in a more subtle way. These impediments can
affect every aspects of our daily life.

1. November 8, 2018, mainland dissident author Ma Jian was denied a venue
by Tai Kwun for his talk on China Dream: Don’t want to become a platform
for anyone to promote political interests, Ming Pao

2. November 9, 2018, Ma Jian’s talk will transfer to The Annex? Nan Fung: Not
the hosting venue, no affiliation with the author, Ming Pao

3. November 3, 2018, exhibition of dissident artist Badiucao cancelled, HKJA
concerned about pressure on freedom of expression, Hong Kong Citizen News

4. January 13, 2019, Leung Man-tao's order to send books from Taiwan to
Hong Kong was rejected by SF, Mailing succeeded two days later through
local post office, HKO1

5. January 18, 2019, SF: declining delivery of religious items to Macau is
over-rectification, Hong Kong SF General Manager "resigned right away,"
Ming Pao

6. January 16, 2019, SF Taiwan statement on its rejection of order by
Hong Kong cultural worker Leung Man-tao to deliver books to Hong Kong

7. January 7, 2019 “Century/Dawn Blossoms Plucked at Dusk” Column:
Rescue the Adults/Text. Wong Nim-yan

8. January 12, 2019, Refuse amendment by herself, declare to fulffill scholar
duty, Singaporean scholar’s work touches on June 4th, Joint Publishing calls
it quits, Ming Pao

9. April 20, 2019 SUP to relocate warehouse, Hong Kong books to pass
through China, books could become banned anytime, the industry
condemns threats to freedom of publication, Apple Daily

10.December 23, 2018, HKO1 adds "Anti-Taiwan Independence” Editor's Note
in Lim Tshiong-tso interview, HKJA finds it superfluous and expresses
concern, Ming Pao

M.IEFMEEXHIEFIREEE] RHEAZRAREZER]  (HH) -
20185124 230 + BB HHAEA + https://news.mingpao.com/ins/i& &
/article/20181223/s00001/1545569381597/

12.December 28, 2018, Editor’'s Note of Anti-Taiwan Independence added in
Lim Tshiong-tso interview, HKO7 counters HKJA: unnecessary accusations
unacceptable, Stand News

13[BE: PEREE: BEEERETRE - BRAEANGEARG - HHH
HFRZRE] (RFER) 201856108178 - BERME -
https://hk.on.cc/hk/bkn/cnt/news/20181016/bkn-20181016205123093-
1016_00822_001.html

14.November 22, 2018, Next Digital Senior Executive: pro-Beijing media ask
clients not to place ads in Stand News, HKFP etc., Stand News

15.March 20, 2018, Blasting column for vilifying Peter Wong, Leung Chun-ying
hit out at Apple Daily advertisers again: Are you going to buy these products
to provide and care for Lee Yee? Stand News

16.March 22, 2019, HKJA gravely concerned about Leung Chun-ying exerting
pressure on Apple Daily advertisers, Hong Kong Citizen News

27



28

S

Internet has completely changed the mode of
communication and media landscape. Advertisers,
who provide the lifeline for media, have changed
their advertising strategy. The share of advertising
spending on traditional media has dwindled in
general and switched to online information platforms,
including personal homepages of KOL and
influencers. While traditional media have tried hard to
transform itself, the outcome is in general far from
satisfactory. At the same time, only a few

independent new media organisations can break even.

In addition to difficulties in running a viable business,
the media industry faced another worrying factor last
year. Attempts of political pressure on advertisers,
which had been wrapped in partial secrecy in the
past, is now being executed openly with no
compunction.

Leung Chun-ying, former Hong Kong Chief Executive
and Vice Chairman of the Chinese People’s Political
Consultative Conference (CPPCC), had been
publishing posts with photos on his personal social
media account since the middle of March, targeting

companies that bought full-page advertisements in
Apple Daily, a pro-democracy Chinese newspaper.
Such action had lasted for at least one month.”

The Hong Kong Journalists Association (HKJA)
pointed out in a statement that Leung’s campaign
against advertisers was undesirable . However,
Leung refused to stop his act?, and even claimed
that customers in a free society have the right to
express concern about the stance of companies on
major ethical issues. He added that it is not
uncommon for overseas customers to collectively
boycott companies that cross the bottom line on
ethics.®

However, HKJA pointed out that condemnation and
boycott spontaneously initiated by customers are
inherently different to those launched unilaterally by
former Chief Executives or incumbent state leaders,
who hold public power and have great influence on
public opinion. As a vice-chairman of the CPPCC,
Leung Chun-ying’s call for boycott was supported
by several pro-establishment media organisations. It
is inevitable that people would take his move as a
strategic “government-backed behaviour”.

A long winter for
the media

In recent years, there have been rumours of
advertisers “pulling out adverts” from defiant Hong
Kong media. Apart from Apple Daily, Shih Wing-ching,
founder of free newspaper am730, has also revealed
they had been the target of boycott.* However, the
action galvanised by Leung Chun-ying is totally
different from those occurred under the table before.

The fact that a former Chief Executive openly and
unscrupulously exerted pressure on dissenting
media proves that such rumours are real. On the
other hand, it causes people to wonder whether or
not it is a sign of authorities suppressing and
tightening control over media.

It is currently impossible to assess the impact of the
action on Apple Daily, but HKJA concerns that the
newspaper, which has always been holding a critical
attitude towards the Central Government, may face
more suppression in the future. The repercussion
should not be overlooked as it will certainly give other
media organisations the shivers.

Imminent layoffs in news departments

Apart from political pressure, the media industry is
also facing budgetary pressure. There has been
news about layoffs in media organisations of
different sizes and kinds over the past year.

TVB and Cable TV, two major local television
stations, laid off more than 100 staff in two rounds at
the end of last year and March respectively.5 ¢
Although these two mass layoffs did not involve their
news departments, it is probably difficult for the
departments not to cut posts in near future in the
face of difficulty in their business operation.

