
 
 

International Federation of Journalists 
 
 

Democracy in the News:  
Journalists Act Over Ukraine Media Bias  
 
 

 
 
October 24, Kyiv: Ukrainian journalists show support for their Channel 5 Colleagues one day before the  

Independent National Broadcaster went on hunger strike following Government attempts to close them down. (1) 

 
  

Media coverage of the Ukrainian Presidential Elections 
October 2004 

 
Report  

                                                
1 Ukrainian journalists move down Khreshatyk Street in Kyiv sweeping the streets as a symbolic reminder of dissenting journalists who were forced out of 
their jobs to work as care-takers during Soviet times.  

 
 



  1 

Contents 
 
 
Introduction     2  
 
 
Background     3 
 
 

1. Ukraine: a turning point for Eastern Europe?  3 
 
 

2. Media freedom since Gongadze   3 
 

• 2.1 Attacks on journalists 
• 2.2 Attacks on media companies 
• 2.3 The shadow of censorship 

 
 
The 2004 Presidential Elections   6 
 
 

4. State interference in national media  6 
 

• 4.1 A nation divided 
• 4.2 A nation misinformed 
• 4.3 The journalists’ revolt in national TV  
• 4.4 Hunger strike at Channel 5 

 
 

5. Interference in regional media   10 
• 5.1 Vysokyi Zamok 
• 5.2 Lvivska Gazeta 
• 5.3 MIST: a suspiciously unlucky regional TV station 

 
 

6. Personal security of journalists   12 
 
 

7. Access to information   12 
 
 

8. Media ethics    13 
 
 
Conclusions and Recommendations   14 
   
 
Appendix     16



  2 

Introduction 
 
Purpose of the IFJ mission 
 
The International Federation of Journalists sent a mission of two media experts to monitor the final days of 
the Ukrainian Presidential election campaign. They visited Ukraine 24 October – 1 November and during that 
time spoke to media experts, government officials and journalists from across a wide range of media. The 
mission was based in Kiev but also visited Lviv and Ivano-Frankivsk. A press conference was held on Friday 
29th October. The mission was also able to meet with Ministry of Internal Affairs and the Central Election 
Commission.  
 
The mission then joined the ‘Crisis Centre’ established jointly by the National Union of Journalists of the 
Ukraine, NUJU and the Independent Media Trade Union in the Ukraine, IMTUU to monitor violations against 
media over the election period. The mission was jointly hosted by the NUJU and IMTUU. 
 
The mission was tasked to: 
 

• Record violations of press freedom and journalists’ rights during the election campaign; 
 

• Assist the two main journalists’ unions in their monitoring programme, including providing on-the-
spot responses and investigations into violations of press freedom as the need arise; 
 

• Discuss with journalists the conditions under which they are reporting the elections; 
 

• Make recommendations to Ukrainian journalists’ organisations, the authorities and international 
institutions regarding political pressure on journalists in the Ukraine and media development 
programmes. 

 



  3 

 
Background 

 
1. Ukraine: a turning point for Eastern Europe? 
 
Since Leonid Kuchma was elected as president in 1994, Ukraine has not always followed a consistent 
course of reform. Economic reforms have been undertaken, but as in neighbouring Russia there are reports 
of flawed privatisations benefiting members of the elite. There is copious evidence of corruption and 
organised crime.2 
 
Politically, however, the country has so far avoided Russian-type authoritarianism, characterised by one-
party domination of parliament and tight central restrictions on the media. In another of Ukraine’s immediate 
neighbours, Belarus, the situation is even worse, with routine persecution of the political opposition and 
independent media outlets.  
 
Ukraine has recently entered a period of heightened political tension. There are signs that the presidential 
elections, the first round of which took place on October 31, are a turning point that may bring this crisis to a 
head.3  
 
Ukraine is a pivotal country. Democracy and press freedom in the new European Union member states may 
be considered relatively secure, but in EU’s ‘near abroad’ -- Ukraine, Belarus and Russia -- the situation is 
unstable; the course which Ukraine takes may set an example for government and media in the region’s two 
other major countries. 
 
The IFJ is extremely concerned that further piecemeal erosion of media freedom in Ukraine could 
become an avalanche, with serious adverse consequences for democracy and media freedom in the 
country and elsewhere in the region.  
 
If, on the contrary, Ukrainian civil society rises to the challenge and reverses these trends, the result could 
re-invigorate democratic change throughout the region. The aim of this report is therefore to help strengthen 
journalists’ and press freedom organisations in Ukraine, and to alert international attention to the importance 
of their struggle. 
 
 
2. Media freedom since Gongadze 
 
In the media field there have been deeply worrying developments in Ukraine in recent years. The following 
brief discussion is essential background to the IFJ’s monitoring of media practice during the presidential 
elections. 
 

• 2.1 Attacks on journalists 
 
In September 2000, Georgy Gongadze, a journalist known for his strident criticisms of president Kuchma, 
went missing. Two months later his decapitated corpse was found in a ditch. The murder remains unsolved, 
but there is evidence that the government and the prosecutor general may have obstructed investigations 
into the case. There are also indications that members of government may have been involved in 
Gongadze’s disappearance. Recent revelations have reignited the issue, which remains a test case for 
media freedom in Europe.4  
 
The Gongadze case is but one of many which demonstrate that Ukraine is a hazardous place for 
journalists. In December last year the International Press Institute estimated that 18 journalists have died in 
Ukraine since 1991 because of their work. Many of these cases remain unsolved or are disputed, and there 
have been accusations that the police have failed to carry out proper investigations.5 

