
Revolution 
in the News: 

The Story Behind 
Ukraine’s 

Newsroom Revolt 

A Report on the Ukrainian 
Presidential Elections 2004 

by the International Federation 
of Journalists

 

 

International Federation of Journalists



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

Photos 5 & 6 October 24,  “journalists demonstrate on behalf of Channel 5 staff 
who went on hunger strike following government attempts to close 
them down. Sweeping the streets is a symbolic reminder of the So-
viet period when dissidents were forced into jobs as street cleaners 
or care-takers.”

Cover photos

Photos 1 & 2 ‘Tent City’ at the height of the Orange Revolution on Khreschatyk 
Street Kiev, November-December 04  

Photos 3 & 4 Journalists protest outside national TV channels UT-1 and 
1+1 demanding the right to report without interference. 

No part of this publication may be reproduced in any form without  the written  permission of  
the publisher. The contents of  this book are copyrighted and the rights to use of contributions 
rests with the authors themselves.

Publisher: Aidan White, IFJ General Secretary

Managing Editor - Oliver Money-Kyrle, Director, IFJ Projects Division

Author: David Crouch, Freelance Journalists, member of the National Union of Journalists Great Brit-
ain and Ireland Contribution by Uffe Gardel, Danish Union of Journalists

Design: Ruth Harland • Mosaik • info@mosaik.co.uk

Printed by Druk. Hoeilaart, Belgium

Published in Belgium by  the International Federation of Journalists
© 2005 International Federation of Journalists

International Press Centre • Residence Palace, Block C
155 rue de la Loi • B - 1040 Brussels • Belgium



1
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

International Federation of Journalists 

 “It’s a total breakthrough. It’s a revolution on the TV -- 

today Ukrainian television started to work honestly for the 

first time. Andrei Shevchenko, news anchor on Channel 5,

“I give you my word that all the high-profile cases 

closed by Kuchma will be revisited, commissions 

will be appointed and we will carry out full-scale 

investigations.” Viktor Yushchenko Nov 18 on 

Gongadze

“If  Yanukovych had won, it would have been a black time for us. But Yushchenko’s 

win will also be difficult. He wants to open the country to private Western capital. 

If  that happens I am sure half  the journalists will lose their jobs.” Sergey Goos 

IMTUU National Organiser

“The hesitant majority suddenly took action, it was all rather 

unexpected.” Yegor Sobolev, the Kyiv organiser off the IMTUU

“Today [Thursday] we reached a critical mass. We began to believe in ourselves, in 

what we could achieve. Tonight the editors gave us full freedom. Yesterday I was 

very scared. Today we are all very happy.”  Olga Kashpor, a reporter and another of 

the original 14 who started the UT-1

“The election results have been falsified. Don’t believe them. Our president is 
Yushchenko. I’m sorry I’ve had to translate lies up to now, but I’m not doing it any 
more.” UT1 presenting news in sign language for the deaf, Nov 25

“WE, JOURNALISTS OF UT1 NEWS, ARE ON STRIKE ……..

Ukrainians, we have conquered our fear because there is an 

even stronger feeling: shame. We call on producers and editors 

to think hard about their duties to the people.” statement 

issued by UT1 journalists on Nov 24

‘When covering the event, do not give long shots of the rally and shots of the crowd; 

show only groups of drunk people with socially inappropriate deviant behaviour.’1 

Temnik instructions to media on covering Yuschenko rally July 4



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

2 Contents

Introduction: Purpose of the IFJ missions to Ukraine 3

Background

1. Ukraine: a turning point for Eastern Europe? ........................................................................................... 4

2. Media freedom since Gongadze  .................................................................................................................... 5

2.1  Attacks on journalists 5

2.2  Attacks on media companies 6

2.3  The shadow of  censorship 7

The 2004 Presidential Elections  8

3. The roots of the ‘Orange Revolution’ ........................................................................................................... 8

3.1  State interference in national media 8 

 3.1.i A nation divided  8

 3.1.ii  A nation misinformed  9

 

3.2.  Interference in regional media 10

 3.2.i Western Ukraine 10

 3.2.ii Eastern Ukraine   12

4. Impact of the ‘Orange Revolution’   ............................................................................................................15

4.1 Prelude to revolution   15

4.2 Hunger strike at Channel 5  17

4.3 The journalists’ revolt on national TV   18

4.4 The immediate aftermath   22

5. Personal security of journalists .....................................................................................................................24

6. Access to information   .....� 25

7. Media ethics   ..........................� 25

8. Conclusions and Recommendations   ........................................................................................................26

Appendix .............................................� 31



3
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

Purpose of the IFJ missions to Ukraine 
The International Federation of  Journalists 

sent three missions to monitor the Ukrainian 

presidential elections of  2004, which took place 

in three rounds -- October 31, November 21 and 

December 26.

Two IFJ media experts visited Ukraine from 

October 24 – November 1, during which time 

they spoke to media experts, government 

officials including the Ministry of  Internal 

Affairs and the Central Election Commission, 

and journalists from across a wide range of  

media. The IFJ observers also visited Lviv and 

Ivano-Frankivsk. The mission held a press 

conference in Kyiv on Friday 29th October. 

The IFJ experts then joined the ‘Crisis Centre’ 

established jointly by the National Union 

of  Journalists of  Ukraine (NUJU) and the 

Independent Media Trade Union of  Ukraine 

(IMTUU) to monitor violations against media 

on the day of  the elections. The mission was 

jointly hosted by the NUJU and IMTUU. 

One IFJ media expert then returned to Kyiv on 

November 20. He again joined the journalists’ 

Crisis Centre on election day and then worked 

closely with the IMTUU in the first days of  

the ‘Orange Revolution’, issuing immediate 

responses to events and interviewing broadcast 

journalists involved in strikes and protests. He 

remained in Ukraine until December 3, giving 

interviews to international broadcast media 

about the media situation in the country. 

Between the second and third rounds of  voting, 

IFJ officials travelled to Kyiv for meetings with 

both the main journalists’ trade unions. The 

mission met with a range of  journalists who 

led the protests in the main broadcasters. It also 

held an open meeting on editorial independence, 

media reform and the impact of  foreign 

investment.

An IFJ observer then returned to Ukraine on 

December 23 for the final round of  the election, 

travelling to Donetsk in Eastern Ukraine. Here 

he interviewed journalists about the situation 

in the East, which remained overwhelmingly 

hostile to events in Kyiv. He left Ukraine on 

December 31.

The missions were tasked to: 

• Record violations of  press freedom and 

journalists’ rights during the election 

campaign; 

• Assist the two main journalists’ unions in 

their monitoring programme, including 

providing on-the-spot responses and 

investigations into violations of  press 

freedom as the need arose;

• Discuss with journalists the conditions under 

which they were reporting the elections; 

• Make recommendations to Ukrainian 

journalists’ organisations, the authorities and 

international institutions regarding political 

pressure on journalists in Ukraine and media 

development programmes. 

The situation after the first round of  voting 

was extremely tense and fraught with danger 

for journalists, and for Ukrainian democracy 

as a whole. The IFJ therefore hurried to issue 

an interim report ‘Democracy in the News: 

Journalists Act Over Ukraine Media Bias’ on 

November 11, 2004.2 Based on the findings of  

the first mission, the interim report highlighted 

 

Introduction 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

4 the dangers of  the situation and pointed to 

immediate actions necessary to guarantee media 

freedoms.

With the elections over and a new president 

inaugurated, the IFJ is now well placed to assess 

the balance sheet of  the ‘Orange Revolution’ in 

the media and identify the immediate problems 

facing journalists under the new presidency. 

The current document is based on the interim 

report but brings a mass of  new information 

concerning the period of  the revolution itself. 

It ends with the IFJ’s recommendations to 

Ukrainian national and local government, 

Ukrainian journalists’ and media organisations, 

owners and controllers of  Ukrainian media, and 

international bodies.

Background

1. Ukraine: a turning point for Eastern 
Europe? 
The ripples from Ukraine’s ‘Orange Revolution’ 

are still fanning out across Ukraine itself, and 

also beyond its borders. A key focus of  the 

revolution was the media. As in Serbia in 2000 

and Georgia in 2003, a major theme of  popular 

discontent was the way in which the incumbent 

regime manipulated the media to its own 

advantage. Would Ukraine’s governing elite 

succeed in keeping a lid on discontent through 

its control of  influential media? Or would 

the mass movement effectively denounce this 

control and inspire critical voices to re-establish 

editorial independence in the newsrooms?

After Leonid Kuchma was elected president in 

1994, Ukraine followed an inconsistent course 

of  reform. Economic reforms were undertaken, 

but as in neighbouring Russia there were 

reports of  flawed privatisations benefiting 

members of  the elite. There is copious evidence 

of  corruption and organised crime during this 

period.3

Politically, however, the country had avoided 

Russian-style authoritarianism, characterised by 

one-party domination of  parliament. In another 

of  Ukraine’s immediate neighbours, Belarus, the 

situation was (and is) even worse, with routine 

persecution of  the political opposition and 

independent media outlets. 

Ukraine is therefore a pivotal country. 

Democracy and press freedom in the new 

European Union member states may be 

considered relatively secure, but in the 

EU’s ‘near abroad’ -- Ukraine, Belarus and 

Russia -- the situation is unstable; the course 

which Ukraine takes will set an example for 

government and media in the region’s two other 

major countries. 

Before the revolution, the IFJ was extremely 

concerned that further piecemeal erosion of  

media freedom in Ukraine could become an 

avalanche, with serious adverse consequences 

for democracy and media freedom in the 

country and elsewhere in the region. 

Now, however, there is every reason to hope 

that Ukrainian civil society has risen to the 

challenge and begun to reverse these trends. 

The consequence, we believe, could re-



5
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

invigorate democratic change throughout the 

region. The aim of  this report is therefore 

to help strengthen journalists’ and press 

freedom organisations in Ukraine, and to alert 

international attention to the importance of  

their struggle. 

The report will also, however, point to the 

powerful and enduring legacy of  the pre-

revolutionary system of  centralised media 

control. It will highlight the new government’s 

duties in the media sphere and the obstacles 

journalists must overcome if  the gains they 

have made are to be reinforced and built upon.

2. Media freedom since Gongadze 
In the media field there have been deeply 

worrying developments in Ukraine in recent 

years. The following brief  discussion is essential 

background to the IFJ’s monitoring of  media 

practice during the presidential elections. 

• 2.1 ATTACKS ON JOURNALISTS 

In September 2000, Georgy Gongadze, a 

journalist known for his strident criticisms of  

(now former) president Kuchma, went missing. 

Two months later his decapitated corpse was 

found in a ditch. The murder remains unsolved, 

but there is evidence that the government and 

the prosecutor general may have obstructed 

investigations into the case. There are also 

indications that members of  government 

may have been involved in Gongadze’s 

disappearance. 

Recent revelations have reignited the issue, 

which remains a test case for media freedom 

in Europe.4 A measure of  the importance of  

this case in Ukrainian politics is the fact that 

both candidates for the presidency made a point 

of  promising to solve the murder should they 

be re-elected. On November 18, 2004, Viktor 

Yushchenko told foreign journalists who asked 

him about the Gongadze case: 

‘I give you my word that all the high-profile 

cases closed by Kuchma will be revisited, 

commissions will be appointed and we will carry 

out full-scale investigations.’ 