For example, after Cable TV was sold at the end of
2017, there have been rumours about poor financial
situation spreading. According to sources, while the
previous job cuts did not involve the news
department, the management has clearly stated the
need for the department to “broadening resources of
income and control expenditure”. As their news
department has difficulties in generating more
revenue, cutting expenditure is just a matter of time.
As for the radio, Metro Broadcast also dismissed

29



30

4.5% of its staff, which included senior reporters in
the news department, at the end of March.”

Even media organisations that don't have to fire their
employees found their financial performance having
deteriorated significantly last year. Sing Tao News
Corporation, for example, falls into this category.
According to its annual report, its newspaper
Headline Daily has the largest circulation and
readership in Hong Kong. The readership is more
than HK$1.1 million. However, the corporation’s
consolidated revenue last year was HK$1.43 billion,
a decrease in the past five years consecutively since
2014 (HK$1.98 billion); the corporation’s profit also
dropped from HK$41.3 million in 2017 to HK$24.2
million in 2018.8

Apart from major traditional media, alarm bell is also
rung for the operation of new media. In February,
HKO17, a new media organisation that has been
vigorously expanding in recent years, laid off 10% of
its staff, which is about 70 employees.® The
restructuring seems not yet over. Factwire, an
investigative news agency, reduced its team size
from seven to three at the end of last year due to
insufficient fund.™ Its operation cost is now basically
covered by donation . As for other online media
organisations, their operations tend to rely on
crowdsourcing, subscription, or sponsors. Most of
them cannot come up with any self-financing
business model.

The operating difficulties faced by media is a
longstanding issue. The fact that experienced
journalists leave the industry before passing their
skills to young journalists, who are also battered by
the insecure working environment, will certainly
undermine the function of media as the fourth estate.
In fact, the constraint in financial resource has also
caused a drop in the number of investigative news
reports and in-depth feature stories. Instead, these
are replaced by eye-catching soft news that can

attract click rates, as well as promotional information
on lifestyle that can attract sponsorship and
advertisements. Eventually, the public’s right to know
will be compromised.

Subscription model and the Greater Bay Area

To tackle operating difficulties, all media
organisations are seeking ways to boost profits. At
the beginning of the year, Apple Daily raised the price
for their print newspaper from HK$8 to HK$10. This
was later followed by Oriental Daily News and Hong
Kong Economic Times, which both raised their prices
to HK$10. In March, Hong Kong Economic Journal
raised its price from HK$10 to HK$12 .

Currently it is difficult to tell the effect of the
newspaper price hike on their circulation and
revenue. However, as readership of print media is
shrinking, newspaper sales have been contributing
lesser to the media organisation’s total revenue.
Media organisations still need to keep looking for a
way out.

Apple Daily, which has been actively developing its
online news platform in recent years, launched in
April a membership subscription programme, which
restrict all content to logged-in users only. Even
though subscription is currently free, it is expected
that it will eventually shift to a paid subscription
model.

For the past few years, Hong Kong media
organisations including Ming Pao Daily News, Initium
and Hong Kong Economic Journal have
implemented subscription programme one after
another. Some articles can only be viewed by
subscribers, while some only show parts of the
content. Apple Daily is expected to switch to a full
subscription model. In other words, non-subscribers
cannot read the articles on Apple Daily’s website.
They can only see the headings and pictures.

Responses were divided over the launch. Whether it
can create new vibes for the operation of online
media platform remains to be seen.

Nonetheless, the emergence and popularity of
subscription programmes reflect that the tide has
changed in the development of Hong Kong media
organisations. The free model with a sheer emphasis
on flow-count, which prevailed in the early stage
when online platforms were developed, was replaced
by the paid subscription model, which are common
in European and American markets.

Another option available for the media is to ride on
the wave of the Greater Bay Area development
blueprint. Apart from the boost in the number of
feature stories, the previous Guangzhou correspondent
stations of TVB and Cable TV have also been turned
into bases that feature news about the Greater Bay
Area, a megalopolis consisting of 9 cities and 2
special administrative regions in south China.™

The positioning of Cable TV is worth people’s
attention. Since Forever Top bought in i-CABLE,
chairperson Chiu Tat-cheong repeatedly stressed
that the future development goal of the company will
be aiming at the nearly 70 million residents in the
Greater Bay Area. In January this year, Cable TV
announced a strategic partnership deal with
Guangdong Cable Network;'? in February, the
company officially launched its Greater Bay Area
News Centre in Guangzhou , in order to “bring
viewers with the latest news of the Bay Area”. In late
March, Song Ru-an, a Deputy Commissioner of the
Foreign Ministry Office in Hong Kong, visited Cable
TV and met up with the Director of News Fung
Tak-hung, “both sides also exchanged views on the
news coverage on the construction of the
Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area."'

The China desk of i-CABLE News has always been
known for its outspoken approach in reporting

controversial and even sensitive news in Mainland
China. However, under the financial pressure, news
on the Greater Bay Area has become the focus of
the news organisation. Will they compromise their
principles when covering news in China? Whether
reporting news on the Greater Bay Area and
cooperating with mainland institutions can eventually
shore up finances for Hong Kong media
organisations will be a focus for observers, as well as
whether or not media will be silenced.

1. "Behind the scene: the front-page Apple Daily ad posted by Hongkongers,
which criticises CY Leung’s curb on press freedom (& A% (SR AR )
SERRE S RIRETIEFEEHRE %), April 10, 2019, BBC News Chinese,
https://www.bbc.com/zhongwen/simp

2. "HKJA criticies CY Leung for imposing public pressure on Apple Daily’s
advertisers (2iREEE (FAR) EEE CiR/FHEE)", March 23, 2019,
Apple Daily

3. "HKJA questions CY Leung’s undesirable behaviour of targetting
Apple Daily's advertisers (2R ZERIAE (FERAK) B0 HERER
%A EL) ", March 22, 2019, Stand News

4. “Shih Wing-ching: mainland-backed firms pull adverts in AM730 (jfk5:
P& (am730) B)”, Jan 15, 2014, Ming Pao Daily News

5. "Petition takes place outside TVB after the company fires 150 employees
(sl 8150 \EEERMINER) ", October 6, 2018, on.cc,
https://hk.on.cc/hk/news/

