
1Belarus: The Struggle for Press Freedoom

International Federation of Journalists

BELARUS: The Struggle for Press Freedom



Belarus is bordered to the north by Latvia 
and Lithuania, to the east by Russia, to the 
south by Ukraine, and to the west by Poland. 
A declining population of less than 10 million 
inhabits its 207,595 square kilometres. 

Absorbed into the Russian Empire in the 
middle of the 19th century, Belarus declared 
itself a republic in 1918 before becoming part 
of the Soviet Union in 1922. Its current borders 
were established after World War II when 
Belarus was occupied by the Nazis from 1941-
44 and over 2 million of its people, including 
most of the Jewish population, perished.  

Belarus achieved independence from the 
Soviet Union on 25 August 1991. However 
it retained closer political and economic ties 
to Russia than any of the other former Soviet 
republics.  

Having enjoyed steady growth during the post-
war period it faced economic collapse following 
the break up of the Soviet Union. After a brief 
period of economic liberalization, Lukashenka, 
standing on an anti-corruption platform, 
became President in 1994. His election was to 
signal a return to authoritarian rule. 

Today, freedom of speech and the press is 
heavily restricted, opponents of the regime 
face harsh penalties, and the State Security 
Committee (KGB) exerts a stranglehold over all 
aspects of society.  

Lukashenka modified the Constitution to 
extend his first term until 2001, and again in 

1. A Brief Introduction to Belarus

2004 to allow him to stand for a third term. 
International observers have consistently 
raised doubts about the validity of Belarus 
elections, and many opposition candidates 
were disbarred from standing in the flawed 
Presidential elections of March 2006. 
Widespread protests about the outcome, 
including the creation of a ‘tent city’ in the 
capital Minsk, were crushed.  

Under the policy of ‘market socialism’ 
Lukashenka has reversed privatisation and 
imposed controls on prices and currency 
rates. Although the economy has grown and 
trade with European countries has increased, 
there is minimal foreign investment and the 
private sector is virtually non-existent. In 2005 
unemployment was officially listed at only 1.6% 
of a workforce of 4.3 million. 

Agricultural land has suffered from soil 
pollution, from pesticide pollution, and 
southern Belarus was contaminated with fallout 
from the Chernobyl nuclear disaster of 1986. 

A considerable proportion of Russian oil and 
gas exports to Europe pass through Belarus 
which remains heavily dependent on Russia 
to meet its own energy needs. Tensions 
between the countries rose in 2006 when 
Moscow threatened to cut gas supply until 
Lukashenka agreed to a deal more than 
doubling the price. Relations deteriorated 
further when Russia again flexed its economic 
muscle by temporarily cutting supply along 
the pipeline in a row over oil exports and 
related tax rates.

Widely regarded as the last true dictatorship in Europe, Belarus has been 
run by President Alexander Lukashenka since 1994. 



3Belarus: The Struggle for Press Freedoom

During the 1994 Presidential election 
campaign Lukashenka promised journalists 
that he intended to1: 

• abolish the state monopoly of the media; 

• end political censorship and the 
persecution of journalists; 

• ensure decent working conditions for all, and 

• encourage creative work, the free flow of 
information and protection from political 
pressure 

After his victory journalists did not have to wait 
long to discover his true intentions.

In December 1994 three newspapers ran blank 
pages when an article critical of the regime, 
by MP Siarhei Antonchyk was censored. 
Lukashenko responded by dismissing the 
three editors in chief2 and closing down the 
independent ‘Channel 8’ TV. 

Between April and July 1995 five popular TV 
programmes, dealing with social and political 

2.  Journalism Under Lukashenka

issues, produced by the “Politics” studio, were 
also closed.

Meanwhile Lukashenka’s statements about the 
media changed dramatically: “If a newspaper 
commits a tiny indiscretion, it will be closed,” 
he announced during his speech at a Plenary 
Session of the Supreme Soviet of Belarus (the 
Parliament) on 21 March 1995. Within a year 
of his election, Alexander Lukashenka declared 
in a TV speech3 that “the time limit” for 
independent mass communication media “has 
(been) exhausted.”  

