
International Federation of Journalists 

A primer for the  
roundtable discussion  

on Global Media –  
threats to free expression

Feb. 20, 2006



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

No part of this publication may be reproduced in any form without the written permission 
of the publisher. The contents of this publication are copyrighted and the rights to use of 
contributions rests with the authors themselves.

This publication was produced by the International Federation of Journalists with support 
from the Network Media Programme of the Open Society Foundation.

Publisher: Aidan White, IFJ General Secretary
Design: Ruth Harland • Mosaik • info@mosaik.co.uk
Managing Editor – Rachel Cohen

Printed by Druk. Hoeilaart, Belgium

Published in Belgium by the International Federation of Journalists
© 2005 International Federation of Journalists

International Press Centre • Residence Palace, Block C
155 rue de la Loi • B - 1040 Brussels • Belgium



�

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
Contents

Introduction........................................................................................................................... 4

How to lose your concentration....................................................................................... 5

A Short History of US (De)Regulation............................................................................ 9

UK watchdog: the Campaign for Press and Broadcasting Freedom .......................11

Slovenia’s Peace Institute monitors media.....................................................................13

Media lick the hand that feeds them.
Does Wal-Mart’s money buy more than ads?...............................................................15

Sinclair and the public airwaves.
A history of abuse...............................................................................................................20

Slovenian NGOs fighting uphill battle to save public broadcasting.........................22

Concentration fighters/Watchdogs................................................................................24



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

�

Introduction

By all accounts, these days of global media and the Internet should herald a 
golden age for free speech, but pluralism, the lifeblood of free expression, is under 
more pressure than ever.

The problem of ownership concentration, which has seen the growth of enormously 
powerful media corporations, many of them with global reach, has been well-
articulated by leading US writers such as Robert McChesney and Ben Bagdikian. 
Today, fewer than ten corporations, most of them based in the United States, 
exercise enormous power and political influence. In the process, people’s access 
to alternative voices and other opinions is severely restricted.

Even the promise of Internet pluralism comes under pressure when the corporate 
giants of cyberspace – Google, Yahoo and Microsoft for example – begin to 
trim their commitment to free expression in order to gain access to China’s vast 
information market.

At the same time, where public interest values do exist, for instance in the public 
broadcasting sector, they are being squeezed by pressure from corporate lobbyists 
and politicians who believe that a solely market-driven media system will deliver 
what people need and want.

But is that true? The evidence is that the market does not have all the answers and 
is too easily subject to political or commercial pressure. So what can be done to 
put free expression and pluralism back on the media agenda? This short pamphlet 
outlines some of the concerns and also points to some of the answers – not least 
being the need to build coalitions between media people and civil society groups 
to defend free expression rights.

As public interest groups in many countries push for media reform to liberate 
the press from government control, it is important to keep these issues in mind. 
Exchanging strict government regulation for corporate control is not true press 
freedom. By supporting local and global campaigns to defend media plurality, we 
can ensure that diverse voices can reach the public.

Other thoughts and ideas, such as how we can use instruments like the Television 
Without Frontiers Directive in Europe or the UNESCO convention on cultural rights, 
will be discussed at the IFEX meeting. Please join us to take this important discussion 
forward.

Aidan White - IFJ General Secretary  



�

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
How to lose your concentration

US public interest groups and trade unions started fighting media deregulation 
in 2003 and, so far, they’re winning

By Rachel Cohen 
International Federation of Journalists

The United States has the dubious distinction of being at the forefront of the 
global deregulation movement. At home and abroad corporate lobbyists have 
had immense success rolling back rules and laws that were drafted to protect 
ownership diversity and consumer power.

But they have not had it all their own way. In 2003, US civil society groups scored 
a major victory when Congress and the courts barred further deregulation of the 
newspaper and TV broadcasting industry, which would have increased media 
ownership concentration. 

The changes adopted by the Federal Communications Commission (FCC) 
— the government body charged with regulating interstate and international 
communications by radio, television, wire, satellite and cable — allowed more 
media cross ownership in metropolitan������������������������������������������        centres����������������������������������       and appeared to signal a victory 
for big media, which has invested around a billion dollars over the years in 
lobbying for political support.�

However, the FCC failed to take account of the power of public opinion and the 
possibility of a consumer revolt. The commission’s decision to adopt rules without 
allowing any public consultation sparked outrage across the political spectrum. 

The opposition to deregulation brought together people who had likely never 
been on the same side of an issue before, including gun-rights groups, women’s 
groups, anti-indecency groups and trade unions. 

Andrew Schwartzman, the lead lawyer in the public campaign and head of the 
Media Access Project, a public-interest law firm that represents civil society groups 
on FCC-related issues, credits the success of the anti-deregulation campaign to 
the fact that it cut across traditional political and activist lines, with a big boost 

 
1. See the Center for Public Integrity report on media lobbying “Networks of Influence” 
(www.publicintegrity.org). 



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

�

coming from “very substantial labor union support,” particularly from US journalist 
union The Newspaper Guild-CWA (TNG-CWA). 