6. “News department not affected after 102 i-CABLE employees fired (4%
FIREL B 102 A ERFI TR FE) ", March 29, 2019, HKOT,
https://www.hk01.com/

7. “Metro Broadcast cuts 4.5% staff including workers in news department
(R EBAEE4.5%EHNEIBETZEENR)", March 28, 2019,
Ming Pao Daily News

8. “Sing Tao earns $24.2m last year (2 537 % B X F #4208 BBk
12{ll1) ”, March 28, 2019, Sing Tao Daily

9. “HKO1 fires 70 employees ((E#E01) £ B70Z ARIFE (24 EH) Hen
3.2187T) *, February 22, 2019, CitizenNews, www.hkcnews.com

10.“Factwire capital ‘almost exhausted’, 7 reporters reduced to 3, founder
Ng Hiu-tung: operation continues” (BB 75 [&A#ER] 782ERE
SABIHARBER - I &IE(E)", December 28, 2018, CitizenNews ,
www.hkcnews.com

11."[Greater Bay Area] i-CABLE announces launch of news centre in the
Greater Bay Area ([ RER] AREHR I ANERFTEHOGRESLES
&), February 18, 2019, Apple Daily

12. i-CABLE and Guangdong Cable Network sign agreement (75 43 £/ 5 Z 1%
B MR E T %), January 16, 2019, i-CABLE

13.“Deputy commissioner Song Ru-an visits Hong Kong Cable TV (RiA%
Bk EEFHEBAFERA) ", March 24, 2019, The Website of the Office
of the Commissioner of the Ministry of Foreign Affairs of the People’s
Republic Of China in HKSAR

31



Freedom
defending
legisiations at a
shail’s pace




34

A sharp contrast to the government’s eagerness and
efficiency in pushing through laws that will restrict its
citizens’ rights is the snailing in the introduction of two
legislations in defense of freedom of information —
the archive law and access to information law.
Amidst public appeal for more than two decades, the
Law Reform Commission (LRC) has finally issued
consultation papers on the laws. The proposals are,
however, weak and no timeline can be seen at the
horizon.

Archives law proposal a toothless tiger

Proper recording and archiving of information owned
by public bodies is the prerequisite for government
accountability as well as press freedom. Hong
Kong’s non-statutory archives regime, which is
managed by the Government Record Services
(GRS), has failed in this regard. An investigation by
the Ombudsman found most government bureaus
and departments have missed the milestone dates
for compliance with “mandatory records
management requirements”. Two cases have shown
how public interest has been put in jeopardy.

In 2015, journalists found most video footage of the
1967 leftist riots had disappeared from the GRS,
leaving only 21 seconds’ filming of the seven-month
riot that caused about 1,000 casualties. GRS said it
may have to do with their summer interns. No effort
has been made so far to investigate the
disappearance, to locate the whereabout of the
archives or to sanction the relevant officials. This was
only the tip of iceberg. In 2018, the government has
destroyed 4,488 metres of files, which is almost four
times of the record in 2011. No details on the
materials trashed are available other than the
departments involved. The disposal is not governed
by any set of criteria under the current regime.

In 2016, government officials conceded that they
have not taken any minutes of their four close-door

meetings with village representative over a major
land development project in Yuen Long. The project
was revamped significantly after the meetings,
causing a public outcry. Again, the government has
given no explanation nor made any follow-up action
on the derivation from the internal regulation on
record creation. This is despite the issue of a set of
new guidelines cum checklist concerning record
retention and disposal in 2015. The reality is the
GRS has so far only conducted record management
reviews of 10 bureaus/departments and is
conducting review on two others, according to the
report a LRC sub-committee. That's less than 15
percent of the public bodies.

HKJA has been campaigning for the introduction of
an archive law in Hong Kong for years and the
Ombudsman threw in its weight in 2013 following its
investigation into the current regime. In response, the
government has advised the LRC to set up a
sub-committee to study the issue. The Hong Kong'’s
Archives Law Sub-Committee has finally issued in
December a consultation paper proposing the
introduction of such a law in Hong Kong. Its
recommendations, however, fell short of details on
crucial areas such as the regulation on record
destruction; public access to archives and statutory
power of the archiving authority. On areas that are
more specific, they mirrored the relevant
arrangement in the current regime, which has already
been proven toothless.

First, the proposed law would not impose a positive
legal duty upon public bodies to create record nor
any criminal sanction on negligence, breach of the
duty or unauthorized destruction of records. The
commission pointed to the “impact on staff morale”.
This is despite the Ombudsman pointing out in its
2013 investigation report that numerous cases were
not reported instantly because the authorities
concerned refused to admit that the records had
been lost; and some cases were not even known.

Andrew Liao Cheung-sing, the Sub-Committee
Chairman, said: “Whilst sanction may deter
non-compliance, training and education can be more
effective in fostering a stronger culture of
compliance.” Archives Action Group spokesman
Simon Chu Fook-keung said a law without sanction
would make no difference from the current regime.
This would be a great relief to senior government
officials who are the only one to have the motive to
destroy records, he said.

Second, no independent archiving authority staffing
with specialists has been proposed. That will mean
government records will continue to be overseen by
a body like GRS that is led by an executive-grade
officer. Chu, who was the last specialist heading the
GRS, said it would be impossible for such a
subordinating department and officer to monitor the
work of its peers; not to mention senior bureaus and
officials. Neither would a non-specialist team has the
knowledge to manage a professional archive
institution. Chu has rescued footage of the 1967 riot
from destruction in the 90s.

Third, the commission proposed to cover only the 86
government departments and institutions governed
by the Ombudsman Ordinance. That would exclude
300 advisory committees and public-funded
universities.

Access to information law

The condition of Hong Kong’s protection of the
public’s rights to information held by the government
and public institutions is best told in the 428-day
ordeal of journalist Choi Yuk-ling, who tried to get the
membership list of a government advisory committee.
The Ombudsman intervened and demanded the
authorities to release the information for public
interest but in vain. Eventually, the identity of only five
of the 12 advisory committee members were made
public. Under the non-statutory access to information

code, government bodies are not obliged to listen to
the Ombudsman. The ordeal suffered by Choi is no
individual case. By the end of March 2018, the
Ombudsman has received a record high number of
complaints against the code, or 91 in total.