Newspapers considered the tribunes of 
free speech in the first years of Belarusian 
independence were shut by the state 
authorities - Svaboda (1997), Naviny (1999), 
and Pahonia (2001). In 2002 Nasha Svaboda 
was fined US$ 56,000 and forced to cease 
publication, and journalists Pavel Mazhejka, 
Mikalaj Markevich and Viktar Ivashkevich were 
jailed for libeling the President. 

Since January 2006 almost all non-state 
newspapers have been excluded from the 
state monopoly distribution system. Surviving 
titles have had to risk breaching the law by 
establishing their own distribution networks 
made more difficult when retail outlets are 
regularly checked for signing contracts with 
independent newspapers. 

Pressure from the authorities has persuaded 
both state-owned and private printing houses to 
refuse contracts with independent publications. 
Since 2005, seven of the leading independent 
newspapers have had to be printed across the 
Russian border in Smolensk, adding to the 
cost of production. Delivery lorries have been 
detained and editions confiscated. 

Since 2006 publications have been forced to 
re-register their official addresses allowing local 
authorities to turn down the applications for 
‘technical’ reasons. The oldest independent 

1 Ref.: Vieranika 
Charkasava “People 
Never Lie As Often 
As Before Elections”, 
20.10.2006. http://www.
gazetaby.com/index.
php?sn_nid=3255&sn_
cat=46)

2 Ihar Asinski 
(Sovietskaya 
Belorussiya),  
Josif Syaredzich 
(Narodnaya Gazeta), 
and Mikhail 
Katyushenka (Znamya 
Yunosti)

3 (Ref.: Vieranika 
Charkasava “People 
Never Lie As Often 
As Before Elections”, 
20.10.2006 

©
B

A
J



Belarus: The Struggle for Press Freedoom4

“Mass media is a means of propaganda and 
ideological struggle. Privatising ideology will 
not be permitted.”
– President Lukashenka, March 2005, addressing heads of the executive

Belarusian-language newspaper Nasha Niva 
was refused a legal address during its centenary 
year because its Editor had been arrested 
during the Presidential election campaign. 

Closure of independent media often takes 
place on the eve of important political 
campaigns, notably the 2004 Parliamentary 
and 2006 Presidential election campaigns.

No more than two dozen registered non-state 
social and political periodicals exist in Belarus 
today. The majority are regional newspapers. 
Lack of resources has prevented the appearance 
of many registered publications, and those that 
do appear must censor themselves to avoid 
problems with the authorities. 

The situation for electronic media is no better. 
Lukashenka has declared variously: 

“TV is a serious force. It will be always 
controlled by the state” (10.10.2001); 

“An information war has been unleashed 
against our state…” (30.09.2005); 

“…taking into account the current conditions, 
it is necessary to increase the efficiency of 
actions, directed at ensuring security in the 
information field first of all.” (30.09.2005) etc.  

In September 1994, Presidential Ordinance 
128 put the Belarusian State TV and Radio 
Company under direct Presidential control 
enabling Lukashenka to appoint the directors 
of the four national TV channels. 

State media dominate with 157 state 
broadcasters compared to only 51 non-
state broadcasters according to Ministry of 
Information statistics. 

Most commercial FM-stations are co-founded 
by the state including, Alpha-Radio (Ministry 
of Information); Radius-FM (National State TV 
& Radio Company); Unistar (Belarusian State 
University). Even those formally outside the state 
system are heavily controlled. Every FM broad-
caster submits news bulletins to the Ministry of 
Information for approval. The Ministry issued 18 
warnings to TV and radio companies for failures 
to stick to their brief during 2005.4 

Music broadcasts are also restricted. 
Belarusian groups that performed at a street 
concert with opposition politicians during the 
2004 parliamentary elections have effectively 
been banned ever since. 