Mr Yushchenko guaranteed that his presidency 

would work to stop the persecution of  

journalists and that they would be able to 

work freely: ‘Now the overwhelming majority 

of  the political elite, journalists and business 

circles understand one thing – a free press is an 

inalienable part of  the progress’ of  Ukrainian 

society.5

The Gongadze case is but one of  many 

which demonstrate that Ukraine has been a 

hazardous place for journalists. In December 

2003 the Vienna based International Press 

Institute estimated that 18 journalists had 

died in Ukraine since 1991 because of  their 

work. Many of  these cases remain unsolved or 

are disputed, and there have been accusations 

that the police failed to carry out proper 

investigations.6

Physical attacks on journalists have continued, 

usually for carrying out their professional 

duties. The Kyiv-based watchdog the Institute 

for Mass Information observed almost twice as 

many (42 versus 23) incidents of  threats and 

attacks on journalists in 2003 as in the previous 

year.7

In January 2004, Yuri Mykhailovych and 

another journalist from Kirovohrad were 

attacked by unknown individuals; Mr 

Mykhailovych suffered a brain injury. He was 

the head of  the Freedom of  Speech Information 

Centre and formerly an oblast TV and radio 

journalist.8



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

6 In March 2004, Heorhiy Chechyk, director 

of  the private radio station Radio Yuta in 

Poltava, died in a car crash in mysterious 

circumstances. He had been driving to a 

meeting with Radio Free Europe/Radio Liberty 

to discuss broadcasting their Ukrainian Service 

news bulletin. Mr Chechyk had complained 

about interference in his journalism by the 

authorities.9

In August 2004, Dmitry Shkuropat, a 

correspondent for the daily Iskra in the city 

of  Zaporizhia was beaten up on his way to 

the newspaper’s office, together with a staff  

member of  the news agency Interfax. Mr 

Shkuropat suspects he was attacked because 

of  his investigation into regional crime and 

possible complicity of  the local authorities. 

Tapes of  interviews and other materials related 

to his investigation disappeared after the 

incident.10

Although the IFJ is unaware of  physical 

attacks, threats or intimidation of  journalists 

proved to be directly related to the 2004 

election campaign, the Gongadze case and other 

incidents had created a climate of  fear. This 

could not fail to put pressure on journalists to 

self-censor their work. 

• 2.2 ATTACKS ON MEDIA COMPANIES 

While individual journalists could find 

themselves facing intimidation and threats, the 

situation also evolved to include pressure on 

entire titles or companies in the media sphere. 

On 3 March 2004, Radio Kontinent was raided 

and taken off  the air by officials of  the state 

body responsible for monitoring compliance 

with broadcasting regulations. The raid and 

closure occurred only a few days after Radio 

Kontinent started re-broadcasting daily two-

hour news bulletins of  Radio Free Europe/

Radio Liberty (RFE/RL). Radio Kontinent also 

used to transmit the news programmes of  BBC, 

Voice of  America, Deutsche Welle, Polish Radio 

and the local station Hromadske Radio. The 

official reason for taking the station off  the air 

was that its licence had expired, despite the fact 

that it had already expired in 2001 in the course 

of  a bitter legal battle. 

On February 17, the private radio station 

Dovira announced it would cease re-

broadcasting RFE/RL news bulletins, after five 

years of  re-broadcasts. The announcement came 

only one month after Serhiy Kychyhyn, a known 

supporter of  president Kuchma, became the 

general producer of  Dovira radio.11

For several months before its closure, Radio 

Kontinent had complained of  harrassment from 

the tax service and general prosecutor’s office. 

Immediately after the closure, the station’s 

director and owner, Sergiy Sholokh (also a 

witness in the Gongagdze case), fled abroad; in 

August 2004 he was granted refugee status in 

the USA. Mr Sholokh claimed to have received 

repeated threats to his life, including from the 

Security Service of  Ukraine.12

The closure of  Radio Kontinent is but a recent 

example of  widespread instances of  political, 

economic and indirect pressure on the mass 

media, which had unfortunately become typical 

for Ukraine. In 2003 The Institute for Mass 

Information (IMI) documented 38 such cases, 

up from 30 the year before; arbitrary tax 

inspections were a common method. In 2003 the 

IMI also learned of  46 legal suits filed against 

the mass media and journalists, up from 38 in 

2002. Most frequently the cases were brought 

for ‘slander, moral and material damages and 

losses to a business reputation’.13

In late 2003 a court case was instituted against 

the newspaper Silski Visti for printing anti-

Semitic articles. A year later the case seemed 

to be lingering in a legal limbo; the editor-



7
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

in-chief  expected it to be dropped soon after 

the presidential elections.14 The case has been 

highly controversial: opposition leaders such 

as Viktor Yushchenko and Oleksandr Moroz 

said the attempt to close the paper was part 

and parcel of  government campaigns against 

opposition media. 

There can be little doubt that the paper 

committed a disgraceful error in printing the 

articles in question. However, Josef  Zissels, 

chair of  the Va’ad of  Ukraine, a leading Jewish 

organisation, has pointed out that there is 

little evidence that the authorities are serious 

about fighting anti-Semitism, since scurrilous 

anti-Semitic publications have been allowed 

to be sold freely every day in central Kyiv 

under the watchful eyes of  the police. ‘[The 

government’s] decision to go after Silski Visti 

is clearly connected with the fact that it is the 

largest opposition publication,’ Mr Zissels said 

not long before the election.15 

The case has been costly for Silski Visti. In 

Ukraine, newspaper subscriptions are paid for 

through the postal service, and in many cases 

local post offices in the regions had refused to 

accept renewal of  subscriptions, stating that the 

paper had been ‘closed’. This cost the newspaper 

tens of  thousands of  subscriptions in the 

summer of  2004 when annual subscriptions 

were due for renewal.16

In the election context, the case of  Channel 5 

(see below) closely follows the pattern of  the 

administrative attacks outlined above. 

• 2.3 THE SHADOW OF CENSORSHIP 

Up until November 2004, all major national TV 

channels but one (Channel 5) were under tight 

central control. The presidential administration 

regularly issued unofficial, secret directions 

-- the so-called temniki (singular: temnik) -

- to the media on how to cover various stories, 

usually so as to portray the president and 

pro-presidential parties in a positive light 

and to discredit the opposition. As a result, 

media coverage, especially by the national TV 

networks, was deeply biased and unbalanced in 

favour of  the political establishment. 

The practice of  issuing temniki has been 

widely documented. The internet publication 

Ukrainska Pravda has obtained and 

published several temniki, including orders 

of  the presidential administration to ignore 

negative international reaction to events 

in Ukraine. These particularly affected the 

three national television channels in which 

Viktor Medvedchuk, head of  the presidential 

administration, had either investments or a 

strong influence -- namely UT-1, 1+1 and Inter 

TV. 

For example, on March 11, 2004, when the 

European Parliament adopted a resolution on 

Ukraine, some 10 temniki were circulated. One 

of  these stated: ‘On March 18, information 

about the EU Resolution on the situation 

around the freedom of  speech in Ukraine was 

made public. Commentary: no mention of  any 

information about it.’ The EU Resolution was 

consequently not reported by any of  the three 

main television channels.17

A temnik reportedly issued on July 4 instructed 

journalists how to cover opposition leader 

Yushchenko’s first election rally: ‘When 

covering the event, do not give long shots 

of  the rally and shots of  the crowd; show 

only groups of  drunk people with socially 

inappropriate deviant behaviour.’18

Events immediately preceding the first round of  

voting at the presidential election demonstrated 

that the practice was still highly influential (see 

below). 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

8

3. Roots of the ‘Orange Revolution’

3.1 STATE INTERFERENCE IN THE NATIONAL MEDIA 

 • 3.1.I A NATION DIVIDED 

The elections took place against the background 

of  a deep polarization in Ukrainian society 

between support for the two main presidential 

candidates: the (now former) prime minister, 

Viktor Yanukovich, and the leader of  the ‘Our 

Ukraine’ bloc, Viktor Yushchenko. Each received 

almost exactly 40 per cent of  the vote at the 

first round on October 31. 

Mr Yanukovich enjoyed the privileges of  the 

incumbent in terms of  quantity of  media 

coverage by the main state-controlled television 

channels -- the so-called ‘administrative 

resource’ that meant (among other things) that 

news items about the government doubled 

as political advertising. But Mr Yanukovich 

enjoyed much more than this: coverage of  the 

prime minister was overwhelmingly positive, 

while that of  the challenger, Mr Yushchenko, 

was overwhelmingly negative. The Ukrainian 

Press Academy, which monitors the content of  

TV broadcasts, documented a steady increase 

in negative reporting of  Mr Yushchenko in the 

months and weeks leading up to the vote.19

The Academy also noted the dominance of  

one-sided electoral news reports without any 

attempt to present alternative points of  view; 

such reports constituted some 90 per cent of  

all TV news output. In October only one in 

nine news reports mentioned the source of  

their information, compared to one in six in 

September.20

Public opinion in Ukraine was -- and still 

remains -- sharply divided between the north-

west, which is predominantly Ukrainian-

speaking and supports Mr Yushchenko, and the 

south-east, which is predominantly Russian-

speaking and supports Mr Yanukovich; Mr 

Yanukovich was strongly supported by Russian 

politicians, including the Kremlin. This division 

was reflected in the local print media (see 

below), but not by the central TV channels, 

which emphasised and deepened the division by 

criticizing Mr Yushchenko’s supporters in the 

north-west. 

The director of  the National Television 

Company of  Ukraine (NTCU) defended the 

extensive coverage of  Mr Yanukovich on the 

main TV channels by referring to the stations’ 

legal obligation to highlight the government’s 

activities. He also pointed to a great deal of  

detailed and partially contradictory rules for 

media coverage of  the election campaign, 

enforced by the central election commission, 

plus difficulties caused by the number of  

candidates – 26 in total. 

This led the NTCU to treat the election 

campaign in an unusual manner that was not 

helpful to the public. Debates between the 26 

candidates, of  which most had no hope of  

receiving more than a tiny fraction of  the vote, 

were arranged as 13 one-hour debates between 

two randomly selected candidates. In three 

instances, one of  the participating candidates 

was so unsatisfied with their selected opponent 

that they withdrew from the programme; 

the other participant then had the full hour’s 

programme to themselves.21

The 2004 Presidential Elections 



9
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

It should also be noted that political advertising, 

to which all candidates were entitled, was used 

by minor candidates -- so-called ‘technical 

candidates’ -- mainly to attack Mr Yushchenko 

rather than advance positive programmes of  

their own. 

Media owned by the state or regional 

authorities were forbidden, according to the law 

on the presidential election, to speak or write 

negatively about any candidate -- violations 

would lead to their closure for the remaining 

period of  the election campaign. The editor-in-

chief  of  parliament’s daily newspaper, Holos 

Ukrainy, told of  one such incident: in the town 

of  Vinnitsya a newspaper was temporarily 

closed after a complaint by the Communist 

Party.22

The national newspaper Ukraina Moloda, 

which favours Mr Yushchenko, was the object 

of  10 official complaints by Mr Yanukovich’s 

election headquarters after the paper wrote that 

Mr Yanukovich behaved ‘like a cheap actor and 

a clown’ after being hit by an egg. The paper 

feared that one of  these complaints might go to 

court.23

In short, however, the IFJ believes that the law 

failed utterly to address the woeful election 

coverage on the national television channels, 

which were the main source of  information for 

millions of  Ukrainians. 