                                                
2 Some of this is compiled in Andrew Wilson’s The Ukrainians: Unexpected Nation, Yale, 2002, pp253-278. 
3 The presence of armoured cars and water cannon in Kyiv city centre on the day of the election is but one example. 
4 International federation of Journalists, National Union of Journalists of the UK and Ireland, Gongadze Foundation, Institute of Mass 
Information: Press Freedom and the Murder of Georgy Gongadze: Memorandum to the Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe, October 2004 
5 Letter from IPI to President Leonid Kuchma, December 17, 2003, www.freemedia.at/Protests2003/Ukraine17.12.03.htm 



  4 

 
Physical attacks on journalists continue, apparently a consequence of their carrying out their professional 
duties. The Kyiv-based watchdog the Institute for Mass Information observed almost twice as many incidents 
of threats and attacks on journalists in 2003 as in the previous year: 42 versus 23.6 
 
In January 2004, Yuri Mykhailovych and another journalist from Kirovohrad were attacked by unknown 
individuals; Mr Mykhailovych suffered a brain injury. He is the head of the Freedom of Speech Information 
Centre and formerly an oblast TV and radio journalist.7 
 
In March 2004, Heorhiy Chechyk, director of the private radio station Radio Yuta in Poltava, died in a car 
crash in mysterious circumstances. He had been driving to a meeting with Radio Free Europe/Radio Liberty 
to discuss broadcasting their Ukrainian Service news bulletin. Mr Chechyk had complained about 
interference in his journalism by the authorities.8 
 
In August, Dmitry Shkuropat, a correspondent for the daily Iskra in the city of Zaporizhia was beaten up on 
his way to the newspaper’s office, together with a staff member of the news agency Interfax. Mr Shkuropat 
suspects he was attacked because of his investigation into regional crime and possible complicity of the local 
authorities. Tapes of interviews and other materials related to his investigation disappeared after the 
incident.9 
 
Although the IFJ is unaware of physical attacks, threats or intimidation of journalists directly related to the 
2004 election campaign, the Gongadze case and other incidents have created a climate of fear. This cannot 
fail to put pressure on journalists to self-censor their work. 
 

• 2.2 Attacks on media companies 
 
While individual journalists can find themselves facing intimidation and threats, the situation has 
also evolved to include pressure on entire titles or companies in the media sphere. 
 
On 3 March 2004, Radio Kontinent was raided and taken off the air by officials of the state body 
responsible for monitoring compliance with broadcasting regulations. The raid and closure occurred only a 
few days after Radio Kontinent started re-broadcasting daily two-hour news bulletins of Radio Free 
Europe/Radio Liberty (RFE/RL). Radio Kontinent also used to transmit the news programmes of BBC, Voice 
of America, Deutsche Welle, Polish Radio and the local station Hromadske Radio. The stated reason for 
taking the station off the air was that its licence had expired, despite the fact that it had expired in 2001 in the 
course of a bitter legal battle. 
 
On February 17, the private radio station Dovira announced it would cease re-broadcasting RFE/RL news 
bulletins, after five years of re-broadcasts. The announcement came only one month after Serhiy Kychyhyn, 
a known supporter of president Kuchma, became the general producer of Dovira radio.10 
 
For several months before its closure, Radio Kontinent had complained of harrassment from the tax service 
and general prosecutor’s office. Immediately after the closure, the station’s director and owner, Sergiy 
Sholokh (also a witness in the Gongagdze case), fled abroad; in August he was granted refugee status in 
the USA. Mr Sholokh claimed to have received repeated threats to his life, including from the Security 
Service of Ukraine.11  
 
The closure of Radio Kontynent is but a recent example of widespread instances of political, economic and 
indirect pressure on the mass media, which have unfortunately become typical for Ukraine. Last year The 
Institute for Mass Information (IMI) documented 38 such cases, up from 30 the year before; arbitrary tax 
inspections are a common method. In 2003 the IMI also learned of 46 legal suits filed against the mass 

                                                
6 Ukrainska Pravda, January 12, 2004 
7 Article 19, Ukraine Bulletin, January-April 2004 
8 Ibid. 
9 Article 19, Ukraine Bulletin, May-August 2004 
10 Organisation for Security and Cooperation in Europe, Assessment Visit to the Ukraine, June 2004; Article 19, Ukraine Bulletin, May-
August 2004 
11 Interview with Sholokh in Ukrayina Moloda, March 11, 2004 



  5 

media and journalists, up from 38 in 2002. Most frequently the cases were brought for ‘slander, moral and 
material damages and losses to a business reputation’.12  
 
The court case against the opposition newspaper Silski Vesti, for allegedly printing anti-Semitic articles two 
years ago, seems to be lingering in a legal limbo; the editor-in-chief expects the case to be dropped 
completely soon after the presidential election. However, the case has been costly for the paper. In Ukraine, 
newspaper subscriptions are paid for through the postal service, and in many cases local post offices in the 
regions have refused to accept renewal of subscriptions, stating that the paper had been ‘closed’. This cost 
the newspaper tens of thousands of subscriptions this summer when annual subscriptions were due for 
renewal.13 
 
In the election context, the case of Channel 5 (see below) closely follows the pattern of administrative 
attacks outlined above. 
 

• 2.3 The shadow of censorship 
 
All major national TV channels but one (Channel 5) are under tight central control. The presidential 
administration regularly issues unofficial, secret directions, so-called temniki, to the media on how to cover 
various stories -- usually so as to portray the President and pro-presidential parties in a positive light and to 
discredit the opposition. As a result, media coverage, especially by the national TV networks, is deeply 
biased and unbalanced in favour of the current political establishment. 
 
The practice of issuing temniki has been widely documented. The internet publication Ukrainska Pravda has 
obtained and published several temniki, including orders of the presidential administration to ignore negative 
international reaction to events in Ukraine. These have particularly affected the three national television 
channels in which Viktor Medvedchuk, head of the presidential administration, has either investments or a 
strong influence -- namely UT-1, 1+1 and Inter TV. 
 