Access to non-censored radio stations from 
abroad5 is limited to those who can pick up 
broadcasts on short or long-wave.  

The only easy access to uncensored 
information is through the Internet, but as the 
only Internet service provider, Beltelecom, 
is state owned, it is relatively easy for the 
authorities to block access, as has happened 
during all major political campaigns of recent 
years. Internet cafes have to register the 
domain names of sites visited by their clients 
and submit them to the KGB upon request. 

State media outlets are propagandist. News 
programmes ignore ethical standards, 
presenters routinely insult anyone associated 
with opposition movements; they defame foreign 
diplomats and public complaints are ignored. 

The Executive is able to mould public opinion 
and control access to information, a process 
co-ordinated by the Presidential Administration 
and the Security Council. This media policy is 
well resourced. In 2005, US$40.81 million of 
the state budget went to the print sector alone.

4 See www. 
mininform.gov.by

5 Eg. Radio Liberty, 
European Radio for 

Belarus, Radio Racyja.

©
YU

R
Y 

D
ZI

A
D

ZI
N

K
IN



5Belarus: The Struggle for Press Freedoom

The fi rst BAJ Constitution declared that the 
organization’s energies would be directed 
primarily at defending the legal, political, social 
and economic rights, freedoms and interests of 
journalists and editorial teams.
 
The BAJ central offi ce is in Minsk, supported 
by six regional branches. It has more than 
1,100 members working for a wide variety 
of mostly private media, however it also 
has a signifi cant number of members in the 
state media.  

3. The Belarussian Association of 
Journalists: History and Mission

BAJ has been affi liated with the International 
Federation of Journalists since 1997. In 
2003 when it was awarded the Golden Pen 
of Freedom prize by the World Association 
of Newspapers and in 2004 the European 
Parliament honoured BAJ with the prestigious 
Andrei Sakharov Prize, awarded annually 
since 1988 for “achievements in the defence 
of human rights and fundamental freedoms, 
in safeguarding the rights of minorities, 
respect for international law and development 
of democracy and implementation of the rule 
of law.” 

BAJ is a unique and leading source of 
information for journalists around the world 
on the state of Belarusian media. Campaigns, 
electronic bulletins, alerts and publications are 
all stored on the BAJ website (www.baj.by) 
and distributed electronically to an extensive 
network of individuals and partners in Belarus 
and abroad.6

The Belarusian Association of Journalists (BAJ) was founded in 1995, 
one year after Lukashenka came to power, to defend journalists’ 
professional rights and the public’s constitutional right to receive 
objective and accurate information.  

BAJ STANDS FOR:
• The defence of journalists’ rights;

• The public’s right to receive 
and impart information free of 
interference and censorship;

• Solidarity between journalists in 
defence of their professional rights;

• Equal economic, legal and social 
conditions for state and non-state 
media outlets;

• High journalistic standards;

• Capacity building and training 
through conferences, workshops and 
study-visits; and

• International solidarity with media 
colleagues.

6 In 2005 Google 
recorded 24,000 
references to BAJ, 
while Rambler (www.
rambler.ru) recorded 
over 27000 documents 
referencing BAJ in the 
same year. There were 
around 334,000 ‘hits’ 
on documents related 
to BAJ in 2006.   

©
B

A
J



Belarus: The Struggle for Press Freedoom6

ABAJOUR
Since 2000 BAJ has been publishing 
a professional magazine Abajour, with 
articles about the role and purpose of 
mass media in society, professional 
duties and responsibilities, 
journalistic ethics, and the problems 
faced in the collection and 
distribution of information.
    
BAJ also published the Belarusian-
Russian Media-expert magazine for 
several years, in cooperation with 
the Centre for Journalism in Extreme 
Situations (Russia). It promoted 
international standards of journalistic 
activity and offered an independent 
overview of the situation of media in 
Belarus and Russia.  