 • 3.1.II A NATION MISINFORMED 

Serhyi Taran, director of  the Institute of  Mass 

Information and author of  numerous reports 

on the media in Ukraine, summed up the pre-

election situation as follows: ‘Yanukovich 

receives much more coverage than Yushchenko, 

by an order of  magnitude. Moreover, news 

about Yushchenko is always negative, always 

connected with the word ‘conflict’. This has 

trained the viewer’s reflex reaction to connect 

Yushchenko with extremism and conflict.’24

Mr Taran explained this in terms of  censorship 

of  the main TV channels organized by the 

presidential administration: ‘Censorship is 

directly proportional to the audience size of  the 

media in question. The greater the influence of  

any media, the greater the censorship.’ 

He offered two simple proofs that censorship 

existed. Firstly, there was the astonishing 

similarity of  the information on TV stations 

which ought to have been competitors. They 

repeated precisely the same information, 

pointing to the existence of  temniki. 

Secondly, these channels represented the 

position of  the presidential administration. Yet 

the current and previous elections, and opinion 

polls, indicated that oppositional views were 

shared by large numbers of  the population. 

If  television channels worked according to 

democratic principles, they would have reflected 

these views. The fact that they didn’t suggested 

that they were under political control.

The conversations that IFJ observers had with 

Ukrainian journalists in a variety of  different 

media provided no evidence to undermine Mr 

Taran’s analysis, but plenty to support it. 

The one-sided and inflammatory nature of  

television news coverage was exemplified 

by reporting of  events in Kyiv on Saturday, 

October 23. Fighting broke out between Mr 

Yushchenko’s supporters and the police late that 

evening. All the central TV channels, plus many 

national newspapers who openly supported Mr 

Yanukovich, portrayed the incident as wanton, 

unprovoked hooliganism by Mr Yushchenko, 

his supporters and ‘Our Ukraine’ members 

of  parliament. Only Channel 5 and a few 

opposition newspapers attempted to investigate 

the root cause of  the violence, carrying 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

10 eyewitness statements that it began when plain-

clothes policemen attacked demonstrators. 

When asked about the incident, Anatoly 

Prisyazhnyuk, deputy interior minister, said 

Channel 5 had ‘distorted the situation 100 per 

cent’ by suggesting that the police had started 

the fighting. Of  opposition MPs’ relations 

with the police, he said: ‘Even the Americans 

don’t treat Iraqi prisoners as bad as that.’26 His 

remarks were typical of  the tone of  the main 

news coverage of  this incident. 

The IFJ is convinced, on the basis of  the 

information at our disposal, that the practice of  

issuing temniki was in widespread use during 

the pre-election period. However, the temniki 

were only distributed to media that could be 

expected to follow them -- the presidential 

administration appeared to have given up on 

oppositional media. This might have been 

because of  instances where opposition media 

had published the temniki they received, instead 

of  following them. 

3.2 INTERFERENCE IN REGIONAL MEDIA 

Local administrations at city or oblast (regional) 

level often operate their own TV stations and 

print media. Private media are also common, but 

the publicly owned media have some of  their 

costs covered from city or oblast budgets. In 

some instances, the employees of  TV stations or 

newspapers are co-owners of  the company and 

have a say in the appointment of  editors. 

Serious forms of  harassment of  oppositional 

regional media, especially from the tax 

authorities, still seemed to be persistent 

during the pre-election period. On March 15 

a moratorium on tax inspections in media 

companies during the election campaign 

was announced by president Kuchma -- this 

regulation helped to improve the situation. 

3.2.I WESTERN UKRAINE

In contrast to eastern regions of  Ukraine, 

the local administration in Lviv has almost no 

media of  its own: just one small weekly paper. 

There are also three small papers owned by 

the SDPU(o), the political party of  the head 

of  the presidential administration, Viktor 

Who controls Ukrainian TV?25

During the election period, ownership and control of  television broadcasting was as follows:

• The two largest TV channels -- Inter and 1+1 -- together enjoy about 60% of  the total TV 

audience. They, together with the medium-sized channel UT-1, are controlled by Viktor 

Medvedchuk, head of  the presidential administration. Inter even employs a ‘censor’ as a member 

of  staff. 

• There are four other medium-sized channels -- ICTV, STB, Novyi Kanal and Era. The first three 

of  these are under the control of  Viktor Pinchuk, president Kuchma’s son-in-law 

• Smaller channels, such as Channel 5, Tonis, NTN and TRK Ukraina, do not follow the temniki. 

Channel 5, which is owned by a businessman sympathetic to Mr Yushchenko, has experienced 

constant attempts to limit its output and close it down altogether 



11
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

Medvedchuk. In contrast, the large regional 

newspapers (Postup, Ekspress, Lvovska Gazeta 

and Vysokii Zamok) favour Mr Yushchenko. 

 • VYSOKYI ZAMOK 

The Lviv newspaper Vysokyi Zamok reported 

that in the run-up to the 2004 presidential 

elections its kiosks had been temporarily shut 

by the tax authorities because the kiosks, placed 

in a subsidiary company, were not considered 

a media company and thus not covered by the 

moratorium on tax inspections. 

On October 1 Vysokyi Zamok published 

information that Ukrainian customs officials 

wanted bribes to let people out of  the country. 

The next day over 100 militia descended on 

60 kiosks selling the paper in Lviv and outside 

the town. They stopped the kiosks working for 

three days. 

‘We lost a lot of  money,’ editor-in-chief  Stepan 

Kurpil said. ‘We hadn’t seen anything like this 

before – there had been checks, but never lasting 

more than a couple of  hours. They accused us 

of  breaking the tax laws in three kiosks.’ 

The paper had experienced a similar problem 

three years ago before the parliamentary 

elections. The tax inspector then told the 

paper’s accountant that he had been given the 

task of  fining it 2 million hrivna (approximately 

€350,000). Vysokyi Zamok threatened to 

publish this information and the investigation 

was halted. All the same, it was a blow to the 

paper’s reputation and it scared off  advertisers. 

At the time, the paper’s printing house was the 

only publisher of  Yulia Timoshenko’s national 

newspaper, Vechernyie Vesti; Ms Timoshenko, 

a controversial figure and a major backer of  

Yushchenko’s ‘Our Ukraine’ bloc, was appointed 

prime minister in January 2005.27

For over a year the newspaper had been unable 

to implement plans to change the printing 

process, allegedly because of  obstruction from 

the local administration. 

 • LVIVSKA GAZETA 

The experience of  another Lviv newspaper 

suggests that the elections actually meant less 

harassment for some regional media. 

Lvivska Gazeta is a daily business title; it is 

three years old. The paper doesn’t hide its 

support for Mr Yushchenko. Its owner is a 

young businessman with a chain of  women’s 

clothes shops. 

The tax inspectors had taken out 10 court 

cases against the newspaper since it had been 

established; the paper lost them all. Editor-

in-chief  Oleg Bazar said: ‘For example, we 

re-printed material from a Polish newspaper, 

and they sued us. The law says you have to sue 

the original source, but the judge ruled we had 

translated it into Ukrainian, so we were now the 

original source. The fine wasn’t large but we 

lost 60 per cent of  our advertisers in a month 

because of  it.’ 

In the summer of  2003, the authorities also 

obstructed the paper’s distributors, resulting 

in a 30 per cent loss of  sales. Then there was 

an attempt to confiscate computers because of  

unlicensed software. 

However, from the start of  the election 

campaign attempts to persecute the newspaper 

ceased, Mr Bazar said. ‘With the start of  the 

election campaign, all this stopped. Now they 

are putting pressure on the owners instead.’ 

He added: ‘Newspapers are more independent, 

especially in the regions, although the 

government has 100 per cent control over 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

12 the TV. We have no problem with access to 

information.’28

• MIST: A SUSPICIOUSLY UNLUCKY REGIONAL  

TV STATION 

A series of  highly unusual incidents at a 

Lviv TV station which broadcasts material 

sympathetic to the opposition suggested a 

concerted attempt to drive it off  the air. 

TV company Mist was one of  the first 

independent television channels in Ukraine. It 

is a Ukrainian-Canadian joint venture. Some 70 

per cent of  its output consists of  re-broadcasts 

of  material produced by Channel 5. Ninety per 

cent of  viewers in Lviv watch this channel. 

The telephones at Mist were ringing off  the 

hook during the hunger strike at Channel 5 as 

viewers phoned in their support, according to 

commercial director Yulia Zvolinska. 

Since it started operating in 1993, the station 

‘had no problems whatsoever’, Ms Zvolinska 

said. But on the night of  October 19, 2004, 

the station’s premises were flooded, destroying 

archives and the advertising department. Then 

the following night (October 20) someone 

attacked the cable carrying the signal. For four 

hours the station was unable to broadcast. ‘This 

was done by people who knew what they were 

doing,’ Ms Zvolinska told the IFJ. 

The following night (October 21) there was 

a fire in the main fuse box in the premises. It 

didn’t interrupt broadcasts, but the next day the 

broadcast team had to wear face masks because 

of  the fumes. For five days the people living in 

the block of  flats above were without electricity 

and water. 

On the night of  October 25 there was another 

fire in the same fuse box. By this time the 

station had moved the journalists and its 

broadcasting operation to another location. The 

police and electricians say the fuse box fires 

were arson; the fire service says they were not. 

3.2.II EASTERN UKRAINE

East Ukraine is the stronghold of  (now 

former) prime minister Viktor Yanukovych, 

who received over 96 per cent of  the vote in 

some industrial centres. Here the events in 

Kyiv and the west of  the country were greeted 

with anger and even fear. For example, at a 

meeting of  some 150,000 people in Donetsk 

a few days after the second round of  voting, 

political leaders told the crowd that ‘fascists’ and 

‘terrorists’ were coming to power in Kyiv. The 

strength of  this mood led to fears that the East 

might separate and the country break up.

The tensions in the East have not come about 

overnight. When Mr Yushchenko tried to hold a 

political congress in Donetsk in October, 2003, 

tens of  thousands of  people came out to protest 

and his plane was unable land. When finally it 

did, he was unable to leave the airport. 

The situation reflects the dominance of  East 

Ukrainian business and political leaders in 

central government -- the so-called ‘Donetsk 

clan’. Mr Yanukovych himself  was governor of  

Donetsk region before becoming prime minister; 

Ukraine’s richest man, Rinat Akhmetov, is 

based in Donetsk, where he wields enormous 

influence. Akhmetov controls 98 per cent of  

TRK Ukraina, a Donetsk-based television 

station which is broadcast nationwide. The bulk 

of  the print media in the city is also owned and 

controlled by Akhmetov.29

In consequence, the media environment in 

Eastern Ukraine differs significantly from 

the West. Journalists in the East are much 

less likely to find themselves faced with 

temniki or other limits imposed on their work. 

Unfortunately, however, it is not difficult to 

demonstrate that the output journalists produce 



13
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

falls far short of  internationally accepted 

standards. This is also true of  some Eastern 

media that support Mr Yushchenko.30

• DONETSK

Independent Donetsk journalists who are 

critical of  both sides in the presidential conflict 

explain the situation as follows. 