For example, on March 11, 2004, when the European Parliament adopted a resolution on Ukraine, some 10 
temniki were circulated. One of these stated: ‘On March 18, information about the EU Resolution on situation 
around the freedom of speech in Ukraine was made public. Commentary: no mention of any information 
about it.’ The EU Resolution was consequently not reported by any of the three main television channels.14 A 
temniki reportedly issued on July 4 instructed journalists how to cover opposition leader Yushchenko’s first 
election rally: ‘When covering the event, do not give long shots of the rally and shots of the crowd; show only 
groups of drunk people with socially inappropriate deviant behaviour.’15 
 
Events immediately preceding the first round of voting at the presidential election demonstrate that the 
practice is still influential (see below). 
 
 

                                                
12 Ukrainska Pravda, January 12, 2004 
13 Interview with editor-in-chief Ivan Spodarenko and other members of the editorial staff, Kyiv, October 25, 2004 
14 Article 19, Ukraine Bulletin, January-April 2004 
15 Statement by Article 19, Kyiv, October 27, 2004 



  6 

 
The 2004 Presidential Elections 

 
 
4. State interference in national media 
 

• 4.1 A nation divided 
 
The elections are taking place against the background of a deep polarization in Ukrainian society between 
support for the two main presidential candidates: the prime minister, Viktor Yanukovich, and the leader of the 
‘Our Ukraine’ bloc, Viktor Yushchenko. Each received almost exactly 40 per cent of the vote at the first round 
on October 31.  
 
Mr Yanukovich enjoys the privileges of the incumbent in terms of quantity of media coverage by the main 
state-controlled television channels -- the so-called ‘administrative resource’ that means news items about 
the government double as political advertising. But Mr Yanukovich enjoys much more than this: coverage of 
the prime minister is overwhelmingly positive, while that of the challenger, Mr Yushchenko, is overwhelmingly 
negative. The Ukrainian Press Academy, which monitors the content of TV broadcasts, has documented a 
steady increase in negative reporting of Mr Yushchenko in the months and weeks leading up to the vote.16  
 
The Academy also notes the dominance of one-sided electoral news reports without any attempt to present 
alternative points of view; such reports constitute about 90 per cent of all TV news output. In October only 
one in nine news reports mentioned the source of their information, compared to one in six in September.17  
 
Public opinion in Ukraine is also sharply divided between the north-west, which is predominantly Ukrainian-
speaking and supports Mr Yushchenko, and the south-east, which is predominantly Russian-speaking and 
supports Mr Yanukovich. Mr Yanukovich has been strongly supported by Russian politicians, including the 
Kremlin. This division is reflected in the local print media (see below), but not by the central TV channels, 
which have sought to emphasise and deepen the division by criticizing Mr Yushchenko’s supporters in the 
north-west.  
 
The director of the National TV Company of Ukraine defends the extensive coverage of Mr Yanukovich on 
the main TV channels by referring to the stations’ legal obligation to highlight the activities of the 
government. He also points to a lot of detailed and partially contradictory rules for media coverage of the 
election campaign, enforced by the central election commission, plus difficulties caused by the number of 
candidates – 26 in total.  
 
This has led the National TV Company to treat the election campaign in an unusual manner that is not 
helpful to the public. Debates between the 26 candidates, of which most are unimportant, have been 
arranged as 13 one-hour debates between two randomly selected candidates. In three instances, one of the 
participating candidates was so unsatisfied with their selected opponent that they withdrew from the 
programme; the other participant then had a full hour’s programme to themselves.18 It should also be noted 
that political advertising, to which all candidates are entitled, has been used by minor candidates -- so-called 
‘technical candidates’ -- mainly to attack Mr Yushchenko rather than advance positive programmes of their 
own. 
 
Media owned by the state or regional authorities may not, according to the law on the presidential election, 
speak or write negatively about any candidate -- violations may lead to the closing of the media for the 
remaining period of the election campaign. The editor-in-chief of parliament’s daily newspaper, Holos 
Ukrainy, told the IFJ about one such incident: in the town of Vinnitsya a newspaper was temporarily closed 
after a complaint from one of the opposition parties (the Communist Party).19 The national newspaper 
Ukraina Moloda, which favours Mr Yushchenko, has been the object of 10 official complaints by Mr 

                                                
16 Monitoring Politichnikh Novin: Osnovny Resultati, Ukrainian Press Academy, October 2004 
17 ibid. 
18 Interview with Oleksander Savenko (president) and vice presidents Gennadiy Radchenko and Yevhen Kaleskyi, National Television 
Company of Ukraine, Kyiv, October 25, 2004 
19 Interview with Anatolyi Gorlov, Kyiv, October 25, 2004 



  7 

Yanukovich’s election headquarters after the paper wrote that Mr Yanukovich behaved ‘like a cheap actor 
and a clown’ after being hit by an egg. The paper fears that one of these complaints might go to court.20 
 
However, the IFJ believes that the law has failed utterly to address the woeful election coverage on 
the national TV channels, which are the main source of information for millions of Ukrainians. 
 

• 4.2 A nation misinformed 
 
Serhyi Taran, director of the Institute of Mass Information and author of numerous reports of the media in 
Ukraine, sums up this situation as follows: ‘Yanukovich receives much more coverage than Yushchenko, by 
an order of magnitude. Moreover, news about Yushchenko is always negative, always connected with the 
word “conflict”. This has trained the viewer’s reflex reaction to connect Yushchenko with extremism and 
conflict.’21 
 
Mr Taran explains this in terms of censorship of the main TV channels organized by the presidential 
administration: ‘Censorship is directly proportional to the audience size of the media in question. The greater 
the influence of any media, the greater the censorship.’  
 