Legal Defence of Journalists Rights
BAJ provides legal services to members through 
its Law Centre for Media Protection. The team 
of media law specialists provides daily advice 
to members and takes up key legal cases with 
a success rate of more than 50% — often 
reducing punishments imposed by the courts. 

The Centre organises regular workshops on 
legal issues and drafts alternative media bills 
that, if implemented, would bring Belarusian 
law in line with international standards.
 

Monitoring Violations of  
Freedom of Expression 
A network of BAJ correspondents has been 
monitoring violations of freedom of expression 
and media since 1998. The BAJ Monitoring 
Service distributes the results. This is a key 
campaigning tool for activists for generating 
support nationally and abroad. 
 

Election coverage
In 2004, 2006 and 2007 journalists from 
across Belarus conducted qualitative and 
quantitative analyses of election coverage in 
the state and non-state media, measuring 
the amount of time devoted to topics and 
the manner of presentation. Analysis of this 
data was published at fortnightly press-
conferences and posted on the BAJ site in 
three languages.  
 

A network of BAJ correspondents has been monitoring 

violations of freedom of expression and media since 1998. 

… This is a key campaigning tool for activists for generating 

support nationally and abroad. 

©
B

A
J



7Belarus: The Struggle for Press Freedoom

Zhanna Litvina, BAJ Chairperson 
Zhanna Litvina began her journalistic career at the 
Belarusian State TV and Radio in 1976. She was Editor-
in-chief of the Belaruskaya Maladziozhnaya radio station 
from 1985 until 1994, when it was closed by the authorities 
on the pretext of “structural reorganization.” She worked 
as Minsk Bureau Chief of Radio Liberty’s Belarusian 
Service for several years (1994 – 1999), and was a 
founder of 101.2 FM, the only independent Belarusian-
language FM radio station. It was permitted to broadcast 
its programs for only one year (1995-1996). She later 
founded and led Radio Racyja, a station that transmitted 
to Belarus from abroad for several years. 

Training
BAJ places great importance on the delivery 
of professional training for journalists, and has 
organised extensive training programmes for 
BAJ members in partnership with a range of 
international partners. 

BAJ was founded by Zhanna Litvina,  
a leading journalist, who more than a  
decade later remains at the helm of BAJ  
and the struggle for journalistic freedoms  
in Belarus.

©
B

A
J

“A journalist can be deprived of access to information, 

official accreditation, fined or even left without work 

through the administrative closure of a media outlet. 

However, a journalist cannot be deprived of their 

profession, by keeping to the truth.” 
– Zhanna Litvina



Belarus: The Struggle for Press Freedoom8

Assassinations 

BAJ is part of the global campaign to end 
impunity for the murderers of journalists.  
In Belarus they are committed to discovering 
the truth about two colleagues murdered 
since 2000 — Dmitry Zavadsk and  
  Vieranika Charkasava. 

Dzmitry Zavadski, a camera operator for 
ORT TV (Russia), disappeared without trace 
on 7 July 2000. He had gone to the Minsk-2 
airport to meet his colleague Pavel Sheremiet. 
His empty car was found by Sheremiet in the 
airport car park.  

A group of 4 men, including Valery Ignatovich 
(a former head of Almaz special police group), 
Maksim Malik (a former riot police officer), 
Alaksei Huz and Siarjei Saushkin (former cadets 
of the Belarus’ Police Academy at the Ministry 
of Interior) were later found guilty by Minsk 
Regional Court of kidnapping Dzmitry Zavadski. 
Two were sentenced to life imprisonment, while 
others received lesser jail sentences. The court 
believed Zavadski was kidnapped in revenge for 
having accused Ignatovich of fighting in partisan 
troops during the Chechen War.  

However nobody has yet been found guilty of 
the murder of the missing journalist despite 
being legally acknowledged as dead on 27 
November 2003. The Public Prosecutor has 
resumed and suspended investigations several 
times, with no results. 

