
 
Belarussian Journalism and the 

2006 Presidential Election 
Campaign 

 
 

 
 

April 2006 

 

        International Federation of Journalists 
www.ifj.org 



 2 

 
 
 

“A violent seizure of power through arson and explosions is being 
prepared on March 19, the head of the KGB said today… Hot-

headed Georgian lads have promised a night of the long knives… 
bombs in schools… murder of peaceful citizens… plans to poison 

the water supply… Any disorder will carry a sentence from 8 years 
imprisonment to the death sentence… The KGB has proved why 
[presidential candidate] Milinkevich is asking people to come out 

onto the streets on March 19.” 
Panorama, BT1, 21.00, March 16, 2006  

 
 
 
 

“The media ought to be like humanitarian aid, like medicine or 
food. People here simply do not know what is going on.”  

Svatlana Kalinkina, editor, Narodnaya volya 
 

-- 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Cover Photo: A journalist covering demonstrations. © Radio Svaboda, www.svaboda.org  
 
 
No part of this publication may be reproduced in any form without the written permission of 
the publisher. The contents of this publication are copyrighted and the right to use of 
contributions rests with the authors themselves.  
 
Publisher:  International Federation of Journalists 
  International Press Centre, Résidence Palace, Block C 
  Rue de la Loi 155 
  1040 Brussels – Belgium 
  E-mail : ifj@ifj.org 
  Tel : +32 2 235 22 00 – Fax : +32 2 235 22 19 
 
Contact:  Mr. Oliver Money-Kyrle, Projects Director 
 
 

�

�

This publication was produced with the support of the International Media Support 



 3 

 
Table of Content: 

 
 
 
Introduction . . . . . . . . . . p. 3 
 
Executive Summary . . . . . . . . . p. 3 
 
I: The Media in Belarus . . . . . . . . . p. 6 

a. Television  
b: Radio 
c. Newspapers 
d. Russian newspapers in Belarus 
e. Polish media 
f. The internet and news agencies 

 
II: Freedom of speech and censorship in Belarus under president Lukashenko p. 10 

a. Historical background 
b. Deteriorating legal environment 
c. Tighter control of broadcasting and state-owned newspapers 
d. Privately-owned newspapers 
e. The regional press  
f. The reduction of the journalistic workforce  
g. Attacks on journalists 

 
III. The 2006 presidential elections . . . . . . p. 19 

a. General 
b. Coverage and propaganda in the pre-election period 
c. Increased pressure on the privately-owned newspapers 
d. Threats to reporters by the authorities 
e. Caricature of a free press: the closure of Zgoda 
f. Targeted arrests of journalists after the elections 
g. The possibility of sanctions against journalists following the elections 

 
IV. Journalists’ organisations and trade unions, and resistance to censorship p. 26 

a. BAJ and BUJ 
b. Division in the profession 

 
Conclusions . . . . . . . . . . p. 27 
 
Recommendations . . . . . . . . . p. 28 
 
 
Appendices . . . . . . . . . . p. 30 

1: Chronology of attacks on journalists, newspapers and press freedom in the  
    pre-election and immediate post-election periods 
2. Journalists arrested between March 14 and March 28. 
3. Circulation of national newspapers 

 
 
 
 
 



 4 

Introduction 
 
This report presents an overview of the Belarussian media before and during the presidential 
election campaign of 2006. It: 
 

(i) Draws a general picture of the current state of the media;  

(ii) Briefly recounts the history of censorship and attacks on press freedom in Belarus 
over the last decade or so, which forms the background to the events during the 
election;  

(iii) Reports the situation during the election, including the use of propaganda and 
censorship, and state pressure on the privately-owned media and journalists 
during the campaign;  

(iv) Analyses the problems facing journalists’ organisations.  
 

 
The report is largely based on information contributed by western journalists who were 
present in Minsk during the presidential election campaign, who conducted interviews with 
journalists, editors of both state and independent newspapers, representatives of journalists’ 
organisations and the head of the central electoral commission, and material from publicly 
available Belarussian sources (which are acknowledged in footnotes). As far as possible we 
identify our sources, while in some cases we have accepted information off the record from 
colleagues in both state and privately-owned media whom it would be inappropriate to name.  
 
The report aims to present a general picture, and may be considered alongside the 
monitoring of election coverage conducted by the Belarussian Association of Journalists 
(BAJ), and the monitoring of specific attacks on journalists and newspapers by the BAJ, the 
Centre for Journalism in Extreme Situations and international NGOs, a summary of which is 
presented in appendix 1. 
 
Executive summary 
 
� During the presidential election campaign of January-March 2006, the level of pro-
Lukashenko propaganda in state-controlled media, which are overwhelmingly dominant, and 
the level of state attacks on independent media, which are weak and struggling to survive, 
increased markedly. Coverage of the president was consistently associated with peace, 
stability and well-being, while that of the opposition candidates was associated with chaos, 
poverty and lawlessness.  
 
In the weeks leading up to the elections, the main news bulletins painted an extreme picture 
of a country about to be pitched into violence and chaos by foreign forces, with terrifying 
consequences for ordinary Belarussians, thereby justifying severe methods in combating 
opposition to president Lukashenko.  
 
In the immediate pre-election period police attacks on, and confiscations of, privately-owned 
newspapers were stepped up and most of these publications failed to reach their readers. In 
the week before the election a privately-owned newspaper was closed by the courts on 
spurious grounds.  
 
The threatening atmosphere for independent journalists covering the election was epitomised 
by the public beating-up by police of a journalist who was covering the arrest of an opposition 
candidate. 
 
� During the week after the elections more than 30 Belarussian journalists, all members of 
the Belarussian Association of Journalists (a non-governmental organisation that defends 



 5 

journalists’ rights), were arrested across the country; eight journalists working for foreign 
media were also detained.  
 
The large number of journalists among the total number of arrests (300-500) suggests that 
journalists were targeted by the authorities because of their potential role in disseminating 
information about the scale of anti-government sentiment and protest.  
 
The constant wearing-down of the non-state media that has taken place over the last 10 
years is likely to continue after the elections. The IFJ fears that increasingly serious attacks 
may be made on the Belarussian Association of Journalists. 
 
� The presidential elections intensified and accelerated decade-long trends in the 
Belarussian media. More than three-quarters of media output in Belarus is state-owned and 
state-controlled, thoroughly censored, and there is a large element of propaganda with no 
attempt at balance or right of reply. The main TV channel is a state organ of mass 
propaganda; information programmes portray events in the country and in the world very 
one-sidedly and are often factually incorrect. 
 
The privately-owned newspapers, which attempt to various degrees to exercise free speech 
and adhere to recognised standards of journalism, are in decline as a result of state pressure 
-- the non-state newspaper sector is between one-fifth and one-tenth of its size in the mid-
1990s, when it was at its height. The internet is limited and in its infancy. 
 
Some newspapers have been closed down by the government, but more often newspapers 
have suffered continuous administrative pressure on owners, editors, journalists, advertisers 
and printing houses, and been denied access to the state’s monopoly postal distribution 
system and near-monopoly network of newspaper kiosks. Dubious libel suits have 
contributed to some closures.  
 
In other cases, regulatory authorities have harassed newspapers on the basis of minor 
infringements. The leading independent newspapers have been forced to start printing in 
Russia; others have abandoned their printed editions and are only published on the internet. 
 
� There are some instances of opposition journalists being killed or disappearing. The lack 
of any serious investigation of these crimes acts as a deterrent to other independent 
journalists, who are reminded that should anyone attack them physically, they will do so with 
a high level of impunity. 
 
Libelling or insulting the president are criminal offences with punishments of up to five years 
in prison -- comparable to sentences for aggravated assault, rape and robbery. There have 
been a number of successful prosecutions of journalists under these laws, which have been 
supplemented to include outlawing “discrediting the republic of Belarus” and “passing 
libelous information to representatives of foreign states”, making journalists wary of how they 
cover politics in the country. 
 
� The International Federation of Journalists will continue to do all it can to publicise the 
attacks on free speech in Belarus and to support those of our colleagues there who face 
intimidation and repression. 
 



 6 

 
I. The Media in Belarus 
 
The Ministry of Information of Belarus states on its web site that two-thirds of media outlets, 
including all broadcast news media outlets and the largest newspapers, are in the private 
sector. However the state-owned media, and broadcasters in particular, have vastly greater 
audiences than the privately-owned media. We estimate that, if the figures are adjusted to 
take account of viewing, listening and readership figures, more than three quarters of media 
output is state-owned and state-controlled.1 Output there is thoroughly censored, and there is 
a large element of propaganda with no attempt at balance or right of reply. The privately-
owned newspapers, which attempt to various degrees to exercise free speech and adhere to 
recognised standards of journalism, are in decline as a result of state pressure. Only on the 
internet, which is in its infancy but growing, is relatively free journalism expanding. 
 
a. Television  
 
Television channels with news content and nationwide coverage are all either state-owned or 
state controlled (i.e. state bodies own more than 50 percent of the shares). There is no 
privately owned TV channel with nationwide coverage. Licences for TV and radio 
broadcasters are issued by the Republican Commission on Television and Radio 
Broadcasting, the chair of which is the minister of information; other regulatory functions are 
undertaken by the information ministry directly. The only producer of broadcast news is the 
Belarussian Television and Radio Company (BT). Regional channels produce 25-40 percent 
of their own programming; they do not produce their own news or current affairs 
programmes, relying instead on news from national channels. Content is bought from 
Russian channels, but most news programmes are substituted with BT’s output. Those few 
Russian news and current affairs programmes that are relayed from Russian TV are routinely 
blocked when they broadcast items about Belarus. 
 
There are 121 privately-owned cable channels in Belarus, of which 97 are privately owned; 
19 of these are licenced to produce programmes of their own. In the other cases, content 
consists mainly of a “social package” of programmes agreed by the Ministry of Information, 
made up mainly of broadcasts from state-owned Belarussian and Russian channels.2 Cable 
channels also carry programmes from up to 42 foreign channels, of which 25 are Russian; 
the journalists we spoke to said that none of these channels carried independent news 
programming. Last year cable operators were banned from carrying Polish programming 
(see below). Some 400,000 homes in Belarus have satellite dishes.  
 
According to independent sociological research,3 the most popular channel is ONT (watched 
regularly by 62 percent), which consists almost entirely of broadcasts from the Russian state 
channel, Channel One; ONT carries its own Belarussian-produced news bulletins in addition 
to Russian news bulletins. ONT is followed in popularity by RTR (38 percent), also a Russian 
national channel, and only then by BT1 (30 percent), the “channel 1” of Belarussian state 
television.  
 
b. Radio 
 
According to the Ministry of Information, 134 of 151 radio channels in Belarus are state-
owned. Only 30 broadcast on FM frequencies. In 2005, 18 warnings were issued to FM 
stations about breaking their content schedules agreed with the state.4 Six of the most 
listened-to stations – a general news and current affairs station, a cultural station, three 

                                                
1 www.mininform.gov.by/main/massmedia. We have statistical information for the national press, while 
the situation in broadcasting is explained in the text. 
2 www.mininform.gov.by/main/massmedia/digital  
3 Eduard Melnikov, Teleprogramma na Zavtra (Moscow, 2005), p. 20. 
4 According to the Ministry of Information: www.mininform.gov.by/main/massmedia/digital 



 7 

music-based stations and a station for broadcasting abroad – are owned by BT. The only 
non-state broadcasters with news and current affairs output are based outside the country 
e.g. Radio Liberty and Deutsche Welle. European Radio for Belarus (ERB), a small radio 
station funded to the tune of €2m by the European Union (EU) and other international donor 
bodies, started broadcasting from Warsaw in late February 2006, with mainly music content 
but also some news. It is broadcast on the internet, on an FM frequency which is accessible 
only in the Brest region near Poland but not in Minsk, and on a MW frequency for one hour a 
day. The project is intended to continue after the elections. In discussions, journalists in 
Minsk were sceptical as to whether the channel could attract listeners in its current form. The 
independent Russian TV channel RTVi was also commissioned by the EU to broadcast 30-
minute afternoon programmes to Belarus every day.5  
 
c. Newspapers 
 
There are two types of newspaper, divided into sharply contrasting camps, namely state-
owned and privately-owned. Journalists we spoke to estimated that state-run newspapers 
make up some 80-85 percent of newspapers in circulation (for available statistics see 
appendix 2). The state-owned newspapers have large circulations running into hundreds of 
thousands. The most important of these is the daily Sovetskaya Belarussia – Belarus 
segodnya (Soviet Belarus – Belarus Today), published by the presidential administration, 
with a circulation of about 500,000. Other significant state-owned newspapers are the daily 
Respublika (The Republic), published by the Cabinet of Ministers, and the weeklies Sem’ 
Dnei (Seven Days) and Narodnaya Gazeta (The People’s Paper).  
 
State bodies and departments give support of various kinds to these newspapers. During 
campaigns to increase the number of subscribers, government officials send instructions to 
state and private enterprises, urging them to finance the subscriptions of pensioners, 
veterans etc, to state-supported publications, and to urge employees to subscribe. Such 
methods are used in particular to ensure the large circulation of Sovetskaya Belarus. In 
schools, teachers are called upon to collect money from parents to ensure that each class 
receives several copies by subscription. The editorial policies of the state-owned media are 
without exception completely supportive of the Lukashenko administration. It is currently 
unthinkable that even mild or implied criticism of government policy could appear in them.  
 