“Our members are the first to experience the negative effects of media 
consolidation on news coverage and journalism,” said Linda Foley, TNG-CWA 
President and Vice President of the International Federation of Journalists. “We 
have spent the last three decades battling the effects of media consolidation 
from ‘inside’ the news industry. We now are joined with our allies on the ‘outside’ 
trying to prevent further concentration of media ownership to make sure we 
have some semblance of good journalism and public discourse left in US 
communities.”

FCC rule change makes waves
In 2003, when the FCC decided to relax its rules, allowing TV broadcasters and 
newspaper owners to scoop up more of their competitors in a particular market 
and to extend their reach in both mediums, it sparked a public blow-up of 
enormous proportions.

The outcry was not just among media watchdog groups and concerned liberals 
but also among conservative groups, religious groups and ordinary citizens who 
were worried that further deregulation could lead to less viewer choice, more� 
politicisation�������������������������������������������������������������������            of news, more commercials, more explicit and violent shows or all 
of the above. 

These groups united in a strong political campaign to fight the decision, culminating 
in a massive petition drive, where the collected signatures of over half a million 
people convinced Congress to intervene. In January of 2004, Congress rolled 
back major parts of the legislation and a federal judge granted an injunction to 
stop any of the changes from taking effect. A group of broadcasters launched a 
legal appeal but the Supreme Court refused to hear it, keeping the ban in place. 
The FCC is set to reexamine the rules this year.

“The FCC has yet to begin the process of overhauling the ownership rules,” 
Schwartzman said. “The stay from the court remains in place and thus far it is a 
victory for our side though we have a big challenge ahead of us.”

While the effects of further deregulation on broadcasters and newspapers are still 
hypothetical, the consequences of ownership consolidation in the radio sector 
are crystal clear.  



�

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
Clear Channel, the largest US radio-station owner, controls almost 1200 US 
radio stations, or about four times as many as its closest competitor�. With that 
market power, Clear Channel has set about systematically destroying its smaller 
competitors and then automating its own stations, giving them the appearance 
of local programming while in reality it records the��������������������������     programmes���������������    ahead of time 
from a central location. This model has been followed by TV broadcasters and 
newspaper owners. 

Already, the environment for new���������������������������������������������      programme�����������������������������������    -makers is getting more difficult, 
Schwartzman says. The station owners increasingly create their own�������������  programmes��, 
which conform to their own ideologies and viewpoints. If they do accept outside 
programming, it is likely to reflect the same political and social point of view.

“NGOs in general have a huge stake in making sure that there are multiple 
sources of news and information (including cultural diversity) in their mass media,” 
he says. This is essential to a healthy democratic process. This is not going to 
happen without some active effort to protect against excessive concentration.” 

FCC to try again
This time around the FCC will again try to set the parameters for deregulation but 
under the scrutiny of an even more discerning public. 

Schwartzman is hopeful about the new regulations. 

“We contemplate a much broader range of public input this time and a 
more modest effort to deregulate,” he says. “The general view of the public 
is, if anything, we should be going in the other direction with no additional 
deregulation. Diversity of ownership promotes diversity of content and that is an 
understandable goal for the public and a very effective means of organising 
public opinion.” 

While past public campaigns used traditional media, he said the nature of the 
campaign was such that most media companies would not want to broadcast 
or print stories about it.

“The Internet affords a means of communication and organising on this effort 
precisely because traditional outlets for mass communications are controlled by 
one of the players in the debate,” he said. “The lesson here is that the Internet 

 
2. See Journalism.org report The State of the News Media 2005, www.journalism.org



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

�

made a huge difference. In similar exercises before we didn’t have the means 
for reaching people.” 

The lessons learned in the American campaign against increased ownership 
concentration can be applied in other parts of the world, Schwartzman says. 

And while many countries are struggling under authoritarian governments who 
exercise too much control over media, total deregulation can bring with it 
corporate control, which could be almost as dangerous.

“Having a multiplicity of owners increases the diversity of content and viewpoints 
that are available and this, in turn, invigorates the democratic process,” he says. 
“A few large vertically integrated entities inhibit creativity and innovation. Often 
new interesting ideas come from independent sources and if they can’t break 
into the distribution chain, society is the worse for it.”



�

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
A Short History of US (De)Regulation*

1934	 The FCC is established by the Communications Act to 
regulate interstate and international communications by 
radio, television, wire, satellite and cable.

1941	 The FCC adopts rules to preserve diversity on the airwaves.

1940s-1970s	 FCC adopts rules that restrict the number of local radio 
stations one company can own, limit the national audience 
reach for one broadcaster, restrict companies from owning 
multiple TV stations in a local market and ban the ownership 
of both a newspaper and a television station in the same 
market.  

1980s-1990s	 Starting with the Reagan Administration, deregulation of 
media becomes the standard, stripping away the protections 
of the preceding decades. For example, the number of 
television stations any single entity could own grows from 
seven in 1981 to 12 in 1985. In 1987, a Washington DC Circuit 
Court eliminates the fairness doctrine, which held that radio 
and TV license holders were public trustees charged with 
taking reasonable steps to present multiple and opposing 
viewpoints and with performing public service reporting on 
key community issues.