More than 100 countries—including many
developing ones with much lower degree of
economic and political sophistication—have their
access to information law. HKJA has proposed such
alaw as early as 1990s; and the Ombudsman made
a similar recommendation in 2013 following its
investigation into the current regime. The LRC set up
a sub-committee to study the matter. After five years’
study, it has released its consultation paper in
December recommending the introduction of a law
on access to information. Calling the current regime
“effective and cost efficient”, the report is proposing
a clone of the code with statutory status. It is silent
on fundamental reforms proposed by the civic
societies including the establishment of an
independent authority to govern public access to
information. Such an authority has been a key feature
in a private member’s bill and echoed by various civil
societies such as AAG, HKJA and Hong Kong Bar
Association. Instead, the sub-committee proposaed
the following conservative features:

(1) The introduction of 12 absolute exemptions on
which the government do not have to prove a
disclosure will hamper public interest. Among them
are information bounded by confidentiality
agreement, national security and defense as well as
Executive Council proceedings. There are also 11
qualified exemptions which allow a public interest
test. Alan Lai Nin, who has retired from his job as
Ombudsman and Permanent Secretary for Financial
Services and the Treasury, said in a public seminar
that when judgement’s involved, the civil servants
would come up with all sorts of excuse not to
disclose information. The Bar suggested that any
exemption should be approved by an authority
independent from the government.

35



36

(2) A 15-man-hour estimated time cap beyond which
public authority can reject an application for
information and a tiered-fee system that charges
applicants a basic fee. The commission has justified
these with cost concern. Alan Li called this cost
emphasis “absolute nonsense”. He said the cost in
administering an access to information regime was
too insignificant to have become an issue during his
days in the Treasury. To HKJA, the access to
Information is a constitutional right which must not be
compromised because of cost factor.

(8) The Ombudsman will be given the statutory
power to review government decisions. However, a
conclusive certificate system will be introduced to
allow the Chief Secretary, the Financial Secretary and
the Secretary of Justice to have the power to override
the Ombudsman’s review decision before a judicial
review. The Bar opposed to that, noting that an
independent authority can already ensure the proper
consideration of government interests by providing
for an avenue of intervention by the Secretary for
Justice in an appeal before it from a department’s
refusal to disclose information.

(4) Only 86 organisations defined in the Ombudsman
Ordinance will be covered. The Ombudsman said
the Prevention of Bribery Ordinance, which covers
more than 100 public bodies in addition to
government departments, serves as an appropriate
model. The Chairman of the LRC Access to
Information Sub-committee Russell Coleman said
he’s expecting more bodies to be generally included
in the future to mitigate the legislation’s impact on
them.

Delaying tactic

For years, the government would always refer to the
LRC study when pressed; without promising a
timetable. During these years’ of study, the
government has not adopted any of the interim

measures proposed by the Ombudsman back in
2013. It is hard not to consider the above
consultation exercises as another sleight of hands.
This is because the commission will take months to
study the consultation findings before submitting its
reports on the two proposed legislations to the
government. The government will then decide
whether it will issue its consultation paper based on
the commission’s recommendations. So far the
government has been silent on the proposals.
History shows the government has put many LRC
recommendations on the shelf for years.

Twelve media organisations include HKJA have
called for the immediate introduction of the archives
and access to information laws. They are concerned
with the delaying tactics the government has
employed so far. The newly-appointed Ombudsman
Winnie Chiu Wai-yin also called on the government
for a timely implementation of the two legislations as
recommended by her two predecessors. Alan Lai Nin
said it was disappointing that no interim measures
have been put in place to better protect citizens’
right. So far the government has been silent on the
LRC’s proposal.

Time to

walk

the talk

Chief executive Carrie Lam Cheng Yuet-ngor, in her
capacity as a CE candidate, has pledged to uphold
press freedom when she signed a press freedom
charter initiated by the Hong Kong Journalists
Association during the 2017 Chief Executive Election
campaign. Her administration, during its early days,
was seemingly keen to break new ground. They lifted
restrictions on online media to attend government
press events and to avoid making announcements of
policies through background briefing. In several
media occasions, Lam reiterated she respected the
work of the press and their duty in monitoring the
government.

It did not take long for the public and media to
question her so-called new style of governance even
before she enters her third year in office. In making
important public announcements, critics have argued
the Hong Kong leader and senior officials were being
bureaucratic, falling short of the public expectation of
openness and transparency in public administration.

37



38

Arrogance at the top echelon

On March 26, Mrs Lam chaired an unprecedented
press conference, ridiculed by journalists as
“three-in-one”, joined by her senior ministers. The
name was given because the press conference
featured decisions made by the Executive Council on
three issues that have attracted much attention. They
include the approval of an amendment bill on
Fugitives and Offenders Ordinance, the interim report
by the Commission of Inquiry on construction works
at the Hung Hom Station Extension under the Shatin
to Central Link and suspension of the toll adjustment
plan for three major tunnels.

Hours before the press conference, the HKJA
released a statement and expressed regret over the
arrangement, as it will “potentially obscure the
focus”. The association also made clear the
government should avoid similar press conference
arrangement.

During the two-hour press conference, 12 out of 13
journalists asked about two or more issues. Multiple
questions were raised on one single issue by
reporters at the press conference.

The topics of the three Exco decisions are not related.
It is not easy for a reporter to digest and understand
each of them within a short period of time. That they
were lumped together in one press conference has
given rise to speculation that the Government was
intended to blur the focus of the press conference,
thus downplaying one or two of the three issues. The
arrangement will result in a lose-lose situation from
the perspective of people’s right to know. It is also not
good for the Government for it to explain its stance
over major decisions. The Government should not
repeat the same mistake again.