The privately-owned newspaper sector has been in continuous decline for about 10 years, 
mainly because of state repression and harassment of these newspapers, which have 
offered a range of opinions between vigorous criticism of the government to an independent, 
but not hostile, view. We estimate, on the basis of interviews with journalists and 
representatives of the BAJ, that the non-state newspaper sector is between one-fifth and 
one-tenth of its size in the mid-1990s, when it was at its height, if measured by the number of 
readers, number of journalists and financial turnover. For example, the circulation of the 
largest non-state newspaper, Narodnaya Volya, has fallen from 200,000 at its high point to 
20,000.  
 
Some newspapers have been closed by decision of the Ministry of Information, but more 
often newspapers have suffered continuous administrative pressure on owners, editors, 
journalists, advertisers and printing houses, and been denied access to the state’s monopoly 
postal distribution system and near-monopoly network of newspaper kiosks. Extremely heavy 
libel suits have contributed to some closures. In other cases, tax, fire, sanitary or other 
regulatory authorities have harassed newspapers on the basis of minor infringements. The 
leading privately-owned newspapers have been forced to start printing in Russia; others 
have abandoned their printed editions and are only published on the internet.  
 
Only three privately-owned national newspapers – the business weekly Belarusy i rynok 
(Belarussians and the Market), and the weeklies Svobodnye novosti plius (SNP) (Free News 
                                                
5 AP newswire, February 23, 2006. 



 8 

Plus) and Belgazeta (Bel-newspaper) – are still distributed through the state-owned news 
kiosk network, Belsoiuzpechat’, and the postal subscription system run by the state-owned 
postal monopoly, Belpochta. Among those which, unable to find a printer in Belarus, have 
recently been printed in Smolensk, in western Russia near the Belarussian border, are the 
largest opposition-oriented weekly Narodnaya Volya (The People’s Will), the leading financial 
(weekly) newspaper Belarusskaya Delovaya Gazeta (BDG) (Belarussian Business 
Newspaper), and the popular weekly Tovarishch (Comrade), issued by the Communist Party. 
The printing house used by all three titles abruptly withdrew from its contract in the week 
before the elections, a decision which, together with the repeated seizure of print runs by 
Belarussian police and customs officers, meant that none of them reached their readers in 
the pre-election period (see below). 
 
Igor Vysotskii, editor of BelGazeta, said: “One can sum up the situation by saying that there 
is a market for entertainment and consumer publications, but no market for quality 
newspapers. There is no way to distribute them, no advertising market and no journalists. 
We have worked in these conditions for 10 years.” Editors and journalists on independent 
newspapers frequently stated in interviews that, for example: “The space in which 
independent journalism operates in Belarus is being reduced, and will soon disappear 
completely”; “The state and independent sectors are two different worlds. The state sector 
exists on subsidies and serves the authorities 100 percent.”  
 
d. Russian newspapers in Belarus 
 
Russian newspapers, like Russian TV stations, are a significant force: mass-circulation 
Russian newspapers, chiefly the daily Komsomolskaya Pravda v Belarussii (KPvB) 
(Komsomol Truth in Belarus), and the weeklies Argumenty i Fakty (AiF) (Arguments and 
Facts) and Trud (Labour), publish Belarussian local editions. The circulation of these 
newspapers has fallen in recent years, but even now they have a far greater aggregate total 
readership than that of the independent Belarussian newspapers. Both KPvB and AiF have 
offices in Minsk and employ teams of local journalists.There are also a number of influential 
Russian titles, in the first place the daily Izvestiya (The News), printed in Minsk and circulated 
in smaller numbers (under 5000).  
 
The complexities of the Russian-Belarussian relationship in politics, the economy and 
diplomacy are mirrored in the Russian media in Belarus. The Russian newspaper market has 
become commercialised in a way that the Belarussian one has not, and mass-circulation 
Russian newspapers have expanded into the Belarussian market for commercial reasons 
(although many Russian dailies still remain loss-makers for their owners, who sponsor them 
for mainly political reasons). The owners of Komsomolskaya Pravda, the Prof-Media group, 
have also acquired holdings in Belarussian privately-owned newspapers, including 
BelGazeta. Politically, both KPvB and AiF are frank in their reporting and critical of 
Belarussian state bodies, in a way that their mass-circulation state-owned Belarussian rivals 
are not. But their editorial policies stop short of open criticism of president Lukashenko; we 
understand this stance is strongly influenced by their Russian owners.  
 
The Belarussian authorities’ tolerance of this limited openness contrasts with their attitude to 
Moskovskii Komsomolets (Moscow Komsomolite), arguably the most strident critic of 
Russian government among the mass-circulation titles in recent years. Its attempt in 2002 to 
establish an editorial office in Minsk was blocked by administrative measures, and that year it 
published a Belarussian edition for four months before it closed. Some journalists in the 
privately-owned Belarussian media fear that the Russian mass-circulation papers, thanks to 
their high production standards and freedom to criticise some aspects of government, will 
gain ground at the expense not only of state-owned papers but also of those privately-owned 
publications that extend high editorial standards to criticising the president when appropriate. 
 
 
 



 9 

e. Polish media 
 
About half a million Poles live in Belarus, roughly 5 per cent of the population. Most live in the 
west of the country, which belonged to Poland before the second world war. Although the 
country's Poles have not been strongly engaged in politics, until last summer the Union of 
Poles had been the largest organisation in the country free of government control. In July 
2005, Belarussian police stormed the organisation’s headquarters in Grodno, and the 
authorities briefly detained several members of the organisation. Poland, which joined the EU 
in 2004, has been viewed with increasing suspicion by the Belarussian government, following 
Warsaw's active intervention during Ukraine’s “Orange Revolution” in November-December 
2004 and Polish officials have been particularly unsparing in their criticism of president 
Lukashenko. Local Poles have been treated as a potential fifth column, and the Polish-
language media has suffered serious restrictions, particularly in the pre-election period (see 
below). 
 
f. The internet and news agencies 
 
Internet use is growing rapidly in Belarus. According to statistics compiled by the 
International Telecommunications Union, in 2004 there were 1,409,780 internet users, i.e. 
about 14 percent of the country's total population. A recent survey conducted by the 
Belarussian Independent Institute of Socio-Economic and Political Research indicates that 
people aged 20-24 are the most active internet users, and 50 percent of all respondents are 
university graduates. Some 40 percent of internet users are government officials. The 
majority of users (45.6 percent) live in regional centres, and 22.9 percent are inhabitants of 
the capital of the country.6 
 
Internet publications – both those of editorial staffs whose printed editions have been closed, 
and those conceived as internet projects from the start – are becoming a significant element 
of the privately-owned media. The state-owned telecommunications company Beltelecom 
owns all internet servers in the country; although some capacity is leased to sub-contractors, 
Beltelecom controls all access. We understand from interviews that this has been used for 
political censorship: for example in the run-up to the 2001 presidential elections, internet 
access in Grodno, western Belarus, was closed down entirely on an evening when people 
had been due to come out into the streets in protest. In January this year, the opposition 
website Belarussky Partisan was temporarily blocked. 
 
The level of internet use for access to news is not that high: there are no news sites in the 
top 50 sites most accessed by Belarussian users. Ales Lipay, editor of Belapan, the privately-
owned news agency, said that the site has on average 7000 visitors per day. He said that 
this number increased as the election approached: on Thursday 16 March it was 10,000 and 
on Sunday 19 March, election day, 20,000. Igor Vysotskii, editor of BelGazeta, said that 
recent market research showed that the newspaper has 70,000 individual readers of its 
20,000 printed copies, plus a further 100,000 readers of its web site. 
 
Belarus’s single non-state news agency, Belapan (www.belapan.by), distributes information 
on the internet for free. There are also internet projects with regularly-updated news content 
(e.g. the most widely-used Belarussian portals, www.tut.by and www.open.by). Belapan was 
founded in 1991 with political, business and sports output. Ales Lipay, editor, said the agency 
has been constantly harassed by the authorities in recent years. Last year Belapan had to 
move its offices three times, having failed to receive approvals from the fire service, approval 
for using premises as an office, etc. Its journalists experience similar problems to those in 
other media: threats by telephone, difficulty in gaining access to local officials, withdrawal of 
accreditation by state bodies, etc. 
 
                                                
6 Marina Sokolova and Mikhail Doroshevich, Human rights organisations and the internet in Belarus, 
www.e-belarus.org/article/hro.html  



 10 

II. Freedom of speech and censorship in Belarus under president Lukashenko 
 
a. Historical background 
 
At the end of the Soviet period and the immediate post-Soviet period (late 1980s to early 
1990s), the media in Belarus underwent a transformation not dissimilar from that in Russia 
and Ukraine. The advance of glasnost (openness) led first to a relaxation, and then to the 
almost complete disappearance, of censorship in the state-owned media, and then to the 
proliferation of privately-owned media and the beginnings of commercialisation of the market.  
 
The media’s heyday came in the mid-1990s, i.e. in the first two years after president 
Lukashenko came to office in 1994. But then the trend towards openness reversed, and the 
situation has deteriorated progressively ever since. Lukashenko effected a transition from the 
chaotic proto-democracy of the early 1990s to authoritarianism, via two rigged referenda that 
extended his own term of office and disbanded the legitimate parliament. Political parties 
were harassed, rather than banned outright, but the official mass media assisted 
Lukashenko’s creation of tame, “virtual” political parties by defaming their rivals and depicting 
the new ones as genuine organisations. Increasingly, the political spectrum was filled with 
ostensibly competing political parties, creating an impression of pluralism, while enabling 
social discontent to be directed into safe channels under Lukashenko’s control. Opposition 
movements that attempted to intervene in the 2001 elections were largely ineffectual.7 
 
Over the last 10 years, the state media have been consolidated and strengthened and the 
editorial freedoms achieved in them in the earlier period reversed. The privately-owned 
media were increasingly subject to harassment and restrictions of the types referred to 
above, and in some cases to openly repressive measures. As in Russia and Ukraine, some 
particularly outspoken journalists were targeted and killed, most likely by forces within 
government. The situation with the state media was summed up in an interview by Eduard 
Melnikov, deputy director of Belarussian state television from 1992-94 and now vice-
president of the BAJ. He said that BT1, the main TV channel, “has turned into a state organ 
of mass agitation and propaganda. … An overwhelming majority of information programmes 
portray events in the country and in the world extremely one-sidedly and are often factually 
incorrect. This is especially noticeable during election campaigns.” 
 
Censorship and restrictions on the privately-owned media have advanced in concert with an 
increasingly dictatorial style of government. Petr Martsev, editor of BDG, said in an interview: 
“The real problems began in 1996. Since then, the space in which independent and non-
state media work has narrowed continuously. Then, our publishing house was financially 
healthy and had four newspapers. Each year it became more and more difficult. They 
stopped us printing here; we moved to Vilnius; they stopped us distributing, and then allowed 
us to do so again. This goes on continuously and the problems are not only for the media: 
there were also incursions in the political sphere, with the closure of political parties; in civil 
society, with the closure of organisations; and in the economy. The result is a juridical 
dictatorship, based on the usurpation of power in the illegal referendum of 1996.” 
 
b. Deteriorating legal environment 
 
The legal environment in which Belarussian journalists work is characterised, first, by the 
frequent use of the information ministry’s power to close newspapers by administrative order; 
second, by the constant investigation of journalists by the committee for state security (KGB) 
and the presidential security service, which have wide powers and have participated in 
bringing many of the notorious politically-motivated cases against journalists in recent years; 
and, third, by the introduction of new laws that give these and other security forces ever-
wider scope for prosecutions. 
                                                
7 Pavel Sheremet and Svetlana Kalinkina, Sluchainy Prezident (Moscow, 2004), p. 256; Andrew 
Wilson, Virtual Politics (Oxford, 2005), pp.164-169, 196-200. 



 11 

 
Mikhail Pastukhov, a former justice of the now-dissolved Belarussian constitutional court, and 
Yuri Toporashev, both of the Law Centre for Media Protection, said in an interview that 
among the most important legal changes in recent years was the introduction in January 
2001 of Articles 367, 368 and 369 of the Belarussian Criminal Code, which respectively 
make libelling the president, insulting the president, and insulting representatives of the state 
into criminal offences. Punishments of up to five years in prison, i.e. comparable to those for 
aggravated assault, rape and robbery, are provided for under these Articles. There have 
been a number of successful prosecutions under these Articles, including those in June 2002 
of Mikalai Markevich and Pavel Mazheika, journalists on the newspaper Pahona (Pursuit), 
which was closed by a court ruling in October 2001, and in October 2002 of Viktar 
Ivashkevich, editor of Rabochy (The Worker). These journalists served sentences of two- 
and two-and-a-half year internal exile.8 Rabochy was closed in October 2003 by order of the 
information ministry. 
 