At the 1999 presidential elections, president 

Kuchma reached an agreement with the 

‘Donetsk clan’ that he wouldn’t interfere in 

their affairs, so long as they could deliver 

him the votes he needed. In Western Ukraine 

Mr Kuchma used the Communist Party as a 

means of  encouraging people to vote for him 

as the lesser of  two evils. In the East, however, 

the Communists remained popular, and so 

the election in the East had to be controlled 

ruthlessly from above. As a result, any residual 

independence in the Eastern media was finally 

wiped out. Boris Kolesnikov, chair of  the 

Donetsk regional council and closely linked 

to Mr Akhmetov, instituted a regime of  strict 

control of  the region’s media.31 

Take the weekly newspaper Salon, for example. 

It belonged to its editor-in-chief, Leonid 

Tsodikov. Established in 1995, Salon was a 

successful business and a highly profitable 

title, and was therefore independent from 

any of  Ukraine’s wealthy ‘oligarchs’. Then 

Mr Akhmetov purchased it and it changed 

sharply for the worse. Tsodikov remained on 

the newspaper in a management role. The 

professional journalists left the newspaper, 

many moving to Kyiv. Their places were filled 

by inexperienced and unqualified staff.

Volodymyr Boyko, formerly a reporter on Salon 

and now based in Kyiv, says the example of  

Salon was repeated throughout the press in 

Donetsk region. ‘The epitome of  talentlessness 

is Donbasskie Novosti. The staff  openly declare 

that newspapers ought to be propagandistic. 

Even in the USSR there was no such thing as 

this, and journalists wrote so that you could 

read between the lines.

‘No one buys newspapers like these for their 

news. Salon remains popular because of  its 

colour supplements, for example. Many titles 

are forcibly distributed: all pensioners are 

required to take out a subscription to Veteran, 

for example. The stated print run is one thing, 

but how many are sold is quiet another.’

The Donetsk-based television channel TRK 

Ukraina is also a mouthpiece for the Eastern 

elite. Ironically it started out as the first 

independent municipal television station in 

the USSR at the end of  the perestroika period. 

In 2000, however, Mr Akhmetov combined 

all the local Donetsk TV channels into one as 

TRK Ukraina, which also began to broadcast 

nationally. The station is headed by a former 

Soviet TV correspondent, Gennady Kondaurov.

TRK Ukraina went to extraordinary lengths 

to denigrate Mr Yushchenko, editing his words 

to make them seem that he meant something 

completely different. During the election 

campaign, for example, Yushchenko said that he 

was ‘ready to go down on my knees before the 

miners’. This quote was edited and repeatedly 

shown on TRK Ukraina as if  Yushchenko had 

said he wanted to force the miners to go down 

on their knees. 

Similarly, the words of  opposition leader Yulia 

Timoshenko in parliament were twisted to 

make it seem that she had called for Donetsk 

region to be surrounded by barbed wire and 

cut off  from the rest of  Ukraine. After the 

revolutionary events in the West, when it was 

already becoming clear that the opposition 

would win the election, Mr Akhmetov himself  

admitted that Ms Timoshenko had not used 

these words.32



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

14 Sergei Harmash, a journalist on the independent 

internet publication Ostrov, adds that many 

Donetsk journalists have been in their jobs since 

Soviet times and therefore behave as ideologists 

and propagandists. ‘They are not accustomed to 

working as journalists,’ he says.

Consequently there have been very few protests 

by journalists against the bias of  the media 

on which they work. The deputy editor of  the 

newspaper Donbass walked out of  his job in 

October, 2004, because of  the paper’s position, 

but this is a notable exception. 

Mr Harmash concludes: ‘It’s the journalists 

themselves who are strangling freedom of  

speech in Donetsk. It’s self-censorship.’

As an extreme example of  this, he points to 

journalists’ reactions to the brutal murder of  

local television journalist Ihor Oleksandrov in 

the summer of  2001. 

Oleksandrov was well known for his reports 

on how the police and courts were linked 

with and covering for criminals in the region. 

The journalist found two former policemen 

who were willing to talk about this on air. 

Oleksandrov took the story to Kyiv and received 

independent proof  that his information was 

correct. At this point he was murdered: he was 

attacked and died of  serious head injuries on 

July 7, 2001, in the town of  Slavyansk, northern 

Donetsk region.

The case caused a storm of  interest when the 

prosecutor accused a homeless person of  the 

murder, but a court set him free. 

‘The case had a major impact here,’ Mr 

Harmash says. ‘It’s the only instance in which it 

has been proved that a journalist was killed for 

their journalism, not for something else. 

‘I was scared, because I was reporting the 

case for [respected Kyiv weekly] Zerkalo 

Nedeli. However, the murder didn’t make other 

journalists here scared. On the contrary, they 

said things like: ‘He had it coming to him.’ It 

was very unpleasant.’33

Mr Harmash says that his publication, Ostrov, 

which survives on grants from organisations 

such as the US Embassy, is not persecuted by 

the Donetsk authorities. However, it appears 

that Mr Boyko was victimised for his work. 

In May, 2002, he was arrested in the editorial 

offices of  Salon and briefly jailed. At the time, 

his main publications were in the internet 

publication Ukraina Kriminalna, which 

specialised in exposing corruption in high 

places. 

There were international protests about the 

arrest, and Mr Boyko was released after 10 

days. President Kuchma criticised the arrest and 

demanded an investigation. 

 • KHARKIV

On 18 October, 2004, police searched the second 

home near the eastern town of  Kharkiv of  

Natalia Stativko, editor of  the online magazine 

Obiektiv-No. Ms Stativko says the search was 

clearly linked to her work as a journalist and 

to the presidential election. Two weeks before 

the incident she had spoken at a meeting of  the 

Organization for Security and Cooperation in 

Europe (OSCE), denouncing violations of  free 

expression in Ukraine. Obiektiv-No is known 

for publishing critical materials about the police.

Ms Stativko told the IFJ: ‘The militia came to 

my dacha and broke into it. They behaved very 

strangely. A neighbour asked what they were 

doing and they showed her their identification. 

I complained to the local prosecutor, who 

appointed a commission which concluded 

that nothing untoward had taken place: the 



15
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

police had seen an open window and went to 

investigate, they said. 

‘But everything in the house had been turned 

upside down. It was clear they were looking for 

something. No one has explained to me what 

they were doing. 

‘I wrote another letter and met the police chief. 

He said yes, your rights have been infringed. 

I was given a document stating that the 

policemen involved had been disciplined. 

‘The search took place on the Monday after I 

had returned from Warsaw, where I had spoken 

at a meeting of  the OSCE on human rights. As 

a result I was unable to work for three weeks, I 

was so upset.

‘But a lot has been published about it and I have 

received a great deal of  support from other 

journalists. So solidarity exists.’

Obiektiv-No is part of  a group of  media 

including a newspaper, radio station and TV 

news. The paper has a substantial print run of  

some 6,000 copies. The company employs 50 

staff, of  which 15 are journalists.

The group claims to strive for objectivity, Ms 

Stativko says, adding: ‘In this country, if  you 

criticise the authorities you will be accused of  

being an oppositionist. We try to be neutral. I 

can’t say we are 100 per cent neutral, but we do 

our best.’ 

However, this neutral position is not typical for 

Kharkiv media, where most publications are 

on the side of  the authorities. In general, the 

main problem is that journalists feel they have 

to self-censor their work to avoid provoking the 

authorities.

‘The main problem is that the owner gets 

threatening phone calls. There have been no 

threats to journalists. Sometimes we are refused 

accreditation, so there is some indirect pressure 

on us.

‘But our owner covers for us. He doesn’t tell us 

how to report on the elections. However, we are 

forced not to publish certain things, for example 

about privatisations. We censor ourselves. Self-

censorship is the biggest problem for Ukrainian 

journalism.’34

4. Impact of the ‘Orange Revolution’
Time line of  key developments during the 

election campaign 

• 4.1 PRELUDE TO REVOLUTION

In the week before the second round of  

voting, attacks by the authorities on the media 

continued. 

Tuesday’s issue of  Silski Visti (November 

16) was blocked at the printers and was not 

distributed for several days. The entire print 

run of  this major national daily remained at 

the printers. The issue carried a large interview 

with Mr Yushchenko – the number had been 

produced with Mr Yushchenko’s backing and 

with an extra large print run. A week before 

the paper had produced a special issue on 

Yanukovych. 

Saturday’s issue of  Den (November 20) didn’t 

come out – the first time in eight years that the 

national daily had not reached its readers. It’s 

editorial was critical of  Mr Yanukovych, and 

the paper reportedly declined to print the text 

of  a report by a parliamentary commission 

investigating accusations that Mr Yushchenko 

had been poisoned (the report said no evidence 

had yet been found to confirm he had been 

poisoned). Over the weekend the paper’s owners, 

linked to the government, tried to replace the 

editor, Oleg Ivantsov, but journalists refused 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

16 to accept his replacement, Valery Stepanyuk, 

who previously worked as a state censor on TV 

channels Inter and 1+1. 

In the city of  Sumi in northern Ukraine, on 

Thursday (November 18) unknown persons 

seized some 500 copies of  the weekly newspaper 

Panorama from sellers at the city’s central 

market, saying that the paper was ‘opposed to 

the government’ and contained pro-opposition 

leaflets. The staff  rejected these accusations, 

pointing out that if  a paper was not actively 

pro-Yanukovich it was automatically accused 

of  being pro-Yushchenko. On the day of  the 

first round of  elections (October 31), a tear 

gas canister had exploded in the building 

housing the Panorama offices and the offices of  

radio station Nochnoi Dozor, with which the 

newspaper collaborates closely. Several staff  had 

been injured by the gas.

In Kharkiv, eastern Ukraine, a week before the 

first round of  the elections police attempted 

to close down the printers where weekly 

newspaper Obiektiv is printed. When the 

printers refused, police were stationed at the 

gates and stopped and checked every car going 

in. Newspapers then started to appear that 

looked similar to other well-known newspapers, 

but were full of  propaganda; also ‘opposition’ 

leaflets appeared with extremist demands, such 

as calls for civil war. 

In Nikolaev, in southern Ukraine, the 

weekly paper Yuzhnaya Pravda was printed 

on Thursday (November 18) but was not 

distributed. Journalists on the paper interpreted 

the problems as a repeat of  the scenario 

observed at Silski Visti, and saw it as just one of  

‘a mass of  such instances in Ukraine’.35

On election day (November 21) and the days 

immediately afterwards, there were frequent 

reports of  pressure on the media. In particular, 

there were renewed fears of  attacks on TV 

station Channel 5, prompted by an emergency 

session of  the National Council on Radio and 

TV Broadcasting on October 23 amidst fears 

that the session would revoke Channel 5’s 

license; protests prevented the session from 

Election Timeline  

Date Event
October 18th  Channel 5 bank accounts frozen

October 25th  Channel 5 hunger strike starts

October 28th  42 broadcast journalists issue statement refusing to publish lies. Over 300 
more sign within next two weeks

October 29th  President Kuchma attacks protesting journalists

October 31st FIRST ROUND OF ELECTIONS

November 20th National Silsi Visti prevented from distributing 

November 21st  SECOND ROUND OF ELECTIONS

November 24th  Yanukovich declared winner

November 24th  14 journalists announce strike at UT1 

November 25th 330 more staff  joined the strike. 
By evening UT1 broadcasting objective news

 Strikes and independence spread to other national broadcasters Inter and 1+1

December 26th  Election Re-run



17
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

taking place. Channel 5 continued to be blacked 

out in the regions, however: on the morning of  

October 24 the channel’s signal was cut off  in 

Odessa, and for the previous few days there had 

been no signal in Uzhgorod (a major town in 

western Ukraine). In Kyiv on October 23 the 

signal was temporarily cut off  in several parts 

of  the city. 