He offers two simple proofs that censorship exists: ‘Firstly, there is the astonishing similarity of the 
information on TV stations which ought to be competitors. They repeat precisely the same information. This 
points to the existence of temniki. 
 
‘Secondly, these channels represent the position of the presidential administration. Yet the current and 
previous elections, and opinion polls, indicate that oppositional views are shared by large numbers of the 
population. If television channels worked according to market principles, they would reflect these views. The 
fact that they don’t leads us to conclude that they are under political control.’ 
 
The conversations that IFJ observers had with Ukrainian journalists in a variety of different media provided 
no evidence to undermine Mr Taran’s analysis, but plenty to support it. 
 
Who controls Ukrainian TV?22 
 
• The two largest TV channels -- Inter and 1+1 -- together enjoy about 60% of the total TV audience. 
They, together with the medium-sized channel UT-1, are controlled by Viktor Medvedchuk, head of the 
presidential administration. Inter even employs a ‘censor’ as a member of staff. 
• There are four other medium-sized channels -- ICTV, STB, Novyi Kanal and Era. The first three of 
these are under the control of Viktor Pinchuk, president Kuchma’s son-in-law 
• Smaller channels, such as Channel 5, Tonis, NTN and TRK, do not follow the temniki. Channel 5, 
which is owned by a businessman sympathetic to the main opposition, has experienced constant attempts to 
limit its output and close it down altogether 
 
The one-sided and inflammatory nature of TV news coverage is exemplified by reporting of events in Kyiv on 
Saturday, October 23. Fighting broke out between Mr Yushchenko’s supporters and the police late that 
evening. All the central TV channels, plus many national newspapers who openly support Mr Yanukovich, 
portrayed the incident as wanton, unprovoked hooliganism by Mr Yushchenko, his supporters and ‘Our 
Ukraine’ members of parliament. Only Channel 5 and a few opposition newspapers attempted to investigate 
the root cause of the violence, carrying eyewitness statements that it began when plain-clothes policemen 
attacked demonstrators. 
 
When asked about the incident, Anatoly Prisyazhnyuk, deputy interior minister, said Channel 5 had ‘distorted 
the situation 100 per cent’ by suggesting that the police had started the fighting. Of opposition MPs’ relations 
with the police, he said: ‘Even the Americans don’t treat Iraqi prisoners as bad as that.’23 His remarks were 
typical of the tone of the main news coverage of this incident. 
 

                                                
20 Interview with editorial staff, Kyiv, October 26, 2004 
21 Interview with Sergei Taran, Kyiv, October 28, 2004 
22 Information from conversations with television journalists in Kyiv 
23 Interview in Kyiv, October 26, 2004 



  8 

The IFJ is convinced, on the basis of the information at our disposal, that the practice of issuing temniki 
continues. However, the temniki are only distributed to media that can be expected to follow them -- the 
presidential administration seems to have ‘given up’ on oppositional media. This might be because of 
instances where opposition media have published the temniki they received, instead of following them. In 
any case, temniki appear now to be issued in an anonymous form, on a blank sheet of paper without a 
letterhead or other references to the presidential administration, and worded as ‘analysts recommend’ rather 
than unambiguous instructions.  
 
The IFJ is deeply concerned about the continuing practice of political and government interference in media 
coverage. 
 

• 4.3 The journalists’ revolt in national TV  
 
On Thursday, October 28, 42 television journalists in Kyiv made a public declaration that they would no 
longer broadcast lies and distortions. The journalists’ decision was announced at an open-air press 
conference in the capital. The journalists, from five TV channels (Inter, 1+1, ICTV, Novyi Kanal and Tonis), 
signed a statement that they would strictly observe their professional ethics, refusing to compile unsourced 
reports and ignore alternative points of view.  
 
Within two days their number grew to 180 from 18 TV channels. By mid-November over 300 had signed the 
statement. On ICTV a majority of journalists signed, while on UT-1 a majority of news journalists signed. 
 
Two years ago a similar statement was issued during the parliamentary elections and received 400 
signatures. But there are two major differences: this time the protest is focused on broadcast journalists, 
whereas two years ago any journalist could sign. Also, this year the statement pledges the journalists 
themselves to action -- they are refusing to work on professionally unethical reports. Two years ago the 
statement was much more of a gesture. 
 
In consequence, TV news and news analysis marginally but noticeably improved (although only temporarily). 
On the day after the journalists’ announcement, the public channel UT-1 broadcast for the first time an 
interview with Mr Yushchenko. That evening it broadcast an interview with Nikolai Tomenko, head of the 
parliamentary Committee on Free Speech – apparently this would have been unheard of earlier. Examples 
of obvious lies and propaganda briefly disappeared. On the contrary, some sound and balanced reports 
were broadcast, such as a report on Inter about elections in Abkhazia, and a report on Novyi Kanal about 
alleged ‘planting’ of grenades on opposition organisations in Lviv.  
 
The editor-in-chief of Inter told journalists they could make whatever reports they like, although he reserved 
the right not to broadcast them.24 On ICTV the president of the company promised that each report would 
contain two different points of view.  
 
Immediately after their protest the journalists were subject to concerted management attacks. Across almost 
all the main TV channels they were accused of being ‘dupes of the opposition’, of splitting their editorial 
teams, of being holier-than-thou and not having the guts to simply quit their jobs.  
 
These attacks were reinforced by president Kuchma himself, who announced on October 29 during a visit to 
Chernigov that the journalists who signed the declaration were ‘a tiny number’ who considered themselves a 
‘white race’ above other journalists. He said if they didn’t like where they worked they should leave and get 
other jobs.25 
 
Indeed, that same day seven journalists at 1+1, the second largest channel, resigned in desperation 
because they felt they didn’t have the support of other staff. They said they quit ‘after the failure of all our 
attempts to stop censorship’ on the channel. ‘We refuse to take part in a war of information declared by the 
power against its own people,’ said a declaration issued by the journalists, who called on the channel to 
ignore the temniki. 
 