1996	 Telecommunications Act eliminates the 40-station ownership 
cap on radio stations. Radio station ownership contracts 
sharply. Industry giant Clear Channel eventually grows to 
almost four times the size of its closest competitor.



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

10

2003	 FCC votes 3-2 to overturn most of the few remaining 
ownership restrictions. The rules would lift a ban on the cross-
ownership of newspapers and broadcasters in local markets 
and allow for further concentration of broadcast ownership 
in local markets. The new rules would allow one company to 
own three TV stations, eight radio stations and the monopoly 
newspaper in a single market. The FCC also includes a 
provision to allow one company to own stations reaching 
45% of US homes but, after much public outcry, Congress 
subsequently votes to reduce that cap to 39%.  

	 	 Americans are outraged and join with public interest groups 
to fight back against the FCC’s deregulatory proposals. The 
massive public protest prompts Congress to bar the 
implementation of the changes.

2004	 In late June, a federal appeals court rejects the rule changes 
and orders the FCC to rewrite them. 

*Information from HearUsNow.org (www.hearusnow.org), a project of the Consumer’s Union 
(http://www.consumersunion.org/), except for information about Clear Channel, which is 
from the Journalism.org report The State of the News Media 2005 (www.journalism.org).

 



11

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
UK watchdog:  

the Campaign for Press and Broadcasting Freedom 

The CPBF is an independent pressure group campaigning for democratic and 
free media in the united kingdom (http://www.cpbf.org.uk/).

By Granville Williams 
Editor of CPBF’s newspaper Free Press

Established in 1979, the Campaign for Press and Broadcasting Freedom (CPBF) is 
a membership-based�������������������������������������������������������������        organisation������������������������������������������������       that includes individuals, most national trade 
unions, local trade union branches, educational institutions and community� 
organisations��������������������     �� �������������������������������������������       in its ranks. All UK media unions are CPBF members and actively 
support the group’s activities.

Each year at our annual general meeting, a National Council is charged with 
developing the CPBF’s work over the following year. The aims of the Campaign 
for Press Freedom were modified when the���������������������������������������     organisation��������������������������    included Broadcasting in 
its title in 1983. In 2004 we again updated the aims to include new technological 
and other developments.

The impact of global media groups meant that beginning in the early 1990s the 
CPBF started to focus on media policy debates in Europe and around the world.� 
Globalisation���������������������������������������������������������������������               has made it more urgent for us to give time and priority to working 
at the national, European and international level. 

Our activity focuses on the following areas:

I. Publications 
•	 Free Press is published six times a year and goes to all members and is 

distributed at conferences and other media events.

•	 Pamphlets: recent publications include a Media Manifesto, published for 
the most recent UK General Election in 2005, and Keeping Broadcasting 
Public: the BBC and the 2006 Charter Review.

•	 CPBF members write books or contribute chapters to books on media 
issues.



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

12

•	 Our website contains material from the CPBF and other organisations 
which we think are doing important work on media issues. 

•	 The regulatory body Ofcom initiates numerous consultations on policy 
initiatives: recently, and most notably, a three-part review of public 
service broadcasting, which we responded to and also made our 
response public.

II. Policy areas
These areas vary depending on current media controversies or policy 
developments. 

•	 Our main priority at present is the defence of public service broadcasting 
and the BBC Charter Review. We have organised conferences, responded 
to government consultations and produced two pamphlets which have 
been distributed widely. We are also planning another conference, in 
association with media unions and the Trades Union Congress (TUC), in 
the spring after the government’s White Paper on the BBC is published.

•	 Another issue which we have worked on consistently over the years 
is the impact of media concentration on the range and quality of 
journalism. Projects in the UK and Europe to document and analyse the 
developments in media ownership and their consequences have been 
part of this activity.

•	 We have also been active on freedom of information issues and 
challenging attempts to censor or suppress information by government 
or security services.

•	 Since 1979 we have been fighting for the right of reply to factual 
inaccuracies in UK newspapers and the reform of the ineffective Press 
Complaints Commission, a self-regulatory body which is funded by the 
newspaper industry.



13

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
Slovenia’s Peace Institute monitors media

The Peace Institute is a private non-profit organisation, whose goal is to 
integrate research and activism, academic work and active intervention, 

policy engagement and advocacy to influence the development of democratic 
politics in Slovenia (http://mediawatch.mirovni-institut.si).

By Brankica Petkovic,  
Peace Institute Programme Director

We work through various forms of activities: monitoring; publishing of research 
results and policy papers; organising public forums; and reaching our public 
via conferences, lectures and workshops, media and the Internet. The Peace 
Institute focuses mainly on: Politics, Media, Cultural Policy, Gender, Human Rights 
and Minorities. 

In the media field, Peace Institute activities are based on the awareness 
that people’s communication rights are endangered by media ownership 
concentration and a lack of public service media; that citizens and minority 
groups face problems with access to the media and media (mis)representations; 
and that there is a lack of effective regulatory and self-regulatory instruments on 
the national and European level, which would foster media diversity and pluralism 
and media accountability. 