What equally if not more, concerns us, is how the
Chief Executive has come to the idea. Grilled by
reporters at the press conference, she said she
would listen to the views of people and act
accordingly. She explained the three decisions were
made at the same Executive Council meeting. She
therefore decided to hold a press conference on the
three decisions in one go instead of three. Reporters
were unconvinced. One angry journalist asked her
not to do it again in future. She only said: “you may
reflect” views. She refused to admit her mistake.

The fact officials adopted bureaucratic thinking in
dealing with the media is not new. One of the
occasions was in July last year when Mrs Lam spoke
to the media before an Executive Council meeting.
She first took questions from Chinese-language
media. As she was asked on the same topic but in a
different question by a reporter from
English-language media, the chief executive looked
visibly annoyed. She said she would ask the Director
of Information Services to arrange simultaneous
interpretation, so that “we don't need to waste time”.
Cathy Chu Man-ling, the Director, was standing
behind her.

Head of the Chief Executive Office, Eric Chan
Kwok-ki, later clarified Mrs Lam was not suggesting
the media was wasting her time. He said Mrs Lam
meant the time for question could be better used. On
the late evening (11.51 pm), Mrs Lam issued a
statement and formally apologised for the confusion.
She made clear she has “no intention to change the
way these pre-ExCo meeting media sessions are to
be conducted”.

On another media session early this year, Mrs Lam
was to comment on a review of elderly subsidies
under the Comprehensive Social Security Assistance
(CSSA) scheme, under which the eligible age was
proposed to raise from 60 to 65. She has promised
to govern with humility and shred elitist mindset.

Instead of merely paying lip service, she should
better honour her words with action. Lam should take
the lead in listening to journalists’ voice, rather than
triggering controversies or getting on media’s nerve.

Justice Department going backward

The Department of Justice (DoJ) is given
independent prosecutorial power under the Basic
Law, playing the front-line role in upholding justice.
However, the department refused to give a prompt
and detailed explanation on its decision not to
prosecute former Chief Executive Leung Chun-ying
over a sum of HK$50 million he received from an
Australian company UGL, after four years of
investigations.

Paragraph 23.1 of the Prosecution Code reads: “The
Department of Justice is committed to operating in
an open and accountable fashion, with as much
transparency as is consistent with the interests of
public justice”. Paragraph 23.3 goes on to state that:
“The prosecution has an obligation to assist, where
appropriate, in public education about the conduct of
the prosecution process. Reasons should ordinarily
be expressed in terms of the general principles
applied, rather than the details of individual cases.”

The Department of Justice’s announcement that it
would not press charge against Leung was made in
a brief press statement in only one page, with no
mentioning of case laws nor detailed legal reasoning.
Former director of public prosecutions Grenville
Cross has repeatedly criticised Dod’s decision for
being unfair to Leung himself. “The public was
entitled to a comprehensive statement by the DOJ
which clearly set everything out, including the
evidence, the legal issues and the conclusions, and
not a short and perfunctory statement which raises
more questions than it answers,” he told the media
at the time.

39



40

Since Hong Kong's handover to China in July 1997,
the first two directors of public prosecutions have
actively explained their decisions to prosecute or not to
prosecute on some important cases. Those decisions
include a decision not to prosecute the then financial
secretary Antony Leung Kam-chung in 2003, over a
case about purchase of a luxurious vehicle and a
separate one in 2013 involved a former Exco member
Franklin Lam Fan-keung. The then top prosecutors
have convened press conferences, explained the
considerations on evidence and the law. Members of
the press have their questions responded. The
decisions may remain controversial after officials
answered media’s questions. To say the least, the
public would not question the prosecution policy.

Take former Director of Public Prosecutions Kevin
Zervos as another example. He has repeatedly
stressed the importance of media and public
confidence in the prosecution system. He stated in
his last report to the Secretary for Justice in 2012:
“public confidence and trust is both a measure of and
a support for the work that we do and there is a lot to
be gained by forming a partnership with the public in
serving the interests of justice.

Leung’s case came under intense scrutiny locally
and overseas over a span of four years. The
Department of Justice should have been more
accountable to the public and explain more, and
there should be ample room for it to do so without
touching on the specifics of any given case.

Fail to facilitate media work

The Government has stressed it strived to be open
and transparent in announcing public policy and
responding to media enquiries. Regrettably, it was
the opposite in reality. Frontline journalists have cast
doubts on whether the Government has been fully
supportive in facilitating media’s reporting.

The Task Force on Land Supply, for instance, issued
over a 100-page report at the end of last year.
Instead of holding a large-scale press conference,
the government only arranged a brief stand-up
media session by the chairman and vice-chairman of
the Task Force. Reporters had to sit on the ground to
study the report, then to stand for more than an hour
covering the media session.

The Central-Wan Chai Bypass came into operation
early this year. Instead of organising a media visit
first, officials gave priority to legislators and
participants of a charity walk by Community Chest.

Mrs Lam later admitted there was room for
improvement in the media arrangements of the two
events. She said policy bureaus should be more
proactive in giving the media an account.

Meanwhile, the Government had released two public
statements related to the Central Rail Link in late
evening, one at 11:43 pm and the other 10:34 pm, in
August and September respectively.

Frontline reporters and HKJA have repeatedly
opposed to the Government practice of issuing
press statements at late evening. Due to the
operation of news media, it would be difficult for the
media to handle news late in the evening. The result
is that some important news might not have been
given enough attention, making it difficult for the
public to monitor the relevant issues.

Former senior official Joseph Wong Wing-ping has
questioned in his newspaper column why the
Government refused to wait for half a day to hold
press conference on important issues so that media
could invite experts and officials to give comment.
He said: “By making late press release, the
Government could avoid facing grilling from the
media. When people woke up on the following
morning, the public would get an impression that the

issue has already been resolved. The government
often claimed they would like to disseminate
information immediately after a decision is made. I'm
afraid the public would rather view the government
as dodgy instead of responsible!”

Six major media associations including HKJA have
raised the issue with Chief Secretary Matthew
Cheung Kin-chung earlier this year. The Government
was urged to avoid making announcement late
evening, which has adversely affected the media and
public.