That same evening, however, a meeting of some 30 journalists from six central TV channels showed that 
activists were in good spirits and determined to fight on. The meeting agreed: 
                                                
24 Ukrainiska Pravda, October 30, 22004 
25 Ukrainiska Pravda, October 29, 2004 



  9 

 
• To immediately picket any TV station that tries to sack journalists; 
 
• To use ‘partisan’ methods (interrupting live broadcasts, departing from prepared texts, using sports 
and weather bulletins to broadcast news) in the event of major events going unreported during the 
election period, such as mass demonstrations, disturbances or repressive actions by the police or 
military. 

 
In the second week of November the channel UT-1 refused to renew the contract of one of the journalists 
who had signed the statement, while several other journalists had been told they were no longer needed and 
could ‘take a rest’ from compiling news reports. At the time of publication of this report, a protest was being 
organised outside the offices of UT-1.  
 
The journalists’ action was initiated by the Independent Media Trade Union of Ukraine (IMTUU). Three 
weeks previously the union had spoken to journalists at Inter, who said they were suffering and that staff 
were saying they were fed up with censorship. The statement then originated from a union meeting at Inter 
and was swiftly backed by ICTV and then Novyi Kanal. (The analogous statement by journalists in 2002 was 
the catalyst for the creation of the IMTUU.)26 
 
The IFJ warmly welcomes Ukrainian journalists’ decision to speak out against violations of basic 
ethical standards in broadcast media and calls for support for our Ukrainian colleagues in this 
matter. 
 

• 4.4 Hunger strike at Channel 5 
 
On Monday October 25, less than a week before the first round of elections, staff at Channel 5 went on 
hunger strike. The ‘rolling’ hunger strike involved all 250 employees in a protest against attempts to force the 
station off the air; at any one time, 20 employees were on hunger strike for a 24-hour period. 
 
Channel 5 is a new TV station, barely one year old, but in that short space of time it has built a reputation for 
independent and critical news reporting. Unlike its rivals, the station has given air time to Mr Yushchenko 
and his supporters. Channel 5 is owned by Petro Poroshenko, a businessman close to Mr Yushchenko. This 
has made it a target for the government and for pro-government businessmen and politicians. Channel 5 has 
experienced constant problems with its license to broadcast, with the frequency on which it broadcasts, and 
with the cable operators on which it relies to get its signal into Ukrainian homes across the country.  
 
Channel 5 complains about tax inspections that seem to be used as an instrument for blocking the 
company’s work. Besides, the station claims that The National Broadcasting Council has given hundreds of 
licenses, but not to Channel 5. Eighteen months ago the station requested nation-wide frequencies: by law 
the station should have received a reply in two weeks, but has so far heard nothing. Since then The National 
Broadcasting Council has issued some 300 frequencies, mostly in the Donetsk region. 
 
Over the summer, Channel 5 was repeatedly taken off the air. In June, the Donbasstelemerezha and 
Ukrtelemerezha cable operators stopped carrying the channel on the cable networks in Donetsk and some 
cities of the Donetsk region. The same thing reportedly happened in Dniprodzerzhynsk and Novomoskovsk. 
On 29 June, following the channel’s broadcasting of parliamentary sessions, the director of its cable 
company and his deputy were arrested and charged with a number of offences, including violating their 
broadcasting licence, money laundering and broadcasting pornographic materials.27 
 
In August there was periodic jamming of Channel 5 broadcasts in Kirovohrad. The broadcasts were also 
discontinued in the residential district of Uzhhorod, where approximately 120,000 people live. The same 
month, cable operator Falstap stopped broadcasting Channel 5 in Dnipropetrovsk. After a demonstration in 
front of the Dnipropetrovsk regional administration by approximately 50,000 people, Falstap resumed the 
broadcasting of Channel 5.28 
 

                                                
26 Interview with representatives of the Independent Media Trade Union of Ukraine, Kyiv, October 30, 2004 
27 Article 19, Ukraine Bulletin, May-August 2004 
28 Ibid. 



  10 

The last straw for the station’s staff came when, on October 13, a parliamentary deputy, Vladimir Sivkovich, 
went to court to seize two of the station’s bank accounts after it broadcast accusations about Mr Sivkovich’s 
investigation of a mysterious illness suffered by Mr Yushchenko, claimed by the opposition leader to be a 
result of poisoning by the security services. On the next day the station’s license to broadcast was revoked 
and on October 18 two of its bank accounts were seized.  
 
Revocation of licenses is a rather unusual event. Moreover, Channel 5 received the judicial revocation 
almost on the same day as its bank accounts were frozen. The station sees a clear connection between 
these two events and perceives them as a new level of pressure against the company as such. 
 
On October 20 the management of Channel 5, with the backing of the workforce, issued an ultimatum that 
staff would begin a hunger strike at 21.00 on Monday October 25 if the following four demands were not met: 
  

• The bank accounts to be released; 
 

• The license to broadcast be restored; 
 

• Cable operators to restore the signal; 
 

• Mr Sivkovich to apologise publicly to Channel 5 staff. 
 
These demands were not met and the hunger strike went ahead. The protest received coverage in 
opposition media but was ignored by state-controlled television.  
 
The action had a rapid impact, however. The station’s bank accounts were restored, as was its signal in 
Donetsk. Mr Sivkovich apologised live on air over the telephone. The question of the station’s license to 
broadcast was resolved a week later, and the hunger strike ended.  
 