The Peace Institute’s work in the media field tries to contribute to public 
awareness about media issues and also change media policy and practices 
to increase content diversity, ownership plurality, accountability and access for 
minority groups and all Slovenian citizens. Our work includes activities to increase 
people’s critical and active responses to the media. 

Since 1998, we have been developing the Media Watch project in Slovenia, 
which publishes brochures and books and hosts round table discussions and 
policy conferences. In 2003 and 2004, the Peace Institute, through the South East 
European Network for Professionalisation of the Media, developed a research 
and advocacy project on media ownership, its regulation and its impact on 
media pluralism and independence in 18 countries of Southeast and Central 
Europe. The project findings were published in a book (http://www.mirovni-
institut.si/media_ownership). After launching the report in June 2004, a regional 
conference was organised, the reports were translated and currently, they are 
being used for public awareness and advocacy purposes in their respective 
countries. Following the project on media ownership in 18 South Eastern and 



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

14

Central Eastern European countries, a programme director of the Peace Institute 
was selected to speak on behalf of European NGOs on media pluralism at the 
7th European Ministerial Conference on Mass Media Policy, held in March 2005.
In 2005, the Peace Institute was among the key NGOs in Slovenia providing 
critical assessments of the new law on public service broadcasting and draft 
amendments to the mass media law.

In 2006, the Peace Institute will work intensively on monitoring and advocating 
media pluralism and the empowerment of citizens and minority groups in the 
media in Slovenia through its project Media for Citizens, which is supported by 
the European Commission. At the same time, we are exchanging ideas and 
developing partnerships with similar organisations from other regions to establish 
a global coalition aimed at research, advocacy and campaigning for media 
diversity and public interest in the media.



15

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
In the United States, media ownership concentration has gone hand in hand 

with the������������������������   ��� �������������������������������������        corporatisation��������  ��� �������������������������������������        of news. Here are two examples of how that has 
hurt the American public. 

Media lick the hand that feeds them 

Does Wal-Mart’s money buy more than ads?

Extra! November/december 2005

By Peter Hart and Janine Jackson

In January 2005, readers across the country all saw the same thing in 
their morning paper: an ad for Wal-Mart. That in itself is no surprise—Wal-
Mart is, after all, the largest corporation in the world—but this particular 
ad, which ran in more than a hundred papers, was different: it consisted 
of a rebuttal of arguments lodged by the retail behemoth’s critics. 
 
Subject to condemnation for business practices ranging from low pay and 
stingy healthcare benefits to exporting jobs and destroying small businesses, 
Wal-Mart is also the subject of litigation, including a class action discrimination 
suit representing 1.6 million current and former female workers who accuse the 
company of systematic underpayment and lack of promotion.

The ad blitz was something of a two-fer for Wal-Mart, since many outlets thought 
it interesting enough to report as actual news, including USA Today (1/13/05), 
which ran two stories on it.

It was just part of a PR offensive that included big-money charitable donations 
(dutifully reported) and an April invitation to reporters to its Bentonville, Ark. 
headquarters for a “media day.” The session was described as a “feisty response 
to critics” (New York Times, 4/6/05) and a chance for Wal-Mart to “defend” 
itself and “dispel myths” (Atlanta Journal-Constitution, 4/6/05). Journalists were 
reportedly enjoined “to clear their minds of previous articles about the company 
and ‘start with a clean slate’” (AP, 4/6/05).

But the media image of a beleaguered corporation at last responding to a 
“horde of critics” (Minneapolis Star Tribune, 4/6/05) raises at least one question: 
Just how tough has media scrutiny of Wal-Mart really been? “You’ve heard the 
firestorm of criticism about the company, about wages, benefits, union-busting, 
about locking employees in, about making them work overtime without paying 
them for it,” ABC’s Charlie Gibson said in introducing a Good Morning America 



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

16

interview with CEO Lee Scott (1/13/05). But how much have most people really 
heard about these issues?

There has without question been some hard-hitting investigative reporting on 
Wal-Mart’s controversial business practices, including a 2003 Los Angeles Times 
series (11/23–25/03) that nabbed a Pulitzer Prize, and a probing report on PBS’s 
Frontline (11/16/04).

More typical, however, are accounts like Time’s “Wal-Mart Nation” (6/27/05). 
Focusing on Wal-Mart’s Chinese enterprises, the article has an undeniably 
cheerleading theme: Wal-Mart is staging a “revolution” in China, in part by 
“spreading a management style that many of its young Chinese employees find 
liberating.” 

Time introduced “quintessential Wal-Mart guy” Joe Hatfield (“I was blessed to 
work for Sam Walton”) and followed his tour through a Shenzhen Wal-Mart, 
where, he enthused, “We’re bringing people a great shopping experience!” 
“Chinese customers,” Time added helpfully, “seem to agree.”

As in many articles, what criticisms were included Time allowed Wal-Mart to 
trump. What about complaints that the industry giant’s use of cheap overseas 
labor undercuts US workers? Time left unchallenged Hatfield’s response that “if 
you stop stuff from [abroad] coming into the US, it would mean $180 blue jeans. Is 
that what Americans want?” Time didn’t point out that it’s easy to find US-made 
jeans for less than $30.