Pastukhov and Toporashev said that these laws have been supplemented by Article 369.1 of 
the criminal code, which has come into force this year, which outlaws “discrediting the 
republic of Belarus” and “passing libellous information to representatives of foreign states”. 
This statutory threat to free speech is part of a series of measures that threaten the activity of 
political and non-governmental organisations, including the outlawing of “participation in an 
organisation that endangers the state”, under which members of the independent election 
monitoring group Partnerstvo have recently been convicted, and the outlawing of “the training 
of citizens to participate in group activity” directed against the state, or the financing of group 
activity direted against the state. Toporashev said: “These laws are directed primarily against 
journalists but also against ordinary citizens. Recently a mother of young children was 
sentenced to three years after distributing leaflets critical of president Lukashenko.” 

 
c. Tighter control of broadcasting and state-owned newspapers 
 
The news and current affairs output of the state-owned broadcasting media has since 1997 
been closely censored, monitored and used increasingly for propaganda. Leonid Mindlin, a 
TV journalist who left BT in 1996, after having programmes critical of the government 
repeatedly taken off the air, said: “The changes in television came at the same time as the 
sharp change in the political situation in the country. A blacklist was drawn up and I am sure 
that myself and a number of others are on it.” In 1997 the remaining substantial resistance to 
the use of TV for propaganda and the censorship of stories critical of the government was 
crushed. An important turning-point was the detention of leading TV journalist Pavel 
Sheremet on charges of illegally crossing the border with Lithuania; his three-month 
incarceration, widely assumed to be politically motivated, ended when then Russian 
president Boris Yeltsin intervened on his behalf with president Lukashenko.  
 
Since that time, the state-owned media have been used routinely to propagandise the 
president’s views, while no opposition politician has received any coverage, except in pre-
election items casting them in an exclusively negative light. Even economic analysis that 
differs radically from the government’s has almost never been aired. Bands that have played 
at concerts sponsored by the opposition, e.g. NRM, Dmitrii Voitiushkevich, Palac, Krama and 
Drum Exstacy, have been dropped from the playlists of music radio stations.  
 
In 2003, Mindlin investigated the working conditions at BT and published an article about 
them in the now-closed investigative newspaper Dlia sluzhebnogo ispolzovaniya (For Office 
Use). This showed how the duties of BT’s security department were extended to spying on 
employees and investigating political dissent, with the use of a network of 67 video cameras, 
workplace searches, electronic clocking-in cards, etc. The 70 security staff worked as a 
police force surveilling the company’s 2000 or so employees, Mindlin said. As far as we can 
ascertain, conditions remain unchanged since then.  
                                                
8 Pastukhov and Toporashev, Belarus: Journalists Tried on Criminal Charges (Minsk, 2003) 



 12 

 
We interviewed a young journalist working at a state media outlet, who belongs to the BAJ. 
He said: “I know very well what I can say on air, and what I can’t.” Asked, “how?” he said: 
“From my bosses, and from the example of broadcasts made previously. There are very 
clear criteria about names that may not be mentioned, and people who have opposition 
views who may not go on air.” He said that, while there were other members of the BAJ at 
his workplace, he would not associate with them on the premises.  
 
Asked whether people could voice opposition political views or criticise the government in 
personal conversations, e.g. in the canteen, he said: “No. You wouldn’t do that. You can read 
what news you like on your own computer, in your own office, or talk to people you are close 
to about those things. But not in the canteen.” This, he said, is because the canteen is an 
open space where other people could overhear your conversation. “People are scared.” We 
asked this journalist whether, given his critical approach, he would rather work in the 
privately-owned sector. He replied: “In the non-state sector there are some very fine 
journalists. But there is also a hierarchy there: the VIPs who are visible, who travel, who are 
well off, and those who simply become victims, who go to jail or lose their jobs. And then they 
have to look after themselves.” 
 
The case of Vladimir Dovzhenko, a sports journalist, is indicative of the situation in the state-
controlled media. Dovzhenko, whose TV career began in 1977, had by the mid-1990s risen 
from working as a sports reporter to fronting his own show, Silach (Strongman). At the time it 
was one of the most popular on Belarussian TV, featuring interviews with sportsmen, military 
officers and other personalities. In 1996 he was elected to the Minsk city council, where he 
became chairman of the commission on openness and relations with civil society. That 
“wasn’t the authorities’ favourite commission”, he said in an interview. He made more 
enemies by protesting openly against the jailing of Pavel Sheremet and, after approaches by 
colleagues in independent media, sponsoring a resolution in the city council giving journalists 
a large measure of legal immunity, which remains in force to this day, at least on paper. In 
September 1998 Dovzhenko stood unopposed for re-election to the city council, but the 
electoral commission claimed that the turnout failed to reach the 50 percent minimum barrier 
by a margin of less than 1 percent. Dovzhenko maintains that the results were tampered 
with; nevertheless, he lost his council seat.  
 
The very next day, the then head of BT, Grigorii Kisel’, junked Dovzhenko’s show, which was 
in its 11th year with high and rising ratings. Dovzhenko was given notice; for contractual 
reasons he could not be sacked, but was given no work to do for a year, until he left the TV 
station. Since then he has worked in non-state newspapers and currently edits three trade 
newspapers. He said: “I just wouldn’t bow my head. And so I am on a blacklist. After I left BT 
there have been times when I attended press conferences at sports events, as I have since 
the 1970s, and was denied access. It’s been a personal tragedy for me and my family.” 
 
d. Privately-owned newspapers 
 
The spread of censorship on the state media has been accompanied by a war of attrition on 
the privately-owned newspapers, which has drastically reduced their number and circulation. 
The repressive “technology” developed by the state over the past decade works as follows: 
 

• Most printing houses are state-owned and charge independent newspapers 2-3 times 
more than state publications. Printing over the border in Smolensk is more expensive 
in terms of transport and customs duties. 

• The network of independent kiosks that used to sell newspapers parallel to the state 
network was squeezed out of business by constant inspections and harassment. 
Under analogous pressure from the authorities, supermarkets and other major retail 
outlets gradually discontinued sales of the independent press. 



 13 

• In November 2005 the state postal monopoly Belpochta and the state network of 
newspaper kiosks Belsoyuzpechat’ abruptly terminated contracts with almost all non-
state newspapers. This meant there was no legal way in which newspapers could sell 
reader subscriptions (a license is required), and newspapers had to rely on amateur 
methods of getting their product to the reader. 

• The half-a-dozen or so private firms involved in collecting subscription revenue were 
forced out of business in the early 2000s, placing additional obstacles in the way of 
readers’ taking out subscriptions.  

• State-run companies are effectively banned from advertising in independent 
publications, while the private sector is under enormous pressure from the state and 
therefore has very small advertising budgets. Conversely, state-run media and 
advertising outlets won’t take advertising from the independent press. 

• Commercial and media laws are extremely contradictory, so there is always a good 
chance that publications can be found to be in breach of the law in some respect. 
Frequent inspections by fire, tax or sanitary regulators are a weapon used to harass 
the press, impose fines and close offices. 

• Independent journalists face obstructions from state officials at all levels, from 
physical attacks to refusal to give them information.  

• The journalists that we spoke to were all convinced that the courts are not 
independent of the state; as Amnesty International noted in 2004 that in Belarus the 
independence of the judiciary “has been repeatedly called into question by the 
international community”.9 Courts have awarded crippling fines on the basis of 
egregious libel suits. Asked about the best means of combating these suits, 
representatives of the Law Centre for Media Protection acknowledged that the low 
level of professional training of many Belarussian journalists has led to the publication 
of needless libels – and the centre has published a popular guide to the law for 
journalists, Zhurnalistika: opasnaya professiya (Journalism: A Dangerous Profession) 
which has gone through three print runs – but they added that the political character 
of many prosecutions, and the scale of fines, is beyond doubt. They showed us 
records of cases to bear this out. 

 
To understand the difficulties currently faced by those few privately-owned newspapers that 
attempt to maintain high editorial standards, including the right to criticise government policy, 
it is worth looking at the history of some of the most prominent titles. 
 
Belarusskaia delovaia gazeta (BDG). This political and financial newspaper was founded in 
1992 as a weekly; it addressed itself to the republic’s elite and circulated in business and 
political circles. In 1994 it relaunched, still focusing on business and politics but addressed to 
a wider audience. Its owners launched three more titles: a popular entertainment-focused 
weekly, Imya (Name); an investigations-centred title, Dlia sluzhebnogo polzovaniya, and a 
motoring magazine. In 1996 BDG became a daily and its influence grew further. Petr 
Martsev, editor, said: “At that time, the president himself said several times that he started 
his day by reading our newspaper. But then the system of rule changed. There was political 
struggle and political assassinations. We investigated these very thoroughly. The economy 
changed – there were attacks on private businesses – and we wrote about that too. A 
campaign started against our newspaper.” This culminated in 1999 with a criminal case 
being launched against Irina Khalip, editor of Imia, and physical threats to other journalists. In 
April 2003 president Lukashenko announced publicly that BDG was to be closed. It was 
restarted shortly afterwards under an amended name, being printed in Smolensk and 
imported. Circulation has fallen from 27,000 to 5000. Immediately after the elections, Martsev 
announced that the printed edition would cease publication and the newspaper would appear 
on the internet only. 

                                                
9 Belarus: stifling the promotion of human rights, web.amnesty.org/library/index/engeur490042004  



 14 

 
Belorusy i Rynok (BiR) (Belarussians and the Market). Established in 1991, this weekly was 
one of the first non-state newspapers in Belarus. It is one of just three independently-owned 
papers that still enjoys access to the state subscription and distribution. In interviews, 
journalists speculated that it has survived because of its political moderation, its usefulness 
to the authorities as a source of economic information, and its editor’s well-placed 
connections. Nevertheless, circulation has dropped by two-thirds, to 11,000, over the past 
five years, and advertising revenue has fallen by two-thirds since 2001, mainly because of 
harassment of state-owned companies that take out advertising. The closure of private firms 
involved in collecting subscription revenue cut BiR’s subscriptions by 20 percent. Out of 20 
retail outlets in supermarkets, only four now remain for BiR. “When we ask why, the 
managers point a finger upwards, indicating the powers that be,” said Vyacheslav 
Khodosovsky, editor of BiR. In 2003, BiR was fined $1,000 after an inspection of its 
premises. The inspectors insisted BiR had for several years been paying too little rent and 
had to make up the difference. The paper was forced to move and introduce wage cuts. 
Then the fire service declared that some doors in the new offices were 2 cm lower than 
specified by law, and they had to move again. “If someone decides they don’t like us they 
can always create major problems for us with an inspection,” Khodosovsky said. In May 
2005, president Lukashenko signed a decree that banned non-state media from using the 
words Belarussky (Belarussian) and natsional’nyi (national) in their titles, and ordering them 
to reregister within three months. This meant more upheaval and expense for BiR, which had 
to drop its former title Belarussky rynok (The Belarussian Market) and relaunch.  
 
Svobodnie novosti plius (SNP). This news weekly was founded, under the name Svobodnie 
novosti, in early 1991. Its editor, Vasilii Zdanyuk, was a former Soviet army journalist who for 
many years edited the daily newspaper of the Soviet forces based in east Germany. SNP 
has been repeatedly closed down administratively, on what its staff and press freedom 
campaign groups believe are political grounds: in 1994 it was closed, and reopened as 
Svobodnie novosti plius; In 1997 it was closed down, and reopened as Svobodnie novosti; in 
2002 it was closed again and reopened as Svobodnie novosti plius. Under the winding-up 
procedure used by the Ministry of Information, SNP has lost its capital equipment (computers 
etc) every time it has been closed. Upon closure, it has run up heavy losses to meet a legal 
requirement to refund postal subscribers for issues not received, while simultaneously losing 
advertising revenue and kiosk sales income. For this reason, after the 2002 closure, the 
paper stopped offering postal subscriptions. After each closure the editor and owner have 
gone through a lengthy and expensive registration procedure, and then started again to build 
readership, an advertising base etc, from scratch. Between the 1994 closure and 1997, 
SNP’s circulation rose to 103,000; after the 1997 closure, it built circulation from zero to 
60,000. Since the 2002 closure, its recovery has been slower: its current circulation is 
14,000. In addition to its other problems, the main printer in Minsk, the state-owned 
Belarusskii dom pechati, refused to print SNP and it has gone out to a commercial printer. 
The journalistic staff has fallen from 23 to five, who work in a single room only large enough 
for three people to work comfortably. Freelance contributors, who include political analysts, 
writers and poets, are unpaid. SNP, like other privately-owned newspapers, has suffered 
from politically-motivated libel cases.  
 