During the protest Channel 5 was flooded with messages of support from journalists and the public. The 
station’s journalists believe their protest helped to strengthen the solidarity of journalists on other stations.29 
 
Journalists at Channel 5 also took part in a protest organised by the IMTUU on Sunday, October 24. The 
action consisted of journalists sweeping the streets to show that they were being robbed of the right to 
pursue their chosen profession.  
 
 
5. Interference in regional media 
 
Local administrations at city or oblast (regional) level often operate their own TV stations and print media. 
Private media are also common, but the publicly owned media have some of their costs covered from city or 
oblast budgets. In some instances, the employees of TV stations or newspapers are co-owners of the 
company and have a say in the appointment of editors. 
 
Serious forms of harassment of oppositional regional media, especially from the tax authorities, still seem to 
be persistent. On March 15 a moratorium on tax inspections in media companies during the election 
campaign was announced by president Kuchma, and this regulation has helped to improve the situation.  
 
In contrast to eastern regions of Ukraine, the local administration in Lviv has almost no media of its own: just 
one small weekly paper. There are also three small papers owned by the SDPU(o), the political party of the 
head of the presidential administration, Viktor Medvedchuk. In contrast, the large regional newspapers 
(Postup, Ekspress, Lvovska Gazeta and Vysokii Zamok) favour Mr Yushchenko.  
 

• 5.1 Vysokyi Zamok 
 

                                                
29 Interviews with Vladislav Lyasovskyi (director), Andrei Shevchenko (news director) Alyona Matuzko (press officer), Channel 5, Kyiv, 
October 25 and 28, 2004 



  11 

The Lviv newspaper Vysokyi Zamok reports that its kiosks have been temporarily shut by the tax authorities 
because the kiosks, placed in a subsidiary company, were not considered a media company and thus not 
covered by the moratorium on tax inspections. 
 
On October 1 Vysokyi Zamok published information that Ukrainian customs officials wanted bribes to let 
people out of the country. The next day over 100 militia descended on 60 kiosks selling the paper in Lviv and 
outside the town. They stopped the kiosks working for three days. 
 
‘We lost a lot of money,’ editor-in-chief Stepan Kurpil told the IFJ. ‘We hadn’t seen anything like this before – 
there had been checks, but never lasting more than a couple of hours. They accused us of breaking the tax 
laws in three kiosks.’ 
 
The paper experienced a similar problem two years ago before the parliamentary elections. The tax 
inspector then told the paper’s accountant that he had been given the task of fining it 2 million hrivna 
(approximately 350,000 �). Vysokyi Zamok threatened to publish this information and the investigation was 
halted. All the same, it was a blow to the paper’s reputation and it scared off advertisers. At the time, the 
paper’s printing house was the only publisher of Yulia Timoshenko’s national newspaper, Vechernyie Vesti; 
Ms Timoshenko is a major backer of ‘Our Ukraine’.30 
 
For over a year the newspaper has been unable to implement plans to change the printing process, allegedly 
because of obstruction from the local administration. 
 

• 5.2 Lvivska Gazeta 
 
The experience of another Lviv newspaper suggests that the elections have meant less harassment for 
some regional media. 
 
Lvivska Gazeta is a daily business title; it is two years old. The paper doesn’t hide its support for Mr 
Yushchenko. Its owner is a young businessman with a chain of women’s clothes shops. 
 
In the last two years the tax inspectors have taken out 10 writs against the paper, which lost them all. Editor-
in-chief Oleg Bazar said: ‘For example, we re-printed material from a Polish newspaper, and they sued us. 
The law says you have to sue the original source, but the judge ruled we had translated it into Ukrainian, so 
we were now the original source. The fine wasn’t large but we lost 60 per cent of our advertisers in a month 
because of it.’ 
 
Last summer the authorities also obstructed the paper’s distributors, resulting in a 30 per cent loss of sales. 
Then there was an attempt to confiscate computers because of unlicensed software. 
 
However, from the start of the election campaign attempts to persecute the newspaper have ceased, Mr 
Bazar said. ‘With the start of the election campaign, all this stopped. Now they are putting pressure on the 
owners instead.’ 
 
He added: ‘Newspapers are more independent, especially in the regions, although the government has 100 
per cent control over the TV. We have no problem with access to information.’31 
 

• 5.3 MIST: a suspiciously unlucky regional TV station 
 
A series of highly unusual incidents at a Lviv TV station which broadcasts material sympathetic to the 
opposition suggests a concerted attempt to drive it off the air. 
 
TV company Mist was one of the first independent television channels in Ukraine. It is a Ukrainian-Canadian 
joint venture. Some 70 per cent of its output consists of re-broadcasts of material produced by Channel 5. 
Ninety per cent of viewers in Lviv watch this channel. The telephones at Mist had been ringing off the hook 
about the hunger strike at Channel 5, according to commercial director Yulia Zvolinska.  
 

                                                
30 Interview with Stepan Kurpil, editor in chief of Vysokyi Zamok, Lviv, October 27, 2004 
31 Interview with Oleg Bazar, editor in chief of Lvivska Gazeta, Lviv, October 27, 2004 



  12 

Since it started operating in 1993, the station has ‘had no problems whatsoever’, Ms Zvolinska said. But on 
the night of October 19, 2004, the station’s premises were flooded, destroying archives and the advertising 
department. Then the following night (October 20) someone attacked the cable carrying the signal. For four 
hours the station was unable to broadcast. ‘This was done by people who knew what they were doing,’ Ms 
Zvolinska says. 
 
The following night (October 21) there was a fire in the main fuse box in the premises. It didn’t interrupt 
broadcasts, but the next day the broadcast team had to wear face masks because of the fumes. For five 
days the people living in the block of flats above were without electricity and water.  
 
On the night of October 25 there was another fire in the same fuse box. By this time the station had moved 
the journalists and its broadcasting operation to another location. 
 