BAJ commemorates Dzmitry Zavadski, by 
continuing to pressure the authorities and 
by helping to organise demonstrations and 
symbolic events such as a gathering in 
Kurapaty forest — the site of mass executions 
during the Stalinist era — near Minsk in 2005. 
Every October BAJ helps to organise a ‘Chain of 
Concerned People’ in Minsk which repeatedly 
ends with the forced dispersal of participants.  

4. Campaigns in Support of Journalists 

In co-operation with the First TV Channel 
(Russia) BAJ presents annual Dmitry 
Zavadski Memorial Awards “For Courage and 
Professionalism” to the outstandingly brave 
Belarusian journalists. 

Vieranika Charkasava, a journalist from the 
independent newspaper Salidarnasc was 
murdered in her private apartment in Minsk 
on 20 October 2004. Her body, covered in 
dozens of knife wounds, was found by her 15-
year-old son Anton Filimonau and stepfather 
Uladzimir Mialeshka. In November 2004 both 
the stepfather and son were declared suspects 
and investigated before the case against them 
was dropped due to lack of evidence. This 
failure to prosecute the son did not prevent 
the authorities from convicting him of forgery 
in 2006 on what many believe to have been 
trumped up charges. 

No other suspects have since emerged. At 
the end of December 2005 the preliminary 
investigation was suspended, resumed and 
suspended again in March 2006.  

An independent investigation by volunteers 
from the Journalist Investigations Agency 
(JIA), created by BAJ in 2003, produced quite 
different findings. The JIA report Fear as a 
Good Reason or Who Murdered Vieranika 
Charkasava? concluded that there was plenty 
of evidence to suggest she was murdered 
by a professional killer and probably for her 
journalism. She had, for example, been 
investigating alleged links between Belarus 
Infobank and illegal military exports to Iraq, in 
the months prior to her murder.  

BAJ has made repeated demands for the 
Public Prosecutor to publish information 
about the investigation, and continues to 
monitor the case. BAJ has held several press-
conferences with her relatives and helped 
in the production of Red on White collection 



9Belarus: The Struggle for Press Freedoom

4. Campaigns in Support of Journalists 

of Vieranika Charkasava’s best articles, 
published on 8 September 2005, International 
Solidarity Day of Journalists.  
 

Campaigns in Support of  
Independent Journalists
BAJ regularly organizes demonstrations, celebra-
tions and a wide variety of solidarity actions to 
draw attention to attacks on media. Events are 
organized around key dates such as Internation-
al Solidarity Day for Journalists (8 September) 
or World Press Freedom Day (3 May). Here are 
some examples from recent years: 

Non-Governmental Press Festivals: In 2000 
and 2001, when quite a large number of 
officially registered non-state publications 
still existed, BAJ organized press festivals 
for hundreds of its members, attracting 
representatives of NGOs and political parties. 
The festivals included special exhibitions and 
the awarding of BAJ honorary diplomas For 
Fidelity to the Trade. Journalists who had 
contributed biased articles to their publications 
were awarded a special ‘anti-diploma’ — ‘The 
Honour of the Black Kite’.  

On 19 September 2003 BAJ held ‘The Day of 
Closed Newspapers’ as a gesture of solidarity 
with persecuted journalists and media outlets. 
BAJ produced posters and articles under The 
Open Newspaper logo on the media crisis and 
lists of media under pressure for publishing. 
This ‘universal’ publication symbolized the read-
iness of Belarusian journalists to fight for their 

professional rights. Articles appeared in more 
than a dozen nation-wide and regional publica-
tions and several media outlets published short 
announcements on the eve of the action. A 
photo exhibition was also prepared for the event.  

More than 100 Belarusian non-governmental 
media representatives, politicians, civil 
activists, human rights defenders, heads of 
Minsk-located diplomatic missions, and foreign 
journalists took part, ensuring the ‘Day of 
Closed Newspapers’ was covered by dozens of 
Belarusian and foreign media.  