Commenting on the situation, Valery Ivanov, 

head of  the Ukrainian Press Academy said: ‘I 

constantly expect an attempt to close down 

the channel. The stakes are very high. The 

government is weighing up the advantages of  

closing down the station against the protests 

this would provoke.’ 

The journalists’ union IMTUU told the IFJ 

that its members across the country were 

experiencing problems. The state postal service 

had refused to distribute the newspaper MIG 

in Zaporizhie, eastern Ukraine; sellers of  the 

newspaper Panorama in Sumi (north-West 

Ukraine) were threatened by skinheads on 

October 23; radio stations well-known for their 

independent broadcasting in Kharkiv were cut 

off  yesterday just five minutes before a mass 

meeting in support of  opposition candidate 

Viktor Yushchenko. 

• 4.2 HUNGER STRIKE AT CHANNEL 5 

On Monday October 25, less than a week before 

the first round of  elections, staff  at Channel 

5 went on hunger strike. The ‘rolling’ hunger 

strike involved all 250 employees in a protest 

against attempts to force the station off  the air; 

at any one time, 20 employees were on hunger 

strike for a 24-hour period. 

Channel 5 is a new TV station, barely one year 

old, but in that short space of  time it had built 

a reputation for independent and critical news 

reporting. Unlike its rivals, the station had given 

air time to Mr Yushchenko and his supporters. 

Channel 5 is owned by Petro Poroshenko, a 

businessman close to Mr Yushchenko. This had 

made it a target for the government and for 

pro-government businessmen and politicians. 

Channel 5 experienced constant problems with 

its license to broadcast, with the frequency 

on which it broadcasts, and with the cable 

operators on which it relies to get its signal into 

Ukrainian homes across the country. 

Channel 5 complained about tax inspections 

that seemed to be used as an instrument for 

blocking the company’s work. Moreover, the 

station claimed that the National Broadcasting 

Council had given out hundreds of  licenses, but 

not to Channel 5. In Spring 2003 the station had 

requested nation-wide frequencies: by law the 

station should have received a reply within two 

weeks, but 18 months later had heard nothing. 

During that period the National Broadcasting 

Council had issued some 300 frequencies, mostly 

in the Donetsk region in eastern Ukraine. 

Over the summer of  2004, Channel 5 was 

repeatedly taken off  the air. In June, the 

Donbasstelemerezha and Ukrtelemerezha 

cable operators stopped carrying the channel 

on the cable networks in Donetsk and some 

cities of  the Donetsk region. The same thing 

reportedly happened in Dniprodzerzhinsk 

and Novomoskovsk. On 29 June, following 

the channel’s broadcasting of  parliamentary 

sessions, the director of  its cable company and 

his deputy were arrested and charged with a 

number of  offences, including violating their 

broadcasting licence, money laundering and 

broadcasting pornographic materials.36

In August there was periodic jamming of  

Channel 5 broadcasts in Kirovohrad. The 

broadcasts were also discontinued in the 

residential district of  Uzhhorod, where 

approximately 120,000 people live. The 

same month, cable operator Falstap stopped 

broadcasting Channel 5 in Dnipropetrovsk. 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

18 After a demonstration in front of  the 

Dnipropetrovsk regional administration by 

approximately 50,000 people, Falstap resumed 

the broadcasting of  Channel 5.37

The last straw for the station’s staff  came 

when, on October 13, a parliamentary deputy, 

Vladimir Sivkovich, went to court to seize two 

of  the station’s bank accounts after it broadcast 

accusations about Mr Sivkovich’s investigation 

of  a mysterious illness suffered by Mr 

Yushchenko, claimed by the opposition leader 

to be a result of  poisoning by the security 

services. On the next day the station’s license to 

broadcast was revoked and on October 18 two 

of  its bank accounts were seized. 

Revocation of  licenses is an unusual event. 

Moreover, Channel 5 received the judicial 

revocation almost on the same day as its bank 

accounts were frozen. The station saw a clear 

connection between these two events and 

perceived them as a new level of  pressure 

against the company. 

On October 20 the management of  Channel 

5, with the backing of  the workforce, issued 

an ultimatum that staff  would begin a hunger 

strike at 21.00 on Monday October 25 if  the 

following four demands were not met: 

• The bank accounts to be released; 

• The license to broadcast be restored; 

• Cable operators to restore the signal; 

• Mr Sivkovich to apologise publicly to 

Channel 5 staff. 

These demands were not met and the hunger 

strike went ahead. The protest received 

coverage in opposition media but was ignored 

by state-controlled television. 

The action had a rapid impact, however. The 

station’s bank accounts were restored, as was 

its signal in Donetsk. Mr Sivkovich apologised 

live on air over the telephone. The question of  

the station’s license to broadcast was resolved a 

week later, and the hunger strike ended. 

During the protest Channel 5 was flooded with 

messages of  support from journalists and the 

public. The station’s journalists believe their 

protest helped to strengthen the solidarity of  

journalists on other stations.38

Journalists at Channel 5 also took part in a 

protest organised by the IMTUU on Sunday, 

October 24. The action consisted of  journalists 

sweeping the streets to show that they were 

being robbed of  the right to pursue their chosen 

profession. 

• 4.3 THE JOURNALISTS’ REVOLT ON NATIONAL 

TELEVISION39

On Thursday, October 28, 42 television 

journalists in Kyiv made a public declaration 

that they would no longer broadcast ‘lies and 

distortions’. The journalists’ decision was 

announced at an open-air press conference in 

the capital. The journalists, from five television 

channels (Inter, 1+1, ICTV, Novyi Kanal and 

Tonis), signed a statement that they would 

strictly observe their professional ethics, 

refusing to compile unsourced reports and 

ignore alternative points of  view. 

Within two days their number grew to 180 

from 18 TV channels. By mid-November over 

300 had signed the statement. On ICTV a 

majority of  journalists signed, while on UT-1 a 

majority of  news journalists signed. 

In 2002 a similar statement was issued during 

the parliamentary elections and received 

400 signatures. But there were two major 

differences: this time the protest was focused 

on broadcast journalists, whereas in 2002 any 

journalist could sign. Also, the most recent 

statement pledged the journalists themselves to 

action -- they refused to work on professionally 



19
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

unethical reports. In 2002 the statement was 

much more of  a gesture. 

In consequence, TV news and news analysis 

marginally but noticeably improved (although 

only temporarily) in the days after the 

journalists’ statement appeared. On the day 

after, the public channel UT-1 broadcast for the 

first time an interview with Mr Yushchenko. 

That evening it broadcast an interview with 

Nikolai Tomenko, head of  the parliamentary 

Committee on Free Speech – apparently this 

would have been unheard of  earlier. Examples 

of  obvious lies and propaganda briefly 

disappeared. On the contrary, some sound and 

balanced reports were broadcast, such as a 

report on Inter about elections in Abkhazia, and 

a report on Novyi Kanal about alleged ‘planting’ 

of  grenades on opposition organisations in Lviv. 

The editor-in-chief  of  Inter told journalists 

they could make whatever reports they like, 

although he reserved the right not to broadcast 

them.40 On ICTV the president of  the company 

promised that each report would contain two 

different points of  view. 

Immediately after their protest the journalists 

were subject to concerted management attacks. 

Across almost all the main TV channels they 

were accused of  being ‘dupes of  the opposition’, 

of  splitting their editorial teams, of  being 

‘holier-than-thou’ and not having the guts 

to simply quit their jobs. These attacks were 

reinforced by president Kuchma himself, who 

announced on October 29 during a visit to 

Chernigov that the journalists who signed 

the declaration were ‘a tiny number’ who 

considered themselves a ‘white race’ above other 

journalists. He said if  they didn’t like where 

they worked they should leave and get other 

jobs.41

Indeed, that same day seven journalists at 

1+1, the second largest channel, resigned in 

desperation because they felt they didn’t have 

the support of  other staff. They said they quit 

‘after the failure of  all our attempts to stop 

censorship’ on the channel. ‘We refuse to take 

part in a war of  information declared by the 

power against its own people,’ said a declaration 

issued by the journalists, who called on the 

channel to ignore the temniki. 

That same evening, however, a meeting of  some 

30 journalists from six central TV channels 

showed that activists were in good spirits and 

determined to fight on. The meeting agreed: 

• To immediately picket any TV station that 

tried to sack journalists; 

• To use ‘partisan’ methods (interrupting 

live broadcasts, departing from prepared 

texts, using sports and weather bulletins to 

broadcast news) in the event of  major events 

going unreported during the election period, 

such as mass demonstrations, disturbances or 

repressive actions by the police or military. 

In the second week of  November the channel 

UT-1 refused to renew the contract of  one of  

the journalists who had signed the statement; 

several other journalists were told they were 

no longer needed and could ‘take a rest’ from 

compiling news reports. 

The journalists’ action was initiated by the 

Independent Media Trade Union of  Ukraine 

(IMTUU). Three weeks previously the union 

had spoken to journalists at Inter, who said they 

were suffering and that staff  were saying they 

were fed up with censorship. The statement 

then originated from a union meeting at Inter 

and was swiftly backed by ICTV and then Novyi 

Kanal. (The analogous statement by journalists 

in 2002 was the catalyst for the creation of  the 

IMTUU.)42

These protests were the harbinger of  a major 

revolt that broke out among journalists after 

the second round of  voting on November 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

20 21. They are a brilliant demonstration of  the 

importance of  long and often difficult trade 

union struggles in laying the groundwork for 

future breakthroughs.

On election day (Sunday, November 21) and 

the day after, four news readers on channel 

1+1 refused to present election coverage due to 

‘crude’ censorship of  the news. The channel was 

forced to drop certain news bulletins altogether. 

This was the first sign that things were coming 

to a head on the central television stations.

On the morning of  Wednesday, November 

24, 14 news journalists on the First National 

channel, or UT-1, announced they were on 

strike and would not work on news stories 

that did not meet professional standards. They 

issued a signed public statement: 

‘To all citizens of  Ukraine, all mass media 

in Ukraine and across the world, to all 

international missions and organizations, to 

diplomats, to all those who are not indifferent to 

the fate of  the Ukrainian nation. 

‘WE, JOURNALISTS OF UT1 NEWS, ARE 

ON STRIKE

‘For a month we have negotiated with 

management. We have tried to change the 

situation and give balanced and objective 

news. Unfortunately we didn’t get the result 

we wanted. Management is powerless to 

influence the content of  the news. In this they 

are breaking the law on information, which 

gives Ukrainians the right to objective, full 

information. We therefore consider such news 

illegitimate and want no part in its production.