The police and electricians say the fuse box fires were arson; the fire service says they were not. 
 
 
6. Personal security of journalists 
 
On the day of the first round of elections, October 31, the coordinating centre run jointly by the National 
Union of Journalists of Ukraine and the IMTUU received reports of attacks on journalists. In Sumi (north-west 
Ukraine), at about 2pm a tear gas canister exploded outside offices housing the newspaper Panorama and a 
radio station: the gas injured several staff. At about 9pm a journalist working for Channel 5 was beaten up in 
Donetsk.  
 
Although the IFJ has seen no proof of whether these or other attacks were directly related to the election 
campaign, it is consistent with the pattern of developing a climate of fear with attacks on journalists that has 
been evident since the Gongadze case elaborated upon in the introduction. These events will add further 
pressure on journalists to self-censor their work. 
 
The IFJ insists that these and other incidents must be fully investigated and those responsible 
identified and prosecuted. There can be no free media while journalists are forced to work in an 
environment where attacks against journalists go unpunished. 
 
 
7. Access to information 
 
The Institute of Mass Information, which monitors infringements of journalists’ rights, told the IFJ that it had 
not observed any significant increase in infringements during the election period (it registers some 13-14 
such incidents every month). None of the opposition-friendly media we talked to complained about anything 
more than petty discrimination by the authorities in terms of access to information. Some mentioned, 
however, the obvious fact that politicians prefer to give comments to media that support them. This was also 
said to apply to the presidential administration, which allegedly preferred to talk to government-friendly 
newspapers. 
 
Of greater concern to journalists was a repeat of events that had marred mayoral elections in Mukachevo 
(south-west Ukraine) in April. There were reports of violence and intimidation at polling stations, and attacks 
on journalists.32 Furthermore, over 100 people were issued with false press passes, enabling several such 
people to be present at each polling station. The presence of ‘journalists’ was then used as an excuse to 
deny access to genuine professionals. 
 
The IMTUU received information that some 60 or 70 such passes had been issued in Dnepropetrovsk in 
September. The Committee of Voters of Ukraine, a legitimate non-governmental organisation, demanded 
30,000 such ‘press passes’ to enable their representatives to monitor the polling stations on election day; the 
opposition youth organisation Pora also demanded them.  
 
The threat that professional journalists would therefore be excluded from observing the electoral process, 
increasing the risk that falsifications would go unreported, led to a statement issued on October 25 by the 

                                                
32 Article 19, Ukraine Bulletin, May-August 2004 



  13 

Committee on Journalistic Ethics, headed by publisher Vladimir Mostovoi, calling on media outlets not to 
issue false press passes to enable people to attend the counts.  
 
After the first round of the elections the National Union of Journalists of the Ukraine sent a strongly worded 
letter to president Kuchma, the minister of internal affairs, the general prosecutor and to candidates 
Yanukovich and Yushchenko, complaining of violations of journalists’ rights on the election day and calling 
on them to ensure that these violations were not repeated at the second round. 
 
 
8. Media ethics 
 
Many serious and experienced journalists feel that the media in Ukraine are not merely out of balance, but 
are actually swamped by lies and distortions. Quite apart from a failure to present different points of view, 
important information is not presented at all while false information is given in its stead. The amount of 
television media under central government control is overwhelming. The protests by TV journalists described 
above reflect journalists’ extreme dissatisfaction with the situation.  
 
These circumstances pose sharp ethical questions for journalists. As an editor on the opposition newspaper 
Ukraina Moloda expressed it: ‘An independent journalist is an immoral journalist. It is an extreme situation. If 
someone is beating a child, you don’t write about it, you intervene to stop the beating.’ 
 
The IFJ fully shares journalists’ desire to redress the balance and expose lies and distortion in the election 
debate. Indeed, we believe that journalists in Ukraine have an absolute responsibility to do this.  
 
However, the IFJ is convinced that fundamental media ethical standards should be respected and 
followed by all sides and all media, and we recommend our Ukrainian colleagues to focus on this 
aspect. 
 
The professional obligation of journalists to present correct and balanced information to the public is 
universal, and failure to do so from opposition media will eventually only serve as a justification for violations 
in the government-controlled media. 
 
To follow the analogy used by the Ukraina Moloda journalist, Ukrainian democracy is being beaten up by 
powerful groups and individuals. It is therefore the journalist’s professional duty to defend the right of 
opposition supporters to demonstrate and to communicate their views in the main, state-controlled broadcast 
media. It is the journalist’s professional obligation to correct distortions and lies about the election, wherever 
they may appear.  
 
To introduce a further analogy, however, if two people were telling lies but one has a much louder voice than 
the other, the solution would not be to give the quiet person a megaphone. In return for their right of access 
to information, journalists have a responsibility to interrogate that information from all sides and present it as 
fully and clearly as possible.  
 



  14 

 
Conclusions and Recommendations 

 
The key question facing the media in Ukraine is whether journalists are able to fulfil their professional 
obligation to provide the population with clear, accessible information about important events that affect their 
lives. The answer appears to be mixed: in some parts of the country and in some media the situation is 
tolerable, while in others it remains a cause for deep concern.  
 
The television is a particularly unreliable source of information for the electorate. If voters take time to read 
different newspapers in Kyiv, for example, they can access a range of different facts and opinions. But this is 
much harder to do outside the capital, where the print media is polarised into supporting one of the two main 
political camps.  
 
In north-western Ukraine this polarisation favours Mr Yushchenko and is therefore a useful and necessary -- 
though not sufficient -- corrective to the overwhelmingly pro-Yanukovich coverage on the main national 
television channels. The IFJ observers were unable to visit the south and east of Ukraine, but information 
from journalists suggests that such correctives are much weaker, even non-existent, in these regions. 
 