Narodnaya Volya. This is the largest, and most clearly oppositional, privately-owned weekly. 
Svetlana Kalinkina, editor, told us that extremely large fines for libel were frequently used to 
attempt to close the paper. In the autumn of 2005 Sergei Gaidukevich, a senior political ally 
of president Lukashenko and a candidate in this year’s presidential elections, sued 
Narodnaya Volya for libel after it published a story about his involvement in trading Iraqi oil in 
breach of the UN embargo. The suit was filed over the publication in the 1 March, 2005, 
edition of a photocopy of a document received by the office of the Liberal-Democratic Party 
from Iraq on June 16, 2002. The document, addressed to Gaidukevich, said: “We are still 
waiting for you to fulfill your obligations under the above-mentioned contract. We urge you to 
return to us the money in an amount of $996,798.060, which you owe us.” The paper 



 15 

accused the party of cooperation with Saddam Hussein’s regime and receiving financial 
assistance from abroad in violation of Belarussian law.10  
 
The courts fined the paper $50,000 (200 times the average monthly wage, $250). Kalinkina 
said: “We got out of this situation by publishing an appeal to readers. We collected the 
money and paid the last instalment on 28 September last year. On the same day that the fine 
was finally paid off, the paper received faxes from the printers and from the distributors 
ending our contracts.” Since October, 2005, the paper has been printed in Smolensk and 
relies on its own network of distributors in Belarus. 
 
Salidarnasts (Solidarity). This weekly was founded by the independent trade unions in 1991 
and enjoyed a small but stable circulation. In 2003, when BDG was closed, as an act of 
solidarity printed an entire issue of BDG in the usual BDG format, simply adding 
Salidarnasts’s masthead over the top of the front page. Two days later the authorities made 
an inspection of the editorial offices. They searched for a long time before finding that a 
particular detail (volume measured in printers’ folios) was missing from the paper’s imprint; 
this was an infringement of regulations and the paper was fined $2,000. During the 
inspection, the journalists produced an issue of Sovetskaya Belarus, the newspaper of the 
presidential administration; its imprint also did not include volume measured in printers’ 
folios.  
 
After this, Salidarnasts’ printers broke the printing contract, and the paper was forced to print 
in Smolensk, incurring additional transport and customs expenses. It published in this 
manner for two years, with a print-run of 5300 copies, 95 percent of which were sold at retail 
outlets in Belarus. But at the end of 2005 Salidarnasts, along with 14 other newspapers, had 
its contract with the state monopoly distributors Belsoyuzpechat’ terminated. “We were 
deprived of all means of making money,” said editor Alexander Starikevich. He watched 
Narodnaya Volya lose its court case against the ban and decided it was pointless for his 
much smaller newspaper to go through the courts itself. Since then the paper has been 
published on the internet, but is no longer a commercial concern.  
 
“After the paper closed down we received a lot of letters and phone calls from readers. In 
principle one could consider organising a demonstration by readers of the independent 
press, but not now, not in these circumstances,” Starikevich said.  
 
e. The regional press  
 
In provincial towns, the attacks on non-state newspapers described above have taken even 
more extreme forms than in Minsk. Journalists interviewed in Grodno, western Belarus, said 
that over the last 18 months the authorities have been carrying out systematic attacks on the 
press, “hunting papers one by one” with methods such as those described above. The 2002 
closure of Pohona (see above) and the internal exile of its editor was an important turning 
point. This was followed by the harassment of an associated newspaper, Dyen, whose print-
runs were constantly seized until it was eventually closed. Immediately after the 2004 
parliamentary elections, another Grodno newspaper, Birzha Informatsii, was convicted of 
libel, fined $800 and closed down for three months. Two letters from the Ministry of 
Information, one issuing the paper with an official warning and another ordering it to close 
down altogether within three months, arrived in the same envelope. When the three months 
were up, the paper couldn’t find a printer.  
 
“I am stunned,” said a leading Grodno journalist. “I even envy journalists in the capital 
because officials at least talk to them. Here the way they deal with us is unbelievable.” For 
example, the city administration simply won’t admit journalists within its walls. There have 
been several instances in which the police have thrown journalists out of the administration’s 
offices. An important role in co-ordinating attacks on journalists in Grodno is played by the 
                                                
10 Centre for Journalism in Extreme Situations, weekly bulletin, issue No. 15 (168), April 4 - 10, 2005 



 16 

ideology department of the local administration. Such departments, abolished in most post-
soviet states, including Belarus, in the early 1990s, were reintroduced in 2003. One Grodno 
journalist said of this department: “They are a disgrace, they organise provocations: on one 
occasion they called the police and said one of our journalists was drunk and should be 
arrested.” 
 
In Borisov, a town not far from Minsk, a local newspaper Kur’er Borisova (Borisov Courier) 
also faced administrative harassment leading to its closure. Anatoly Udovichenko, the 
paper’s former editor, explained that in 2002 the company that publishes the newspaper was 
re-registered by the local municipal executive committee. Three years later in 2005, this 
same body brought a court case against the company alleging that the registration 
documents that it itself had accepted were invalid because they did not correctly state the 
nature of the company’s business. Udovichenko said the fact that the winding-up commission 
was chaired not by an official of any authority responsible for business issues, but by 
Tatyana Dedukh, the head of the municipality’s ideology department, shows that the whole 
affair was politically motivated. Dedukh’s deputy on the winding-up commission was an 
official whose incompetence had been reported in the paper some months previously. 
 
f. The reduction of the journalistic workforce  
 
The attacks on the privately-owned media and changes in the state sector have reduced the 
journalistic profession to a shadow of its former self. The Belarussian Television and Radio 
Company sacked large numbers of staff in the period 1997-99; the constant closure of 
privately-owned newspapers has added to a growing pool of unemployed journalists. In the 
late 1990s and early 2000s, the government’s opposition to private business in general (not 
only in the media) became particularly pronounced, and the small business sector was 
weakened by administrative pressure. This resulted in the closure of freesheets, trade 
papers and other advertising-funded media, reducing the number of quasi-journalistic jobs in 
that sector and further exacerbating unemployment among journalists.  
 
Unemployed journalists from the privately-owned media who haven’t left the profession 
altogether or taken quasi-journalistic jobs have either found jobs in the state-owned media or, 
in a smaller number of cases, gone to work in Russia and Ukraine. Prominent journalists who 
lost their jobs as a direct result of censorship (e.g. editors whose newspapers were closed) 
have in many cases moved to Moscow to work.  
 
Alina Surovets, executive director of the BAJ and former editor of Novaya Gazeta v 
Smorgone (The Smorgon New Press), a regional weekly, said that the paper had been 
closed after having its licence annulled by the information ministry in January 2005; some 
staff had continued to produce the paper for another six months on an unpaid, voluntary 
basis. Of the 23 journalists, almost all are now unemployed or working in non-journalistic 
jobs. An editor of another privately-owned newspaper said: “Unemployment is a very serious 
problem. If a newspaper closes in a small town, all the journalists lose their jobs and have 
nowhere else to go.”  
 
Another senior journalist in the non-state sector said: “After recent newspaper closures, 
some colleagues have gone to the state-owned newspapers and now write about sport or 
culture. Some leave the profession entirely. Our best journalists are in Moscow – they can’t 
find work here – and I have heard that about 50 Belarussian journalists are working in 
Ukraine at the moment [on the many newspapers and party political free-sheets that sprung 
up during the 2006 Ukrainian parliamentary election campaign].” We have not found any 
statistical information on the changes in the labour market, but it is clear from interviews that 
the reduction in the labour force has been drastic. 
 
Despite the problem of unemployment, so-called “chernyi nal” – under-the-counter payments 
to journalists for writing political or other advertisements in the form of genuine copy, which 
are a major problem in Ukraine – appears to be rare because private businesses simply 



 17 

won’t have anything to do with the independent media, while in the state sector wages are far 
higher anyway. In the dwindling independent sector, however, journalists need two or three 
jobs to make ends meet. In contrast to Ukraine there is no private “mafia” to speak of 
because of the maintenance of state control over the economy, and so there are fewer 
threats to journalists from private business interests. As one journalist told us: “It’s the 
political reporters who are at far greater risk of physical intimidation. But the fact remains that 
the most effective method of controlling the media is economic suffocation.”  
 
g. Attacks on journalists 
 
There are some instances of opposition journalists being killed or disappearing. The lack of 
any serious investigation of these crimes acts as a deterrent to other independent journalists, 
who are reminded that should anyone attack them physically, they will do so with a high level 
of impunity. 
 
On July 7, 2000, the cameraman Dmitry Zavadsky, who worked for Channel One of Russia, 
went missing after driving to a Minsk airport to meet a colleague, Pavel Sheremet. Two 
former state officials were later convicted of his abduction and murder. However, 
considerable concern remains regarding the alleged involvement of senior state officials in 
Zavadsky’s disappearance and in that of three opposition leaders in 1999. Amnesty 
International has said it is “deeply concerned” that all four disappearances were followed by 
an apparent unwillingness on the part of the Belarussian authorities to promptly, thoroughly 
and impartially investigate the fate of the disappeared. Instead the authorities accused 
Belarus’ opposition of staging the disappearances to attract international attention; the state-
owned news media claimed that the individuals concerned had been sighted abroad. The 
apparent failure of the Belarussian authorities to investigate the whereabouts of the missing 
men has drawn sustained international criticism, including from the EU, the UN and the 
OSCE.11 
 
The families of the disappeared allege that senior state officials operated a death squad, 
made up of current and former elite police officers, which eliminated opposition figures. 
Information purporting to support such claims began to emerge from November 2000 
onwards. The allegations culminated in the trial behind closed doors of four men, two of 
whom were former members of the Almaz special police unit, resulting in their conviction in 
March 2002 of Zavadsky’s disappearance. The main piece of evidence incriminating the 
accused was a spade found in a car which allegedly had traces of Zavadsky’s blood on it. 
The accused professed their innocence. The Committee to Protect Journalists concluded 
that state prosecutors failed to investigate allegations that high-level government figures 
were involved in the Zavadsky affair. Critics of the trial point to the following: 
 

• In November 2000 the heads of the Prosecutor’s Office and Committee for State 
Security (KGB) were unexpectedly dismissed; the opposition maintained that the 
dismissed personnel came too close to discovering what had happened to the 
missing men, locating their corpses and establishing the murder weapon. 

 
• The dismissals occurred shortly after an anonymous letter, alleged to have been 

written by a former KGB officer, appeared in the media, according to which several 
present and past serving members of elite police units had been arrested by the KGB 
on suspicion of having murdered Zavadsky and had confessed to having murdered 
the missing opposition figures.  

 
• On 8 November 2000, Russian Public Television broadcasted a documentary 

produced by Zavaadsky’s colleague Pavel Sheremet which cast doubt on the official 
investigation into the disappearances; Sheremet said that the prosecutor general and 

                                                
11 Amnesty International, Without trace: uncovering the fate of Belarus’ disappeared (2002), 
http://web.amnesty.org/library/index/engeur490132002 



 18 

KGB chairman had been dismissed after they arrested and questioned a senior 
officer of the Ministry of the Interior’s Combined Rapid Reaction Force in connection 
with the disappearances.  

 
• In June 2001 two investigators involved in the inquiry into the fate of the missing men 

fled to the USA after they had publicly alleged that officials in Lukashenko’s 
immediate circle had employed an elite group to eliminate members of the opposition.  

 
• In 2001 the presidential candidate Viktor Goncharik distributed a hand-written 

document, said to be from a police chief, regarding a gun used to execute the missing 
men.12 

 
The prosecution concluded that Zavadsky’s disappearance was a “revenge killing” after 
Zavadsky had visited Chechnya and learned that former members of Almaz had trained 
Chechens to fight against Russian government forces; Zavadsky’s abductors were 
supposedly extreme Belarussian nationalists. Human rights monitors doubt this explanation, 
believing that Zavadsky’s disappearance may have been related to his journalist activities, 
either in Chechnya linking Belarusian state officials with the export of arms and expertise to 
the Chechens, or in Belarus where he had reported on the deteriorating political situation in 
the country. Both Dmitry Zavadsky and Sheremet had previously fallen foul of the Belarusian 
authorities and were given suspended prison sentences in January 1998 for their journalist 
activities the previous year.  
 
The Zavadsky affair is not the only case in which there are suspicions that a Belarussian 
journalist has paid the highest price for their work. In October 2004 Veronika Cherkasova 
was stabbed to death in her Minsk apartment. Cherkasova was an outspoken journalist who 
wrote for independent newspapers including BDG, Belgazeta and Salidarnasts. Her 2002 
article “Man in black”, which analysed Lukashenko’s dress sense, became very popular; the 
article ends by comparing Lukashenko to a clown.13 More recently she had been working on 
the possibility of Belarusssian arms sales to Iraq under Saddam Hussein. 
 
The murder has not been solved. On the contrary, Cherkasova’s son Anton Filimonov, aged 
15 at the time of her death, has been repeatedly harassed in connection with the murder. 
Initially the investigating authorities announced that both Filimonov, and Cherkasova’s 
stepfather, were suspects. Anton was repeatedly interrogated. On February 2, 2005, the 
investigator of the city prosecutor's office and two policemen arrived at his school to take him 
to a psychiatric hospital for examination. His family managed to have the boy released and 
took him to Moscow to his father, who appealed to the Russian Human Rights Commission. 
Russian television broadcast a list of violations of the criminal legal procedure made in 
relation to Cherkasova’s son.  
 