But the magazine did step in when a spokesperson from Sweatshop Watch 
noted that Wal-Mart’s policies make it “both a beneficiary and a driver of the 
race to the bottom in the global economy.” The article followed the statement 
with its own rebuttal: “But that may be less true than it was 20 years ago.” Many 
of Wal-Mart’s suppliers are operating in countries like Taiwan and Hong Kong, 
Time explained, and had long ago left US workers. So Wal-Mart “may indeed be 
eliminating factory jobs, but in South Korea, not South Carolina.” It’s unclear how 
this undermined the point that Wal-Mart drives the economic race to the bottom; 
it seems more an argument that it’s been largely successful. 

For those worried about sweatshop conditions, Time offered comfort: “Wal-
Mart says it’s trying to export its American-style standards and ethics to China’s 
manufacturing sector too.” Time presents the company matter-of-factly as 
“forcing suppliers to stick to ethical standards” (despite Chinese resistance), and 
claimed that “even those critical of Wal-Mart concede” that those standards are 
improving conditions. 



17

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
In fact, the critic quoted underscored that such rules only work when enforced, 
a point on which the company, facing lawsuits on behalf of contractors’ 
employees from Nicaragua to Swaziland, is frequently criticized, and which 
more skeptical reporting has illustrated. A hidden-camera investigation by NBC’s 
Dateline (6/17/05), for example, found that corporate “codes of conduct” were 
not necessarily meaningful guides to life inside a factory in Bangladesh. 

Press accounts have frankly celebrated Wal-Mart’s reputed toughness on 
suppliers in the US as well. A May 8, 2005 New York Times piece presents a 
company executive demonstrating how she might call a supplier on the carpet: 
“‘Hello. . . . Where are the bananas? We’re supposed to have 3 percent in this 
trail mix.’” “Quality control,” reported the Times, “is rigorous.”

Such admiration-tinged anecdotes would sit strangely side by side with, for 
example, the company’s official contention that executives “knew nothing 
about” the hundreds of illegal immigrants being used to clean stores in 21 states, 
and that in any event it was contractors, not Wal-Mart, that were responsible for 
the janitors’ treatment (New York Times 3/19/05). The same presumably went for 
the child laborers Wal-Mart settled lawsuits about in Connecticut, New Hampshire 
and Arkansas. 

In the last year or two, Wal-Mart has become a more prominent advertiser 
on news programs, occasionally to the dismay of news consumers. Some NPR 
listeners, for example, weren’t pleased with Wal-Mart’s new role as a frequently 
mentioned “underwriter” of NPR programming. Ombudsman Jeffrey Dvorkin 
dismissed the complaints in an online column (6/23/04): “NPR is a mature and 
robust news organization. It would take more than a few Wal-Mart underwriting 
messages to corrupt its journalistic integrity.”

This stance raises an obvious question: If we needn’t worry about the effects of 
corporate money on news values, what’s the point of public radio? In any case, 
NPR’s post-underwriting coverage of the retail behemoth does little to quell 
concerns.

Take Tavis Smiley’s NPR program (cited in The Nation, 3/28/05), which featured 
a one-on-one interview with Wal-Mart CEO Lee Scott just before local voters 
weighed in on a proposed Wal-Mart site in Inglewood, Calif., a largely African-
American suburb of L.A. (The company lost.) Smiley, whose programs are 
supported by Wal-Mart, gave Scott an easy time, marveling that employees at 
Wal-Mart’s Arkansas headquarters call him by his first name, and pitching softball 
questions like: “Of all the criticisms that are leveled at Wal-Mart these days, which 



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

18

ones do you find most troubling? Which one do you really say, ‘You know what? 
This kind of allegation we will not tolerate’?”

Smiley was open about his approach in a September 5, 2005 Time magazine 
article about Wal-Mart efforts to “court” the African-American community. 
Claiming his relationship with Scott and Wal-Mart allows him to raise issues “in 
private,” the host said he doesn’t begrudge more adversarial approaches. “You 
need a good inside game and a good outside game,” Smiley explained.

NPR overall would seem to share that attitude. A review of a year’s worth of 
the network’s Wal-Mart coverage by Eesha Williams in the Massachusetts Valley 
Advocate (8/18/05) failed to turn up any “hard-hitting investigative journalism.” 
Williams singled out a puff piece All Things Considered (8/9/05) ran regarding a 
supposedly eco-friendly store Wal-Mart opened in Texas. Williams pointed out 
that NPR failed to quote any environmental experts on the overall impact of a 
company “well-known for building its mammoth stores and parking lots on prime 
farmland in a location customers have to drive to even when there is vacant 
retail space in a walkable downtown.” 

Wal-Mart’s role as a premium advertiser is even more apparent on ABC News 
programming. The company’s ads air regularly on ABC’s World News Tonight, and 
Wal-Mart sponsors the program’s “Person of the Week” segment, as well as the 
“Only in America” series on ABC’s Good Morning America. (The company also 
entered into an exclusive perfume marketing deal with an ABC soap opera.) 

It’s only natural to wonder whether such close commercial ties affect ABC’s 
coverage of Wal-Mart. Some ABC reports have noted rather mundane Wal-Mart-
related developments, like a Virginia store’s “singles night” mentioned on Good 
Morning America (7/14/05). 