‘We want to remind you that national TV 

exists on tax-payers money. This money does 

not belong to the government or some other 

body, it is paid to the treasury by all citizens of  

Ukraine. Why should we, citizens ourselves, 

broadcast dishonest and false information, 

working according to temniki and therefore be 

responsible for lies?

‘Ukrainians, we have conquered our fear because 

there is an even stronger feeling: shame. We call 

on producers and editors to think hard about 

their duties to the people.’

But instead of  walking out of  the building, the 

striking journalists remained inside to argue 

with colleagues. Other journalists and staff  

signed up to the statement and by Thursday 

morning they numbered 330. The struggle was 

clearly intense: on Wednesday’s mid-morning 

news bulletin viewers could hear shouts 

of  ‘Rubbish!’ from inside the studio as the 

presenter read the news. A voice cut in: ‘That’s 

only the technicians, ignore it.’

The 11 o’clock news bulletin the next day 

went out with translation into sign language. 

But instead of  following the newsreader, 

the signaller told the programme’s 100,000 

deaf  viewers: ‘The election results have been 

falsified. Don’t believe them. Our president is 

Yushchenko. I’m sorry I’ve had to translate lies 

up to now, but I’m not doing it any more.’ 

On the afternoon of  Thursday, November 25, 

reps from all UT-1’s editorial departments met 

management with an ultimatum: either you let 

us broadcast what’s happening in the country, or 

we all walk out. At 9pm the channel carried its 

first uncensored news bulletin.

‘The day before there wasn’t a single shot of  the 

crowds on Kyiv’s central square, nothing about 

Kyiv at all,’ said Maxim Drabok, news reporter 

on the channel. ‘There was a total information 

blockade -- people didn’t know what they 

were voting for. But today there was objective 

information showing the mass of  people, plus 

news about what had happened on the channel.



21
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

‘Journalists and other staff  in sport, culture 

and other departments all supported us. We 

had been fighting for over a month. Ten of  us 

had signed the public declaration in October, 

then there was a battle for the airwaves: we had 

constant negotiations with the management. 

‘We now have a promise from management 

– they understood that everyone had woken 

up. I always said to management that I respect 

you as journalists but not as bureaucrats. We 

convinced them that they are journalists first, 

not pen-pushers. 

‘This afternoon representatives from all the 

editorial departments gathered in the foyer 

to read management a statement demanding 

objectivity. We gave them an ultimatum if  they 

didn’t comply we would all go on strike and 

demand that the European Broadcasting Union 

exclude us from their membership.’

Olga Kashpor, a reporter and another of  the 

original 14 who started the UT-1 snowball 

rolling, explains its dynamic: ‘News is the core 

around which the rest of  the channel revolves, 

so the other staff  realised they had to help. 

Today [Thursday] we reached a critical mass. 

We began to believe in ourselves, in what we 

could achieve. 

‘Tonight the editors gave us full freedom -- 

usually we’d simply carry out their orders. So 

we produced the programme among ourselves, 

helping each other as we went along. Yesterday 

I was very scared. Today we are all very happy.’

Inspired by what was happening on the streets 

and at UT-1, protests rolled through newsrooms 

in Kyiv. On Inter, the nation’s largest channel, a 

well-known presenter, Oleksander Lyukianenko, 

walked off  the job because he was so disgusted 

with events. ‘We started with Yanukovych 

supporters, but an hour into the programme I 

was told I had to keep on interviewing them. It 

went on like that for nearly five hours,’ he said.

‘Then to make matters worse they broadcast the 

programme on three channels simultaneously. 

It looked like I had betrayed my colleagues by 

going along with it. So during an ad break I got 

up and walked out.’

After Lyukianenko quit, journalists demanded 

a crisis meeting with the editor, which lasted 

several hours. The result was scrupulously 

balanced news bulletins on Thursday evening.

‘It astonished me,’ Lyukianenko said. ‘The 

broadcasts were fundamentally different from 

anything we’d seen in the last four years. They 

were balanced, gave different points of  view, and 

the journalists didn’t follow a temnik.’

Andrei Tichina, a presenter on Channel 1+1, 

the second largest in Ukraine, told how his 

colleagues’ battle against the temniki also boiled 

during those critical days. 

‘For two years the channel has been under 

political pressure. 1+1 was working under 

direct censorship. We tried to fight it, arguing 

over phrases, words, even commas. Before 

the first round of  the elections seven of  our 

journalists walked out. We have good relations 

with our management, but for many it had 

become morally untenable.

‘On the night of  the elections we had planned 

a “marathon” with news and analysis. I and a 

colleague refused to present it, so Pekhovshik, 

the chief  news editor, had to do it all.

‘On the next day all the other news presenters 

refused to work. In these extreme conditions, 

after long negotiations with the management, a 

decision was agreed to restart news but with no 

censorship. At 19.30 our first honest news was 

broadcast. It was a big victory.’



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

22 • 4.4 THE IMMEDIATE AFTERMATH43

The breakthrough in the media came at a crucial 

time for the mass opposition movement. On 

Wednesday (November 24) Mr Yanukovych was 

officially announced the winner of  the election, 

which came as an unexpected blow to he crowds 

on Kyiv’s streets. At the same time, Russian 

politicians were calling openly for the East 

to split away, while the opposition leadership 

seemed unable to reach out to Yanukovych 

supporters.

On the day that the journalists’ revolt seized 

the main television stations, Yulia Mostova, 

deputy editor of  liberal weekly Zerkalo Nedeli 

(The Weekly Mirror), explained its potential 

significance for the further progress of  the 

revolution: ‘The TV broadcasts played on the 

ideological difference between east and west 

Ukraine. Yanukovych’s entire political strategy 

was aimed at dividing the country. Now that 

journalists can work professionally and freely, 

people in the east will see that Yushchenko 

doesn’t have hooves and a tail, that he doesn’t 

wear a swastika. The TV has been responsible 

for fermenting division -- now it can re-unify 

the country.’

Andrei Shevchenko, news anchor on Channel 

5, told the IFJ: ‘It’s a total breakthrough. It’s 

a revolution on the TV -- today Ukrainian 

television started to work honestly for the first 

time.

‘Pekhovshik has been a symbol of  censorship 

and manipulation for many years. But today 

the news on his channel began with a collective 

statement from the staff  on the channel 

apologising for what they had done before. On 

Inter and UT-2 – a citadel of  the administration 

– the editor in chief  had no choice but to 

comply with the journalists’ demands. For five 

years this has been unthinkable.

‘Most Ukrainians understood today that 

something new has started. People have been 

phoning in from the regions and asking us 

what’s happened. They turned on the news and 

understood that the government is going to 

change. I can’t imagine any other outcome.’

Mr Shevchenko compared the role of  Channel 

5 to that of  Rustavi 2, the independent 

station that was influential during the ‘velvet 

revolution’ in Georgia a year before.

‘We understand that our channel has made a 

huge contribution to what’s happening. It’s not 

just been the analysis and reporting, but also the 

live broadcasts without any commentary. The 

strength of  these broadcasts were a massive 

driving force.

‘Yesterday Kuchma accused us of  preparing 

the ground for a coup and said he was sorry 

he hadn’t closed us down earlier. I think that’s 

a compliment to us, coming from a man who 

has treated the media the way he has under his 

regime.’

Undoubtedly the journalists’ revolt had a major 

impact on the subsequent course of  events and 

helped contribute to Mr Yushchenko’s eventual 

victory. It should be stressed, however, that 

journalists were not striking and protesting 

in favour of  Mr Yushchenko; rather they were 

fighting for balanced editorial policies based on 

ethical, professional standards.

Moreover, in Eastern Ukraine the change in 

reporting on the main TV channels had a fairly 

marginal impact on the final election results. 

Sergei Harmash, editor of  the Donetsk internet 

site Ostrov, said: ‘If  people are told the same 

thing for 10 years, they can’t change their 

opinions in a few weeks. Emotion also plays 

a role. They have decided that Kyiv is lying: 

everything Kyiv says is treated as deception.’



23
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

It remains a fundamental weakness of  the 

‘Orange Revolution’ that it failed to get its 

message across to the East, and when it did, that 

message was not readily assimilated. 

For journalists’ trade unions, there were plenty 

of  lessons to draw from the Orange Revolution 

and their members’ action on the television.

‘Censorship had been weakened during the first 

round of  the elections, when journalists saw 

they could do something about it,’ said Yegor 

Sobolev, the Kyiv organiser off  the IMTUU. 

‘After the second round people came together on 

separate channels and made mini-revolutions all 

on the same day. The hesitant majority suddenly 

took action, it was all rather unexpected.

‘Before the union got involved there had been 

individual protests in private, not public ones. 

But when we organised the 42 journalists to 

make a public statement in October it was an 

important psychological breakthrough. It’s 

one thing to argue with a manager, but quite 

another to accuse that manager publicly of  

being a censor. It showed that coming together 

and making a collective protest gets results.’

Since October the union increased its 

membership by about 50 per cent nationwide as 

protests gripped the media. The organisation is 

still small, however, and the big events of  the 

past few months have revealed the scale of  the 

tasks confronting it. 

‘On the one hand we were successful in breaking 

down the censorship on the television,’ said 

Sergei Goos, the union’s national organiser. 

‘But we haven’t consolidated and we haven’t 

tackled the economic roots of  censorship -- the 

low wages, the cash-in-hand payments made to 

journalists for writing what management wants, 

and the opaque structure of  media ownership. 

‘As the situation stabilises, it can slide 

backwards again. I feel the successes we have 

scored could easily be lost if  we don’t take 

steps.’

The union adopted a neutral stance towards the 

two main candidates in the presidential battle. 

In the summer the executive decided it would 

take part in political action only when that 

action coincided with the union’s interests.

‘We chose neutrality because there was too 

much politicking, we didn’t want to discredit 

ourselves by getting involved in politics,’ Goos 

said.

That said, very few union members supported 

the prime minister and presidential candidate 

Viktor Yanukovych: ‘His methods of  running 

the country don’t meet basic democratic 

standards.’ 

But most of  the union’s members are also 

critical of  Viktor Yushchenko -- in many media 

that supported him journalists have faced 

redundancies and pressure to compromise 

their professional standards. Moreover, last 

December ‘Our Ukraine’, the opposition bloc 

led by Yushchenko, attempted to take control 

of  the union by trying to install one of  its MPs 

as leader. Yushchenko enjoys strong support 

among union activists in Kyiv, however.

‘In deciding on political neutrality we started 

from the strategic question: in what conditions 

would it be easier for our union to operate?’ 

Goos explains. ‘If  Yanukovych had won, 

it would have been a black time for us. But 

Yushchenko’s win will also be difficult. He 

wants to open the country to private Western 

capital. If  that happens I am sure half  the 

journalists will lose their jobs.’

Despite the problems, Mr Sobolev emphasised 

the potential the revolution has opened up for 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

24 the union: ‘Now I can phone the editor-in-chief  

of  UT-1, and instead of  him putting the phone 

down he talks to me. Every barrier has been 

broken. If  initiatives are well organised then 

they are successful.’

5. Personal security of journalists 
On the day of  the first round of  elections, 

October 31, the Crisis Centre run jointly by 

the National Union of  Journalists of  Ukraine 

and the IMTUU received reports of  attacks on 

journalists. In Sumi (north-west Ukraine), at 

about 2pm a tear gas canister exploded outside 

offices housing the newspaper Panorama and 

a radio station: the gas injured several staff. At 

about 9pm a journalist working for Channel 5 

was beaten up in Donetsk. 