On 3 May 2005, under the banner Hrodna 
zone: A Territory of Risk for Independent 
Journalists, BAJ organized support to 
journalists around the city of Hrodna. A BAJ 
delegation toured local media presenting 
Hrodna journalists with the BAJ diploma ‘For 
Fidelity to the Trade’. Alena Raubietskaya, 
Editor-in-chief of Birzha Informacyi was 
presented with the Ihar Hermianchuk honorary 
diploma ‘For Adherence to the Freedom of 
Speech Principles’, an award founded by the 
Norwegian PEN Centre and the Human Rights 
House in honour of the celebrated Belarusian 
journalist and Editor-in-chief of Svaboda.  

When the state monopoly distributors 
Belposhta and Belsayuzdruk terminated 
contracts with independent publications at 
the end of 2005, BAJ mobilised international 
protests and hosted a meeting with editors 
of the excluded papers to develop alternative 
publishing and distribution systems.

From left: V. Charkasava; Dmitry Zavadski’s family; and Honorary Diploma Award Ceremony, Hrodna, May 2005. All images ©BAJ.



Belarus: The Struggle for Press Freedoom10

The Media Law
A new Belarusian Media Law has been under 
preparation since 2001 when the government 
initially agreed to present it to experts at the 
Council of Europe in Strasbourg. This however 
never happened, and the drafting has gone on 
behind closed doors ever since. 

In October 2003, Lukashenka told at a 
closed meeting of state officials and state 
media representatives that “the new law 
has to ensure freedom of speech instead of 
ensuring freedom of libel.” It was “to guard 
the interests of the society and the personality 
instead of serving interests of some narrow 
professional corporation.” 

BAJ obtained a copy and prepared an 
alternative version with the assistance of 
international experts. This was sent to the 
Parliament in autumn 2003, but the revised 
draft law was not discussed by the Chamber 
of Representatives during the next four years. 
Meanwhile BAJ organized a public debate on 
the draft media bill and is ready to resubmit 
its proposals if the new media law is returned 
to parliament. 

BAJ Petition for repeal of  
Defamation from the Criminal Code
Following prosecutions brought against Mikalaj 
Markevich and Pavel Mazhejka, journalists 
with Pahonia (Hrodna) and Viktar Ivashkevich, 
editor-in-chief of Rabochy (Minsk) in 2002, 
BAJ launched a campaign to remove Articles 
367-9 of the Criminal Code which make it a 
criminal offence to defame the President and 
state officials. 

5. Campaigns for Legislative Reform 

More that two dozen national and regional 
independent newspapers published BAJ’s 
public appeal inviting readers to sign a petition. 
Further support was received from the Advisory 
Board of Oppositional Political Parties in 
Belarus, several members of the European 
parliament, and the Polish newspaper Gazeta 
Wyborcza that gathered over 1.500 signatures 
handed them over to the Embassy of Belarus 
in Poland.  

BAJ finally collected more than 7,000 
signatures during its campaign, but failed in its 
bid to get the Parliament to debate the issue. 

BAJ did however succeed in getting the 
Constitutional Court to write to the Parliament 
asking for more precise definition of the 
articles. BAJ understands that it also 
recommended that critical comments about 
state officials, unconnected to false or 
potentially defamatory statements, should not 
be considered a crime. 

BAJ Campaign for Repeal of  
Amendments to the Criminal Code
On 23 November 2005, the President 
submitted to Parliament an urgent proposal 
for changes in the Criminal and the Criminal 
Procedure Codes.  

On 2 December 2005, only 4 MPs voted 
against the amendments which made it a 
crime to act on behalf of an unregistered NGO 
or foundations, and to train people to take 
part in mass riots or provide funds for such 
actions. Appeals to foreign states, foreign 
or international organizations to implement 



11Belarus: The Struggle for Press Freedoom

action that might harm national security, 
sovereignty or territorial integrity, as well as 
distribution of materials that contain such 
appeals, were made punishable by up three 
years’ imprisonment. This would increase to 
five years if the appeals were disseminated 
through mass media. 