In April 2005 the authorities announced that suspicions concerning the son and stepfather of 
the murdered journalist were unfounded, and Anton returned to Minsk. At a press conference 
the deputy general prosecutor of Belarus emphasised that Anton “had never been directly 
regarded as a suspect in the murder of Veronika Cherkasova”. However, Anton clearly 
remained under surveillance and on December 27, 2005, he was arrested together with a 
group of youths for paying for cigarettes with banknotes that the boys had made on a 
computer. Two days later all the detainees except Anton were released; Anton was once 
again pressured to confess to Cherkasova’s killing. Despite fears for his health he was finally 
released only on March 15, 2006. 
 
On October 17, 2005, Vasily Grodnikov, a freelancer for Narodnaya Volya, was found dead 
with a head wound in his apartment outside Minsk. The case was closed on December 14 on 
                                                
12 Details are given in Amnesty’s report, ibid. 
13 Colleagues have collected Cherkassova’s recent articles and published them as Krasnym po 
Belomu: Stat’i, Ocherki, Esse (Moscow, 2005) 



 19 

the theory his death was accidental because of the absence of any signs of a break-in at the 
victim’s apartment. According to journalists and journalists’ organisations, it is not clear 
whether this death was related to Grodnikov’s professional activity. 
 
III. The 2006 presidential elections 
 
a. General 
 
The presidential elections on March 19, 2006, resulted in a landslide victory for president 
Lukashenko, who will now serve a third term. According to the Central Election Commission, 
Lukashenko won 82.6 percent of the votes, Aleksandr Milinkevich (the candidate of the joint 
opposition bloc) 6.1 percent, Sergei Gaidukevich (a pro-Lukashenko politician) 3.5 percent 
and Aleksandr Kozulin (a second opposition candidate) 2.3 percent.14 The Belarussian 
opposition and various international bodies had argued that the election was unconstitutional, 
as it was held on the basis of the unconstitutional referendum of 2004 permitting president 
Lukashenko to stand for a third term. The opposition claimed the voting was not free and fair, 
because of limitations on opposition political activity and the non-state media; because of the 
large number of votes (more than 30 percent, according to the Central Electoral 
Commission) cast in advance, at workplaces and by soldiers and students; and because of 
the counting procedures, which place great limitations on observers.  
 
During the run-up to the election, increased pro-presidential propaganda was evident in the 
state media; police attacks on, and confiscations of, privately-owned newspapers increased 
and most of them failed to reach their readers in the immediate pre-election period; in the 
week prior to the election another privately-owned newspaper was closed by the courts on 
spurious grounds; the threatening atmosphere for independent journalists covering the 
election was epitomised by the public beating of a journalist who was covering the arrest of 
an opposition candidate. Below we present a general picture of the campaign; a full list of 
incidents of attacks on press freedom, reported by the BAJ and by other monitoring 
organisations and NGOs, is provided in the appendix.  
 
b. Coverage and propaganda in the pre-election period 
 
The coverage of the election campaign in the state media was notable for the large volume 
of propaganda in support of president Lukashenko and exclusively negative coverage of 
opposition candidates. In the week leading up to the elections, news bulletins each evening 
on ONT and BT painted an extreme picture of a country about to be pitched into violence and 
chaos by foreign forces, with terrifying consequences for ordinary Belarussians, justifying the 
most extreme methods in combating opposition to president Lukashenko. These broadcasts 
proceeded from facts with which few would disagree – i.e., that the leaders of the EU and 
USA have professed their distaste for the Belarussian state, are involved in a geopolitical 
struggle for influence in the former Soviet Union and have funded opposition forces that have 
organised mass protests against rigged election results in Eastern Europe – but they added 
to these facts unsubstantiated accusations of a criminal conspiracy to overthrow the state, 
involving leaders of the opposition and terrorists from Georgia, substantiated by taped 
confessions with unidentified “arrestees”. 
 
Each evening, the broadcasts repeated the same tale with minor variations: 
 

• The EU and the USA are supporting groups of foreign agents in Belarus in an attempt 
at a violent seizure of power along the lines of the Georgian “rose revolution” of 2003. 
(Shots of violent clashes in the Georgian parliament were shown, with no explanation 
of why the events took place or their context); 

                                                
14 Sovetskaya Belarus, 21 March 2006. 



 20 

• The KGB has seized the agents involved, together with documents, weapons and 
explosives (accompanied by confessions to camera by unidentified individuals 
supposedly involved in this plot, and pictures of weapons, large amounts of cash, 
etc); 

• The EU and the USA are conducting a “psychological war” on Belarus using 
“Goebbels-style propaganda”;  

• The opposition candidates in the presidential elections are accomplices (the 
candidates were given no right of reply to this assertion);  

• Opposition calls for people to come to a mass meeting in the centre of Minsk on the 
evening of polling day (19 March) are effectively invitations for innocent citizens to 
become involved in arson, explosions, murder and terrorism;  

• Opposition candidates’ election promises are full of lies (no right of reply); 

• Western Europe and the USA are violent societies dominated by war, poverty and 
social unrest; democracy there is a hypocritical sham, any countries that do not agree 
with the USA are bombed (shots of the Iraq war, police attacking demonstrations in 
the USA and France, etc); 

• President Lukashenko is the only obstacle to the victory of these forces, he is 
personally responsible for an extraordinary increase in the prosperity and wellbeing of 
the Belarussian people, and if the opposition causes any trouble on polling day he will 
“wring their necks like chickens”. The stories about alleged conspiracies to overthrow 
the state were on each evening that we monitored the news followed by extended 
coverage of Lukashenko visiting factories and research centres, awarding prizes, 
making speeches, etc. 

 
These news bulletins were little more than extended political broadcasts in support of 
president Lukashenko’s re-election campaign, creating a climate of fear in the run-up to the 
elections. In particular, the state TV channels broadcast extensive coverage of a press 
conference by the interior minister, the head of the KGB and other security service chiefs on 
the Thursday evening before the election, at which it was explained that participants in the 
opposition demonstration could be charged with terrorist offences, and be liable to 
punishments of between eight years in prison and the death penalty. (In the event, the 
demonstration went ahead, the police kept a low profile and there were no reported arrests, 
although harassment of opposition political figures continued.) 
 
Eduard Melnikov of the BAJ says that recent research shows that the impact of state 
propaganda on the television might not be as great as expected. More than 55 percent of 
those surveyed said they agreed with statements critical of the state channels, such as 
“Belarussian television does not give the full picture”, it is “an instrument of the government” 
and that state TV authorities “interfere with Russian broadcasts to exclude the most 
informative programmes”.15 But in any case, this propaganda was intensified considerably in 
the run-up to the election. 
 
In an interview with the Financial Times,16 Alexandr Martynenko, vice-chairman of Belarus 
TV and Radio Company, justified the station’s election coverage as follows: “The opposition 
is demanding that the West blockade the country. They travel around Europe demanding an 
end to investment in Belarus. Is that not aimed against the people? Kozulin and Milinkevich 
openly talk about the need to spill blood, otherwise nothing will ever change. They are 
preparing mass clashes in the streets. They want to bring strong drink and drugs [to these 
events]. They have even brought vodka to their meetings with voters. … The opposition 
candidates spend most of their time in Berlin, Washington and so on, and then complain that 
the TV doesn’t let them reach the electorate.” 

                                                
15 Mel’nikov, Teleprogramma na Zavtra, pp.17-19. 
16 FT journalist David Crouch kindly provided this information. 



 21 

 
In an interview with the Financial Times,17 Nokolai Lozovik, secretary of the Central Electoral 
Commission, said: "The opposition candidates' calls to bring people onto the streets on 
Sunday, which are published throughout the opposition media, are a provocation aimed at 
destabilising society. We view such calls as the immoral acts of politicians who have no 
thought for the people's safety … and are concerned only with doing the bidding of their 
sponsors." 
 
The BAJ has, as in the case of previous elections, conducted comprehensive monitoring of 
media coverage of the candidates’ campaigns on all the main broadcasting news outlets and 
national newspapers.18 The preliminary findings included: 
 

• By law, candidates’ programmes may only be presented in the state-owned media. 
The presentations of the programmes on TV and radio were scheduled by the Central 
Election Commission at a time inconvenient for many voters and not advertised in 
advance. Speeches recorded by two of the candidates were edited without their 
agreement. (On 13 March, Aleksandr Kozulin lodged a formal protest to the CEC 
about the cutting of portions of his speech.) 

 
• President Lukashenko did not make an address to voters at the scheduled time; 

instead, propaganda materials praising the president and attacking the opposition 
were broadcast. But a few days later all the state-owned media broadcast, either in 
full or edited highlights, the president’s three-hour speech to the Third Pan-Belarusian 
People’s Congress. This broadcast replaced news programmes and was rebroadcast 
at prime time. 

 
• In the state-owned newspapers monitored by the BAJ, Lukashenko’s programme was 

published on page 1, while other candidates’ programmes were published on pages 
3, 14 and 15. In the period 21 February to 5 March, the largest-circulation newspaper, 
Sovetskaya Belarus, devoted 63.1 percent of its election coverage to Lukashenko’s 
campaign, 0.4 percent to Gaidukevich, 1.1 percent to Kazulin and 1.1 percent to 
Milinkevich. On 15 March, four days before the election, a special edition of 
Sovetskaya Belarus was published. The print run was 830,000, i.e. 300,000 more 
than normal, with the extra copies being delivered free to non-subscribers by the 
state-owned distribution network. (This forms a contrast, e.g., with the non-state 
newspaper SNP, whose application for an increase of circulation from 14,000 was 
rejected).  

 
• Many of the privately-owned newspapers monitored by the BAJ were not printed, or 

did not reach their readers, in the pre-election period, see below. But, for example, in 
the period 21 February to 5 March, KPvB allocated 19.2 percent of its election 
coverage to Lukashenko; 4.6 percent to Gaidukevich; 25.6 percent to Kazulin and 
14.5 percent to Milinkevich; the 2 March issue of Belarusy in rynok devoted 33.4 
percent to Lukashenko, 2.8 percent to Gaidukevich, 20.1 percent to Kazulin and 33.6 
percent to Milinkevich. BiR, along with Narodnaya Volya and Nasha Niva, portrayed 
Lukashenko negatively, and Narodnaya Volya did not mention Gaidukevich. 

 
• In its last pre-election bulletin, the BAJ concluded that “the state-owned electronic 

and print media allocated more attention to A. Lukashenko, giving to the alternative 
candidates less space and time or excluding them from the coverage”. The 
monitoring showed that “two different semantic series” were built up by the state 
media: the first related “the state for the people”, “peace and stability”, “well being”, 

                                                
17 FT journalist David Crouch kindly provided this information. 
18 Media Monitoring: “Presidential Election 2006 Coverage in the Belarusian Mass-Media”. The 
candidates’ representation and their election campaigns’ coverage. Bulletins 1-5 (January-March 
2006). We understand that it is planned to publish the results of the monitoring in book form.  



 22 

etc, to Lukashenko; the second related “plundered country”, “chaos”, “state for the 
few” and “joblessness and poverty” to the “scoundrels” Milinkevich or Kazulin. The 
state media “violated the prinicple of equal opportunities” in election coverage, and 
although the independent press “strived to give a balanced picture … due to its 
limited circulation it could not withstand the tendentious coverage … by the state-
owned media.” 

 
c. Increased pressure on the privately-owned newspapers 
 
During the run-up to the election, the pressure on the privately-owned newspapers increased 
significantly and many of them failed to reach their readers. The main target of this pressure 
was Narodnaya Volya, the largest-circulation independent paper. The police have obstructed 
distribution on a number of occasions this year, and this culminated in the seizure of two of 
the paper’s last three issues prior to the election.  
 
On 3 January, an entire print run of Narodnaya Volya, which is printed in Smolensk, was 
seized at the border and held on the grounds that the dispatch documents were incorrectly 
drawn up; it was released a day later after the documents were amended. On 9 January, the 
entire print run of the next issue, a double issue, was seized by customs officers at the 
border, at Rudnia, and delivered to the Dubrovenski district police station; police gave no 
reason for this action. On 30 January copies of Narodnaya Volya and Tovarishch were 
confiscated by police in Zhlobin from a volunteer activist who was distributing them; this was 
the third such incident in the town since the start of the election campaign. In Minsk, on 31 
January, activists distributing Narodnaya Volya in a pedestrian subway were moved on by 
police.19 
 
On Friday 3 March Narodnaya Volya printed a greatly increased run (250,000 instead of the 
usual 27,000) of a special issue (no. 39) that featured two important pre-election events, i.e. 
the beating-up by police of presidential candidate Aleksandr Kozulin and a meeting held by 
candidate Aleksandr Milinkevich. The paper was printed as usual in Smolensk, and at about 
10.0 pm, customs officers and police seized the entire print run at the Russo-Belarussian 
border. Police told the newspaper’s managers that they suspected it violated articles 45 and 
48 of the election code, which stipulate giving equal opportunities for all candidates (although 
this has not been used at any time to address the state-owned media’s refusal to cover the 
campaigns of any opposition candidate, except negatively). This issue was still being held by 
police after the election.  
 