The Government only chose to release press
statements and photos on at least three important
occasions, without holding full press conferences.
They include the handover of “Mainland Port Area” in
West Kowloon Terminus of Express Rail Link by the
Government to the mainland authorities; the
ground-breaking ceremony for Tseung Kwan O
Cross Bay Link and the 50th anniversary celebration
of Wah Fu Estate. The one-way publicity by the
Government has denied people’s right to information
and opportunity by reporters to raise legitimate
questions.

41



42

S

The making of

“Strong-Nation

People”

Ching Cheong explains the damages caused
by the propaganda of the Communist Party of
China (CPC) in the past 70 years.

This year marks the 70th anniversary of the founding
of the People’s Republic of China (PRC) by the
Communist Party of China (CPC). During the past 70
years, the CPC imposed propaganda extensively,
continuously and pervasively on the Chinese people,
using coercive and repressive means. The CPC
propaganda—dubbed “thought education”—is in
fact brainwashing. What has been the impact of 70
years (wholly three generations) of “thought
education” on the Chinese people? What are the
characteristics of the “Chinese people” that were
incubated and moded the CPC way? As the
influence of the CPC grows, these questions merit
attention.

43



The CPC propaganda, or brainwashing, is
comprised of two aspects—*“erasion” and
“indoctrination”. These two aspects go hand in hand
with each other. It is important to see what has been
erased and indoctrinated in the last 70 years in order
to understand the minds of the “Strong-Nation
People”—a term coined by Chinese dissidents to
describe those Chinese that blindly supported the
regime.

What has the CPC erased?

The CPC propaganda machinery had effectively
erased the moral bottom-line of the Chinese society,
people’s capacity to think and wipe out the
conscience of the people.

I. The bottom-line of social morality

In every civilised society, in the course of its
development, a moral bottom-line will emerge that
regulates each member of the community. It has a
restraining effect on the behavior of every individual.
Thus, human beings avoided self-destruction by not
yielding to our animal instincts. Without these
intangible codes as their basis, it is difficult for
tangible laws to function effectively. For example, it is
because homicide crosses the moral bottom-line
that laws were enacted to punish killings. That is why
the moral bottom-line is the foundation of all laws.

How does moral bottom-line come about? They are
formed by religious belief and upholding moral
standards expressed in the words and deeds of
virtuous and dignified persons over time.

a. Religious belief

Every religion has a God. People restrain
themselves out of their awe of gods. Religions also
preach good deeds and punishment for evil ones.
(For example, the idea of heaven and hell in

Christianity and the idea of karma in Buddhism.)
Even though the Chinese do not have an explicit
religion, but people are in awe of gods
nonetheless. The Chinese sayings that “the gods
are watching you close above” (£238= R A 1#8H)
and that “the heaven watches everything that
human beings do” (ATEff * XEF ) are
expressions of people’s awe of gods. This awe
helps shape the moral bottom-line that regulates
the behavior of individuals.

b. The words of wisdom and deeds of virtue
accumulated over time

In every society, there are figures who are revered
by all members of the community. Their collective
words and deeds established a moral standard
that is respected and upheld by the community.
Over time these words and deeds become the
moral bottom-line of that community. For example,
Confucius taught that one should “subdue one’s
self and return to propriety” (RZEE1&). His
emphasis was that one should restrain oneself
and not to go to the extremes.

If this is how a moral bottom-line evolved, how did
the CPC erase it?

First, by attempts to wipe out religion. The CPC is at
odds with religion for three reasons. From a
philosophical point of view, the CPC advocates
materialism and opposes idealism. It considered
religion a typical form of idealism alien to its own. On
theoretical grounds, it defined religion as the opium
of the people (one of the most frequently quoted
statements of Karl Marx). Thus anyone who has
religious beliefs is ignorant and superstitious and has
to undergo “rehabilitation”. Those who preach and
conduct religious activities are “threatening national
security”. On political ground the CPC considered
that religion (mainly Christianity) was the
stepping-stone for “Western invasion of China” and

are still the means by which the West undermined
China. Because of these three factors, average
Chinese shies away from religion. Without fearing
God, people could go to the extreme in the pursuit of
personal greed, never mind the punitive
consequences on their evil-doing.

Secondly, by persistent campaigns to wipe out
feudalism, capitalism and revisionism, the CPC
managed to deny the Chinese people of the good
aspects of all civilizations. In CPC jargons, feudalism
refers to ancient Chinese culture, capitalism to
advanced Western culture while revisionism to
Russian culture. They are mankind’s common
cultural treasury and ought to be preserved,
bequeathed and carried forward. Yet the CPC
condemned them all. Thus the words of wisdom from
different cultures were completely trashed, along with
the moral bottom-line that these words prescribed.

Not only is the moral bottom-line of the Chinese
society erased by the CPC propaganda, people have
also been incited to commit crimes beyond the
bottom-line, thus leading to a complete moral
breakdown in society. During the traumatic Cultural
Revolution, incited by slogans like “Long live Red
Terror’ (AL 22 & 5% ), people were encouraged to
unleash the most bestial, brutal and darkest instincts
of human beings. Unbounded by any moral
bottom-line, people could arbitrarily deprive others of
their personal rights, privacy and property under the
pretext of “revolution” without punitive
consequences. As a result the Chinese society
degenerated into complete chaos and disorder.

The erasure of the moral bottom-line has brought
about a “moral landslide” in the Chinese society. In
March 2012, China’s former Premier Wen Jiabao
admitted that “The lack of integrity and the decline of
morals has reached a very severe stage. If a nation
cannot improve the quality of its people and lacks
moral power, it would never become a truly powerful
nor respected nation.”

2. Stifling people’s capacity to think

70 years of CPC propaganda has impaired the
Chinese people’s capacity to think. It did so by
monopolising information and its interpretation.

a. monopoly of information: dulling the minds of
people

As we know, access to information is the
prerequisite for eliminating ignorance. Only when
one has “knowledge” will one have “intellect”.
When one has “intellect”, one gains the capacity to
“differentiate good from bad”. Only when one is
able to differentiate things will one be able to
develop the capacity for independent thinking.
Finally, only when people are capable of
independent thinking will there be progress in
society. Their causal relationship is shown below:

Knowledge ----) intellect ----) capacity to
differentiate good from bad ----) capacity for
independent thinking

In China, information is completely and utterly
monopolised by the CPC. As a result, people have
no way to “know” and are, therefore, unable to
develop “independent thinking”. This resulted in
the creation of a mass of ignorant people.