A new crime was also introduced, making 
it an offence punishable by up to two years’ 
imprisonment to knowingly present ”false 
information about the political, economic, 
social, military or international situation in the 

Republic of Belarus as well as the legal status 
of citizens of the Republic of Belarus and 
its authorities to a foreign state or a foreign / 
international organization.”  

In December 2005 BAJ appealed to the 
Soviet of the Republic of the National 
Assembly, (upper chamber of Parliament), 
asking them to reject the draft law, and 
urged the Constitutional Court to consider 
whether this new Article complied with 
the Constitution and the international legal 
obligations of the Republic. 

©
YU

LI
YA

 D
A

R
A

SH
K

EV
IC

H

Territory of Belarusian Independent Press, October Square, March 2006.



Belarus: The Struggle for Press Freedoom12

Campaigns in support of  
detained journalists 
There were numerous violations of journalists’ 
rights during the presidential election 
campaign of 2006. A number of Belarusian 
and foreign journalists were detained and 
arrested while covering mass street actions 
after the election. More than 50 journalists 
were detained or beaten by the police. Many 
were sentenced to 15 days in custody. 
Those prosecuted included representatives 
of American, Belarusian, Canadian, French, 
Georgian, Polish, Russian, and Ukrainian 
media outlets. 

BAJ published a constantly updated list of 
detained journalists, details of arrests, court 
decisions and the places of detention, making 
them available to independent Belarusian and 
foreign media. BAJ also arranged for food to 
reach the detained correspondents. 

6. The 2006 Election

BAJ made appeals for their release to the Pros-
ecutor General of Belarus and the Minister of 
Internal Affairs, urging them to prosecute those 
who beat journalists and prevented them from 
carrying out their professional duties, ensure 
that such behaviour would be banned in future 
events, and called on the authorities to train po-
lice and the special internal troops on Belarusian 
laws that give journalists the right to be present 
at and report from socially important events. 

On 24 March 2006, BAJ sent protests to local 
and city officials in Minsk asking them to stop 
violations of journalist rights, urgently provide in-
formation about the location of detained people, 
guarantee unhampered receipt of parcels to ar-
rested people and prosecute those who abused 
the rights of those arrested or detained. 

Despite the appeals and a broad media 
campaign, all the journalists convicted 
completed their terms behind bars. 

©
B

A
J

A French journalist is detained during protests after the Presidential elections, October Square, Minsk March 2006.



13Belarus: The Struggle for Press Freedoom

Once released, BAJ arranged an informal gath-
ering, “Posidelki-2006,” in a forest near Minsk 
on 17 April 2006, to demonstrate solidarity 
and express gratitude to their colleagues. More 
than two dozen journalists from the Belarusian 
regions participated and the event was widely 
covered in the Belarusian media. 

Monitoring Election Coverage 
BAJ conducts detailed monitoring of media 
output during the election campaigns to assist 
journalists to reflect upon the quality of their 
work based on firm facts and figures. 
 
The results of the 2006 Presidential election 
revealed the following:

• the state-owned media failed to ensure 
equal access to all candidates and 
presented the current President as the only 
real candidate; 

• journalists’ objectivity deteriorated in 
state media as election day approached 

presenting rival candidates in an 
increasingly negative light; 

• state-owned media worked effectively as 
propagandists for the President;

• while non-state press sought to provide 
objective coverage, it was unable to 
significantly counter the bias of the state-
owned media. 

 

President Lukashenka claimed victory with 
82.6% of votes cast; his nearest opponent, 
Alexander Milinkevich was received 6% in a 
turnout of 92.6%. 

However the Organisation for Security and 
Co-operation in Europe (OSCE), responsible 
for monitoring the election said the result 
“was severely flawed due to arbitrary use of 
state power and restrictions of basic rights.” It 
further condemned harassment and detention 
of opposition activists, biased media coverage 
and obstruction of independent monitors. 