In the week prior to the election, the staff of Narodnaya Volya prepared two ordinary 
numbers, with the usual print run of 27,000. But the Smolensk Printing House refused to print 
these, along with pre-election issues of BDG and Tovarishch. Narodnaya Volya found 
another printer in Smolensk, and printed the two issues; one reached its readers, but the 
other was seized by police when it arrived in Belarus, and taken to Vitebsk where it was 
stored along with the copies of the special issue. Tovarishch found another printers, in 
Moscow, and printed an issue, but when it arrived in Belarus it was seized by the police. The 
last edition of BDG prior to the election did not appear; Petr Maltsev, editor, said he had 
secured an agreement from the printing house that the first post-election issue would be 
printed. Journalists from all three newspapers told us that they believed that the short-notice 
cancellation by the Smolensk Printing House resulted from political pressure. S. Vazniak, the 
editor in chief of Tovarishch, told the BAJ in an interview: “I have every grounds for believing 
that the Belarussian state authorities put pressure on the Printing House management. … It 
seems that some influential lobbyists for Lukashenko in Russia have had their say.”20 
 
In addition to the seizure of print runs, those privately-owned media circulated through the 
state-controlled distribution system have been prevented from increasing their circulation in 
                                                
19 From BAJ press releases of 10 January and 1 February. 
20 BAJ press release, 6 March; interview with Svatlana Kalinkina; BAJ press conference, 17 March. 



 23 

the pre-election period. SNP, which has a return rate from kiosks of only 2-3 percent (i.e. 
only damaged or lost copies), had an application to raise its circulation from 14,000 rejected, 
while the presidential administration’s newspaper was able to produce a special edition with 
300,000 or more extra copies. 
 
d. Threats to reporters by the authorities 
 
On March 2 at about 8.30 am, one of the four presidential candidates, Aleksander Kozulin, 
was beaten up and arrested when he tried to take part in the Congress of the Belarussian 
People, for which he had been refused visitor status. When Oleg Ulevich, political 
correspondent for KPvB, got into work he was immediately despatched to the police station 
to cover the story. He was standing outside the station with Kozulin’s wife, brother, daughter 
and election agent, together with other journalists and activists from Kozulin’s party (30-40 
people in all), when men in plain clothes came out of the station. An empty minibus pulled up 
and they started to drag people into it.  
 
“I was taking photographs,” Ulevich said in an interview. “Then they started to push me 
towards the minibus. I got out my press card and said ‘Press, press!’ That was when I 
received a massive blow in the face and several in the kidneys. There was a lot of blood 
running from my nose and I was only semi-conscious. They tried to take my camera, but I 
didn’t let them.” Ulevich was bundled into the minibus with about 12 other people, including a 
photographer from Belgazeta, and was taken to another police station where his belongings 
were all listed, even the numbers on the banknotes in his wallet. He recognised that he had 
the symptoms of concussion and asked for an ambulance. When the medics arrived, they 
insisted on his immediate hospitalisation. He was operated on to straighten his nose and 
spent the next seven days in hospital, leaving on 9 March.  
 
One of Kazulin’s supporters, Yuri Radivilov, had photographed the incident when Ulevich 
was beaten up and fled from the scene with his camera. When he got into his car to drive 
away one of the men in plain clothes fired three rounds into the tyres. KPvB published 
photographs of the man holding his pistol. 
 
“There were two reasons for hitting me,” Ulevich believes. “They didn’t want photographs of 
them getting into the press, because there is a possibility that the people involved were 
linked to the disappearance of [journalist] Dmitry Zavadsky and [opposition leaders] Gonchar, 
Krasovsky and Zakharenko. Secondly, it was a scare tactic so that newspapers would fear 
being closed down and journalists would self-censor. They hit me on the nose precisely so 
that it would make a good photograph.” 
 
Ulevich received many calls of support from journalist colleagues, but not a single one from a 
journalist in the state sector. Not a single word about the incident was mentioned in the state 
media. KPvB has requested the police video of the incident and is pursuing justice for 
Ulevich in the courts. “It is important so that these people see that they can’t get away with 
this behaviour,” Ulevich said. He added that he is present at most political meetings in Minsk 
and has a good relationship with the police. Nothing like this had ever happened to him 
before. But this year has seen a very different attitude from the authorities. His attitude to 
returning to work is: “Back into battle with renewed vigour! Working in the non-state sector 
has always been dangerous for political correspondents.” 
 
In the light of this incident, the statement by security services chiefs at their press conference 
of Thursday 16 March (see above), that they could not guarantee the safety of journalists 
covering opposition demonstrations in Minsk on Sunday 19 March is notable.  
 
A large number of foreign journalists travelled to Minsk to work during the pre-election period. 
Although the difficulties they faced were insignificant compared to those of our Belarussian 
colleagues, they are indicative of the problems created by the state’s approach to the media. 
We have heard some reports that visa applications failed, but these are unconfirmed. We are 



 24 

however sure that the accreditation procedure adopted by the Ministry of Foreign Affairs 
obstructed journalists. The Ministry promises to process applications for accreditation within 
20 days, but there are confirmed reports of its failure to do so; some colleagues were waiting 
40 days or more for accreditation. On the other hand, on Wednesday 15 March the Ministry 
announced that foreign journalists needed additional accreditation from the Central Electoral 
Commission, and should submit applications for this by Thursday 16 March at 2.0 pm. 
Journalists working in Minsk, and therefore not checking the Ministry’s web site regularly, 
missed the deadline and were unable to attend the count. 
 
e. Caricature of a free press: the closure of Zgoda 
 
Two days before the elections, a Minsk court ruled that the weekly opposition newspaper 
Zgoda should be closed down. The closure was rushed through after a page editor decided 
to publish copies of the Danish cartoons of the prophet Mohammed, giving the authorities an 
excuse to go in for the kill. Established in 1992, Zgoda had a print run of just 5,000, down 
from 50,000 in 1995. Its founder and editor in chief, Aleksei Korol, was also a founding 
member of the Social Democratic Party, of which presidential candidate Aleksandr Kozulin is 
the leader. Korol’s role in the current elections as one of Kozulin’s election officials has 
influenced perception of the paper’s political position, although Korol told us the paper is not 
a party publication, and has included more coverage of Milinkevich than Kozulin.  
 
The decision to publish copies of the Danish cartoons was taken in February by a page 
editor. When Korol learned of this, he ordered the entire issue to be pulped and sacked the 
editor. Not a single copy went into circulation. But the page proofs had already been sent to 
the Ministry of Information, as the law requires. The pages were splashed over the television 
news the same evening, with the cartoons blurred, and the paper was accused of fomenting 
religious hatred with the intention of provoking clashes with Muslims and destabilising the 
political situation before the elections. A court order suspending the paper’s publication 
followed shortly.  
 
“It was a gift to the authorities, the cartoons were only an excuse,” Korol said, adding: “I am 
certain the decision was taken at the highest level.” He said that the page editor responsible 
for placing the cartoons was a “Christian fundamentalist” and had defended his decision in 
these terms. Zgoda prepared an issue with a formal apology to Muslims, but has been 
unable to publish it. 
 
The paper had already been threatened with closure a year ago, ironically for publishing 
caricatures of president Lukashenko. In March 2005 the paper was raided by 10 plain clothes 
police with no search warrant. They took away computers and attempted to begin criminal 
proceedings for insulting the president’s “honour and good name”. But there were insufficient 
grounds for a criminal prosecution, so the case became an administrative prosecution for 
“disseminating false information”. Korol and his acting editor were each fined $1,200. The 
paper was also issued with an official warning; after two warnings a newspaper must 
automatically close.  
 
On February 23, after the incident with the Danish cartoons, Zgoda was issued with a second 
warning. By law the paper had a month in which to prepare its defence. Instead the case 
went for a preliminary hearing on 15 March, at which the judge proposed having a 15-minute 
break and then starting the full hearing immediately. Even the prosecution were unprepared 
and asked for the hearing to take place two days later.  
 
Zgoda first began to experience problems with the authorities in 1995. Sponsors and 
advertisers began to withdraw their support. The paper received numerous warnings to 
change its editorial content. “Now if a company advertises in the independent press then it’s 
going to face inspections and pressure from the authorities. Printing presses are obliged by 
law not to publish anything that undermines the state. The printers who printed the issue with 
the cartoons were almost forced to close,” Korol said. “The independent press has become 



 25 

unexpectedly dangerous to the regime,” he said, referring to research showing that 25-30 
percent of the population get information from independent sources and that there has been 
growing interest in independent media during the election campaign, “like before the collapse 
of the USSR”. Korol said the situation around the 2006 presidential elections is unique. 
“There’s never been anything like it: the preventive arrests, the restrictions on electoral 
campaigning and the extent of black propaganda on the television are like nothing we’ve 
seen before.” 
 
f. Targeted arrests of journalists after the elections 
 
More than 30 Belarussian journalists, all members of the BAJ, were arrested across the 
country in a wave of 300-500 arrests during the week after the March 19 presidential 
elections. Some 70 percent were accused of “hooliganism” and “using bad language”, and 
fined or sentenced to between 3 and 15 days in jail. Eight journalists working for foreign 
media were detained. The large number of journalists among the total number of arrests 
suggests that journalists were targeted by the authorities, a suspicion borne out by the arrest 
of Pavel Sheremet, well known for his criticism of the Belarussian government, on Saturday 
March 25. At about 12.30 pm in central Minsk, Sheremet was talking to his mother, who lives 
in the city, and colleague Svatlana Kalinkina (editor of Narodnaya Volya) when five men 
sprang on him and bundled him into a car. Sheremet’s mother and colleagues visited him 
later in hospital: he had been beaten up. At about 9 pm that evening he was taken from 
hospital to a police cell. He was accused of using bad language and resisting arrest. 
 
Sheremet told Russian Channel One TV, for which he is a correspondent, by telephone on 
March 26: “I was walking in the centre of Minsk, the street was practically empty, a minibus 
drove up, five people jumped out of it. One of them stated that he was from the criminal 
investigation department. I was immediately grabbed, thrown into that minibus, handcuffed 
with my hands behind my back and was driven for some 20 minutes around Minsk and 
beaten up.” 
 
A list of journalists detained after the elections is given in Appendix 2. 
 
g. The possibility of sanctions against journalists following the elections 
 
In interviews, editors and journalists in the non-state sector often expressed the fear that 
after the election, state attacks on the non-state media would intensify. An early indication 
that their fears could be justified came at a post-election press conference on 20 March, 
when president Lukashenko was asked by a journalist from ONT, a state TV channel, to 
comment on rumours that EU countries might refuse visas to editors and managers of state-
owned media. In reply, Lukashenko threatened to impose travel restrictions on opposition 
journalists.  
 
The newspaper of the presidential administration reported his response in vulgar and 
threatening terms, as follows: “How can restrictions be placed on travel by journalists [from 
the state media]? That’s nonsense. But if the ‘human rights’ people in Minsk achieve [i.e. by 
persuading the EU to implement] this discriminatory procedure, then events could develop as 
follows. Analogous measures could be taken against the editors and managers of the 
private[ly owned] mass media, the most temperamental representatives of the BAJ, etc. So, 
watch it, guys, don’t overdo it. Without your whoring trips to Europe you’ll dry up from 
distress. And drawing up the ‘list’ [of targets] isn’t very complicated. Don’t lay traps for others, 
you’ll get caught in them yourselves.”21  
 
 
 
 
                                                
21 Sovetskaya Belarus, 21 March 2006. 



 26 

IV. Journalists’ organisations and trade unions, and resistance to censorship 
 
a. BAJ and BUJ 
 
The Belarussian Association of Journalists was founded in 1994 during the brief heyday of 
the non-state media. It has about 1000 members, predominantly in the non-state media, at 
all levels from recent journalism graduates to chief editors, but also some in the state-owned 
media. The BAJ’s main spheres of activity are legal, research and campaigning: it works 
closely with the Law Centre for Media Protection, which defends journalists and newspapers 
in the courts; it campaigns on press freedom issues within Belarus and internationally by 
means of its web site; and it maintains branches in towns around Belarus at which small 
groups of local journalists support each other. As is clear from the report, the BAJ was the 
most active organisation in Belarus in taking up press freedom issues surrounding the 
elections, and we have relied heavily on its research in some parts of our report, as 
indicated. Journalists we spoke to in Grodno described the BAJ as their “guardian angel”. 
 
The Belarussian Union of Journalists has about 2000 members, and is registered as a civil 
organisation (obshestvennaya organizatsiya). It is not a trade union. It represents journalists 
on the state-owned media and has membership at all levels of the workforce and of 
management, and also states that it has a small number of members in privately-owned 
media. Its president is Anatolii Lemeshonok, editor of the state-owned daily, Respublika. In 
an interview, Lemeshonok stressed that he believed in taking a “constructive approach”, to 
enable his union and other journalists’ organisations to work together.  
 
However on the questions which most journalists in the non-state sector regard as the most 
crucial – the threat to press freedom from state interference, legislation and violence – he 
gave an opposite view. Above all, journalists in the privately-owned media accuse the BUJ of 
failing to speak out publicly about the murder of journalists and the low standards of 
investigations of these murders. Asked about the Zavadsky case, Lemeshonok 
acknowledged that the union had not made any public statements about it, and pointed out 
that it took place before he was elected president. On the Cherkasova case, he said: “Logic 
tells us that this is an ordinary, common crime [chisto bitovoy vopros].” He said that he did 
not believe that Cherkasova’s son, Anton, who had been held on charges related to the 
murder, had been responsible. Asked, given that the killer had not been found, how he could 
assert that the crime was not related to Cherkasova’s work as a journalist, he said: “You 
would hardly find anyone who would doubt this was a common crime. She [Cherkasova] did 
not write about serious political issues. She wrote about other themes. So how could it be 
connected to her work?”  
 