Of greater concern is coverage of more serious issues, as when Wal-Mart went to 
court in early August to defend itself in the class-action sex discrimination lawsuit. 
On World News Tonight (8/7/05), ABC ran a segment that included a quote from 
plaintiff Chris Kwapnoski—before going to three sources to criticize the case, 
starting with Wal-Mart CEO Lee Scott. Steve Bokat from the US Chamber of 
Commerce echoed Scott, calling the suit “fundamentally unfair.”

ABC reporter Geoff Morrell also reported that “economists say [the lawsuit] could 
have a chilling effect on big retailers, forcing them to raise prices and implement 
stricter policies for promotion.” To back up that point, the broadcast went to Tim 
Kane of the right-wing Heritage Foundation: “It will make the management risk-
averse: that adds cost to you and me.” No other economists were quoted.



19

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
About a month later (9/20/05), ABC displayed more Wal-Mart cheerleading. In an 
echo of Time’s piece three months earlier, World News Tonight showed viewers 
“how Wal-Mart is changing the way the Chinese shop.”

Correspondent Bill Weir called attention to singing Wal-Mart workers and the 
“brightly-lit aisles” where “China’s exploding middle class is discovering the 
novelty of free samples and a wide selection of everything.” A customer praised 
the store (“It’s big, it’s clean . . . and you feel good here”) and Wal-Mart’s Joe 
Hatfield praised his customers (“Talk about price conscious”). 

The only other source in the report was Jim McGregor, identified as the author of 
One Billion Customers but not as senior director of Stonebridge International, “a 
global business strategy firm that helps US and multinational companies . . . seize 
business opportunities worldwide.” McGregor enthused about the new efficiency 
Wal-Mart has brought to the Chinese economy, saying that Wal-Mart’s suppliers 
had to “clean up their act to compete.”

ABC’s Weir also praised Wal-Mart for that efficiency: 

While Wal-Mart has changed the way people shop, they’re also changing the 
way suppliers think. . . . Many manufacturers were shocked to learn that if they 
want their products on these shelves, it’s not who you know, it’s what you know 
about keeping costs down.

Of course, the wage-and-hour complaints, the lawsuits, the outrage over the 
memo in which Wal-Mart’s execs suggest discouraging “less healthy people” 
from applying for jobs—all center precisely on the unacceptability of what Wal-
Mart, as the world’s most powerful retailer, does to “keep costs down.” Corporate 
media’s uncritical embrace of concepts like “efficiency” poorly prepares them to 
grapple with such concerns.

Without behind-the-scenes knowledge, it’s impossible to say whether or how 
much Wal-Mart’s ad money actually affects coverage at any given outlet. But 
if the company did hope to buy friendly coverage, it ought to feel it has so far 
gotten its money’s worth. There is a growing groundswell of critical concern about 
the company, but activists are leading the way, with most media, so far, trailing 
well behind.

Extra! is Fairness and Accuracy in Reporting’s (FAIR) bimonthly magazine of media criticism. 
FAIR (www.fair.org) is a US media watch group that offers criticism of media bias and 
censorship.



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

20

Sinclair and the public airwaves 
A history of abuse*

By Sinclair Watch  
(www.sinclairwatch.org)

Published Oct. 11, 2004

On Saturday, October 9, 2004, the Los Angeles Times reported that Sinclair 
Broadcast Group, the largest owner of local television stations in the United 
States, would be ordering its nationwide affiliates to preempt regular prime-time 
programming between October 21-24 to air “Stolen Honor: Wounds that Never 
Heal.” The film features “former POWs accusing [presidential candidate John] 
Kerry...of worsening their ordeal by prolonging the war.” This highly unusual move 
is an obvious, brazen attempt to sway the opinions of voters in favor of George 
W. Bush at the time most likely to affect the vote.

To those who have been watching Sinclair, this move comes as no surprise. It 
is simply the latest in a long line of maneuvers undertaken by a company that 
has used its privileged, free access to the public airwaves to further its own 
agenda.**

Sinclair owns, operates and programs (as of this writing) 62 TV stations in 39 
markets, including 14 in key political swing states. These stations include affiliates 
of all of the major broadcast networks (ABC, NBC, CBS, Fox, WB and UPN). 
By the company’s estimates, Sinclair’s TV stations reach 24% of US television 
households—although the true number may in fact be much higher.

Sinclair Broadcast Group’s worst excesses include:

• 	 Replacement of local news coverage with prerecorded, ‘centralized’ 
programming. Entire segments of ‘local’ news are actually produced at 
Sinclair’s “News Central” in suburban Maryland and then rebroadcast 
at local affiliates across the country. The practice, designed as a cost-
cutting measure, has resulted in the loss of local voices across the 
country, less resources for genuine local reporting, and staff cuts.

• 	 Use of privileged access to the public airwaves to promote its own 
agenda. Sinclair has a record of using its access to scarce public 
airwaves to support Republican viewpoints at the cost of serving 
the public interest. Sinclair’s near-exclusive support for the GOP has 



21

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
coincided with consistent Republican leadership support for media 
regulatory policies that would bolster Sinclair’s bottom line, largely by 
allowing the purchase of additional local television stations in markets 
which Sinclair has approached (or surpassed) present ownership limits.