In The Spirit of the Laws, Montesquieu said: “As
education in monarchies tends only to raise and
ennoble the mind, so in despotic governments its
only aim is to debase it.” This best summarized
how ignorant people are created by the sheer lack
of information.

b. monopoly of the narrative: creating an intolerant
and lop-sided mind.

Apart from monopolising information, the CPC has
also monopolised the narrative, i.e. the

45



46

interpretation of facts ranging from
foreign/domestic affairs, issues in
politics/history/economy). Views advocated by the
CPC will be widely spread to reach people in even
the most remote villages. On the other hand, views
contrary to the official ones are banned and
whoever disseminated them would be severely
penalized. People gradually accept unconsciously
the one-sided and unbalanced interpretation of the
CPC as the truth. This indoctrination had been so
successful that whenever people hear anyone
voicing opinions different from the CPC, they will
spontaneously defend what they have long been
told by the party, and vehemently oppose other
truths. They have completely lost the capacity for
pluralistic thinking.

3. Obliterating human conscience

According to ancient Chinese sages, everyone has a
conscience and thanks to it we are able to
distinguish right from wrong.

What is conscience? Mencius said: “The ability
possessed by men without having been acquired by
learning is intuitive ability, and the senses possessed
by them without the exercise of thought is their
intuitive cognition.” (Mencius, Jin Xin, Part One)
Because of our “conscience”, we have the senses of
commiseration, shame, modesty and the sense of
right and wrong. Anyone who lacks these senses is
considered inhuman. For Mencius, the above “four
senses” are the source of moral behaviour. He said:
“The sense of commiseration is the principle of
benevolence. The sense of shame and dislike is the
principle of righteousness. The sense of modesty
and complaisance is the principle of propriety. The
sense of right and wrong is the principle of wisdom.
Men have these four principles just as they have their
four limbs.” (Mencius, Gong Sun Chou [)

How did the CPC obliterate the conscience of the
Chinese people and deprive them of their capacity to
distinguish between right and wrong?

First of all, the very nature of the CPC propaganda
are but lies, or at best partial truths. While
maintaining strict control over information to make
sure that people do not get the full picture of things,
it also makes use of its propaganda machinery to
disseminate one-sided, biased, inaccurate and
distorted information. This amounts to systematic
lying. When the people take lies for facts, they would
by instinct refuse to accept the complete, objective,
genuine and undistorted information even when they
have access to them. Instead they would even
consider it to be fake, because it is not consistent
with what the CPC told them since childhood. That is
how false prevailed over truth and how bad money
drives out the good. Those who come under the
influence of the CPC propaganda no longer have the
capacity to distinguish between right and wrong.

The second feature of the CPC propaganda is to use
“violence” to support its lies. People would not have
easily lost their conscience if the propaganda has
been conducted only by words alone. Only back up
by force that the CPC is able to ensure its lies
prevailed.

The tool that the CPC uses to force people to accept
its lies is the so-called “political campaign”.
According to On Political Campaigns after the
Founding of the PRC**, written by Hu Fuchen, former
head of the All-China Federation of Trade Unions,
there were 52 nationwide political campaigns signed
off personally by Mao Zedong between 1949 and
1976 (i.e. 52 political campaigns in 26 years, an
average of two every year). This permanent
machinery to “rectify people” had forced people to
accept CPC lies, never mind one’s conscience. In
the preface to the book, Li Rui, the ex-personal
secretary of Mao Zedong who recently passed away,

lamented the monstrosity of “political campaigns” in
the paragraph below:

“Political campaign is a weapon of authoritarian rule.
It can be described as a main invention of Mao
Zedong. Given the large number of political
campaigns, the disasters that they brought and the
many cruel and violent means used, it should have
been given a place in the Guinness Book of World
Record. The main characteristic of the political
campaigns launched by Mao was that ... targets are
set for the number of counter-revolutionaries to be
Killed, or (those) to be suppressed, or the number of
“big tigers” (high-ranking corrupted officials),
‘medium-sized tigers” (medium-ranking corrupted
officials), “small tigers” (low-ranking corrupted
officials) to be captured in the movements. By the
same token, targets are set for the number of people
blacklisted as “rightists” in the anti-rightist campaign,
etc. Once a movement started, Mao, who was at the
helm, would set the “goal” and tell people to come up
with an execution plan. At the concluding phase of
the movement, the figures were audited to make sure
that it tallied with the planned ones. Why were so
many people forced to lie? Why did so many people
die of hunger? ... What made the students (dubbed
‘red guards” during the Cultural Revolution) go
around to confiscate others’ properties? What made
students beat their teachers to death... These were
all manifestations of the devastation of political
campaigns!”

It was because of the unbroken chain of political
campaigns that the conscience of many people was
completely wiped out and the backbone of many
intellectuals broken. People no longer dare to speak
up nor to tell right from wrong.

What have the Chinese people been
indoctrinated with?

In the last 70 years, the Chinese had been
indoctrinated with Marxism-Leninism, which is a toxic
ideologies, fallacies about an everlasting CPC rule,
and the attacks on universal values. They are also
subjected to vigorous promotion of parochial
nationalism and anti-West mentality.

1. Marxism-Leninism

A core theory of Marxism-Leninism is to achieve
world revolution (in Marxism jargon, it is called the
emancipation of the whole Mankind) by conducting
“class struggles” using violent means (called “violent
revolution”).

No thanks to this theory, the world withnessed mass
killings in all countries ruled by Marxist regimes.
According to The Black Book of Communism, 94
million people died under communist regimes.
Stéphane Courtois, Director of research at the
French National Centre for Scientific Research, who
edited the book, said in the preface: “Communist
regimes turned mass crime into a full-blown system
of government.”