Asked about the fact that three of the five most prominent non-state newspapers had not 
reached their readers in the pre-election period because of state interference and other 
issues, Lemeshonok stated: “They themselves consciously sought a provocation. These 
newspapers appeared with all sorts of breaches of the law. [Asked to specify which laws, he 
declined.] These newspapers are just seeking to establish reputations as victims.” Asked 
about the adoption of laws threatening free speech, and specifically Articles 367, 368, 369 
and 369.1 of the criminal code, Lemeshonok said that the Union supported these changes. 
“If someone insults you in the street, you hit him on the nose. The state should have the 
same rights,” he said. 
 
There is a trade union of cultural workers operating in the state-owned media sector, along 
the traditional lines common to post-soviet countries. One state media employee told us that 
the union’s main activities are those that “official” trade unions used to undertake in the late 
soviet period: provision of holiday vouchers and other discounted items for employees, and 
new year and International Women’s Day presents for members, etc. 
 
 
 



 27 

b. Division in the profession 
 
The background to the division between the journalists’ organisations is the division in the 
profession itself, deepened by the sharp polarisation between the state and non-state media. 
Given the comprehensive way in which news is censored in the state media, those who 
worked in senior news jobs in the main state-owned media are regarded by many journalists 
as propagandists for the government. On the other hand the BUJ accuses journalists in the 
non-state sector of having “commercialised” journalism, although the parlous financial state 
of the non-state newspapers makes that seem doubtful.  
 
We asked the editors and journalists that we met for their view about the division in the 
profession. The editor of one privately-owned newspaper said: “In twelve years under 
Lukashenko a group of journalists has formed who spit on all ethical considerations. They 
are ‘ideological’; they are ready to say anything. But most, including those in the state media, 
are good professionals.” Others asserted that the division between journalists in the two 
sectors should not be overstated. For a start, there is a considerable overlap: following 
private-sector closures, many journalists have moved from the private sector to the state 
sector in recent years, including some who have abandoned writing about politics and shifted 
to covering culture, sport or leisure.  
 
Given the politically repressive conditions in the state media, we found no evidence of 
journalists there speaking out against censorship, and we were told of instances where 
journalists on state media have been sacked for openly maintaining contacts with those in 
the privately-owned media. On the other hand the BAJ, while regarded by journalists as 
being primarily representative of those in the non-state media, has succeeded in retaining 
members in the state media, and even recruiting some.  
 
Svatlana Kalinkina, editor of Narodnaya Volya, said: “It’s dangerous for journalists on the 
state media to associate with those from the independent media.” She gave examples of 
colleagues who had been dismissed for this reason. Another senior journalist in the privately-
owned media said that when his former newspaper had been closed, and forced to make a 
large number of its journalists redundant, some had gone to work in the state media, and 
currently work at Sovetskaya Belarus. He said: “I don’t blame these people for working there. 
They have to feed their families.” But he added that while he maintains friendships with his 
former colleagues, relations are strained, “probably because they are afraid. When two 
journalists meet, they naturally talk about work – and people are scared to do that”. 
 
Conclusions 
 
Our main conclusion is that during the pre-election period, both the level of propaganda in 
the state media, and the level of state attacks on the privately-owned media, increased. It is 
likely that the constant wearing-down of the non-state media that has taken place over the 
last 10 years will continue in the near future after the elections. More severe attacks may be 
made on the BAJ, as indicated by president Lukashenko at his post-election press 
conference. 
 
In these circumstances the International Federation of Journalists is duty bound as a matter 
of principle to continue to do all it can to publicise the attacks on free speech in Belarus, and 
to support those of our colleagues there who face judicial repression. We should continue 
our co-operation with our colleagues from the BAJ in the framework of their associate 
membership of the IFJ. 
 
 



 28 

Recommendations  
 
The large majority of journalists in Belarus work in circumstances in which they are unable to 
fulfill their professional obligation to provide the population with clear, accessible information 
about important events that affect their lives.  
 
The television is a particularly unreliable source of information for the electorate. Access to 
alternative views and information through the print media is possible in principle, but very 
difficult in practice: voters can track down different newspapers in Minsk, for example, but 
this is even harder to do outside the capital. Access to the internet is growing, but ultimate 
control over this media once again resides firmly in state hands.  
 
Belarussian journalists therefore find carrying out their duties complicated or obstructed, 
while their work is often exploited to overtly political ends. At the same time, Belarus is a 
small and young nation in a geopolitically sensitive situation, surrounded by larger, more 
powerful states that have explicitly stated their interest in influencing Belarussian politics. 
This circumstance further complicates the work of journalists who want to pursue their 
profession independently of pressure from any state, whether domestic or foreign.  
 
We therefore recommend that the Belarussian national government and local 
authorities: 
  
Disengage from media control at national and regional levels; 
 
Cease their campaign of persecution against privately owned media by restoring access for 
those media to the full services of the state postal and distribution systems, restoring the 
right for privately-owned newspapers to use Belarussian printing facilities on the same basis 
as state-controlled media, grant licenses to new privately-owned newspapers and 
broadcasters to print and broadcast political news, analysis and comment independently of 
the state; 
 
Move Belteleradiokompania towards becoming a public service broadcaster that exists to 
fulfill specific, defined obligations to the public, not to the state, and that is overseen by 
bodies representative of major public interests and institutions. 
 
We recommend that international journalists’ and media freedom organisations: 
  
Continue to monitor violations of journalists’ rights and physical attacks on journalists. In 
particular they must reinforce efforts to end the impunity enjoyed by the murderers of all 
journalists, including Dmity Zavadsky and Vernoka Cherkassova; 
 
Support the work of the Belarussian Association of Journalists through exchanging advice 
and information, coordinating joint campaigns and training the organisation’s activists; 
 
Support and provide training of journalists in the fundamentals of media ethics. 
 
We recommend that controllers of Belarussian media outlets: 
  
Cease all pressure on journalists who refuse to break codes of professional ethics; 
 
Establish and agree with their journalists and with journalists’ organisations codes of ethical 
conduct and standards of editorial freedom and integrity. 
 
We recommend that Belarussian journalists’ organisations: 
  
Continue to closely monitor the media situation, especially on the state-controlled national 
broadcasters and newspapers, and protest at every identifiable violation of media ethics and 



 29 

journalists’ rights; 
 
Continue to encourage journalists to press the government for locally and nationally agreed 
codes of ethical conduct and standards of editorial freedom and integrity. 
 
 
 
 



 30 

Appendix 1. Chronology of attacks on journalists, newspapers and press freedom in 
the pre-election and immediate post-election periods 
 
This is a summary of information collected by the BAJ in Minsk and the Centre for Journalism 
in Extreme Situations (CJES) in Moscow.  
 
3 January. The entire print run of the first new year edition of Narodnaya Volya was 
confiscated by border guards, on the grounds that carriage documents were not in order, and 
released later the same day (see main text). (CJES.) 
 
5 January. Telman Masliukov, editor of the Svetlogorsk newspaper Regyianalnyya navyny, 
was stopped by the police, who confiscated 297 copies of the legally-published paper and 
opposition political literature. 
 
9 January. Vladimir Bazan, editor of Vitebsky Kur’er, a local Vitebsk newspaper, was called 
to a meeting with the head of the department of ideology of the Vitebsk district executive, 
who complained about headlines used that he considered negative. (BAJ.) 
 
9 January. The whole print run of Narodnaya Volya was confiscated at the Russian border 
(see main text).  
 
11 January. Baranavichy district court levied a $400 fine on Arkadz Blinkouski, a pensioner 
who receives about $120 a month, for participating in a picket in defence of the freedom of 
speech. 
 
17 January. Police at Skidel in Grodnensky region stopped activists of the Polish Union in 
Belarus and confiscated copies of the Polish magazine Magazin Polski v izgnanii. (BAJ.) 
 
18 January. The Brest regional department of Belpochta, the state-owned monopoly postal 
service, refused to sign a distribution contract with Brestskyi Kur’er. (BAJ.) 
 
19 January. It was reported that the Belarussian customs service would in future be 
responsible for ensuring that no documents containing information that would “discredit the 
republic of Belarus”, under recently adopted amendments to the criminal legal code (see 
main text), enter the country. Officers would not only search baggage but study the content 
of documents in order to implement this law. (CJES.)  
 
19 January. The city of Brest executive had ordered all newspapers distributed into the 
locality to submit information about their finances by this deadline. 
 
24 January. The print run of the unregistered newspaper Volny Horad was confiscated by 
customs officers while being brought in to Belarus from Russia. (BAJ.) 
 
24 January. A student from F. Skorina state university, Gomel, who participates in the 
internet project Studgomel.com, was stopped on the street by an unknown man and told “if 
you want to keep studying, pack that in”. Vlad Mikhailov, organiser of the project, said this 
was one of a series of similar incidents in which activists had been threatened. (CJES.) 
 
26 January. President Lukashenko told an awards ceremony for state journalists that the 
government was “having some problems” with the non-state media. “We know who gives 
them money and how much they receive”, he said. 
 
26 January. Andrei Pochobuta, editor of Magazyn Polski v izgnanii, a Polish magazine, was 
called to the prosecutor’s office and asked about the authorship of a number of articles. He 
refused to give any information. (CJES.) 
 



 31 

27 January. Belarussian border police confiscated three video cassettes of material on the 
presidential elections from a news team from the Ukrainian TV station, Inter, claiming they 
suspected there was “material of an anti-state character” on the tapes. (BAJ/CJES.) 
 
26-27 January. In several suburbs of Minsk reception of Euronews, the international news 
channel, was blocked. Human rights activists assumed this was because the channel 
reported the discussion on Belarus at the Council of Europe parliamentary assembly, at 
which the Lukashenko regime’s human rights record was criticised and a call for sanctions 
was made. (CJES.) 
 
31 January. Andzhei Pisalnik, editor of Glos znad Niemna v emigratsii, a Polish newspaper, 
met with officials at the Grodno prosecutor’s office who were studying articles in the paper 
reporting the recent attacks on Polish community and cultural organisations. He refused to 
discuss the contents with them. (CJES.) 
 
31 January. Activists distributing copies of Narodnaya Volya in Pushkinskaya metro station in 
Minsk were sent away by the militia. Interior ministry officers in Zhlobin confiscated several 
hundred copies of Narodnaya Volya and Tovarishch. (BAJ/CJES.) 
 
6 February. The post office informed the non-state regional newspaper Khimik, based at 
Navapolatsk, that it would no longer deliver the paper to subscribers and was cancelling the 
distribution contract. (BAJ.) 
 
7 February. The Minstry of Information issued a statement warning that the establishment of 
computer networks in private houses, and use of telephone cables for them, was a “non-
sanctioned activity” and ordered the state telephone companies Beltekekom and BelGIE to 
make checks within two weeks. 
 
17 February. TV camera operators from Associated Press, Reuters, Itar-Tass, Agence 
France Press and other agencies were barred from a ceremony at which presidential 
candidates registered. They were told by the press service of the presidential administration 
that only BTV would be able to record to ceremony. (CJES.) 
 
19 February. Waclaw Radziwinowicz, a correspondent for Gazeta Wyborcza who had arrived 
in Belarus in the hope of interviewing president Lukashenko, was denied entry by border 
officials based at Grodno, despite having a valid entry visa. (CJES.) 
 
21 February. The Belarussian TV station STV, which uses almost all the output of the 
Russian station Rossiya, replaced an announcement of a forthcoming series on Rossiya 
about victims of the holocaust with an announcement of a new series on the achievements of 
Belarus under president Lukashenko. STV also announced that in future news programmes 
from Rossiya and Vesti+ would be replaced by a new programme, Politika, made by its own 
journalists in Minsk. 
 
23 February. The state security committee (KGB) opened a criminal case against the editors 
of Zgoda over the cartoons incident (see main text). (CJES). 
 
28 February. Anatoly Lebedko, president of the United Civil Party, registered a libel suit with 
the Minsk procurator in response to a film broadcast on BTV-1 entitled “Conspiracy theory: 
managed chaos”, which implicated members of the party in an anti-state conspiracy. (CJES). 
 
1 March. The head of the Central Electoral Commission, Lidiya Ermoshina, said that the 
publication of Aleksandr Milinkevich’s programme by Narodnaya Volya was a breach of 
election law. Narodnaya Volya editor Svatlana Kalinkina said that the paper had checked 
with its lawyers and that there is nothing in the electoral law that barred publication; 
Ermoshina was only giving her opinion. (CJES). Ermoshina also claimed that the privately-
owned press would treat the election campaign “subjectively”. She stated: “Articles are 



 32 

published ‘to order’ [zakaznye, i.e. written according to the wishes of business interests who 
bribe journalists to take a particular line, a common practice in Russia]. They work in favour 
of certain candidates.” 
 