• 	 Engaging in ethically and legally questionable practices in order to 
expand market holdings. Sinclair’s drive to expand its media empire is 
enabled by the maintenance of an outdated regulatory loophole, the 
“UHF Discount”, which is no longer sound policy. Additionally, Sinclair 
maintains a suspicious relationship with another company, Cunningham 
Broadcast, which enables Sinclair to control the programming of more 
stations than is presently permissible in several markets.

Sinclair Broadcast Group is in the business of informing the American electorate 
and makes its profits using public property—the public airwaves. These airwaves 
are granted, free of charge, with the understanding that the caretaker of these 
airwaves will serve the public interest. Yet despite an unbridled appetite for 
corporate expansion, and a single-minded pursuit of a profit-driven agenda, 
Sinclair has demonstrated little to no regard for the public interest and even less 
concern for the information needs of the citizenry. Meanwhile, the company’s 
practices have raised both legal and ethical questions with regulators as well as 
public interest groups.

*Excerpts from a report prepared as part of the Sinclair Watch project, an effort of Free Press 
(www.freepress.net). The report was published in October, 2004. The full report can be found 
at http://www.sinclairwatch.org/sinclair_report.pdf.

**NOTE: Sinclair’s plan to air the anti-Kerry documentary days before the 2004 presidential 
election met with massive public and shareholder opposition. 
Thousands of citizens protested what they saw as an abuse of the public airwaves. 
Financial analysts projected that the controversy would hurt Sinclair’s lobbying efforts 
to lift media ownership caps and the company’s stock price fell to 52-week lows. In the 
face of this pressure, Sinclair reversed course and instead of airing ‘Stolen Honor,’ it ran a 
one-hour news program entitled “A POW story: Politics, Pressure, and the Media.” While 
that program was still arguably anti-Kerry, it presented both sides of the story. The report 
from Sinclair Watch was published before the programming change was made.



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

22

Slovenian NGOs fighting uphill battle  
to save public broadcasting

By the ������ ����������Peace Institute 

In April 2005, the four-month-old conservative government in Slovenia published 
the first draft of a new law regulating public service broadcasting on a web site. 
The draft had been prepared without consultation with independent experts, the 
public or representatives of the public broadcaster, RTV Slovenia. The provisions 
of the draft law would introduce state control over public service broadcasting,� 
politicise��������������������������������������������������������         it and weaken its financial stability and independence.

The Ministry announced that the law would be adopted through a rapid 
procedure in the Parliament but, after strong protests from the journalists 
associations, the Peace Institute and other NGOs and experts, the process was 
amended. 

The Peace Institute, the Slovene Association of Journalists and other NGOs and 
individuals requested proper public discussion of the draft law and tried to 
persuade the government (and the Parliament) to improve the law provisions to 
save public service broadcasting. They also tried to raise public awareness of the 
controversial law. The Association of Journalists compiled and sent all members of 
Parliament possible alternative models for regulating public service broadcasting 
in a way that would preserve its independence. The Peace Institute submitted a 
number of possible amendments to the Parliament. 

Both�����������������������������������������������������������������������         organisations���������������������������������������������������������        launched campaigns to garner support from international� 
organisations����������������������������������������������������������������           and experts. The Peace Institute sent regular email updates to 
international supporters and collected written comments on the draft law from 
some of the experts to use in its advocacy campaign to improve the draft law. 
The Institute also����������������������������������������������������������������          organised������������������������������������������������������         a round table discussion with representatives of the 
government, the Parliament, RTV Slovenia and experts from Slovenia and abroad. 
Following the round table, two European experts met with the Slovenian Minister 
of Culture. The Association of Journalists arranged for Aidan White to meet the 
President and personally press the case against the law. 

Before the referendum the Council of Europe said the law needed to be reviewed 
and amended in order to comply with its standards, but the government coalition 
ignored this. 



23

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
The referendum united most of the Slovenian media in opposition. The Initiative 
for Public Service Broadcasting was launched and signed by seven prominent 
intellectuals. Later through a web site an additional 1,235 individuals, mostly 
prominent academics, journalists, writers and human rights activists also signed 
the initiative. RTV Slovenia took a “neutral” position, claiming its duty was to 
respect the rules on referendum campaigns.

Despite all efforts, the law was adopted without significant improvements in July 
2005.

At the request of the parliamentarian opposition, the referendum on the law was 
scheduled for 25 September 2005. The government coalition’s proposal won with 
just 51 percent of the votes in favor of the changes. Turnout for the referendum 
was 30 percent of eligible voters in Slovenia. The 49 percent of the voters who 
were against the law supported arguments advocated by the two opposition 
parties - the Liberal Democrats and Social Democrats - and the Association of 
Journalists, the Peace Institute, the Association of Writers - PEN, the Association of 
Communication Scientists, media and journalism studies professors at the University 
of Ljubljana, Rector of the University of Ljubljana and the former President. 