Although the IFJ saw no proof  of  whether 

these or other attacks were directly related to 

the election campaign, they were consistent 

with the pattern attacks on journalists that has 

been evident since the Gongadze case described 

in the introduction. These events added further 

pressure on journalists to self-censor their 

work. 

During the final round of  voting on December 

26, the journalists’ Crisis Centre reported far 

fewer infringements than during the first two 

rounds. 

Ukraine’s new presidency now faces the task 

of  uprooting the structures and attitudes that 

have made Ukraine such a dangerous country 

for journalists in the past. The Gongadze 

case will be a litmus test for Mr Yushchenko’s 

promises to democratise Ukraine and fulfil 

the expectations of  the crowds that brought 

him to power. Continued failure to resolve it 

encourages abuses of  power to silence and 

intimidate journalists. Without answers to the 

questions posed by the case:

• No citizen can have confidence in parliament, 

the judiciary and the executive;

• No journalist can feel safe to expose abuses 

of  power;

• There can be no talk of  genuine free speech 

in Ukraine. 

There is prima facie evidence that, shortly 

before Gongadze’s death, the Ukrainian 

president and other senior politicians discussed 

harming him. The fact that, more than 

four years later, this evidence has not been 

investigated and no framework has even been 

established for such an investigation, suggests 

that those in power still enjoy an unacceptable 

level of  impunity with respect to alleged 

intimidation of  journalists by murder and other 

violent means. 

The reinstatement of  former general prosecutor 

Svyatoslav Piskun in December 2004 has 

immediately raised the Gongadze issue: Mr 

Piskun’s lawyer claimed Mr Piskun had 

originally been dismissed from his post because 

he had been making progress with the case.44 

Within a few days of  his reinstatement, Mr 

Piskun reappointed one of  his former deputies 

who had previously led investigations of  the 

Gongadze case45; Mr Piskun also referred 

to court a criminal case against former 

policemen charged with having committed 

kidnappings and murders for ransom. These 

former policemen included a key suspect in the 

Gongadze case.46

Mr Piskun has made clear his readiness to 

return to these issues. We welcome his declared 

intentions. However, we note that since the 

political changes of  November-December 2004 

there has been no change in the official stance 

on the Melnychenko recordings. This has 

led to concern among journalists and human 

rights campaigners in Ukraine that an attempt 

will be made to defuse the issues raised by the 

Gongadze case.47 



25
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

6. Access to information 
The Institute of  Mass Information, which 

monitors infringements of  journalists’ rights, 

told the IFJ that it had not observed any 

significant increase in infringements during the 

election period (it registers some 13-14 such 

incidents every month). None of  the opposition-

friendly media we talked to complained about 

anything more than petty discrimination by the 

authorities in terms of  access to information. 

Some mentioned, however, the obvious fact 

that politicians prefer to give comments to 

media that support them. This was also said to 

apply to the presidential administration, which 

allegedly preferred to talk to government-

friendly newspapers. 

Of  greater concern to journalists was a repeat 

of  events that had marred mayoral elections in 

Mukachevo (south-west Ukraine) in April 2004. 

There were reports of  violence and intimidation 

at polling stations, and attacks on journalists.48 

Furthermore, over 100 people were issued 

with false press passes, enabling several such 

people to be present at each polling station. The 

presence of  ‘journalists’ was then used as an 

excuse to deny access to genuine professionals. 

The IMTUU received information that 

some 60 or 70 such passes had been issued 

in Dnepropetrovsk in September. The 

Committee of  Voters of  Ukraine, a legitimate 

non-governmental organisation, demanded 

30,000 such ‘press passes’ to enable their 

representatives to monitor the polling 

stations on election day; the opposition youth 

organisation Pora also demanded them. 

The threat that professional journalists 

would therefore be excluded from observing 

the electoral process, increasing the risk 

that falsifications would go unreported, led 

to a statement issued on October 25 by the 

Committee on Journalistic Ethics, headed by 

publisher Vladimir Mostovoi, calling on media 

outlets not to issue false press passes to enable 

people to attend the counts. 

After the first round of  the elections the 

National Union of  Journalists of  Ukraine sent 

a strongly worded letter to president Kuchma, 

the minister of  internal affairs, the general 

prosecutor and to candidates Yanukovich 

and Yushchenko, complaining of  violations 

of  journalists’ rights on the election day and 

calling on them to ensure that these violations 

were not repeated at the second round. 

In future elections it will be incumbent upon 

president Yushchenko’s new administration to 

take the necessary steps. 

7. Media ethics 
Many serious and experienced journalists 

told the IFJ that the media in Ukraine were 

not merely out of  balance, but were actually 

swamped by lies and distortions. Quite apart 

from a failure to present different points of  

view, important information was not presented 

at all while false information was given in 

its stead. The sheer quantity of  television 

media under central government control was 

overwhelming. The protests by TV journalists 

described above reflected journalists’ extreme 

dissatisfaction with the situation. 

Such circumstances pose sharp ethical questions 

for journalists. As an editor on the opposition 

newspaper Ukraina Moloda expressed it: ‘An 

independent journalist is an immoral journalist. 

It is an extreme situation. If  someone is beating 

a child, you don’t write about it, you intervene 

to stop the beating.’ 

The IFJ fully shares journalists’ desire to 

redress the balance and expose lies and 

distortion. Indeed, we believe that journalists 

in Ukraine have an absolute responsibility to do 

this. 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

26 However, the IFJ is convinced that fundamental 

media ethical standards should be respected 

and followed by all sides and all media, and we 

recommend our Ukrainian colleagues to focus 

on this aspect. This is of  particular importance 

in the post-election period when there are 

calls to sack journalists in pro-Yanukovich 

media, raising the unfortunate possibility that 

pro-Yanukovich bias in the media could be 

replaced by equally uncritical bias in favour of  

Yushchenko.

The professional obligation of  journalists to 

present correct and balanced information to 

the public is universal, and failure to do so 

will eventually only serve as a justification for 

violations in government-controlled media. 

To follow the analogy used by the Ukraina 

Moloda journalist, Ukrainian democracy 

has been beaten up by powerful groups and 

individuals. It is therefore the journalist’s 

professional duty to defend the right of  

Ukrainian citizens to communicate their views 

in the main, state-controlled broadcast media. 

It is the journalist’s professional obligation to 

correct distortions and lies wherever they may 

appear. 

8. Conclusions and Recommendations 

The key question facing the media in Ukraine 

is whether journalists are able to fulfil their 

professional obligation to provide the population 

with clear, accessible information about 

important events that affect their lives. The 

answer currently is mixed: in some parts of  

the country and in some media the situation is 

tolerable and has been improved by the ‘Orange 

Revolution’, while in others -- particularly in the 

East -- it remains a cause for deep concern. 

The impact of  the journalists’ protests will 

not be forgotten quickly. But to assume that 

the success of  the Orange Revolution means 

journalists will no longer be subjected to 

pressure from politicians or from the powerful 

oligarchs eager to defend their interests, 

would be a huge mistake. All politicians, even 

those with the most outstanding democratic 

credentials, seek to influence and control media. 

To ensure that the euphoria of  the elections 

and the protests are not quickly forgotten 

journalists must take immediate steps to create 

structures in their media that protect them from 

the external pressure and manipulation.  

 Key to this process is strengthening the 

solidarity among journalists. Solidarity was 

essential to the success of  the protests as 

journalists stood together to demand their 

rights. Solidarity will continue to be crucial 

to the future if  journalists are to successfully 

defend their profession. Journalists must join 

their union, demand decent working conditions 

and insist on respect for their professional 

rights. Good working conditions breed 

good journalism, good unions also protect 

professional rights.

The union must negotiate with management 

on professional rights within the newsroom. 

Editorial Statutes that protect journalistic 

independence are essential tools, but only 

effective if  journalists are prepared to insist on 

their enforcement.



27
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

Journalists must also renew support for 

professional structures that regulate media 

ethics and protect media from repressive 

legislation and practices that obstruct the media.

Journalists must also demand pluralism and 

transparency of  ownership. The national 

broadcasters are mostly privately owned, yet 

owned by oligarchs that were too close to 

the authorities. This enabled the authorities 

to claim a pluralistic media landscape while 

actually having direct control over all national 

broadcasters save Channel 5.

At the same time journalists must demand 

anti monopoly legislation that restricts media 

concentration and places sensible limits on 

foreign ownership. Throughout the former 

communist countries of  central and eastern 

Europe, transition has resulted in up to 90% 

of  the print media being foreign owned, and in 

some countries owned by one foreign company. 

Such developments have raised enormous 

questions about pluralism and independence 

which are beyond the control of  national 

interests.

Journalists should demand public broadcasting 

that sets in place the conditions for broadcasting 

that serves the public and is freed from political 

and commercial interests

Finally, journalists must demand an end to 

impunity currently enjoyed by those who have 

beaten and killed journalists for their work. 

Journalists cannot be free while they work 

in fear of  intimidation, violence and murder. 

Resolving the Gongadze case is obviously 

crucial. In addition, journalists should insist on 

full and thorough investigations of  all acts of  

violence against journalists.

We therefore recommend that the Ukrainian 

national government and local authorities: 

• Disengage from media control at national 

and regional levels and implement policies 

that promote public broadcasting free of  

political and commercial interests49; 

• Take steps to improve the distribution and 

plurality of  media throughout the country 

and end the damaging division between the 

north-west and south-east in terms of  the 

accessibility of  different media;

• Implement regulations that guarantee 

transparency of  ownership, restrict media 

concentration and place sensible limits on 

foreign ownership;

• Support efforts to strengthen self  regulation 

on journalists’ ethics and end restrictions to 

media freedom including improving access to 

information;

• Support the rights of  journalists to 

organise into trade unions that fight 

illegal employment practices and defend 

professional rights;

• End the climate of  impunity for those who 

attack journalists by bringing the killers of  

Georgy Gongadze and all other journalist 

victims to justice;

• Commit themselves to prevent the return 

of  temniki and to cease all pressure on 

journalists who refuse to break codes of  

professional ethics. 

We recommend that international journalists’ 

and media freedom organisations: 

• Continue to monitor violations of  

journalists’ rights and physical attacks 

against journalists and support the campaign 

to end the impunity of  the murderers of  

journalists;

• Support the work of  the Independent 

Media Trade Union of  Ukraine and the 

National Union of  Journalists of  Ukraine 

through exchanging advice and information, 

coordinating joint campaigns and training 

these organisations’ activists; 

• Support and provide training of  journalists 

in the fundamentals of  media ethics. 



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

28 We recommend that owners and controllers of  

Ukrainian media outlets: 

• Cease all pressure on journalists who refuse 

to break codes of  professional ethics; 

• Establish and agree with their journalists 

and with journalists’ organisations codes of  

ethical conduct and standards of  editorial 

freedom and integrity. 

We recommend that the Council of  Europe and 

the Organisation of  Security and Co-operation 

in Europe and European Union: 

• Continue to pressure Ukraine government 

to institute a comprehensive programme of  

media reform. That reform should ensure 

the development of  a pluralistic, diverse and 

independent media landscape that respects 

the rights of  journalists to act professionally 

without fear of  retribution. 