2 March. Attack by policemen and men in plain clothes on journalists covering the arrest of 
presidential candidate Aleksandr Kozulin (see main text also). Oleg Ulevich, a reporter for 
KPvB had his nose broken and received a head wound. A TV cameraman for Reuters, 
Dmitry Modorsky, went to the Minsk clinic no. 10 with an eye wound. Valery Kalinovsky, a 
reporter for Radio Svoboda, and Andrei Maksimov, who works with Kozulin’s press team, 
were also hit. The wheels of a car from which cameramen were filming this incident were 
fired upon. The head of Kozulin’s legal team, Oleg Volchek, said that when the driver, Yuri 
Radivil, went to report this to the police, he was himself arrested by officers who said he had 
failed to stop when warned. Radivil denies that he was asked to stop, and says that his car 
was attacked by men in plain clothes. (CJES). 
 
2 March. A group of journalists from the non-state sector were detained on the border for 
three hours when returning from Latvia. (CJES).  
 
2 March. President Aleksandr Lukashenko told the Belarussian Popular Assembly that 
Zgoda “will be closed” as a result of the incident with the Danish cartoons (see main text). He 
added: “A criminal case has been opened, and if there is cause to do so, all those involved 
will go to prison, because this is a provocation against the state.” (CJES). 
 
3 March. An entire print run of Narodnaya Volya’s special pre-election edition was seized at 
the border (see main text). 
 
3 March. The independent political analyst Andrei Suzdaltsev, who is regularly quoted in the 
non-state press, received a letter with a 5.45-calibre bullet from a Kalashnikov rifle inside it, 
wrapped in a piece of paper bearing the word “the last one”. Suzdaltsev said he thought the 
action could have been directed against two articles he wrote on the elections, but that this 
was merely surmise. He has reported the threat to the state prosecutors (CJES). 
 
7 March. Anatoli Hatouchyts, a journalist and BAJ activist based in Hrodno, was called in to 
the prosecutor’s office and warned of possible prosecution under a series of laws for 
reporting the activities of official bodies in the town. (BAJ.) 
 
9 March. Journalists attempting to cover the trial of Vintsuk Vyachorka, an organiser of the 
oppositionist Aleksandr Milinkevich’s election campaign, were pushed away from the 
defendant by people assumed to be plain clothes police officers. (BAJ.) 
 
13 March. Syarhey Niarouny, editor of Volnyi Horad, was fined about $285 for authorising the 
publication of surplus editions of the paper, which as an unregistered publication is only 
permitted to print 299 copies. (BAJ.) 
 
14 March. Note: arrests of journalists after this date are noted in appendix 2 below. 
 
14 March. Internet portal operators were informed that dial-up and broadband services were 
to be blocked in the Minsk area until 20 March.  
 
14 March. Andrei Zhigulin and Vitalii Doroshenko, a journalist and camera operator from the 
Ukrainian TV channel Piatyi kanal were refused entry to Belarus by border guards, despite all 
their documents being in order. 
 
15 March. Officers of the KGB and two other security services broke into the apartment of 
businessman Vladimir Kudriavtsev in Krichevsk and seized the computers and printing 
equipment used to produce the unregistered newspaper Volnyi Gorod. They claimed they 
believed the equipment had been stolen from the local hospital. (CJES.) 



 33 

 
17 March. The newspaper Zgoda was closed by decision of the supreme commercial court 
(see main text). (CJES.) 
 
17 March. The Belarussian channel Kosmos TV, that usually relays the content of the 
Russian station RTVi, failed to transmit a programme on the Belarussian elections for 
“technical reasons”. (CJES.) 
 
19 March. On election day, opposition web sites were blocked completely, and internet users 
found great difficulty accessing the sites of the central election commission, the Belapan 
news agency and the Belorusskiye novosti internet newspaper. (BAJ/CJES.) 
 
 
19 March. Yan Rybarzh, a Czech journalist covering the opposition demonstrations on 
election day, was attacked and beaten up by a group of unidentified men. Since the incident 
took place in the city centre, where a large number of law enforcement officers were on duty 
during the demonstrations, he assumes they were members of the Belarussian security 
forces rather than criminals. (CJES.) 
 
20 March. The internet sites Khartiya-97 and Salidarnost’ (successor to the newspaper of 
that name, see main text) were blocked. (CJES.) 
 
23 March. Journalists covering the post-election protests in October Square, Minsk, reported 
difficulties in working, caused by police action. All internet cafes in the area had been closed. 
(CJES.)  
 
23 March. It was reported that the Medisont printing house in Minsk, one of the few prepared 
to publish non-state political literature, had been closed by the authorities. (CJES.) 
 
24 March. Journalists were prevented from filming, and at least four journalists were detained 
by police, during the break-up of the opposition protest encampent at October square. (BAJ.) 
 
24 March. Police in Hrodna confiscated part of the print run of Glos znad Niemna, the Polish 
newspaper whose editor is in detention. (BAJ.) 
 
25 March. Pavel Sheremet, the Russian journalist who was jailed in 1996 in Belarus, where 
he had worked as a senior TV journalist (see main text), was detained and beaten up in 
Minsk. He was later freed. (CJES.) 
 
 



 34 

Appendix 2. Journalists arrested between March 14 and March 28. 
 
Compiled by the Belarussian Association of Journalists. Arrests took place in Minsk unless 
otherwise stated. 
 
Jailed:  
 
1. Andrej Pachobut (Magazyn polski in Exile, Hrodna); sentenced to 10 days in jail on March 

14. 
2. Ihar Bantsar (Glos znad Niemna in Exile, Hrodna); sentenced to 10 days in jail on March 

21. 
3. Andrzej Pisalnik (Glos znad Niemna in Exile, Hrodna); sentenced to 5 days in jail on 

March 15, then detained once more and sentenced to 12 days in jail on March 21. 
4. Aliaksei Rads (Internet-resource forum.grodno.net, Hrodna); sentenced to 10 days in jail 

on March 21.  
5. Andrej Dynko (Nasha Niva, Minsk); sentenced to 10 days in jail on March 22. 
6. Vadzim Aleksandrovich (Belorusy i Rynok, Minsk); sentenced to 10 days in jail on March 

22. 
7 Aliaksei Shein (A. Milinkevich’s Press Group, Minsk); sentenced to 5 days in jail on March 

20. 
8. Yury Chavusau (a journalist of the Assembly of NGOs Internet Portal, an author of 

Palitychnaya sfera and ARCHE magazines); sentenced to 10 days in jail on March 21.  
9. Siarhej Salash (an Offside newspaper journalist, Barysau), A. Milinkevich’s election team 

activist); sentenced to 13 days in jail on March 23, 2006. 
10. Ivan Roman (Salidarnasc freelance correspondent); fined 2 times the minimum wage on 

March 20 and then sentenced to 13 days in jail on March 23.  
11. Viktar Yarashuk (Miastsovy Chas, Pinsk); sentenced to 5 days in jail on March 15, and 

again to 6 days in jail on March 23. 
12. Anton Taras (freelance correspondent); sentenced to 11 days in jail on March 23. 
13. Vadzim Kaznacheyeu (freelance correspondent); detained in Minsk around 3 am on 

March 24 and sentenced to 10 days of arrest on March 27. 
14. Tatsiana Vanina (BAJ member); detained in Minsk around 3 am on March 24 and 

sentenced to 10 days in jail on Match 27. 
15. Artsiom Liava (Nasha Niva staff photo correspondent); detained in Minsk around 3 am on 

March 24 and sentenced to 15 days in jail on the same day. 
16. Vital Vasilkou (Deutsche Welle, Mahileu); sentenced to 7 days in jail on March 23.  
17. Aliaksei Salej (Pahonia Internet Site, Hrodna); detained in Hrodna on March 24, 

sentenced to 6 days in jail on March 27. 
18. Valery Shchukin (Narodnaya Volya, Viciebsk); sentenced to 7 days in jail on March 17, 

released on March 23, detained again on March 24. 
19. Sviatlana Stankevich (freelance journalist, Smarhon); sentenced to 8 days in jail on 

March 27, 2006. 
20. Darja Kastenka (freelance, cooperates with the Asvieta i Adukacyja magazine); detained 

in Minsk around 3 am on March 24, sentenced to 10 days in jail on March 27. 
 
Released from jail: 
 
21. Andrej Shantarovich (Miestnaya Gazieta, Vaukavysk); sentenced to 3 days in jail on 

March 18.  
22. Siarhej Niarouny (Volny Horad, Krychau); sentenced to 3 days in jail on March 18. 
23. Mikalaj Gierdziy (Volny Horad, Krychau); sentenced to 2 days in jail on March 18. 
 
Fined: 
 
24. Volha Dziemchanka (Odnako newspaper, Minsk); fined 20 times the minimum wage 

($290) on March 21. 



 35 

25. Alena Lukashevich (a freelance correspondent); detained on March 23 and fined twice 
the minimum wage. 

26. Iryna Laurouskaya (Brestski Courier); fined twice the minimum wage in Minsk on March 
23. 

27. Tatsiana Snitko (Nasha Niva freelance correspondent); detained in Minsk around 3 am 
on March 24 and fined 30 times the minimum wage. 

 
 
Detained foreign journalists working in Belarus: 
 
28. Andrij Lubka (Karpatski Holos, Ukraine); sentenced to 15 days in jail on March 22. 
29. Dzmitry Hurnevich (Radio Polonia, Poland); sentenced to 10 days in jail on March 21.  
30. Frederic Levoi (Canadian freelance journalist for La Presse, worked without official 

accreditation); detained in Kastrychnitskaya Square in Minsk around 3 am on March 24 
and sentenced to 15 days in jail on March 27. 

31. Nino Giorgabiani (Public TV of Georgia); arrested near the Police Prison in Akrescin 
Street in Minsk on March 24, sentenced to 5 days in jail on March 27, released on March 
30. 

32. Georg Lagidze (Public TV of Georgia); arrested near the Police Prison in Akrescin Street 
in Minsk on March 24 and sentenced to 15 days in jail on March 27. 

33. Aleksandr Podrabinek (Prima-News Human Rights Information Agency, Russia); arrested 
in Kastrychnitskaya Square in Minsk and sentenced to 15 days in jail on March 27. 

34. Loren Milo (Liberation newspaper correspondent, France); detained in the evening on 
March 24 and released some time later.  

35. Pavel Sharemet (The First Channel, Russia); detained and beaten up March 25, after 
being taken to hospital he was urged to leave Belarus within 48 hours. 

36. Wieronika Samolinska (Gazeta Wyborcza, Poland); detained in Minsk around 3 am on 
March 24 and sentenced to 10 days in jail. 

37. Aleh Kazlouski (Pravoye Delo periodical, Russia); sentenced to 15 days in jail on March 
27. 

38. Eduard Glezin (Pravoye Delo periodical, Russia); sentenced to 15 days in jail on March 
27.  

39. Pavel Salyha ( freelance, Ukraine); sentenced to 10 days in jail on March 27. 
 
Released without charge: 
 
40. Siarzhuk Sierabro (Vitsiebski Courier, Vitsiebsk); the only case so far in which a judge 

decided to release a journalist and acknowledged that they had been carrying out 
professional duties. 

41. Iryna Charniauka (www.euramost.org News Internet Site, Hrodna); detained on March 24 
but released some time later. 

 
 



 36 

Appendix 3. Circulation of national newspapers 
 
  
Name   Pub’d Ownership Total  Subscribers  Kiosk sales   
      circulation  - via Belsoiuzpechat’ -   
            
Sovetskaia Belarus Daily State  410,200 Yes  Yes 
    (presidential admin.) 
     
Respublika  Daily State  49,300  Yes  Yes 
    (cab. of ministers) 
 
Komsomolskaya Daily Private   47-49,000 Yes  Yes 
   Pravda v Belarusi  (Russian)  
 
Argumenty I Fakti Wkly Private  170,000 Yes  Yes 
   v Belarusi   (Russian) 
 
Trud   Wkly Private  42,000  Yes  Yes 
    (Russian) 
 
Znamia iunosti  Wkly State  33,300  Yes  Yes 
 
7 dnei   Wkly State  31,900  Yes  Yes 
 
Belorusskoi nivy  Wkly State   30,000  Yes  Yes 
 
Narodnaia volya Wkly Private  27,000  NL  NL  
  
 
Narodnaia gazeta 3x wk State  25,000  Yes  Yes 
 
BelGazeta  Wkly Private  20,020  Yes  Yes 
  
Sv. novosti plius Wkly Private  14,000  No  Yes 
 
Belorussy i rynok Wkly Private  11,000  Yes  Yes 
 
Tovarishch  Wkly  Private  10,000  NL  NL 
 
Ekspress novosti Wkly Private  7200  Yes  Yes 
 
Zgoda   Wkly Private  5050  NL  NL 
      until closure 3.06 
 
Bel. delov. gazeta Wkly Private  5000  NL  NL 
      until closure 3.06 
 
Nasha nyva  Wkly Private  2600-3500 NL  NL 
 
Salidarnasts  Wkly Private  Temporarily suspended its print version in 2005  
 
NL = not licenced 
Source: Ministry of Information (for state-owned newspapers), BAJ (for privately-owned newspapers). 
 

-- 