The CPC disregard the fact that Marxism-Leninism
has led to mass killings and that the number of
deaths caused by the CPC itself had exceeded the
total of all the other communist countries taken
together (in the above-mentioned book it was
estimated that the CPC was responsible for the
unnatural deaths of 65 million Chinese), it continues
to revere Marxism as the “truth of the universe”. Not
only is the CPC poisoning its own people but it is
also a potential threat to the world if it still upholds
Marxism-Leninism.

47



48

Since they venerate the Marxist ideas of “class
struggle” and “violent revolution”, the Chinese
people have acquired a character trait of animosity
towards others and see things through the
“conspiracy theory” eyeglass. After long exposure to
these ideas, people inclined to politicize all issues
while not to tolerate any political dissent, their way of
dealing with people of different opinions is to crush
them totally.

2. The supremacy of the CPC and the inevitability
and longevity of its rule

In the 1980s, Deng Xiaoping expounded the “four
cardinal principles”, one of which was “holding fast
to the leadership of the CPC”. It was on the basis of
this principle that the CPC developed the theory of its
“everlasting rule”. Its propaganda wanted people to
believe that:

a. The party is synonymous with the state.

The CPC equates itself with the Chinese state.
Thus if one loves the nation, one must also love
the party. Conversely criticising the party means
opposing the nation. In other words, the CPC has
hijacked people’s patriotism. Since theoretically a
country is infinite, the eternal rule of the party is
therefore also everlasting.

b. The state owes its founding to the party. Since
1949, the CPC has implanted deeply in the minds
of the people that “without the Communist Party,
there would not be a new China”. In other words,
what the Chinese people enjoy now are a gift from
the CPC.

c. The legitimacy of the CPC is based not only on the
choice of the people but also the choice of history.
In other words, the rule of the CPC is deeply
rooted in history and therefore inevitable and
should never be challenged.

3. Opposing Universal Values

Universal values (freedom, democracy, the rule of
law, human rights, equality and fraternity) are values
developed gradually by mankind since the
Renaissance in the 17th century. They represent the
highest level of civilization mankind achieved as of to
date. These values codified in the UN’s Declaration
of Human Rights are hard-won lessons after
mankind suffered immensely during the two world
wars. However, the CPC, operating on a one-party
dictatorship, viewed them as extremely dangerous
because freedom and democracy are incompatible
with dictatorship. Because of this, many Chinese
people earnestly and spontaneously rejected these
values, thanks to the CPC propaganda. By rejecting
universal values, the Chinese society is moving
further and further away from modern civilisation.

4. Promotion of parochial nationalism and blind
patriotism

To strengthen the regime and to enhance the
legitimacy of its rule, the CPC spares no effort in
vigorously promoting parochial nationalism and blind
patriotism. The narrowness and blindness of the
average people provide the CPC with strong spiritual
and psychological support. For example, during the
Sino-US trade war, the official media of the CPC
published a report on November 13, 2018 under the
title, “The Awakening of Patriotism—The Boxers
Uprising as an Anti-Imperialist and Patriotic
Movement”. The purpose of the article was to
mobilise parochial nationalism and blind patriotism
to support the CPC’s showdown against the US.

5. Distorting the “friend-foe” perception of the
Chinese

For its own interest, the CPC did not hesitate in
distorting the Chinese people’s perception of foe and
friend. As a result, the country has taken a wrong

path in many significant historic occasions. The
history of the last two centuries shows clearly that
while Russia had seized vast tract of territories from
China, the US had not tried to get even an inch. The
correct friend-foe perception should therefore be
very clear. However, over the last 70 years, except for
a short period of intense anti-Russian propaganda,
the CPC had been telling its people that the US is the
top enemy. This distorted friend-foe perception is
due to the simple fact that the CPC itself was created
by the USSR to function as its paw in the Far East.
This umbilical tie between the CPC and Russian
overlord had completely distorted the noram
friend-foe perception.

After adopting the reform and opening policy, the
CPC has emphasised the importance of befriending
US. Deep inside, however, in close doors, the CPC
still sees the US as its enemy. Influenced by this kind
of propaganda, the people become hostile to the US
easily. They believe strongly that the US is the
number one enemy that holds down China’s
development even though this was not what
happened.

Befriending the US and distancing itself from Russia
was one of the key factors that contributed to China’s
rapid development after 1978. When Deng Xiaoping
visited the US in 1979, Li Shenzi, his interpreter and
then president of Chinese Academy of Social
Sciences, asked Deng why he attached so much
importance to the relationship with the US Deng
gave a straight-forward answer: “countries that follow
the US have all become rich and strong.”

Li Shenzhi recalled this incident while giving a
speech entitled “On the Foreign Relations of the
People’s Republic of China” in Nanjing in 2002. He
said: “Deng attached so much importance to the US
because he thought that the reform and open up
policy depended on opening up to the US. If China
did not open up to the US, it was no use opening up

to other countries (I learnt this from Zhang Wenijin, the
Deputy Foreign Minister who was in charge of
American affairs and who was responsible for
organising the delegation to the US).”

This shows that Deng was very clear that befriending
the US was in line with the national interest of China.
However, since Xi Jinping came to power, the CPC
has strengthened the propaganda against the US
because the values of democracy and freedom do
not work in favour of the CPC’s “one-party
dictatorship”. Such a wrong perception of foe and
friend is definitely not conducive to China’s long-term
development.

Conclusion

To sum up, the propaganda work of the CPC in the
last seven decades has given rise to a huge group of
people that know no moral bottom-line nor
conscience, that are parochial with blind adherence
to the CPC. They are belligerent and are
anti-civilization. Most of them harbored strong
anti-West sentiments. Of course, there are
exceptions. However, since China has a huge
population, it would be a big threat to the
international society even if only 10 percent of the
Chinese population have these characteristics.

Translator’s notes:

* “Strong-Nation People” is a direct translation from “Qiangguo Ren”, a
derogatory word coined by Chinese dissidents referring to blind supporters
of the Communist Party of China.

** Translator’s note: see https://www.bannedbook.org/forum33/topic3202.html

49