We recommend that Ukrainian journalists’ 

organisations: 

• Closely monitor the media situation, 

especially on the national broadcasters, and 

protest at every identifiable violation of  

media ethics and journalists’ rights. 

• Continue to encourage journalists to press 

their employers and the government for 

locally and nationally agreed codes of  ethical 

conduct and standards of  editorial freedom 

and integrity. 

• Agree a manifesto for media reform that can 

be supported by all Ukrainian journalists and 

media groups. This should included:

• The right to organise in the defence of  social 

and professional rights;

• An end to illegal and corrupt working 

practices and creation of  decent working 

conditions;

• The implementation of  editorial statutes 

that respect journalistic independence and 

journalists’ code of  conduct;

• A system of  Self-regulation and free access 

to information for media;

• Guarantees of  pluralism, limits on 

concentration of  ownership and 

transparency of  ownership;

• The creation of  genuine public broadcasting;

• An end to impunity.

The IFJ would like to thank the two members 

of  the mission, David Crouch and Uffe Gardel 

for the time, effort and expertise they invested 

in the mission and again to David Crouch for 

returning on two further occasions before 

compiling the final report.

The IFJ would further like to thank Sergey 

Guz, Chair of  the Independent Media Trade 

Union of  Ukraine and Igor Lubchenko, 

President of  the National Union of  Journalists 

of  Ukraine, and their colleagues Oksana 

Vynnychuk and Oleksandr Kyrylenko for their 

assistance in organising the mission and their 

contributions to the battle for press freedom in 

Ukraine.

Finally, the IFJ thanks the Open Society 

Institute for providing support for the mission.



29
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

The mission met or spoke with the following: 

 AUTHORITIES AND ORGANISATIONS: 

Serhiy Goos, president, and Yegor Sobelev, Kyiv 

organiser, All-Ukrainian Independent Media 

Trade Union (formerly the Confederation of  

Independent Media Trade Unions) 

Vice minister Anatolyi Prisyazhnyuk, Ministry 

of  Internal Affairs 

Head of  the Central Election Commission, 

Serhey Kivalov 

Serhiy Taran, director, Institute of  Mass 

Information 

 PRINT MEDIA: 

Editor in chief, Ivan Spodarenko, and members 

of  the editorial staff  at the privately owned 

daily newspaper Silski Vesti, Kyiv 

Editor in chief, Anatolyi Gorlov, at Holos 

Ukrainy, the daily newspaper of  the Ukrainian 

Parliament 

Members of  the editorial staff  of  the privately 

owned daily newspaper Ukraina Moloda, Kyiv 

Editor in chief, Stepan Kurpil, and members of  

the editorial staff  at the privately owned daily 

newspaper Vysokyi Zamok, Lviv 

Editor in chief, Oleg Bazar, at the privately 

owned daily newspaper Lvivska Gazeta, Lviv 

Editor in chief, Vasil Nazaruk, and members 

of  the editorial staff  at the partly municipally 

owned newspaper Galychyna, Ivano-Frankivsk 

Round table of  journalists from various mass 

media 

Volodymyr Boyko, formerly a reporter on Salon 

and now based in Kyiv

Sergei Harmash, a journalist on the independent 

internet publication Ostrov, Donetsk

Natalia Stativko, editor of  the online magazine 

Obiektiv-No, Kharkiv (telephone interview)

Yevgen Polozhi, editor in chief  of  the 

newspaper Panorama, Sumi (telephone 

interview)

Igor Voron, journalist on the newspaper 

Sobytiya, Dnipropetrovsk (telephone interview)

Yulia Mostova, deputy editor of  liberal weekly 

Zerkalo Nedeli (telephone interview)

The mission also conferred in Kyiv with Valeryi 

Ivanov, president of  the Ukrainian Press 

Academy, and with Federica Prina, Europe 

Programme Officer, Article 19. 

 BROADCAST MEDIA 

President Oleksander Savenko and vice 

presidents Gennadiy Radchenko and Yevhen 

Kaleskyi at the state TV, National Television 

Company of  Ukraine, Kyiv 

Appendix



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

30 Managing irector Vladislav Lyasovskyi and 

members of  the editorial staff  who began 

a hunger strike at the privately owned TV 

company Channel 5, Kyiv 

Commercial director Yuliya Zvolinska at the 

privately owned TV station Mist, Lviv 

Member of  the editorial staff  at the municipally 

owned TV station Vezha, Ivano-Frankivsk 

Journalists on central TV channels in Kyiv who 

signed an appeal against biased news reporting 

Maxim Drabok, news reporter on TV channel 

UT-1 (telephone interview)

Olga Kashpor, a reporter on UT-1 (telephone 

interview)

Oleksander Lyukianenko, a well-known 

presenter on TV channel Inter (telephone 

interview)

Andrei Tichina, a presenter on channel 1+1 

(telephone interview)

Andrei Shevchenko, news anchor on Channel 5 

(telephone interview)



31
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt

Footnotes

1  Statement by Article 19, Kyiv, October 27, 2004

2  Available at  http://www.ifj.org/default.asp?index=2808&Language=EN

3  Some of this is compiled in Andrew Wilson’s The Ukrainians: Unexpected 

Nation, Yale, 2002, pp253-278. 

4  International Federation of Journalists, National Union of Journalists of 

the UK and Ireland, Gongadze Foundation, Institute of Mass Information: 

Press Freedom and the Murder of Georgy Gongadze: Memorandum to the 

Parliamentary Assembly of the Council of Europe, October 2004

5  UNIAN news agency, Kyiv, in Ukrainian, November 19, 2004 

6  Letter from IPI to President Leonid Kuchma, December 17, 2003, www.

freemedia.at/Protests2003/Ukraine17.12.03.htm

7  Ukrainska Pravda, January 12, 2004

8  Article 19, Ukraine Bulletin, January-April 2004

9  Ibid.

10  Article 19, Ukraine Bulletin, May-August 2004

11  Organisation for Security and Cooperation in Europe, Assessment Visit to 

Ukraine, June 2004; Article 19, Ukraine Bulletin, May- August 2004

12  Interview with Sholokh in Ukrayina Moloda, March 11, 2004 

13  Ukrainska Pravda, January 12, 2004 

14  Interview with editor-in-chief Ivan Spodarenko and other members of the 

editorial staff, Kyiv, October 25, 2004

15  ‘Anti-Semitism in Ukrainian media up, and its acceptance is worrying Jews’, 

JTA Global News Service, September 21, 2004, available at www.jta.org. The 

Va’ad remained politically neutral during the election period.

16  Interview with the paper’s staff, op. cit.

17  Article 19, Ukraine Bulletin, January-April 2004

18  Statement by Article 19, Kyiv, October 27, 2004

19  Monitoring Politichnikh Novin: Osnovny Resultati, Ukrainian Press Academy, 

October 2004

20  Ibid.

21  Interview with Oleksander Savenko (president) and vice presidents Gennadiy 

Radchenko and Yevhen Kaleskyi, National Television Company of Ukraine, 

Kyiv, October 25, 2004

22  Interview with Anatolyi Gorlov, Kyiv, October 25, 2004

23  Interview with editorial staff, Kyiv, October 26, 2004

24  Interview with Sergei Taran, Kyiv, October 28, 2004

25  Information from conversations with television journalists in Kyiv

26  Interview in Kyiv, October 26, 2004

27  Interview with Stepan Kurpil, editor in chief of Vysokyi Zamok, Lviv, October 

27, 2004

28  Interview with Oleg Bazar, editor in chief of Lvivska Gazeta, Lviv, October 27, 

2004

29  Interview with Volodymyr Boyko, Kyiv, December 30, 2004

30  See, for example, ‘Skol’ko stoit slovo,’ published by the independent Donetsk 

website Ostrov on December 8, 2004 (http://www.ostro.org/shownews_tema.

php?id=441) 

31  Interview with Volodymyr Boyko, Kyiv, December 30, 2004. See also Andrew 

Wilson’s discussion of the 1999 elections in Wilson, ‘Unexpected Nation’, op. 

cit., pp200-204.

32  Donbass (newspaper), in Russian, December 28, 2004

33  Interview with Sergei Harmash in Donetsk, December 29, 2004

34  Telephone interview with Natalya Stativko, November 21, 2004

35  Press reports and telephone interviews with journalists in Sumi, Kharkiv and 

Nikolaev, November 21, 2004

36  Article 19, Ukraine Bulletin, May-August 2004

37  Ibid.

38  Interviews with Vladislav Lyasovskyi (director), Andrei Shevchenko (news 

director) Alyona Matuzko (press officer), Channel 5, Kyiv, October 25 and 28, 

2004

39  The information in this section is based on telephone interviews on November 

25, 2004, with the journalists quoted below. Some of this information was 

subsequently published in The Independent (London) on November 29.

40  Ukrainiska Pravda, October 30, 2004

41  Ukrainiska Pravda, October 29, 2004

42  Interview with representatives of the Independent Media Trade Union of 

Ukraine, Kyiv, October 30, 2004

43  Based on interviews with the journalists quoted below, Kyiv, November-

December 2004

44  UNIAN news agency, Kyiv, in Ukrainian, December 10, 2004

45  Ukrayinska Pravda web site, in Ukrainian, December 15, 2004

46  UNIAN news agency, Kyiv, in Ukrainian, January 13, 2005

47  See, for example, the article by Volodymyr Boiko, www.ord.com.ua/categ_1/

article_3188.html, in Ukrainian, December 12, 2004

48  Article 19, Ukraine Bulletin, May-August 2004

49  The IFJ stresses that this recommendation does not imply privatisation of media 

outlets. As the Russian experience demonstrates most graphically, privatisation 

does not guarantee media freedom.



‘R
ev

o
lu
tio

n 
in
 t
he

 N
ew

s’
 -
 T

he
 S

to
ry

 B
eh

in
d 

U
kr

ai
ne

’s
 N

ew
sr

o
o
m

 R
ev

o
lt

32



‘R
evo

lutio
n in the N

ew
s’ - T

he S
to

ry B
ehind U

kraine’s N
ew

sro
o
m

 R
evo

lt
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt
‘R

evo
lutio

n in the N
ew

s’ - T
he S

to
ry B

ehind U
kraine’s N

ew
sro

o
m

 R
evo

lt



The IFJ is the world’s largest organisation of  journalists with members in more than 117 
countries. Today the IFJ spans the world with a range of  programmes and solidarity activities 
that help to strengthen journalists’ trade unions. IFJ Offices around the world highlight the need 
for safety of  journalists. The Federation has opened offices in Algeria, Palestine and Colombia to 
provide local support for journalists most in need.  

Find out more and about what you can do to help:

The International Federation of  Journalists

Residence Palace, Block C

155 rue de la Loi 

B - 1040 Brussels 

Belgium.

Tel: +32-2 2352200

Fax: +32-2 2352219

E-mail: ifj@ifj.org

Website: http://www.ifj.org

National Union of  Journalists of  Ukraine

Tel: + 380-44 234 52 09

E-mail: nsju@i.kiev.ua

Website: http://www.nsju.org/

Independent Media Trade Union of  Ukraine

Tel: +380-44 537 20 03

E-mail:golova@profspilka.org.ua

Website: http://www.profspilka.org.ua

Published by the International Federation of  Journalists