Across the country journalists find carrying out their duties complicated or obstructed, while their work is 
often exploited to overtly political ends.  
 
We therefore recommend that the Ukrainian national government and local authorities: 
 

• Ensure that independent journalists are granted free access to the polling stations to observe the 
election and ballot counting process during the second round of the election; 

 
• Cease all overt and covert attempts to undermine and restrict broadcasts by Channel 5 and give 

assurances that journalists involved in protests over censorship will not be subjected to disciplinary 
measures; 

 
• End the practice of issuing temniki and cease all pressure on journalists who refuse to follow temniki 

and refuse to break codes of professional ethics; 
 

• Ensure total and immediate observance of the president’s demand that tax inspections not be used 
to put pressure on media outlets during the elections; 
 

• Disengage from media control at national and regional levels; 
 

• Take steps to improve the distribution and plurality of media throughout the country and end the 
damaging division between the north-west and south-east in terms of accessibility of different media; 
 

• Reform legislation about mass media; 
 
 
We recommend that international journalists’ and media freedom organisations: 
 

• Support and publicise the current protests of Ukrainian journalists against political censorship on 
Ukrainian state-controlled television; 

 
• Continue to monitor violations of journalists’ rights and physical attacks against journalists. In 

particular they must reinforce efforts to end the impunity currently enjoyed by the murderers of all 
journalists including Georgy Gongadze. 
 

• Support the work of the Independent Media Trade Union of Ukraine and the National Union of 
Journalists of Ukraine through exchanging advice and information, coordinating joint campaigns and 
training these organisations’ activists; 
 

• Support and provide training of journalists in the fundamentals of media ethics. 
 



  15 

 
We recommend that owners and controllers of Ukrainian media outlets: 
 

• Cease all pressure on journalists who refuse to follow temniki and refuse to break codes of 
professional ethics; 
 

• Establish and agree with their journalists and with journalists’ organisations codes of ethical conduct 
and standards of editorial freedom and integrity. 

 
 
We recommend that Ukrainian journalists’ organisations: 
 

• Closely monitor the media situation, especially on the national broadcasters, and protest at every 
identifiable violation of media ethics and journalists’ rights. 
 

• Continue to encourage journalists to press their employers and the government for locally and 
nationally agreed codes of ethical conduct and standards of editorial freedom and integrity. 

 
We recommend that the Council of Europe and the Organisation of Security and Co-operation in 
Europe and European Union: 
 

• Continue to monitor the election process paying particular attention to the issues raised in this report 
including the fate of the journalists protesting in the main TV channels and the accessibility of the 
polling stations to genuine media professionals during the final count. 

 
• To continue to pressure the Ukraine government, regardless of the results of the election, to institute 

a comprehensive programme of media reform. That reform should ensure the development of a 
pluralistic, diverse and independent media landscape that respects the rights of journalists to act 
professionally without fear of retribution. 

 
 

 
 
 
 
IFJ observers in Ukraine: 
The mission was conducted by David Crouch, UK and Uffe Gardel, Denmark.  
The report was drafted by the mission and edited by Oliver Money-Kyrle Director, IFJ Projects Division 
The IFJ would like to extend its thanks to the Independent Media Trade Union of the Ukraine and the 
National Union of Journalists of the Ukraine for their assistance in organizing the mission. 
 
 
For Further information please contact the following: 
Independent Media Trade Union of the Ukraine 
vynnychuk@ukr.net Tel: +380-44-537.20.03 
National Union of Journalists of the Ukraine 
kyrylenko@nsju.org Tel: +380-44-224.52.09 
International Federation of Journalists 
ifj@ifj.org Tel: +32-2-235.22.00  



  16 

Appendix 
 
The mission met and spoke with the following: 
 
Authorities and organisations: 
 
Serhiy Goos, president, and Yegor Sobelev, Kyiv organiser, All-Ukrainian Independent Media Trade Union 
(formerly the Confederation of Independent Media Trade Unions) 
 
Vice minister Anatolyi Prisyazhnyuk, Ministry of Internal Affairs 
 
Head of the Central Election Commission, Serhey Kivalov 
 
Serhiy Taran, director, Institute of Mass Information 
 
Print media: 
 
Editor in chief, Ivan Spodarenko, and members of the editorial staff at the privately owned daily newspaper 
Silski Vesti, Kyiv 
 
Editor in chief, Anatolyi Gorlov, at Holos Ukrainy, the daily newspaper of the Ukrainian Parliament 
 
Members of the editorial staff of the privately owned daily newspaper Ukraina Moloda, Kyiv 
 
Editor in chief, Stepan Kurpil, and members of the editorial staff at the privately owned daily newspaper 
Vysokyi Zamok, Lviv 
 
Editor in chief, Oleg Bazar, at the privately owned daily newspaper Lvivska Gazeta, Lviv 
 
Editor in chief, Vasil Nazaruk, and members of the editorial staff at the partly municipally owned newspaper 
Galychyna, Ivano-Frankivsk 
 
Round table of journalists from various mass media 
 
The mission also conferred in Kyiv with Valeryi Ivanov, president of the Ukrainian Press Academy, and with 
Federica Prina, Europe Programme Officer, Article 19. 
 
Broadcast media 
 
President Oleksander Savenko and vice presidents Gennadiy Radchenko and Yevhen Kaleskyi at the state 
TV, National Television Company of Ukraine, Kyiv 
 
Managing irector Vladislav Lyasovskyi and members of the editorial staff who began a hunger strike at the 
privately owned TV company Channel 5, Kyiv 
 
Commercial director Yuliya Zvolinska at the privately owned TV station Mist, Lviv 
 
Member of the editorial staff at the municipally owned TV station Vezha, Ivano-Frankivsk 
 
Journalists on central TV channels in Kyiv who signed an appeal against biased news reporting 
 