The implementation of the new law is now being monitored by the group of 
researchers, journalists and activists within the Peace Institute. Its monitoring 
reports will be used for public awareness and further campaigns to preserve 
public service broadcasting in Slovenia.



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

24

Concentration fighters/Watchdogs

Campaign for Press and Broadcasting Freedom -UK
http://www.cpbf.org.uk/
Watchdog group highlights bias in media coverage and attacks on public 
broadcasting. Publishes articles and does its own investigating. It also sponsors 
some action campaigns.

Campaign for Press and Broadcasting Freedom- Canada
http://www.presscampaign.org/
Group promotes media ownership diversity and unbiased reporting. 

The Center for Public Integrity – US
http://www.publicintegrity.org
Founded in 1989 by Charles Lewis, the Center is a nonprofit, nonpartisan, 
tax-exempt organisation that conducts investigative research and reporting 
on public policy issues in the United States and around the world. Through its 
analyses, “the Center hopes to serve as an honest broker of information – and 
to inspire a better-informed citizenry to demand a higher level of accountability 
from its government and elected leaders.” 

Etats généraux pour le pluralisme -- FRANCE
http://www.etats-generaux-medias.org/
In October 2005, French NGOs, civil society groups and unions launched a 
campaign and an online petition calling for «Etats generaux» (public debate) to 
reform media, in particular to defend media pluralism and to strengthen media 
ownership regulations. So far the petition has been signed by several hundred 
organisations and politicians and by nearly 3000 individuals.

Free Press Media Reform -- US
http://www.freepress.net/
It calls itself a non-partisan group that tries to encourage the public to be more 
active in debates about media coverage and competitive (not concentrated) 
ownership structure. They reprint articles on media stories and send out action 
alerts to a group of subscribers and give information about local and national 
campaigns. Founder is Robert McChesney. 



25

W
ho is in control?

International Federation of Journalists
FAIR (Fairness and Accuracy in Reporting) -- US
http://www.fair.org
FAIR was founded in 1986 by US journalist Jeff Cohen. The group publishes media 
critiques on its website. It also has a magazine and a radio show. The group 
describes itself as progressive and is very active in combating increased media 
concentration, the proliferation of right-wing views and government spin in news 
coverage and what it considers lapses in journalistic integrity.

HearUsNow.org -- US
http://www.hearusnow.org
A project launched by the Consumers Union to promote “a fair and just 
marketplace by empowering consumers to fight for better and more affordable 
telephone, cable and Internet services or equipment.”  By focusing on major 
media, technology and communications issues and emphasising local stories, it 
tries to explain increasingly complex issues and the connections between these 
issues, underscore what’s at stake, and offer ways to make improvements. 

Media Access Project --US
http://www.mediaaccess.org/
Media Access Project is a thirty year old non-profit tax exempt public interest 
telecommunications law firm. It “promotes the public’s First Amendment right 
to hear and be heard on the electronic media of today and tomorrow.” It was 
one of the leaders in the campaign against FCC deregulation of print and TV 
ownership in the US in 2003. Andrew Schwartzman is the lead lawyer in that case 
and the MAP President and CEO.

Media Watch Global -- INTERNATIONAL
http://www.mwglobal.org/
Global media group that includes participants from France, Brazil, Italy and 
Venezuela. 

MediaChannel -- US
http://www.mediachannel.org
Web site founded by Danny Schechter that focuses on media issues. It reprints 
articles and commentary and also prints articles based on original reporting. It 
criticizes coverage and examines media concentration issues.



In
te

rn
at

io
na

l F
ed

er
at

io
n 

of
 J

ou
rn

al
ist

s
W

ho
 is

 in
 c

on
tro

l?

26

MoveOn.org – US 	
http://www.moveon.org/
US progressive political group focuses on a number of government and corporate 
issues. It was involved in the US campaign against FCC deregulation in 2003. The 
massive email network mobilises people on political issues and does community 
outreach and���������������������������������������������       organising����������������������������������      for protests and voter campaigns.

Observatoire Français des Medias – FRANCE
http://www.observatoire-medias.info/
Media Watch France was created on September 24, 2003 and “has the aim of 
protecting the public from diverse mass-media abuses.” The OFM is part of the 
Media Watch Network that is linked to other countries own projects, which were 
formed at the Porto Alegre Social Forum in Brazil in January 2002. 

Observatório Brasileiro de Mídia -- BRAZIL
http://www.observatoriodemidia.org.br
Brazilian media watchdog group related to Observatoire Français des Medias in 
France and Media Watch Global. 

Peace Institute -- SLOVENIA
http://mediawatch.mirovni-institut.si
http://www.mirovni-institut.si/media_ownership
The Peace Institute is a private non-profit organisation, whose goal is to 
integrate research and activism, academic work and active intervention, policy 
engagement and advocacy to influence the development of democratic 
politics.



International Federation of Journalists
W

ho is in control?



International Federation of Journalists 
IPC-Residence Palace, Bloc C 
Rue de la Loi 155 
B-1040 Brussels 
BELGIUM 
Telephone: 32-2-235 22 00 
Telefax: 32-2-235 22 19 
E-Mail: ifj@ifj.org
Website: www.ifj.org