©
B

A
J

“Posidelki-2006” journalists gathering in a forest near Minsk.



Belarus: The Struggle for Press Freedoom14

7.  International Relations 

BAJ has developed partnerships with: 

• International Federation of Journalists 

• International Media Support  

• Danish Union of Journalists, 

• Swedish Helsinki Committee, 

• Norwegian Helsinki Committee, 

• European Journalism Center , 

• “Article 19” Global Campaign for the 
Freedom of Speech 

• Reporters without Borders, 

• Committee to Protect Journalists, 

• Lithuanian Union of Journalists, 

• Russian Union of Journalists, 

• Center for Extreme Journalism 

• Glasnost Defense Foundation 

• European Mass Media Institute  

• Ukrainian Independent Center for Political 
Research etc. 

BAJ works with its partners on both campaigns 
and educational programmes to improve 
professional journalist standards — a priority of 
the organisation.
 
The FOJO Institute (Sweden), dealing with the 
advanced journalist studies, has partnered with 
BAJ for several years on training for Belarusian 

From its start BAJ has sought to develop co-operation with international 
partners believing it to be essential for building a global alliance against 
oppressive regimes.  

©
B

A
J

From left: BAJ members at a FOJO training course; and WAN Golden Pen awarded to BAJ in 2003.



15Belarus: The Struggle for Press Freedoom

7.  International Relations 

journalists and students and professors from 
the Journalism Department at the Belarusian 
State University. 

BAJ cooperated with the European 
Journalism Center (Maastricht) on a two-
year educational project for journalists and 
university professors, with seminars held 
in partnership with the Lithuanian Union of 
Journalists in Vilnius, as part of a European 
Commission funded project on Development 
of Democratic Media in Belarus. More than 
60 training courses were held at the editorial 
offices of regional media outlets during the 
period 2001-03.  

In cooperation with Friedrich Ebert Foundation, 
BAJ holds regular seminars for journalists on 
legal issues in cities across the country. 

Significant events during 2003-04 
In 2003 the Belarusian Association of 
Journalists was awarded ‘The Golden Pen of 
Freedom’ prize by the World Association of 
Newspapers (WAN). It was only the second 
time that the prize had been presented to an 

“This prize is a signal for us that 

we aren’t alone in our fight for 

keeping professional principles 

and the people’s right to receive 

unbiased information.”  
– Zhanna Litvina

organization instead of an individual author. The 
presentation ceremony took place at the World 
Newspaper Congress and the World Editors 
Forum in Dublin (Ireland) in June 2003. 

The following year the President of the European 
Parliament Josep Borrell presented BAJ with 
the Andrei Sakharov Prize ‘For the Freedom 
of Speech’ to the Belarusian Association of 
Journalists at a special ceremony in Strasbourg 
on 14 December 2004. 

In his speech Snr Borrell said: “Awarding 
the Sakharov Prize 2004 to the Belarusian 
Association of Journalists, which fights for 
freedom of information against the attempts 
by President Lukashenka to smother it, is a 
very positive event. The results of the latest 
elections in this country make it clear that 
those fighting for freedom of information in 
Belarus and everywhere else in the world 
deserve our support.”  

In reply BAJ Chairperson Zhanna Litvina 
expressed sincere gratitude to the European 
Parliamentarians for their support of the 
democratic movement in Belarus.  

©
B

A
J

Sakharov Prize presentation ceremony December 2004.



Belarus: The Struggle for Press Freedoom16

Contact Information 
Belarusian Association of Journalists
Svabody Sq., 17-304, 220030 Minsk, BELARUS 
Phone/fax: (+375 17) 203-63-66, 226-70-98 
GSM: (+375 29) 126-70-98 
E-mail: baj@baj.by 
English speaking contact: Andrus Klikunou

This brochure was produced jointly by the Belarusian Association  
of Journalists and the International Federation of Journalists (www.ifj.org). 


